T4 uusi tuttavuus

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

T4 uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja nepela »

Nonni. Viis vuotta harmittelin luovuttuani Hiace 4WD 3+3 pakusta kun pellit meni. Nyt tallissa asustaa Caravelle pikkubussi vm. 1998 joka olis tarkoitus rekisteröidä retkeilyautoksi. Auto on nyt poistettu liikennekäytöstä eli on talvikuukaudet aikaa perehtyä sen tekniikkaan. Heti tietenkin hain netistä kaikkea mahdollista ja törmäsin näihin sivustoihin. Hieno homma jos täältä löytyy apua koska kysymyksiä tulee varmasti paljon.
Tässä tietenkin ensimmäinen:
- ajettu 240tkm ja huoltohistoriaa ei ole (kone 2,5 TDI 75 kw turbo) joten mitä kannattaa ensimmäiseksi tutkia. Auto on katsastettu ja leimat riittää maaliskuuhun asti. Edellisellä kerralla ei ollut huomautettavaa, kuulemma. Hakureissulla (250km) mittasin kulutukseksi 6,5l/100km. Ei vissiin paha. :? Kone tuntuu käyvä ihan kohtuusiististi mitä nyt hiukan ujeltaa kierrosten mukaan. Vesipumpun laakeri, ilmavuoto turbossa? Kertokaatten kun itse oon noviisi tässä asiassa.
Satelite
Viestit: 625
Liittynyt: 8.12.2008 16:41
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satelite »

Kulutus ihan kohdillaan... itsellä ei T4 niin ole kokemuksia mutta kerran työhommia tehdessä olin vastaavalla tekniikalla varustetussa pakussa kyydissä niin siinäkin tuntu isommilla kierroksilla turbo ääntävän aika kovaa. Voi siis olla ihan ominaisuus mutta millainen tuo ääni tarkemminottaen on... puhiseeko vaan vai vinkuuko jopa?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

t4 uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja nepela »

Ääni on jonkilaista sirinää/vinkunaa. Voisin kuvitella jonkinlaista laakerivikaa. Kun en tiedä mitä huoltoja koneelle on tehty niin kannattaisko tehdä jakohihnaremontti kun tuo 240tkm on jo takana. Tosiaan..mitä muita kulutusosia olis syytä vaihtaa tällaisten kilometrien jälkeen??
Mittaristoon on asennettu jälkikäteen ahtopainemittari ja öljynpainemittari joista jälkimmäinen ei toimi. Konehuoneen puolella on ylimääräiseltä näyttävä johto siististi kiepillä ja voisin olettaa sen oleva ko mittarin piuha, mutta mihin sen kuuluisi mennä.
Mistäs kannattas kysellä purkuosia täällä Lounais-Suomessa. Puuttuu nimittäin hantin puoleinen astinlaudan muoviosa. Niin ja
omistajan käsikirja on ruotsisksi :shock:
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

http://vwts.ru/forum/142597.html

Ehdottomasti jakopään remmit + tarvikkeet uusiksi ja laadukkaat osat (esim.gates), saa niitä muualtakin kuin marmorilta ;))
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja nepela »

AS. Kiitti linkistä, tosin jos ei taivu ruotsi niin vielä vähemmän venäjä. Mutta kuvat kertovat enemmän kuin tuhat jne...
muuuten huomasin tuossa kontatessani että pakoputki on vedetty sivulle vasemman takarenkaan eteen, eli siis jos takimmainen pönttö on poistettu niin onko sillä jotain merkitystä muuhunkin kuin ääneen.
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

"tosin jos ei taivu ruotsi niin vielä vähemmän venäjä"
Googlen selain ja kielenkääntäjä, silloin saa suomeksi käännettyä joitain sanoja ;)

Vanhemmissa dieseleissä vaikuttaa putki pelkkään ääneen.
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja nepela »

Olisko kellään vinkkiä/linkkiä mistä löytyis ko. auton ilmastointilaitteen räjäytyskuva ??
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

http://www.veedubz.co.za/tech/VW%20Hayn ... MANUAL.pdf

Googleen hakua: vw ilmastointilaite
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Takimmaisen pöntön poisto ei vaikuta paljonkaan ääneen. Omasta otin takapöntön pois ja ei huomaa eroa. Sitten rupeaa olemaan eroa äänessä kun putki katkeaa katalysaattorin jälkeen. Turbon vihellys kuuluu asiaan, huomaa etenkin kun ajaa kaasua hitaasti pumpaten. Sirinä voi tulla apulaitehihnan kiristimestä, omassa on sirissyt viimeiset 70 tkm, paikallaan kaasutellessa pitää suorastaan rominaa. Viallinen laturin tai ohjaustehostimen pumpun laakeri voisi aiheuttaa myöskin sen sirinän. Omassa myös kytkimen painelaakeri sirisee ja vaihteistostakin kuuluu joku rallatus vapaalla. Eivät ole moiset sivuäänet toistaiseksi haitanneet ajoa :)
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja nepela »

Tuossa tuulilasin ympärillä olis ruostekukkasia jotka tarttis käsitellä jotenkin. Ei varmaan onnistu kunnolla ilman etteikö ota koko ruutua pois. Mitenkäs se onnistuu kotikonstein rikkomatta sitä ja täytyykö laittaa uusi tiiviste :?:
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Mä ainakin odotan että lasi hajoo aikanaan, ennen en ruosteita korjaa.. maalasin auton keväällä ylitte ja noihin tuulilasin ympärillä oleviin ruosteisiin en edes koskenut. säröjä on moneen suuntaan lähdössä mutta ootellaan pakkasia :) saavat jossain sitte samalla korjata ruostevauriot ikkunan ympäriltä ja maalata..
Transporter 2,5tdi vm99
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja nepela »

Mites tän mun kotteron sisäverhouksen saa irti kun siinä ei näytä olevan minkäänlaisia kiinnitysruuveja näkösällä. Pitäis päästä turvavyösysteemeihin käsiks. Autossa on varmaan Saksantehtaan bussiverhous. Jos väkivaltaa käyttää saattaa muoviosat olla äkkiä entisiä :roll:
Vastaa Viestiin