T4 automaattiongelma - RATKAISTU

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

T4 automaattiongelma - RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja kontra »

Sattuipa tuossa pääsiäis-sunnuntaina Espoosta Lahteen ajaessani jännä vika 1999 mallin 2,5 TDi T4 automaattilaatikkoon:
Pysähdyin Lahdessa risteykseen ja lähtiessäni risteyksestä auto lähti liikkeelle e r i t t ä i n laiskasti. Toki oli tavaraakin kyydissä, mutta silti. Muutaman kilometrin ajettuani olin onneksi perillä ja jätin auton parkkipaikalle hieman sekavassa olotilassa. Edellisestä kalliista laatikkoremontista on aikaa melko tasan 3 vuotta ja 150 000 km. Joko se taas porsi!

Seuraavana aamuna oli tarkoitus jatkaa Lahdesta kohti Seinäjokea ja yllättäen vika ei ollut yön aikana itsekseen hävinnyt? Pakkoykkösellä liikkeelle, manuaalisesti kakkosta ja kolmosta niin pääsin kaupungista ulos. Liikkeelle lähdettäessä auto lähti siis kolmosella. Ihme, että oli vähän laiska...
Isolla tiellä totesin, että kolmosvaihde oli suurin vaihde mitä laatikosta löytyi vaikka vaihteenvalitsin oli D-asennossa. Pysähdyin alkumatkasta huoltikselle ja irrotin akun miinuskengän hetkeksi, mutta eipä siitäkään ollut apua. Samalla huomasin, että laatikko ei ole ”vapaalla” kun laittaa jarru päällä vaihteen päälle vaan veto on päällä saman tien. Toimivassa laatikossa vaihde kytkeytyy kun päästää jarrun. Jatkoin siis kolmosvaihteella kohti Seinäjokea. 80 km mittarissa, 3000 rpm kiekkamittarissa ja cruise päällä. Matka eteni, mutta hitaasti…

Seinäjoella kenelläkään ei ollut aikaa ottaa autoa työn alle sillä viikolla joten käyttöön suunnitelma B: Sain lainaksi OBD-testerin ja sillä selvisi laatikon vikakoodi:
297 ei nopeussignaalia
Pysyvä vikakoodi - ei voi poistaa

No, asialle ei voinut mitään ja ajelin vapunpäivänä kolmosvaihteella takaisin Espooseen. 80 km mittarissa, 3000 rpm kiekkamittarissa ja cruise päällä…

Heti vapun jälkeisenä maanantaina varasin heti ajan paikalliselle VW-korjaamolle ja heilläkin oli ruuhkaa sen verran, että yli viikon joutuisin odottamaan ennen kuin auto saataisiin työn alle. Siinä odotellessani tutkiskelin eri hakusanoilla mitä kaiken tietävä Herra Google sanoo asiasta ja löysin muutamia hyviä vihjeitä vian aiheuttajasta. Jatkoin vielä yhtenä aamuna nettisurffailua ja netistä löytämieni tietojen avulla päädyin seuraavaan vikaan:

VSS (vehicle speed sensor)-anturi vaihdelaatikon päällä on ”syyllinen”. Tilasin VV-Autosta saman tien ko. anturi (tuntee myös nimen G38). Anturi ei ollut kun reilu 80 € joten meni syteen tai saveen ei konkurssi koidu moisesta summasta.
Anturi tuli nopeasti ruotsista torstaiksi ja samana iltana askartelin vanhan anturin pois, joka on muuten vaikeassa paikassa vaihdelaatikon päällä. Käsivarret on naarmuilla takuuvarmasti! Kun lukitun liittimen sai pois itse anturi oli kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla ja helposti poistettavissa. Mittasin vanhan anturin vastusmittarilla arvo oli tasan nolla. Uuden anturin arvo oli muistaakseni 0,87 kilo-ohmia…?

Uusi anturi paikoilleen ja käynnistin auton. Mitään muutosta ei ollut. Auto lähti edelleen kolmosella liikkeelle. Onneksi olin varannut OBD-testerin taas paikalle ja vikakoodin poistamisen jälkeen automaatti toimi taas kuin unelma! Tein vielä vaihteiston ECU:n nollauksen netistä löytämälläni ohjeella:
1) Turn on ignition engine off.
2) Press accelerator pedal to the floor & hold for 10 seconds.
3) Release the accelerator pedal, turn off ignition & remove ignition key from the ignition switch.
4) Press accelerator pedal to the floor again & hold for five seconds (with the key out of the ignition).
5) Release the accelerator pedal & road test.

Reilu 80 € rahaa ja parin tunnin oma työ kannatti.

p.s kuvia ym. tietoa löytyy jos joku painii samanlaisen ongelman kanssa. Samaa häikkää on myös varmaan Passateissa ym...
Vastaa Viestiin