T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
mikkomo
Viestit: 14
Liittynyt: 22.5.2011 21:46

T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja mikkomo »

Mulla on -06 T5 bussi. Talven jälkeen huomasin, että ilmastointi ei toimi. Auto korjaamolle, diaknoosina takakennolle menevässä putkessa pieni reikä. Vaihtoivat molemmat putket (kuulemma aina vaihdetaan molemmat) ja kosteuden poistajan. Koko roska maksoi, ei enempää, eikä vähempää, kuin 1000€!!!

No nyt ilmastointi välillä toimii ja välillä ei. Josku toimii pidemmän pätkän, josku lyhyemmän. Aina ei toimi olleenkaan. Ja silloin kun toimii, ei toimi täysillä tehoilla. Vrt. viime kesän 30 asteen helteisiin, jolloin auton sisäilman sai aina 20 asteeseen. Nyt sen saa alimmillaan 25 asteeseen niin, että kaikki puhaltimet pyörii täysillä.

Ilmastoinnin, kun ottaa pois päältä ja laittaa päälle, kojelaudan takaa keskeltä kuuluu ihme ääntä. Sitä on vaikea tarkkaan kuvailla, mutta se muisuttaa kahinaa tai jonkilaista suhinaa. Ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin ääni vaimenee pikkuhiljaa. Aivanko jokin lopettaisia pyörimästä. Lisäksi välillä tämä ääni kuuluu kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä, kun taas toisinaan vain käynnistäessä ja sammuttaessa. Huomasin myös, että kun maantiellä ajaa ja tiputtaa nopeutta ja vaihtaa samalla pienemmälle vaihteelle, ääni kuului myös silloin.

Mikähän tässä voisi olla vikana?

Saattaa olla aika sekavaa tekstiä, mutta jospa siitä asia selviäisi.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ne kyseiset putket on "kulutustavaraa", sinne sisälokareihin menee hiekkaa ajossa, joka hieroo ne putket puhki. Tosin en tiennyt että se on niin kallis paukku.

Onhan kylmäaineen määrä varmasti oikea? Jos ei ole hetkeen tarkistettu niin huoltoon vaan. Vuotojakin on voinut jäädä putkien vaihdon yhteydessä, ei olisi ensimmäinen kerta. Lisäksi noissa on ollut niitä kumikytkinvikoja, jonka välityksellä se kompura pyörii (tosin jos sulla tämä olisi rikki niin ilmastointi ei edes voisi toimia lainkaan, koska kompura ei silloin pyöri). Ja jumiutuneita vapaakytkimiä kompuran perässä. Ja on niistä boorejakin ruopassut tyhjää, jumittaneen vapaakytkimen takia.

En nyt osaa sun kohina-äänestä sanoa kun en ole itse sitä kuullut, mutta aina kun kompura sammuu niin kylmäaineen paineet alkaa tasaantumaan korkea/matalapainepuolen välillä joka aiheuttaa sitä suhinaa. Se ääni on täysin normaali. Sen kuulee erittäin hyvin kun sammuttaa auton niin että ilmastointi on päällä. Ja se kuuluu kojelaudan takaa koska paisuntaventtiili sijaitsee siellä tulipellissä, sen näkee konehuoneen puolelta.

BTW. Kuka oikeasti haluaa saada auton sisätilat 20 asteeseen, 30 asteen helteellä? Varma flunssa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
mikkomo
Viestit: 14
Liittynyt: 22.5.2011 21:46

Viesti Kirjoittaja mikkomo »

Reikä oli juurikin siellä takalokarin alueella pienen kiven aiheuttamana. Mukava kuulla, että on ns. normi- tai tyyppivika. Eikä pelkästään vaan äärimäisen huonoa tuuria.

Ääntä tosiaan ei kuulunut aikaisemmin. Kylmäaineen määrästä en tiedä. Onko sitä mahdollista kotikonstein tarkistaa? Luulis määrän olevan kohdalla, kun ovat sen sinne putkien vaihdon yhteydessä laittaneet. Tietenkin on mahdollista, että se edelleen vuotaa jostain.

Korjaamolle se on menossakin, tosin vasta kahden viikon päästä, kun on heinäkuu ja loma-aika.

Joka tapauksessa ongelman ydin on siinä, että tehot eivät riitä ja käyttö on epäluotettavaa.

Mikä ylipäätään ilmastoinnissa voi olla vikana, jos kompura käy ja kylmää ilmaa tulee, mutta ei riittävän kylmää?
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi niin teho heikkenee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mulla ilmeni samu juttu, kun perjantaina vein auton Jurgenille ilmastointihuoltoon. Ilmeisesti vuotaa juurikin jostain sieltä takalokarin sisältä. Ainakin hiekkaa sieltä tuli pois. Pitää vaan saada auto nosturille ja purkaa tavaraa edestä.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Riittämätön kylmäainemäärä aiheuttaa riittämättömän jäähdytystehon, niin tosin myös ylitäytös.
Näissä kahdella ilmastoinnilla olevissa vehkeissä on tietenkin suurempi kylmäainemäärä kun pelkällä etuilmastoinnilla olevassa, sitten vielä erikseen jälkeenpäin lisätyt takailmastoinnit jolloin konepellissä oleva tarra kertoo väärän täyttömäärän.
Mikäli autoon on joskus vaihdettu konepelti (kolarikorjaus) niin sitä tarraa ei ole lainkaan ja autoissa on käytetty kahta eri kompressoria joiden yhteydessä puhutaan eri täyttömäärästä.

Kotikonstein kylmäaineen määrää ei voi tarkastaa, pelkkä painelukema ei kerro oikeastaan mitään kylmäainemäärästä. Ainoa konsti on viedä auto ilmastointihuoltoon jossa järjestelmä tyhjennetään jolloin nähdään paljonko sitä tavaraa siellä oli jäljellä. Ilmastoinnin toiminta on melko tarkka kylmäaineen määrästä, 10% vajauksen huomaa jo helteillä ja 10% ylitäyttö tekee helteillä koko ilmastoinnin lähes toimimattomaksi.
T-4 2,5 tdi -97/00
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Voisiko näissä busseissa olla ilmastointi myös takaosan lokarissa olevassa kennossa? Olen aina luullut että se on pelkkä lämmityskenno, mutta mulla joka tapauksessa tuo puhaltaa aina lämmintä, oli takaosan lämmönsäätö käännetty sitten kylmälle tai kuumalle? Kattosuuttimet todennäköisesti imee vain kattoimurille.

Ps. Ari-Matti Aho, mukava huomata että T5 kanta kasvaa
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

^ Kyllä sinne taakse menee kylmä-aineputket eli on siellä ilmastoinnin kennokin. Busseissa, ei kaikissa autoissa.
Sitä en silti varmaksi sano että se olisi jokaisessa bussissa. Lisävaruste se todennäkösesti on.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Timos kirjoitti:Voisiko näissä busseissa olla ilmastointi myös takaosan lokarissa olevassa kennossa? Olen aina luullut että se on pelkkä lämmityskenno, mutta mulla joka tapauksessa tuo puhaltaa aina lämmintä, oli takaosan lämmönsäätö käännetty sitten kylmälle tai kuumalle? Kattosuuttimet todennäköisesti imee vain kattoimurille.

Ps. Ari-Matti Aho, mukava huomata että T5 kanta kasvaa
Se takaosan ilmastointi saattaa olla myös poistettu toiminnasta putken vuotamisen takia. Mitä siellä konepellissä olevassa tarrassa sanotaan kylmäainemääräksi ?
Ne putket näkyy helposti sieltä takaänkkärin päällä olevan lämpösuojan reunasta kun vähän suojaa taivuttaa reunasta.
T-4 2,5 tdi -97/00
Petri M
Viestit: 167
Liittynyt: 9.3.2008 9:21
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petri M »

kyllähän ne paineet nyt aikapaljon kertoo kylmäaineen määrästä. Liian alhainen imupaine=
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
MB E 350 CDI BE 7G AVANTGARDE 2010
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Petri M kirjoitti:kyllähän ne paineet nyt aikapaljon kertoo kylmäaineen määrästä. Liian alhainen imupaine=
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
Voi pyöriä noissa lukemissa eikä jäähdytä juuri lainkaan. Ja tietysti tuo imupaine muuttuu moottorin kierroksien ja ulkoilman lämpötilan mukaan. Niiden imu ja korkeapaineen suhde sekä moottorin kierrosluku ja ulkoilman lämpötila vaikuttavat toisiinsa sekä lisäksi lauhduttimen ja höyrystimen läpi menevän ilman määrä vielä sotkee kuvioita.
T-4 2,5 tdi -97/00
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Jürgen kirjoitti:
Se takaosan ilmastointi saattaa olla myös poistettu toiminnasta putken vuotamisen takia. Mitä siellä konepellissä olevassa tarrassa sanotaan kylmäainemääräksi ?
Ne putket näkyy helposti sieltä takaänkkärin päällä olevan lämpösuojan reunasta kun vähän suojaa taivuttaa reunasta.
650g, vaikutti alkuperäseltä tarralta. Autohan tullut pakuna maahan ja carsport muuttanut bussiksi, joten ei tarra välttämättä kerro mitään. Mutta en äkkiseltään löytänyt kun kaksi kumiletkua.
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Timos kirjoitti:
Jürgen kirjoitti:
Se takaosan ilmastointi saattaa olla myös poistettu toiminnasta putken vuotamisen takia. Mitä siellä konepellissä olevassa tarrassa sanotaan kylmäainemääräksi ?
Ne putket näkyy helposti sieltä takaänkkärin päällä olevan lämpösuojan reunasta kun vähän suojaa taivuttaa reunasta.
650g, vaikutti alkuperäseltä tarralta. Autohan tullut pakuna maahan ja carsport muuttanut bussiksi, joten ei tarra välttämättä kerro mitään. Mutta en äkkiseltään löytänyt kun kaksi kumiletkua.
650g kertoo että ainakaan tehtaalla ei ole asennettu takailmastointia.
T-4 2,5 tdi -97/00
Petri M
Viestit: 167
Liittynyt: 9.3.2008 9:21
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petri M »

Jürgen kirjoitti:
Petri M kirjoitti:kyllähän ne paineet nyt aikapaljon kertoo kylmäaineen määrästä. Liian alhainen imupaine=
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
Voi pyöriä noissa lukemissa eikä jäähdytä juuri lainkaan. Ja tietysti tuo imupaine muuttuu moottorin kierroksien ja ulkoilman lämpötilan mukaan. Niiden imu ja korkeapaineen suhde sekä moottorin kierrosluku ja ulkoilman lämpötila vaikuttavat toisiinsa sekä lisäksi lauhduttimen ja höyrystimen läpi menevän ilman määrä vielä sotkee kuvioita.
No joo, poikkeus vahvistaa säännön. Mutta edelleen jos mittarin paineet on kunnossa kyllä se vika lähes 100% löytyy muualta kuin kylmäaineen määrästä...
Eihän se hyvä imupaine mitään auta jos esim höyrystin on niin paskanen ettei ilma virtaa läpi.
MB E 350 CDI BE 7G AVANTGARDE 2010
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
Multivan
Viestit: 2
Liittynyt: 15.7.2011 22:58

Viesti Kirjoittaja Multivan »

Flektithän on myös tärkeässä elementissä, omassani ilmastointi toimi epäsäännöllisesti, hankala hahmoittaa vikaa..
Loppuviimein toinen flekti(pienenpi) oli sökö, hiilet loppu. Ilmeisesti järjestelmä haistaa, onko flekti "olemassa", jossei ei niin ei saa käskyä eteenpäin ilmastoinnille?
Välillä senverran hiilet anto kosketusta, että lähti tulille(yleensä silloin kun vikaa juuri etsin :) )

Uuden flektin asensin, jonka jälkeen kaikki ongelmat poistuivat, toiminut 2 kesää moitteettomasti.
mikkomo
Viestit: 14
Liittynyt: 22.5.2011 21:46

Viesti Kirjoittaja mikkomo »

Kävin tekemässä tuossa pitemmän reissun ja seurailin ilmastoinnin toimintaa. Ilmastointi toimi kokoajan, mutta edelleen vajaalla teholla. Se ääni mikä sieltä kuuluu, on vastaava, mikä kuuluu jääkaapista, kun se käynnistyy ja sammuu. Eli liittynee paineen tasaukseen? Välillä se ääni kuuluu kokoajan ja toisinaan aina moottorin kierrosten nopeasti muuttuessa alas tai ylös. Tänään tuntui jopa siltä, että ajossa tulee kylmempää ilmaa, kuin tyhjäkäynnillä.

Voisiko nämä kaikki johtua jo esille tulleesta seikasta, eli kyläainetta on liian vähän? No huomenna vien auton huoltoon, jospa se siellä selviäisi.
mikkomo
Viestit: 14
Liittynyt: 22.5.2011 21:46

Viesti Kirjoittaja mikkomo »

Huollossa kävi, ainetta oli liian vähän, lisäsivät sitä ja testasivat 20 bar paineella tiiveyttä. Puolessa tunnissa ei ainakaan paineet tippunu. Suhinat ja kahinat loppua myös, mutta edelleenkin se tuntuu kyllä jotenki vajaatehoiselta!!! Tyhjäkäynnillä tuntui olevan ehkä vielä hieman tehottomampi, mitä sitten ajossa. Voiko tää vika viitata sitten kompuraa?

Voikohan raitisilmasuodatin olla niin tukossa, että ilmaa ei vaan tuu? Tai joku kenno tukossa?

Kylmää kyllä pukkaa, mutta ei sellaista mitä viime kesänä. On nää kyllä ihme vehkeitä, jotenki aina tuntuu, että menee vaikeimman kautta.
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Toki raitisilmasuodatin voi olla tukossa, sehän selviää ihan tarkastamalla. Suodattimen vaihto kuuluu ihan määräaikaishuoltoon joten jos auto on huollettu säännöllisesti niin se suodatinkin on vaihdettu. Onko?
Höyrystinkenno saattaa olla likaantunut jolloin sen jäähdytysteho alenee eikä auta kun puhdistaa se kenno. Kennon likaantumisesta kertoo usein paha haju ilmastoinnin päälle kytkettäessä.
T-4 2,5 tdi -97/00
mikkomo
Viestit: 14
Liittynyt: 22.5.2011 21:46

Viesti Kirjoittaja mikkomo »

Nyt on raitisilmasuodatin vaihdettu ja tukossahan se oli, ihan musta. Nyt kulkee ilma aivan erilailla.

Mutta edelleenkään ilmastoinnin teho ei ole sellainen, mitä se oli viime kesänä. Vai onkohan aika kullannut muistot? Voi olla, mutta jotenkin nyt tuntuu, että edessä puhaltaa kyllä riittävästi kylmää, mutta että nimenomaan takaosa olisi jotenkin laiskempi.

Tuossa kun autoa käytin pihalla ja seurailin kondensioveden tippumista maahan, niin takaa vettä tuli huomattavasti vähemmän, kuin edestä. Voiko tästä tehdä mitään johtopäätöksiä? Taaksehan menee pitkät putket, joten ei sieltä ilmeisesti niin kylmää pitäisi tullakkaan, kuin edestä, mutta silti kylmempää, kuin nyt. Vai voiko olla, että jos kompura tai lauhdittimet edessä eivät enää ole täydessä iskussa(takana 390 000 km), niin se näkyy heti takaosan ilmastoinnissa.

Miten muuten on, jos takaosan tuuletin ei ole päällä, niin kiertääkö takaosan ilmastointikennossa silti kylmäaine?

Miten vaikeaa on päästä putsaamaan sekä takaosan, että etuosan ilmastointikennoja?

Tässä taas tätä ihmetyksen aihetta.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

mikkomo: mistä raitisilmasuodattimeen pääsee käsiksi?
Tupajumi
Viestit: 77
Liittynyt: 14.2.2008 10:16

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Just kans ite vaihdoin, se suodatin on hansikaslokeron alla.
Ensimmäisenä pitää ottaa muovinen suoja pois sieltä apparin jalkotilasta, se on kolmella torx-kantaisella ruuvilla kiinni, tämän jälkeen näkyy puhallinmoottori ja vasemmalla puolella puhallinmoottoria on ilmastoinnin kenno, näiden välissä on suorakaiteen muotoinen suoja joka on päistään kiinnitetty kahdella kuusioruuvilla jonka kannan koko on 5,5 mm, suojan poistamalla päästään käsiksi suodattimeen, itse suodatin liukuu pois siltä kolostaan ihan vetämällä.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Thanks Tupajumi. Helpottaa hommaa, jospa kuukauden sisällä kerkeis tehä ison LL-huollon kun on jo pari-kolmetuhatta ajettu yli...
mikkomo
Viestit: 14
Liittynyt: 22.5.2011 21:46

Viesti Kirjoittaja mikkomo »

Joo, näin se just menee.

En tiennykkään, että se kenno on ilmastoinninkenno. Ajattelin sen olevan lämmityskenno. Missä se muuten on?

Mutta vielä tuohon ilmastoinnin tehottomuuteen, niin siitä kennostahan voisi mitata lämpötilan. Mitä sen pitäisi olla? Plus viiden ja kymmenen välillä? Ja nyt kun tietää, että kenno on siinä, niin pitääpä vielä tarkemmin katella sen pintapuolinen siisteys ja puhallella paineilmalla.
Tupajumi
Viestit: 77
Liittynyt: 14.2.2008 10:16

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Niin tuota en ole sata varma, että se olisi ilmastoinnin kenno. Kuitenkin sen kennon kaukalosta lähtee tällainen kuminen kondenssivesi putki alaspäin auton lattian läpi, josta päättelin sen olevan ilmastoinnin kenno.
EDIT: Ja kyllä se etkakin sitä väittää ilmastoinnin kennoksi, lämmittimen kenno on syvemmällä kojelaudan sisällä.
JK81
Viestit: 16
Liittynyt: 20.12.2007 19:32

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja JK81 »

Missä on takatilan ilmastoinninsuodatin?
T5 gp
Asu82
Viestit: 134
Liittynyt: 28.5.2012 23:08
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Asu82 »

T5 Multivan ja täysin sama vika. Oik. takarenkaan muovilokarin takana. (Takakennolle menevässä putkessa pieni reikä) Oli kulunut sen muoviliittimen alta, millä se putki on seinällä.
Minulle laittoivat korjaussarjalla, eli pätkä putkea pois ja uusi tilalle, sai tuosta hommasta silti köyhtyä 290e... :/
Multivan -04 160kW
Asu82
Viestit: 134
Liittynyt: 28.5.2012 23:08
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Asu82 »

JK81 kirjoitti:Missä on takatilan ilmastoinninsuodatin?
Onko takatilassa omakin ilmansuodatin? Vänkärin jalkatilassa on ainakin yks.
Multivan -04 160kW
elekrikainen
Viestit: 49
Liittynyt: 11.12.2012 22:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja elekrikainen »

Mulla samaa ongelmaa. Carsportin vehje on tämä minunkin ja taaksekin tulee ilmastoinnin putket. Kylmä-ainetta meni täytössä 950g. Aionpa tarkastaa tuon flektin toiminnan. Voiko flektiä vaihtaa purkamatta koko keulaa?
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
ekassu
Viestit: 38
Liittynyt: 17.9.2007 14:54
Paikkakunta: Riihimäki

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja ekassu »

Myös mun vanhassa taxissa takailmastointi sökönä. Onko takailmastointi asennettu jo tehtaalla vai jälkiasennuksena Jonassonin koripajalla? Sitä vaan että onko VW:lla tietoa noista ilmastoinnin takaputkista, jos ne on eivät ole tehdasasennuksia? Vuotopaikka näyttäisi olevan jossakin takapyörän nurkissa, ainakin sieltä tulee kova suhina kun yrittää kylmäainetta lisätä.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mulla tuli reissulla sellainen vika ettei kompura enää lähde päälle, ei kuulu sitä naksahdusta ollenkaan. Ilmastointi huollettiin muutama päivä aiemmin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
pienim
Viestit: 28
Liittynyt: 20.7.2014 21:29

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja pienim »

Mulla on -05 vuoden Carsportin 2,5 litranen tdi. Kävin tänään täyttämässä ilmastoinnin ja ainetta meni konepellin tarrassa ilmotettu 650g. Ilmastointi pelaa nyt hyvin edessä. Takana vänkärin puolen lokarin paikkeilla on jonkunlainen ilmastointikone takatilaan. Mutta koska oon ihan uuno tän laitteen kanssa, kysyn pari tyhmää kysymystä:

Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?

Takatilan katossa olevat suuttimet näyttäis olevan hyvinki likaset, eikä niistä tunnu puhaltavan mitään, vaikka Carsportin ohjausmoduulin painikkeista selvästi saa takatilan puhaltimen moottoriin lisää tehoa. Pitäiskö niitä jotenki putsata tai löytyykö takaa joku suutin, joka kannattaisi tarkistaa? Myöskään takatilan lattian rajassa olevista suuttimista en huomaa tulevan ilmaa lainkaan.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Timos »

Mun takalokaris olevaan räppänään ei tule lokasuojan sisällä kun jäähdytysnesteletkut. Mikäli ilmastoinnin putket kulkee samassa paikassa ei mun -04 carsportis ole takana ilmastointia. Räppänän ritilän alla lasikuitunen tuulenohjain? Mitää kennoja en päässy mistää näkee. Liekö puhallin ihan takana sivupullistumassa, missä liukuoven moottorikin lienee. Lattianrajan ritilät? Sellasia en o huomannu, b-pilareista tulee kylmää. Ne kattosuuttimet luultavasti imee katolle olevalle moottorille, ilmat pihalle, ei puhalla.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

pienim kirjoitti:konepellin tarrassa ilmotettu 650g. Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?
Jos tarrassa on täyttömäärä vain 650g, niin sulla ei ole takailmastointia. Semmoseen menee about 1kg kylmäainetta, jos on taka-ilmastointi myös. Samaa järjestelmää se olisi ollut, eli sille ei löydy omia huoltoventtiileitä.

Oma lämmönvaihdin takana voi kyllä olla. Eli lämmintä sieltä voidaan saada, mutta ei kylmää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Asu82
Viestit: 134
Liittynyt: 28.5.2012 23:08
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Asu82 »

Pasi Häkli kirjoitti:
pienim kirjoitti:konepellin tarrassa ilmotettu 650g. Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?
Jos tarrassa on täyttömäärä vain 650g, niin sulla ei ole takailmastointia. Semmoseen menee about 1kg kylmäainetta, jos on taka-ilmastointi myös. Samaa järjestelmää se olisi ollut, eli sille ei löydy omia huoltoventtiileitä.

Oma lämmönvaihdin takana voi kyllä olla. Eli lämmintä sieltä voidaan saada, mutta ei kylmää.
950g menee jos on 2 lauhdutinta, kuten minulla on multivanissa..
Multivan -04 160kW
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Missähän vika eli käytin kesäkuussa tuon T5:sen ilmastointihuollossa (täyttö+desifiointi ym) Tuon jälkeen toimi ok, kunnes lomareissulla huomasin ettei puhalla enää kylmää eikä kompura lhde päälle. Vein auton uudelleen ilmastointihuoltoon jossa sanoivat ettei ole yhtään ainetta sisällä. Typpikoe tehtiin myös mutta ei löytynyt vuotoa. Sen jälkeen yrittivät täyttää uudelleen niin eipä suostunutkaan menemään yhtään ainetta sisään.

Mikähän siellä nyt on vikana?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

No juu, vika on nyt selvitetty. Vuotaa taka-ilmastointi. Edellinen omistaja korjannut putken jollain hydrauliikkaletkulla jossa on nyt jotain 10 reikää...Marmorilla maksaa uudet putket reilu 500e. Olisiko kenelläkään antaa osanumerot ja vinkkiä löytyisikö joistain halvemmalla?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Zeussii
Viestit: 340
Liittynyt: 24.11.2010 19:17
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Zeussii »

teet itse kupariputkesta.
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mieluummin kyllä korjaisin sen ihan oikeilla putkilla
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
atsalo
Viestit: 12
Liittynyt: 10.1.2014 18:27

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja atsalo »

ostin omaan caravelleen ebay.de "kaupasta" kyseiset putket . noin 100e postikuluineen.7E1 820 727 B on yx osanumero joka sopii taka ilmastointiin
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Kiitos tiedosta, olisiko vielä antaa firman nimi josta tilasit putket ebaysta?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Vastaa Viestiin