Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
vhol
Viestit: 57
Liittynyt: 24.9.2008 13:46
Paikkakunta: siilinjärvi

Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys

Viesti Kirjoittaja vhol »

Eli kyseessä T5 Multivan 2004 jonka käyttöohjekirjassa mainitaan nämä kaksi lämmitysmuotoa. Mitä eroa näillä lämmitysmuodoilla on? Sen verran eroista tiedän että seisontalämmityksen kestoajan voi säätää 10-120 min ja vesilisälämmityksen käyttöajan 10, 20 tai 30 min. Omassa autossa on tämä jälkimmäinen aika eli max. 30 min joka on auttamatta liian lyhyt. Voiko tätä aikaa muuttaa jotenkin vastaamaan tuota seisontalämmityksen aikaa 10-120 min.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Vastaan vaikken tiedä, mutta luulen että itselläni tehdasasenteisen webaston kellon (joka on katossa) toisella tavalla kierrättää vaan lämmintä vettä kennon läpi ja puhallin pyörii. Toisessa taas pitää myös webastoa päällä.
vhol
Viestit: 57
Liittynyt: 24.9.2008 13:46
Paikkakunta: siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja vhol »

Ohjekirjan mukaan kummassakin lämmitymuodossa on webasto päällä.
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Nuo tarkoittavat, että tehtaalta voi tilata kaksi eri Webastoa.
Toinen lämmittää jäähdytysnestettä ja toinen ilmaa ts. on ilmalämmitin. Kumpaakin ei saa yhtäaikaa tehtaan kellosarjalla.

Jälkiasennettuna voi asentaa repsikan penkin alle (oikeasti toki ulkopuolella) ilmalämmittimen puhaltamaan lämpöä eteen ja taakse - oli johonkin 2000-sarjan Airtoppiin netissä ohjeetkin.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Ainakin tuossa minun autossa on molemmat sekä vesi että ilma (Air Top 3500 ST). En kyllä tiedä missä se ilma-versio on, kun repsikan penkin alla on cd-boxi... Lämmittääköhän tuo ilma-Webasto vain takaosaa?
Viimeksi muokannut Ari-Matti Aho, 16.11.2011 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tuolla oli juttua samasta aiheesta:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=159797

Eli olisko vesilämmitin tarkoitettu moottorin lämmittämiseen ja seisontalämmitin ohjaamon lämmitykseen. Voisko toi seisontalämmitin kierrättää vettä ainoastaan sisäkennon kautta ja moottori ei lämpenisi ollenkaan. Tämä oli mutua.

Olisko Gürgen funtsinut, että puolituntia riittää aina moottorin lämmittämiseen, mutta kabiinin lämmittämiseen tarvitaan pidempi aika tai saksalaisilla tvh:n miehillä on 120 minuutin kahvipaussit...
vhol
Viestit: 57
Liittynyt: 24.9.2008 13:46
Paikkakunta: siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja vhol »

Mulla webasto lämmittää konetta ja lämmityslaitteenkennoa. Huono puoli tuossa on se että lämmityslaitteen puhallin lähtee heti webaston kanssa käyntiin ja puhallin on tosi kovalla.
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Airtop asennetaan T5:ssa yleensä repsikan penkin 'alle' siis auton alle ulkopuolelle :)
Eli vesilämmitin on kuljettajan penkin alla (auton alla oikeasti) suojakotelossa ja Airtopille on tilaa repsikan penkin alla vastaavassa paikassa.

Tehtaalta noita ei ole voinut tilata molempia, vaan on pitänyt valita jompi kumpi kellosarjalla - autossa voi silti olla vesilämmitin vaikka ilmalämmitin siinä onkin, mutta ei tehtaan kellosarjalla molempia. Jälkiasennuksena saa sitten kumpaakin ja vesilämppäriin myös kellon.
Tehtaan vesilämmitin lämmittää vakiona tehtaan kellosarjalla vain sisätiloja ja vasta moottorin käynnistyttyä se lämmittää myös moottorin vesikiertoa. Tuo on koodauksella muutettavissa ja tuota ei ole jos autossa on jälkiasennuskellosarja vesilämmittimessä.
Tuolla FFP:llä tuota myös selitetään.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mietinkin jo miksi se olisi auton sisällä... :D
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mulle ei vieläkään ole auennut missä vaiheessa tuo ilma-webasto lämmittää ja mitä tai miten sitä "ohjataan". Onko jollain tietoa tuon toiminta periaatteesta?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Veikkaisin, että sitä ohjataan koritehtaan ohjauspaneelista. Ainakin omassa bussissa on mahdollisuus asettaa sisälämpötila tuosta ohjauspaneelista. Luulisin, että ilma-webasto pyrkii pitämään sisälämpötilan säädetyssä, kun ohjauspaneeli on päällä. Meillä olla sisälämpöanturi jostain 3. tai 4. penkkirivin tienoolla seinässä ikkunan alapuolella.

Meidän autossa ko. ohjauksella ei ole mitään merkitystä, kun sitä ilma-webastoa ei oo koskaan asennettu. Aika monesta ex-taxista löytyy kyseinen härpäke. Luultavasti jälkiasennettuna, koska usein löytyy myös vesi-webasto kellolla. Taitaa takaosan lämpö olla vähän niukilla ilman ilma-webastoa kovemmilla pakkasilla.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Hmm...tuo olikin uutta minulle että ohjattaisiin tuosa IWS-paneelista. Onko tarkempaa tietoa mistä napista tuo löytyisi? Paneelissa näkyy kyllä ulko- ja sisälämpötila koko ajan. Minkäs näköinen se anturi mahtaa olla?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Meillähän on Tamlansin Pegabus, joten paneeli on erilainen. Paneelissa on kuitenkin lisälämmitys-nappi. Menu-napin kautta pääsee valikkoon sisälämpötila, jossa tuota lämpötilaa voi muuttaa. Sisälämpöanturi on ntc-vastus kutistesukan sisällä eli suunnilleen 20mm pitkä ja 3mm paksu musta mötikkä. Voihan se olla jossain piilossakin jossain listan takana tms.

Eikös vänkärin penkin alla pitäis olla jokin tuuletin ja lämmönvaihdin, jos tuollainen ilmalämmitin löytyy. Onko sulla jotain tommosia siellä?
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

No juu mulla ei tuota nappia ole eikä myöskään menua.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Näköjään molemmat webastot lähtee pöhisemään yhtäaikaa eli on saman ohjauksen takana ilmeisesti.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Saako tuota puhallin-nopeutta ohjelmoitua pienemmäksi? Säästäisi akkua kun puhaltaisi vaan 1-nopeudella...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jos se T-5 on tehty normaalilla lisäsarjalla niin sen puhallinnopeutta pystyy säätämään.
T-4 2,5 tdi -97/00
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Mjaa-a, tehtaan jäjiltä on molemmat webastot...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys

Viesti Kirjoittaja mla »

Väittivät minulle huollossa, ettei tehtaansarjan puhallinnopeutta voi muuttaa.

Toki sama huolto väitti myös, ettei tehtaankellosarjan rinnalle saa jälkiasennettua kaukosäätimiä, kunnes näytin heille miten se tehdään :)
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Vastaa Viestiin