Transportterin muuttaminen matkailuautoksi nykypäivänä
Transportterin muuttaminen matkailuautoksi nykypäivänä
Terveppä terve kaikille.. No tänne variantclubiin piti nyt liittyä kun tuollanen transportteri vm97 tuli hommattua. penkit 1+8 ja rekisteriotteessa merkattu henkilöautoksi. Osaako joku kertoa faktaa että onkohan mahdollista/järkeä muuttaa nykypäivänä matkailuautoksi? Säästänkö veroissa/vakuutusmaksuissa? Verotushan muuttui nyt kuun alusta mutta en oikein osannut tulkita että minkä mukaan nyt mennään maksuissa.
Lsäksi rekisteriotteessa erikoisehdot ja huomautukset kohdassa lukee että: Autoverovapaus tuotu maahan autoverovapaana pakettiautona, muutettu henkilöautoksi
Mitäs toi nyt merkkaa? Ei kai vaan mitään sellasta että ei saisi muutettua lainkaan matkailuautoksi?
Lsäksi rekisteriotteessa erikoisehdot ja huomautukset kohdassa lukee että: Autoverovapaus tuotu maahan autoverovapaana pakettiautona, muutettu henkilöautoksi
Mitäs toi nyt merkkaa? Ei kai vaan mitään sellasta että ei saisi muutettua lainkaan matkailuautoksi?
Dieselvero tippuu ensvuonna henkilöautoista muttei niin paljon etteikö kannattaisi. Matkailuautossasi se olisi satasen luokkaa. Vakuutuksista ei ole kokemusta. Parhaillaan kilpailutan. Isot on erot, mutta kaikissa tarjouksissa joku virhe. Esim. kokonaispainossa tai uushankintahinnassa. Täysillä bonuksilla hintahaitari liikenne plus kasko 450-1050e/v. Mut tosiaan nois on lähtökohdat väärin. Matkailuauton vakuutusta ei saa netistä.
Tosiaankin dieselvero on henkilöautona luokkaa 760€ (siis omassa T5 2.5Tdi), tippuu vuoden vaihtees johonkin 620€. Matkailuautona dieselvero noin 100€ ja ei muutu mihinkään vuodenvaihteessa. Liikennevakuutukseen muutoksella ei ollut juurikaan vaikutusta. Perusveroonkaan muutoksella ei ole mitään vaikutusta, se pysyy siinä 400€ hujakoilla.
Itellä kasko hieman tippu matkailuautoksi rekatessa. Kaskon laskentatapa vaikuttaa älyttömästi tohon. Jotkut ottavat uuden hinnan ja laskevat arvonalennuksen vuosien mukaan, tällöin oman auton hinta olis jäänyt varmaan vielä johnkin 30k€:hen. Taas omassa vakuutusyhtiössä laittoivat järjestelmään minun maksaman hinnan käytetystä autosta, mikä oli noin 15k€. Eli jälkimmäisellä systeemillä vakuutus tulee paljon halvemmaksi. Olisko kasko täysillä bonuksilla luokkaa 200€/v (alue on halvin, oliko se 7).
Toi autoveropautus tarkoittaa sitä, että autosta ei ole koskaan maksettu autoveroa, koska on ollut ensimmäiset 4 vuotta invataksina. Normitaksistahan saa verovapautusta ainoastaan noin 11k€. Tuolla tekstillä ei kuitenkaa käsitykseni mukaan ole mitään merkitystä enään.
Eli summa summarium, kannattaa vieläkin muutoskatsastaan matkailuautoksi. Oonkin ihastellut, kuinka hieno ajoneuvoluokka tuo matkailuauto on. Mihinkään muuhun dieselveronkiertoautoon (paku, huoltoauto) ei saa enempää kuin 3 paikkaa. Koskahan verottaja puuttuu tähänkin ihanuuteen??
Vinkiksi, että kirjoitin johonkin ketjuun oman autoni muutoskatsastuksesta. Tossa transpot4:n autossa muuten ei varmaan abs:iä, joten max. nopeudeksi tulee sitten 80km/h. Lätkää ei tosin tartte laittaa takaluukkuun.
Itellä kasko hieman tippu matkailuautoksi rekatessa. Kaskon laskentatapa vaikuttaa älyttömästi tohon. Jotkut ottavat uuden hinnan ja laskevat arvonalennuksen vuosien mukaan, tällöin oman auton hinta olis jäänyt varmaan vielä johnkin 30k€:hen. Taas omassa vakuutusyhtiössä laittoivat järjestelmään minun maksaman hinnan käytetystä autosta, mikä oli noin 15k€. Eli jälkimmäisellä systeemillä vakuutus tulee paljon halvemmaksi. Olisko kasko täysillä bonuksilla luokkaa 200€/v (alue on halvin, oliko se 7).
Toi autoveropautus tarkoittaa sitä, että autosta ei ole koskaan maksettu autoveroa, koska on ollut ensimmäiset 4 vuotta invataksina. Normitaksistahan saa verovapautusta ainoastaan noin 11k€. Tuolla tekstillä ei kuitenkaa käsitykseni mukaan ole mitään merkitystä enään.
Eli summa summarium, kannattaa vieläkin muutoskatsastaan matkailuautoksi. Oonkin ihastellut, kuinka hieno ajoneuvoluokka tuo matkailuauto on. Mihinkään muuhun dieselveronkiertoautoon (paku, huoltoauto) ei saa enempää kuin 3 paikkaa. Koskahan verottaja puuttuu tähänkin ihanuuteen??
Vinkiksi, että kirjoitin johonkin ketjuun oman autoni muutoskatsastuksesta. Tossa transpot4:n autossa muuten ei varmaan abs:iä, joten max. nopeudeksi tulee sitten 80km/h. Lätkää ei tosin tartte laittaa takaluukkuun.
vielä muutama kysymys..
Kiitoset vastauksista. ensimmäinen diesel ja "paku" niin ei ole oikein tullu perehdyttyä asiaan. Eli mikäli sikäli nyt oikein ymmärsin niin kun muutoskatsastan matkailuautoksi niin vakuutusmaksun lisäksi maksan n.100e dieselveroa ja päälle vielä n.400e käyttöveroa?? menikö oikein ?
niin ja sellanen vielä askarruttaa että kun nyt käyn rekisteröimässä auton nimilleni ja laitan auton ensin liikennekäytöstä poistoon ensi kevääseen asti niin joudunko maksamaan dieselveroa seisontaajalta vai onko sama käytäntö kuin bensavehkeissä eli seisonta ajalta ei mitään maksuja veroja vak.maksuja jne..
niin ja sellanen vielä askarruttaa että kun nyt käyn rekisteröimässä auton nimilleni ja laitan auton ensin liikennekäytöstä poistoon ensi kevääseen asti niin joudunko maksamaan dieselveroa seisontaajalta vai onko sama käytäntö kuin bensavehkeissä eli seisonta ajalta ei mitään maksuja veroja vak.maksuja jne..
Kiitokset kaikille vastanneille. Ehkä tuo oma T4 muuttuu nyt sitten matkailuautoksi kunhan saan leimakuntoon. Seissyt jonkin aikaa ja jarrut nyt joutuu ainakin käymään läpi.
Viimeksi muokannut transpot4, 31.12.2011 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sulla ilmeisesti on edelleenkin rekisteriotteessa "virheellisesti" ilmoitettu CO-päästöt?vhol kirjoitti:VW T5 Multivan -04 muutettu matkailuautoksi. Ajoneuvovero 174,6 €, Käyttövoimavero 98,8 € Yht: 273,4 €. Kokonaispaino 3000 kg.
Omani kun muutoskatsastin matkailuautoksi, niin ei kuulemma enää saa CO-päästöjä otteeseen, koska auto ei enää vastaa tyyppihyväksyntää muutoksen jälkeen.
Siitä seuraa se, että ajoneuvovero veloitetaan kokonaispainon mukaan. 174,6€ -> n.360€.
Moro! Mites sun projektis edistyy? Mulla ihan vastaava Caravelle bussi 1998 työn alla eli muutos matkailuautoksi. Tällä hetkellä pois liikennekäytöstä ja makuu/pöytä/säilytystilasysteemien rakentelu käynnissä kylmässä tallissa. Onneks ei oo pakkasta . Joitakin muoviosia ja lantiovyö sisustukseen tarttis löytää jostain Turun seudun romiksesta. Käänsin keskipenkin selkä menosuuntaan jolloin yksi istuin jäi ilman vyötä
T5:ssa pystyy, T4:ssa versiosta riippuen kyllä tai ei (ei ole kiskoja vanhemmissa).Jeeper kirjoitti:Pystyykö noissa Multivaneissa siirtämään sohvan kiskoja myöten eteen? Ja saako ne keskipenkit jättää pois matkailuautomuutoksessa?
Ajattelin vaan että tulisi lisää tilaa roinalle....... ja olisi silti 5-paikkainen.
T5:ssa keskipenkkejä tarvii sänkymuunnokseen (että mitat täyttyy), T4:ssa ei.
Siirtyyhän se T4 penkki eteen kun kahvasta vetäsee. Jos tarkoitat että haluat selkänojan istumisasentoon, niin pitää tehdä selkänojalle toiset kiinnikkeet seinään siihen kohtaan. Turvavyöt pitää myös laittaa toiseen kohtaan, mutta siihen löytyy todnäk sopivat paikat. Jos haluat rekisteröidä auton 5 paikkaiseksi, niin voit jättää penkit pois muutoskatsastuksessa. En tosin näe hirveästi järkeä tuossa. Itse rekisteröin oman autoni 7 paikkaisena ja aika monesti on liikenteessä 4 tai 5 paikkaisena, juurikin tavaratilan laajennuksen vuoksi.Jeeper kirjoitti:Pystyykö noissa Multivaneissa siirtämään sohvan kiskoja myöten eteen? Ja saako ne keskipenkit jättää pois matkailuautomuutoksessa?
Ajattelin vaan että tulisi lisää tilaa roinalle....... ja olisi silti 5-paikkainen.
Kiitos tiedoista!TT| kirjoitti: Siirtyyhän se T4 penkki eteen kun kahvasta vetäsee. Jos tarkoitat että haluat selkänojan istumisasentoon, niin pitää tehdä selkänojalle toiset kiinnikkeet seinään siihen kohtaan. Turvavyöt pitää myös laittaa toiseen kohtaan, mutta siihen löytyy todnäk sopivat paikat. Jos haluat rekisteröidä auton 5 paikkaiseksi, niin voit jättää penkit pois muutoskatsastuksessa. En tosin näe hirveästi järkeä tuossa. Itse rekisteröin oman autoni 7 paikkaisena ja aika monesti on liikenteessä 4 tai 5 paikkaisena, juurikin tavaratilan laajennuksen vuoksi.
Kiinnosti just tuo että saako sohvan istumisasentoon siihen keskelle. Mulle riittäisi hyvin 5-paikkaakin.
Kaikkea ne engelsmannit tekeekin...
Osuipa tällainen linkki vahingossa silmiini: http://www.doubleback.co.uk/
Osuipa tällainen linkki vahingossa silmiini: http://www.doubleback.co.uk/
kontra kirjoitti:Kaikkea ne engelsmannit tekeekin...
Osuipa tällainen linkki vahingossa silmiini: http://www.doubleback.co.uk/
ei toimi toi linkki mut veikkaan et kyseessä "vähän" pidempi portteri jossa 4 pyörää takana?