Käynnistysongelmia

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Transu
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2011 22:22

Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Transu »

Ongelma oli aikaisemmin sellainen, että kun auto oli seissyt yön ajan, niin aamusella ei lähtenyt käyntiin... hehkutti normaalisti, mutta kun olisi pitänyt alkaa pyörittää moottoria, niin ei tapahtunut mitään. Kun piti pitkään starttiasennossa, niin pikku hiljaa alkoi pyörittämään starttimoottoria aina pikkuisen aikaa... tätä jatkui aika pitkään ennen kuin sitten starttasi.

Tämä ominaisuus paheni päivä päivältä ja sitten lopulta oli todella suuria vaikeuksia saada auto käyntiin. Sen jälkeen kun sai käyntiin, käy ja kukkuu kyllä oikein hyvin ja voi sammuttaa välillä ja lähtee hyvin käyntiin.

Epäilen maadoitus häiriö eli miinus johto joka lähtee akusta ja menee moottorin pohjaan kiinni eli kuten alla suora lainaus netistä:

2. Tässä tapauksessa tuli kyseeseen akulta lähtevän minus-johdon totaalinen katkeaminen rungon ja moottorin välistä moottoriliittimen kohdalta. Eli maadoitus tapahtui akusta auton runkoon, mutta ei suoranaisesti moottoriin, joka tapahtuu kahdesta kohdasta. Tämä mekaanisen rasituksen aiheuttama katkeaminen on tapahtunut hitaasti pitemmän ajan kuluessa.

Nyt pitäisi vain saada tietoa, että mistä ko johto saadaan esille, pitääkö purkaa pohjasta eli ottaa pohjapanssari pois ja sieltä vai miten...olisiko jollakin parempaa tietoa esim. kuvaa mistä löytyy maadutusjohdon pää?
Transporter TDI 2.5 GLE VIP Business 2001, matkailuauto
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

"pitääkö purkaa pohjasta eli ottaa pohjapanssari pois ja sieltä"

Kyllä pitää, jos maadoitus kunnossa niin sitten starttimoottorin putsaus, akun navat myös puhtaaksi.
Transu
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2011 22:22

Viesti Kirjoittaja Transu »

Akun navat on puhdistettu ja kiristetty, parani hetkellisesti, mutta ilmiö ikäänkuin tuli takaisin. Voiko syy olla sittenkin huonossa kontaktissa akunkenkien osalta? Kaikki muut toimivat erinomaisesti, näillä tarkoitan hälytysjärjestelmää, valoja yms..
Transporter TDI 2.5 GLE VIP Business 2001, matkailuauto
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

"Kaikki muut toimivat erinomaisesti,"

Startille menevät johdot/liittimet ensin, sitten starttimoottori/solenoidi.
Transu
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2011 22:22

Viesti Kirjoittaja Transu »

Maadoitus on nyt sitten tarkistettu, pahastihan se oli hapettunut, mutta ei vielä auttanut. Huomenna sitten starttimoottori käsittelyyn ja se solenoidi...
Käynnistys tapahtuu noin sekunnin viimein prum prum prum ja väli aina jatkuu. Starttimoottori ikäänkuin pyörähtäisi vain kerran ja sen jälkeen odottaisi (esim. sitä virran kasvua) ja sitten pyörähdys jälleen.

Mielenkiintoinen ilmiö?
Transporter TDI 2.5 GLE VIP Business 2001, matkailuauto
Transu
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2011 22:22

Viesti Kirjoittaja Transu »

Nyt selkis eli akun miinus navasta lähtevä moottorin alle menevä maadoituskaapeli on päästä hapettunut ja kontakti oli ilmeisestikin aika heikko... tuskanen paikka löytää se mutterin pää, piti purkaa etupäätä oikein kunnolla: Karjapuskuri ja moottorin alasuoja ja sieltähän se johdon pää löytyi.

Pitää toivoa jälleen huolettomia kilometrejä. Kiitoksia hyvistä vinkeistä!
Transporter TDI 2.5 GLE VIP Business 2001, matkailuauto
Vastaa Viestiin