Eeperi ongelma.

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Jürgen kirjoitti:
selvesa kirjoitti:Tuo meikäläisen pöhistin ei nollautunut tuolla sulakkeen irroituksella, kun sitä itsekin ensin kokeilin, liekö sitten tuon viikkokellon takia, se kyllä nollantui ???

Eli nollaus/aukaisu onnistui vain sillä testerillä/diagnostiikka näytöllä. :o
Ei sitä kellon sulaketta pidä pois ottaa. Jos sulla kerran on viikkokello ja vielä oikein kytkettynä niin sehän kertoo vikakoodit ja voi purkaa sen käytöneston.
Sepä siinä just onkin, että ilmeisesti ei ole ihan oikein joskus kytketty(puuttuisiko se diagnostiikka piuha kellosta),kun ei näytä koodeja ja ei onnistu sillä nollauskaan ??

Voi olla, että käytin väärän sulakkeen pois, oli vaan ohjekirjan mukaan lisälämmittimen sulake(alemman rivin). Näkyy myös olevan ylärivissäkin, ois pitänyt tarkemmin katsoa ja käyttää molemmat irti. :shock: :oops:
Ylärivi nro 17 ja alarivi nro 4, ovat lisälämmittimen sulakkeita.
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Kertokaas mikä on se musta boxi johon kaikki johdot menee, minä kun luulin että se on "aivokeskus" , tänään tuli 5kw eeberi muttei mitään muita boxeja...
ilpopi
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2008 11:15

Viesti Kirjoittaja ilpopi »

Pässi kirjoitti:Kertokaas mikä on se musta boxi johon kaikki johdot menee, minä kun luulin että se on "aivokeskus" , tänään tuli 5kw eeberi muttei mitään muita boxeja...
Mikäli tarkoitat sellaista noin tupakkiaskin kokoista akun lähistöllä, niin se on lisäsarjaan kuuluva "ohjain".
Tarkoitettu siis sellaisiin malleihin, jossa lämmitin alunperin vain ajon aikana toimiva.
Tuolla boxilla saadaan myös esilämmitys, eli se ohjaa eberiä, vesipumppua ja lämmityslaitteen puhallinta kellon/kauko-ohjaimen käskiessä.
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Uusi eeperi paikalla, ja ei lähde käyntiin.

Pumppu ja johdot ovat vanhoja, kait ne ihan heittämällä menee sinne ilman mitään modificaatiota. Ainakin liitin meni vaan työntämällä paikalle. Alkaa oleen aika neuvoton jo.
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

ilpopi kirjoitti:
Pässi kirjoitti:Kertokaas mikä on se musta boxi johon kaikki johdot menee, minä kun luulin että se on "aivokeskus" , tänään tuli 5kw eeberi muttei mitään muita boxeja...
Mikäli tarkoitat sellaista noin tupakkiaskin kokoista akun lähistöllä, niin se on lisäsarjaan kuuluva "ohjain".
Tarkoitettu siis sellaisiin malleihin, jossa lämmitin alunperin vain ajon aikana toimiva.
Tuolla boxilla saadaan myös esilämmitys, eli se ohjaa eberiä, vesipumppua ja lämmityslaitteen puhallinta kellon/kauko-ohjaimen käskiessä.
Niinhän siinä kyljessä näytti olevan...
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Pässi kirjoitti:Uusi eeperi paikalla, ja ei lähde käyntiin.

Pumppu ja johdot ovat vanhoja, kait ne ihan heittämällä menee sinne ilman mitään modificaatiota. Ainakin liitin meni vaan työntämällä paikalle. Alkaa oleen aika neuvoton jo.
Se EI mene heittämällä sinne, vaan tarvii vähän johtoja muutella, mikäli laitoit jonkun muun kuin sen oman D3WZ lämmittimen.
T-4 2,5 tdi -97/00
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Juh ei se heittämällä mene. Vehje käytetty huollossa ja eivät edes saanneet vika koodeja tosta uudesta ulos.


Onkos jossain ohjeita miten ne johdot pitäisi olla sielä, tai mitä kaikkea pitää muuttaa..
jabetus

eperi onkelmat

Viesti Kirjoittaja jabetus »

Kyl nuo johdot kannattais vaihtaa jos ne ovat 10 vuotta vanhoja johdon valmistaja on voinut käytää huonolaatuista johtosuojausta (muovia joka kuivuu ja kovetuu sinä aikana ja murtuu helposti kylmissä olosuhteissa)
uudemmissa pumpuissa voi olla tiiviisteet männän ja sylinterin välissä tai keraaminen rauta mäntä
joka kestää kulumista paremmin myös polto aine putkisto on hyvä vaihtaa tärinän ja hankautumien takia
koska nyky nafta ei tuoksu ei rikkika ei tuoksua :roll:
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Pässi kirjoitti:Juh ei se heittämällä mene. Vehje käytetty huollossa ja eivät edes saanneet vika koodeja tosta uudesta ulos.


Onkos jossain ohjeita miten ne johdot pitäisi olla sielä, tai mitä kaikkea pitää muuttaa..
Ei ihan ulkomuistista löydy mutta kyllä se kauppias sen asennusoheen toimittaa (pitäis ainakin) kun kerrot että muutetaan T-4:n vanhan lämmittimen tilalle. Siis jos ostit uuden lämmittimen etkä jotain vanhaa käytettyä. Jos ei vikakoodeja saa niin jotain vikaahan siinä lämmittimessä silloin on. Tietysti uudella on takuu joten älä sorki lämmitintä.
Jos taas se on vanha käytetty lämmitin niin se on vaan voivoi. Ne käytetyt kannattaa jättää ostamatta ellei ole mahdollisuutta tarkastaa sen toimintaa.
T-4 2,5 tdi -97/00
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Jürgen kirjoitti:
Pässi kirjoitti:Juh ei se heittämällä mene. Vehje käytetty huollossa ja eivät edes saanneet vika koodeja tosta uudesta ulos.


Onkos jossain ohjeita miten ne johdot pitäisi olla sielä, tai mitä kaikkea pitää muuttaa..
Ei ihan ulkomuistista löydy mutta kyllä se kauppias sen asennusoheen toimittaa (pitäis ainakin) kun kerrot että muutetaan T-4:n vanhan lämmittimen tilalle. Siis jos ostit uuden lämmittimen etkä jotain vanhaa käytettyä. Jos ei vikakoodeja saa niin jotain vikaahan siinä lämmittimessä silloin on. Tietysti uudella on takuu joten älä sorki lämmitintä.
Jos taas se on vanha käytetty lämmitin niin se on vaan voivoi. Ne käytetyt kannattaa jättää ostamatta ellei ole mahdollisuutta tarkastaa sen toimintaa.
Preheatista ostettiin uusi, ja ei siinä mitään ohjeita tullu vaikka sanottiin että menee 3kw tilalle.
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Itse vaihdoin juuri alkuperäisen 251864 -mallin uuteen vastaavaan, tyyppi 252121. Mitään kytkentämuutoksia ei tarvinnut tehdä. Useimmissa D3WZ malleissa kyllä johtojen värit vaihtelevat, mutta oavat keskenään vaihtokelpoisia.
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Noin nt toimii taas vekotin. Pumpusta oli johtopoikki vaikka mitattiin että toimisi. Uusi johto ja pumppu asennettu liikkeessä yht 395€
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Tuossa jää työlle ihan hyvä kate, kun uusa orkkispumppuja saa Saksan maalta noin 40€ hintaan.
Pässi
Viestit: 31
Liittynyt: 9.12.2010 20:45

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Laskun mukaan pumppun hinta 203e työt oli sitten loput....
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Paikallinen eberikauppias tarjosi 3-5kW mallin pumppua 140€ hintaan, sanoin sillekin kiitos ei.
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Pässi kirjoitti:Noin nt toimii taas vekotin. Pumpusta oli johtopoikki vaikka mitattiin että toimisi. Uusi johto ja pumppu asennettu liikkeessä yht 395€
Ei siitä varmaan mitään johtoa poikki ollut, se pitää lämmittimen muutoksessa muuttaa kytkentä sieltä lämmittimen pistokkeesta, autonpuoleisesta liittimestä.
T-4 2,5 tdi -97/00
t4 multivan
Viestit: 24
Liittynyt: 6.11.2009 21:41

Viesti Kirjoittaja t4 multivan »

Jürgen kirjoitti:
Pässi kirjoitti:Noin nt toimii taas vekotin. Pumpusta oli johtopoikki vaikka mitattiin että toimisi. Uusi johto ja pumppu asennettu liikkeessä yht 395€
Ei siitä varmaan mitään johtoa poikki ollut, se pitää lämmittimen muutoksessa muuttaa kytkentä sieltä lämmittimen pistokkeesta, autonpuoleisesta liittimestä.
Pitäis kanssa vaihtaa 5 kw eberi. Mites se kytkentä menikään? Alkuperäisessähän ei ole vesipumpun ohjausta. Tämä 5 kw:hän taitaa tarvita pumpun käytön ohjainlaitteen kautta. Muuten ei taida käynnistyä, eli vesipumpun ohjaus varmaan pitää siirtää kellosarjan boksista eberin ohjainlaitteelta otetuksi. Pitääköhän muita kytkentöjä muuttaa?
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Onkohan tuosta taulukosta kenellekään apua:

Kuva
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

t4 multivan kirjoitti:
Jürgen kirjoitti:
Pässi kirjoitti:Noin nt toimii taas vekotin. Pumpusta oli johtopoikki vaikka mitattiin että toimisi. Uusi johto ja pumppu asennettu liikkeessä yht 395€
Ei siitä varmaan mitään johtoa poikki ollut, se pitää lämmittimen muutoksessa muuttaa kytkentä sieltä lämmittimen pistokkeesta, autonpuoleisesta liittimestä.
Pitäis kanssa vaihtaa 5 kw eberi. Mites se kytkentä menikään? Alkuperäisessähän ei ole vesipumpun ohjausta. Tämä 5 kw:hän taitaa tarvita pumpun käytön ohjainlaitteen kautta. Muuten ei taida käynnistyä, eli vesipumpun ohjaus varmaan pitää siirtää kellosarjan boksista eberin ohjainlaitteelta otetuksi. Pitääköhän muita kytkentöjä muuttaa?
Oletuksena D5WS lämitin.
Siinähän on samallainen pistoke kiertovesipumpulle, käytä sitä, lisäsarjan johdon voit jättää käyttämättä.
Sen annostelupumpun miinus pitää muuttaa siitä autonpuolisesta liittimestä, ks. tuo Lukkarin kaavio ja saman kaavion mukaisesti katkaistaan lisälämmitystoiminto ellei sitä välttämättä haluta jättää toimintaan.
Lisäksi lämmittimeltä lähtevä puhaltimen ohjaus-signaali kannattaa käyttää hyväkseen jotta saa sen puhaltimen käynnistymään vasta silloin kun jäähdytysneste on lämmennyt min. 30°C.
Näin siis yleensä...
T-4 2,5 tdi -97/00
p.i.t
Viestit: 30
Liittynyt: 3.4.2008 18:38
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.i.t »

yks vaihtoehtohan on käyttää tuota vw:n omaa d5wz(25 2163) lämmitintä mikä menee heittämällä d3wz:n paikalle, ei tarvi johtopäätöksiä tehdä. joissain tapauksissa vaatii pa-pumpun uudelleen säädön tai säädön ollessa jumissa uuden pumpun.
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

p.i.t kirjoitti:yks vaihtoehtohan on käyttää tuota vw:n omaa d5wz(25 2163) lämmitintä mikä menee heittämällä d3wz:n paikalle, ei tarvi johtopäätöksiä tehdä. joissain tapauksissa vaatii pa-pumpun uudelleen säädön tai säädön ollessa jumissa uuden pumpun.
Oletko itse asentanut ja todennut että toimii ilman mitään johtomuutoksia? Täähän on hyvä vinkki monelle jos noita on saatavilla likimain samaan hintaan. Toki tääkin on hyvää tietoa että ihan perus 5kilowattinenkin menee pienillä muutoksilla paikoilleen.
Transporter 2,5tdi vm99
p.i.t
Viestit: 30
Liittynyt: 3.4.2008 18:38
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.i.t »

onhan noita tullut työn puolesta jokunen vaihdettua oisko satakunta(?). edelleen vähän epäselvänä on se että mikä laite vaatii tuon pumpun säädön.sille ei tunnu olevan mitään loogista yhtälöä automallien tai varustetasojen suhteen. kyseessähän ei ole perus 5 kw:n lämmitin vaan vw:n mallikohtainen pannu(ihan vw oem numerolla). tuota on käytetty mm.sharaneissa. t4:ssa sitä ei ole vakiona ollut koskaan.
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja selvesa »

eli ilmeisesti juurikin nämä 5kW:n mallit mitä täältä saa ostettua
http://eeperi.com/eberspacher_tehdaslammittimet.html
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tuota Z-lämmitintä ei ole mitään järkeä käyttää jos kerran voi laittaa ihan oikean esilämmityskäyttöön tarkoitetun lämmittimen. 25 2163 05 00 on VW Sharan / Ford Galaxy / Seat Alhambra käytetty lämmitin, ei Transporterissa käytetty, vaikka tuolla Eeperin sivulla niin lukeekin.
T-4 2,5 tdi -97/00
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Eikö tuo D5WZ ole juuri niissä Porttereissa, joissa esilämmitysmahdollisuus on? Vai onko tuon lisäksi käytössä vielä kolmaskin malli?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tuo Z tarkoitta sitä lisälämmitintä. Normaalisti se lisälämmitin muutetaan ns. lisäsarjalla esilämmittimeksi. T-4:ssa on D3WZ lämmitin paitsi niissä joihin on jälkeenpäin laitettu D4WS tai D5WS lämmitin, joskus D4WSC tai D5WSC. Tai Webasto.
Z-lämmittimen pääpistokkeen näpäjärjestys poikkeaa S ja SC-laitteen napajärjestyksestä.

D = Diesel
3 = 3kw
W =Wasser
Z = Zuheizung
S = Standheizung
C = Compact
T-4 2,5 tdi -97/00
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Hmm, on kai niitä alunperinkin ollut sellaisia ebereitä, joissa tuo esilämmitysmahdollisuus on? Vai tarkoitatko, että nekin on D3WZ, mutta niissä vain on tuo lisäsarja jo tehtaalta asti? Ja näihin riittäisi nuo pari kytkentämuutosta, kun laittaa D5WS:n?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Pesukarhu kirjoitti:Hmm, on kai niitä alunperinkin ollut sellaisia ebereitä, joissa tuo esilämmitysmahdollisuus on? Vai tarkoitatko, että nekin on D3WZ, mutta niissä vain on tuo lisäsarja jo tehtaalta asti? Ja näihin riittäisi nuo pari kytkentämuutosta, kun laittaa D5WS:n?
Muutaman tutkimuksen jälkeen voin sanoa että T-4:ssa on ollut esilämmitys mahdollisuudella olevaa lämmitintä: Ekat mallit käyttivät B7W tai D7W tyypistä lämmitintä, tosi harvinaisia tapauksia. Myöhemmin kätettiin B4WS tai D4WS lämmitintä jotka on Suomessa edellistäkin harvinaisempia. Näissä on erinäköinen kello kun "tavallisissa" lisäsarjalla toteutetuissa malleissa. On myös yksilöitä joissa ei ole vesilämmitintä lainkaan vaan tehtaalla asennettu ilmalämmitin, minulla oli juuri tälläinen.
Sen tavallisen lämmittimen asentaminen onnistuu juurikin noilla parilla kytkentä muutoksella.
T-4 2,5 tdi -97/00
ylilammikko
Viestit: 35
Liittynyt: 29.3.2010 17:34
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja ylilammikko »

Kysästääs täältä kun tietoa ja kokemusta tuntuu olevan..

Eli pihassa 2000 T4 Multivan, takatilaan eeperi/weba(?) kellolla kojetaulussa ja lisäksi vesilisälämmitin joka ilmeiseti pitäis lähtee automaattisesti päälle kun pihalla alle 7 ja moottori alle 70 astetta. Tähän ei siis mitään kello tms ohjausta.

Vika on että joskus tuo lisälämmitin lähtee päälle mutta useimmiten ei. Auto ei muutenkaan tahdo lämmitä kovinkaan nopeasti vaikka ei olla edes vielä pakkasen puolella. Termari vaihdettu.. En tiedä onko vika vai ominaisuus..

Toinen akku löytyy kuskin penkin alta ja käsitykseni mukaan lämmittimet käyttää sitä?

Olisko mitään ideaa miksi tuo välillä syttyy ja välillä ei? Silloin kun sytyy niin mielestäni ihan normaalisti, ei savuta tms.
Polttoainesuodatin juuri vaihdettu ja lisäaineet meni vielä tänään tankkiin.

Kellonkin tuohon varmaan saa asennettua jälkikäteenkin?
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
Jaspa
Viestit: 17
Liittynyt: 10.12.2011 18:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jaspa »

Nyt on mullakin eeperissä vikaa... Aluksi kävi niin et kun laitto kellosta eeperin päälle niin rupes käymään kovasti savuttaen ja noin 2min päästä sammui. Eilen purin vähän sitä ja tarkistin ettei ole pako tai imupuoli tukossa mutta ei ollut. Sitten otin koko lämmitttimen irti niin sisällä oli monta desiä dieseliä eli koko vehje on uinut siinä. Kamat takaisin paikaalleen ja uusi yritys... sama ongelma edellen ja pari kertaa kun yritti käynnistyä niin nyt ei sano enään mitään, paitsi vesipumppi lähtee pyörimään.

Otin akun kengänkin irti kun ajattelin että se on mennyt vikatilaan, mutta sekään ei auttanut. Olisikohan nt siis hehku kärvähtänyt? Kysessä on siis D3W Z malli. Käytkö siihen sama hehku kuin D4W malliin kun ei näytä 3kW versioon löytyvän niin helposti?
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Sama hehku, mullahan on noita käytettyjä myytävänä. Samalla kannattaa vaihtaa se "sihti" mikäli on uudempi versio kyseessä. "Sihtiä" on kahta eri mallia joten kannattaa purkaa ekana ja sitten vasta lähteä ostamaan. Niitä "sihtejäkin" multa löytyy.
T-4 2,5 tdi -97/00
Jaspa
Viestit: 17
Liittynyt: 10.12.2011 18:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jaspa »

Nyt on hehku vaihdettu uuteen ja sihti putsattu mutta ei sano eberi vieläkään mitään. Napista painaan niin lähtee vaan vesipumppu pyörimään. Ei eden tuuleta... Mistähän sitä vikaa nyt lähtis metsästämään? Akunkenkäkin käytettiin irti, muttei auttanut.

Mistä mahtaa löytyä eberin sulakkeet? Yksi oli ohjekirjan mukaan ratian alla olevassa sulaketaulussa, mutta se oli kyllä ehjä... Olisiko kellään mitään neuvoja?
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Vikakoodien lukuun marsmars...
T-4 2,5 tdi -97/00
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Eipä se taida paljoa vikakoodeja antaa.
Joskus saattaa auttaa, kun pitää eberin sulakkeen irti esim. yön yli.
Jaspa
Viestit: 17
Liittynyt: 10.12.2011 18:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jaspa »

Viime viikolla kävin ottamassa vikakoodit... Jotain siellä oli ja nyt taas toimii!!
igge
Viestit: 44
Liittynyt: 17.1.2008 13:54

Re: d3wz->d5wz

Viesti Kirjoittaja igge »

lukkari kirjoitti:Onkohan tuosta taulukosta kenellekään apua:

Kuva
Eli on tuo suomeksi niin että pin3 katkaistaan kun päivittää tuon eberin d3wz -> d5wz .Vai tarkoittaako tuo , että johto pitää liittimen auton puolelta laittaa maihin? Ja lisäksi polttoainepumpun päivitys?
T4 2.5TDI 75kw
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eeperi ongelma.

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Näin se taisi olla, eli 3WZ:n polttoainepumpun miinus ei ole enää vitosessa käytössä.
Pumppu on vanhoissa heikkotehoisempi, joten se menee vaihtoon, tuollaista on nykyään pienemmille malleille:
http://www.tiltu.net/mobil/eberi_pumppu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viestiketju Lukittu