T5 sisäpuhallin pätkii

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

No niin, uusi oire ilmaantunut eli sisäpuhallin sammuu yhtäkkiä itsekseen ja muutaman minuutin päästä taas alkaa toimia. Onkohan moottori menossa vai missä voisi olla vika?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Tänä aamuna sammui ja kun laittoi kovemmalle niin kuului vaan epämääräistä "jurinaa"...Sitten taas jonkin ajan päästä alkoi toimia kun antoi olla 2-nopeudella
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Puhallinmoottori tiensä päässä. Uutta tilalle, helppo vaihtaa itsekin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

T4:ssa ei mahtunut helposti tulemaan pois mutta tuossako on siis helpompi? Yksi olisi 50e:lla jo tiedossa.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Tupajumi
Viestit: 77
Liittynyt: 14.2.2008 10:16

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Älä missään tapauksessa laita ainakaan käytettyä tilalle, voi vähä vituttaa kun se jossain lapissa leikkaa kiinni.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Joo T5:sessa puhallin 100 kertaa helpompi vaihtaa kuin T4:sessa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ruoste
Viestit: 65
Liittynyt: 27.7.2009 11:51

Viesti Kirjoittaja ruoste »

Just tuossa totesin, että puhaltimen laakeri on alkanut ääntämään. Mitä kautta puhallin kiskotaan ulos T5 kojelaudan sisuksista?
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Apparin puolelta kojelaudan alta lähtee musta muovi, joka on kolmella torx-ruuvilla kiinni. Sieltä kautta puhallin lähtee, on muutamalla ruuvilla kiinni.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Tuossa aamulla otin tuon mustan muovin pois ja sen kapean listan hanskalokeron alta. Puhallin näkyy siitä. Onko niin että ei tarvi irrottaa sitä harmaata paneelia? Aika ahtaalle näyttää. Tuossa pari kuvaa jotka netistä löysin. Alemmassa kuvassa puhallinmoottori näkyy (sinistä tekstiä)


Kuva


Kuva
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Kyllä se sieltä tulee, vähän kädellä täytyy vetää sitä muovia taaksepäin. Kojelaudan päädystä se muovi irti ja sieltä löytyy vielä ainakin yks ruuvi, se auki niin saa enempi tilaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Muuten meni hyvin mutta ostin sitten posti-mallin puhaltimen... :evil: Pajalle.comin Jaskalta...

Se kiinnitys-systeemi on peilikuvana...Voi perkele!
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

No niin, sen puhallinmoottorin saakin irti siitä kopasta mutta se taitaa pyöriä nyt väärään suuntaan eli puhallusteho suuttimista on heikko. Seuraavaksi sitten liittimestä pinnit toisin päin...Kuulemma Passatissa olisi sama moottori eli sekin kävisi tuohon.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
malfean
Viestit: 19
Liittynyt: 31.10.2011 2:21

Viesti Kirjoittaja malfean »

Juu, minulla kävi juuri toisinpäin, eli ostin tavallisen postimalliin.
Puhallin tosiaan täysi peilikuva, ja ne laipat on toisessa väärään suuntaan.
Sitten piti hommata tiskiltä oikeanlainen.

En pitänyt kylläkään tuota väärääkään. Nyt olisi ollut hyvä vaihtaa.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Lopulta löysin edullisesti oikean puhaltimen niin ei tarvinut piuhoja käännellä. Nyt toimii taas kuten pitääkin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
TuomasTee
Viestit: 12
Liittynyt: 17.5.2015 21:32

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja TuomasTee »

Nyt on tullut sellainen sisäpuhallinvika vastaan että toimii ainoastaan nelosnopeudella. Mistäköhän mahtaa olla kysymys? Moottori, rele, kytkin?
VW T5 GP 2,0 BITDI DSG 4motion -13
Asu82
Viestit: 134
Liittynyt: 28.5.2012 23:08
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja Asu82 »

Laitatteko linkkiä mistä käypänen puhaltimen moottori :oops: :cry:
Onko nämä T5set oikeasti muilla näin (suoraansanottuna) paskoja?
Joka kuukausi pitää jonkun satasen remppa tehdä, paljonkos tuo moottori nyt maksaa?
Multivan -04 160kW
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Tuomas, esivastus kärähtänyt. On siinä puhallinkotelossa kiinni kun kurkkaat kojelaudan alle. Menee muistaakseni neljä paksuhkoa piuhaa.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Asu82 kirjoitti:Laitatteko linkkiä mistä käypänen puhaltimen moottori :oops: :cry:
Onko nämä T5set oikeasti muilla näin (suoraansanottuna) paskoja?
Joka kuukausi pitää jonkun satasen remppa tehdä, paljonkos tuo moottori nyt maksaa?
Motonetistä ostin puhaltimen ja hinta oli muistaakseni 150€. Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisko sinne voinut jopa vaihtaa pelkät hiilet.

Vähän offtopicia:
Kyllä nämä paskoja on 8) Mutta kunnossaan ollessaan tosi kivoja.

Itte ostin reilu neljä vuotta sitten vajaa 540tkm ajetun bussin ja ekana vuonna meni muistaakseni 7000€ korjauksiin ja huoltoihin (ilmastoinnin kompura, ruostekorjausta, nokkaremontti, renkaita yms.) Seuraavana vuonna meni vetoakselin tumppi ja turbo ja sen jälkeen on ollut kaksi aika hyvää vuotta. Tietysti nyt pari kertaa vuoteen jotain pientä menee, kuten sisäpuhallin, iskarit yms, mutta oon tosi tyytyväinen, jos korjauksiin menee vain luokkaa 500€ vuodessa.

Kyllä pienempi auto olisi huomattavasti kestävämpi ja halvempi korjata, esim. Golf. Myöskin Transporter T4 vaikuttais olevan paljon kestävämpi; Hiacesta nyt puhumattakaan, mutta onhan se ajettavuus/käytettävyys ihan toista maata.

Tiedostan itse ainakin sen, ettei VW pärjää kestävyydessä japseille (ei herneitä nenään), mutta otan tietoisen riskin näiden kanssa, kun on jonkinasteinen VAG-riippuvuus.
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja Pia »

Oikeasti, ihan ilman sarvia kysyn: Minkälaista kestävyyttä odotit yli puoli miljoonaa ajetulta autolta? Tuntuu että ihmiset oottaa auton kestävän ihan mitä vaan eikä tarvii mitään osia, edes niitä kulutusosiakaan vaihtaa. Ja renkaat ainaki minun mielestä on kulutustavaraa jos ajaa paljon. Kylläpä ne japsitki kuluttaa niitä renkaita. :D
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
TuomasTee
Viestit: 12
Liittynyt: 17.5.2015 21:32

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja TuomasTee »

Esivastushan se oli viallinen ja nyt on taas kunnossa. Kiitos vinkistä.
VW T5 GP 2,0 BITDI DSG 4motion -13
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Pia kirjoitti:Oikeasti, ihan ilman sarvia kysyn: Minkälaista kestävyyttä odotit yli puoli miljoonaa ajetulta autolta? Tuntuu että ihmiset oottaa auton kestävän ihan mitä vaan eikä tarvii mitään osia, edes niitä kulutusosiakaan vaihtaa. Ja renkaat ainaki minun mielestä on kulutustavaraa jos ajaa paljon. Kylläpä ne japsitki kuluttaa niitä renkaita. :D
Ymmärsit nyt ehkä hieman väärin. Tottakai kulutusosia (tähän lasken myös ilmastoinnin kompuran) menee, mutta 7000€ vuodessa on aika paljon. Lisäksi hämmästyttää, että mitenkä ammattilaiset voi ajaa sen 500tkm, jos pajapäiviä tulee kovin paljon. Ja näitä vikoja kyllä tuntuu olevan alle 200tkm ajetuissakin.

Hieman olen palstoja seurannut ja tutuilla ollut esim. T4 Transportereita, niin kyllä niiden kestävyys on huomattavasti parempi. Esim. nokkien kuluminen on suunnitteluvika, näissähän on ne loppu pääsääntöisesti viimeistään 500tkm:ssä, mutta vastaavaa vaivaa ei ole T4:sessa. Vetarin tumpin korkkaaminen on kanssa suunnitteluvirhe. Maali tuntuu myös pysyvän huonosti jne.

Sitten auton laadusta vielä se puoli, ettei korjattavuutta/huollettavuutta ole hirveästi mietitty suunnittelupöydällä, esim. jakopää on rattailla, mikä on hieno homma, mutta jakohihnan vaihtoon verrattava remontti tulee gates-kytkimien uusimisesta 150tkm välein (ainakin merkkiliikkeen hinnaston mukaan).

Ja näin niinkuin yleisellä tasolla ei VW:n kestävyys ole kovin hyvää mielikuvaa antanut viime aikoina henkilöautopuolellakaan: dsg, pumppusuuttimet, tsi:n jakoketjut... Luultavasti japsienkin laatu on heikentynyt, kun tekniikka on kehittynyt viime 10 vuodessa hirmuisesti.

Mainittakoon referenssinä vikahistoria isällä olleesta 1.6 Avensiksesta vm- 99, joka oli perheessä uudeesta asti viime vuotiseen kolariin asti ja mittarissa oli silloin vajaa 300tkm:
- jarrusatulat vaihdettiin takuuseen, kun niistä oli jokin kamppanja (ko. yksilössä ei kuitenkaan huomattu olevan mitään vikaa)
- kaksi kertaa tyhjäkäynti alkasi seilaamaan ja molemmilla kerroilla uusittiin jokin alipaineletku, maksoi toisella kertaa töineen 1€ ja toisella kertaa 5€
- isä vaihdatti kyläsepällä kytkimen, kun seppä väitti sen olleen kulunut. Yritin kyllä toppuutella, mutta halusi sen vaihtaa ja osat taisi maksaa alle 200€
- jokin "älybox" pätki viimeisenä elinvuotenaan ja sen vuoksi kävi joskus röpöttämällä, ei koskaan vaihdettu, kun oli suht. arvokas
- ne oli tässä, paitsi tietysti se pahin vika eli huono ajettavuus, jota näistä ei voi korjata:)

Eli VAGilaiset on hienoja auto tai oikeastaan hyviä kompromisseja. Ajettavuus on ihan ok, mutta ei tosin parastakaan, hinnat on ihan ok ja kestävyys ei ole huonointa. Tilanne vielä paranee, kun ostaa käytetyn, niin tietää jo, mikä moottori on kestävä yms. Mutta väitän, että japsit menee kestävyydessä vielä edellä paljon, vaikka nekin renkaita kuluttaa...
Asu82
Viestit: 134
Liittynyt: 28.5.2012 23:08
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja Asu82 »

Jep, just vaihtelin tuon lämmityslaitteen puhaltimen. 45min meni hommassa, enkä ole ennen vaihtanut, löytyi helposti. 159e mätänetissä.

No itse ostin tuon 181560km ajettuna kohta 5v sitten, ja maksoin sen verran, että oletin kyllä ihan auton saavani.
Nyt mittariin tuli 306294km äsken kun vaihdoin tuon puhaltimen, eli ei mielestäni dieseliksi vieläkään ole loppuun ajettu.
Mutta nyt taas mennyt joka kuukausi semmoset 200e huoltoihin, niin alkaa sylettämään.
...varsinkin kun vasta 11kk kansirempasta...
Multivan -04 160kW
Haapaniemi
Viestit: 5
Liittynyt: 25.11.2014 19:00

Re: T5 sisäpuhallin pätkii

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi »

3 viikkoa sitten vaihdoin puhaltimen, tosiaan motonetistä 159€. Nyt aamulla taas mykkänä, ei toimi millään nopeudella. Mikäköhän tuota rikkoo ?! :shock: Sulakkeita en vielä kerinnyt katsomaan.
Vastaa Viestiin