T5:n parivalot, mielipiteitä

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

T5:n parivalot, mielipiteitä

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Nyt sain hyvityksen susiumpioista ja pitäisi ostaa uudet. Edelleen haluaisin tuohon parivalot, mutta mitkä olisivat parhaat. Ulkonäön puolesta ei niin kauhean väliä, en halua mitään kovin tuunattua ilmettä. Eli ei mitään mustia tms, mieluusti mahdollisimman hillityt.

Kertokaa kommentteja eri vaihtoehdoista:
1. Multivanin parivalot romikselta, lähtis ehkä 200€:llä
2. Dayline SWV29GX
3. Dayline SWV29AGXM
4. Dayline Devil Eyes
Ebaystä löytis noin satasta halvemmalla:
5. Vaihtoehto 1
6. Vaihtoehto 2

Esim. 2 ja 6 muistuttaa aika paljon toisiaan, onkohan samasta umpiosta kyse? Tärkein on tietysti, että näyttäis hyvin, eikä tulis mitään huurtumis yms. ongelmia. Tässä suhteessa varmaan vaihtoehto 1 olis paras ratkaisu. Mitenkäs noi projektiovalot (vai miksi niitä kutsutaan) 1, 4 ja 5. Näyttääkö huomattavasti pidemmälle kuin normivalot?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

olen omien multivanvalojen tehoon tyytyväinen varsinkin pitkiin. ei kaipaa lisävaloja. mutta hopeapinnote tummuu ja palaa puhki ajan kanssa.
malfean
Viestit: 19
Liittynyt: 31.10.2011 2:21

Viesti Kirjoittaja malfean »

Itsellä odottaa asennusta noi 3. Dayline SWV29AGXM .
Saa nähdä miten vaikuttaa valotehoon, mutta eipä nuo parkit polta heijastinpintaa niinkuin orkkiksessa.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Mä päädyin vaihtoehtoon 1 eli käytetyt Multivanin parivalot. Edelliset Kiinan tarvikeumpiot oli sen verta huonot, niin ei tohtinut ottaa enään riskiä. En oo vielä ehtinyt testata näitä "uusia" umpioita.
Mehtäläinen
Viestit: 38
Liittynyt: 1.2.2008 16:06

Viesti Kirjoittaja Mehtäläinen »

joko vaihdoit umpiot? vinkkejä vaihto operaatioon, itsellä myös tarkoitus vaihtaa orkkikset parivaloihin.
Lestat kyykkyyn
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Oon vaihtanut, mutta testaamaan ei oo päässyt, kun auto on ollut hieman pidempään remontissa.

Umpio on kiinni päältäpäin kahdella ruuvilla siihen palkkiin ja lisäksi kahdella ruuvilla suoraan edestäpäin alhaalta (ehkä noin 15cm umpion alareunan alapuolella). Luultavasti nämä alemmatkin ruuvit saa näkyviin poistamalla puskurista niitä muovipaloja. Hankalampi homma on saada umpio pois, koska ylöspäin nostaessa ottaa siihen palkkiin. Käsittääkseni ainoastaan kaksi vaihtoehtoa, joko puskuri pois tai jos onnistuu palkin irrottaminen. Ite jouduin puskurin irrottaa mutta remonttia varten, joten en oo tutkinut palkin irrottamista.

Virallisesti puskurin irrottamista varten täytyisi irrotta sisälokasuojat, jolloin pääsisi käsiksi kahteen mutteriiin. Mahdollisesti ei tarttisi avata puskurin alimpia ruuveja (kuten näitä loksun takana olevia), jos umpiot saisi mahtumaan puskurin yläreunaa raottamalla. Muuten puskurin kiinnitysruuveja on aika monta, ylhäällä on pari ruuvattuna konehuoneen puolelta, alhaalla on aika monta (näiden irrottaminen vaatii pohjamuovin poistamisen) ja lisäksi suoraan edestä on muutamia, jotka löytyvät niistä "luukuista". Se musta muovilista lähtee vääntämällä irti.

Lopuksi umpioita joutuu hieman sovittelemaan, että istuu puskurin ja konepellin kanssa hyvin.

Laita umpioihin valmiiksi polttimot, koska ulommat saattaa olla kiusalliset vaihtaa.
Avatar
Kleinbus_führer
Viestit: 63
Liittynyt: 4.8.2008 4:00
Paikkakunta: YLÖJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Kleinbus_führer »

malfean kirjoitti:Itsellä odottaa asennusta noi 3. Dayline SWV29AGXM .
Saa nähdä miten vaikuttaa valotehoon, mutta eipä nuo parkit polta heijastinpintaa niinkuin orkkiksessa.
Onks kellään ollut orggis multivan umpioissa sellaista ilmiöö et ois heijastimesta palanut kromi polttimon yläpuolelta pois.
Vai voiko se johtua jälkkäri xenon polttimoista. Niidenhän ei pitäisi kyl tuottaa mitään isompia lämpöjä palaessaan. Ostin ne käytettynä ja tietoisena siitä ongelmasta mut nyt on uudet umpiot oottamassa vaihtoa ja tiedustelenkin jo etukäteen mistä sellainen ilmiö voisi johtua.
-11 VW-caddy 2.0 TDI 4motion
-07 VW TRP 128KW T-5 TRP
-00 Defender td5 hcpu
Takaisin pakukantaan
-06 2.0 PWD AUDI A-6 AVANT
-02 2.5 TDI Allroad
-96 75KW T-4 CARAVELLE.
-91 2.4D T-4 CARAVELLE
VW Aatun viimeinen kirous luomakunnallemme..
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Kyllä xenon polttimo lämpeää ihan kunnolla..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^^Millä kilometreillä kromi on palanut? Eikös xenoninkin teho ole 35W ylöspäin. Tuo tehohan muuttuu pääosin lämmöksi.

Mitenkäs muuten asiasta toiseen, onko T5:ssa päivävalot alennetulla jännitteellä? Laskeskelin justiin, että 55W polttimon teho muuttuu 45W:ksi, jos jännite tippuu 12V --> 11V. Auttais tuohon umpioiden tummumiseen aikalailla.

Oon nyt hetken ajellut käytetyillä Multivanin umpioilla, kun pääsin niistä kamalista Depoista eroon. Mielestäni näilläkin saa valtavan hyvin valoa (ainakin verrattuna niihin Depoihin), käytössä on jotkin Night Breaker -polttimot. Käytännössä valokeila ei pitene yhtään ref17.5-lisäpitkillä, ainoastaan kirkastuu.
malfean
Viestit: 19
Liittynyt: 31.10.2011 2:21

Viesti Kirjoittaja malfean »

Mulla oli ihan orkkis valoista palanut kromi parkista ylöspäin ihan normaaleilla polttimoilla.

Nyt on tuo "dayline" kiinni, ja on paljon parempi valoteho kuin orkkis H4:ssa.
Vielä kun keksii miten noi pitkät ja lyhyet saa palamaan yhtäaikaisesti.

Malli siis tämä:
http://www.fk-shop.de/en/Lighting-Tunin ... hrome.html

Tarvitsisi tehdä se kolvaus valokatkasimen kupeeseen, niin pääsee vähimmällä työllä.

Osasiko joku heittää tarkempaa ohjetta kuinka?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Omasta kokemuksesta voin kertoa, että valotehon kannalta tuosta yhtäaikaa palamisesta ei oo mitään hyötyä. Käytännössä ei juuri huomaa, jos pitkien valojen palaessa palaa lyhyetkin. Normaalisti taitaaa olla enenmmän haittaa, että lähelle tulee enemmän valoa, kun huomio pitäis olla pitkien valokeilassa. Tietysti tuo voi olla hyvä kytkentä, jos esim. on lyhyissä xenonit, niin ei tuu mitään viiveitä lyhyille vaihdettaessa.

Jos todella haluat tehdä ton kytkennän, niin purkaa hieman muovia koelaudasta, että saat käsiisi rattiputken viereltä johtonipun ja etsi sieltä 2.5mm^2 kelta-vihreä johto (vai oliko se 4mm^2, joka tapauksessa paksuin kelta-vihreistä). Voit napsasta sen poikki ja kytke se valokatkaisijan 7 napaan. Sopivan liittimen voi käydä ostamassa merkkiliikkeestä. Jos pidät alkuperäisen johdonkin kytkettynä ja kytket 7-navan johdon siihen katkaisijan kautta, voit katkaisijalla valita, palaa pitkien rinnalla lyhyet vai ei. Itse tein näin, koska etukäteen jo epäilin kytkennän tarpeellisuutta.

Kuitenkin nykyisen kokemukseni mukaan en tekisi koko kytkentää, koska katkaisijan oon pitänyt jatkuvasti asennossa, jolla lyhyet ei pala pitkien kanssa yhtäaikaa.
malfean
Viestit: 19
Liittynyt: 31.10.2011 2:21

Viesti Kirjoittaja malfean »

Eli järjestelmä ei ole häiriintynyt vaikka laittaisi tuohon keltavihreään ryöstäjällä pinni 7:lta piuhan?

Jos sen katkoo, niin ratilta tulevaan piuhaan ei mitään kiinni, suojattava vain,
ja ratille päin tulevaan päähän pinni seiska kiinni?

Ocun kanssa vain on tottunut hyviin lähivaloihin, joten xenonit on vähän pakolliset,
ja nuo linssivalot rajottavat hajavalon riittävästi, ettei häiritse muita.

Tfl:n pinnin kun otti pois päältä, tulee parkit (ledit) ja takavalot automaattisesti päälle, ja noin saa ollakin.
Jos haluaa kokonaan automaattisen valomuistin pois, vääntää pinnit 3 ja 6 sisällepäin.
Itselläni oli tuolla tavalla, koska oli erilliset huomiovalot ennen näitä uusia valoja.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Ei häiriinny.

Laittamalla siihen 7-pinniltä tulevaan piuhaan katkaisijan, voit valita, kummassa "moodissa" valot toimii.
S12
Viestit: 30
Liittynyt: 3.8.2012 15:40

Re: T5:n parivalot, mielipiteitä

Viesti Kirjoittaja S12 »

Lainataas tätä ketjua kun aihe sopii...

Transporterin T5 2005 omat valot (varsinkin pitkät) ovat aika kehnot joten miettinyt lisäpitkiä tai sitten noita parivaloja joista olikin tuossa ylempänä. Olisiko noissa linkin valoissa järkeä, vai kannattaisiko etsiä alkuperäiset multivanin parivalot? Ja löytyykö niitä tuollaisena tummina?
http://www.revotec.fi/ajovalot-0309-p-1592.html" onclick="window.open(this.href);return false;
troija
Viestit: 88
Liittynyt: 14.1.2014 19:33

Re:

Viesti Kirjoittaja troija »

Timos kirjoitti:olen omien multivanvalojen tehoon tyytyväinen varsinkin pitkiin. ei kaipaa lisävaloja. mutta hopeapinnote tummuu ja palaa puhki ajan kanssa.
onkos noi H7 night breakerit kuumemmat kuin normi hooseiskat ? onko tuo hopeapinnoitteen puhkipalaminen ainoastaan T5:n ongelma ? itsellä kans mustat lähivalojen yläpuolelta ja toinen puoli hiukan jo puhki... mitäs katsastussetä sanoo moisista ? ? :shock:
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Vastaa Viestiin