T4 2,0 bensa-Caravellen käyntiongelmat

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
smerch
Viestit: 7
Liittynyt: 11.12.2011 9:54

T4 2,0 bensa-Caravellen käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja smerch »

Kysynpä täältäkin apua.

Kyseessä on '91 T4 2,0 bensalla (AAC), 285 tkm. Caravellen tyhjäkäyntiongelma alkoi viime kesänä siten, että käynnistyksen jälkeen kierrokset putosivat reilusti alle tyhjäkäynnin - usein kone myös sammui tässä vaiheessa. Liikkeelle lähdön jälkeen kulku oli erittäin takkuista ja tuntui, että "kone harasi vastaan" ja muutenkin tuntui menevän vajaalla moottorinohjauksella. Oire viittasi imuvuotoon, joka löytyikin ECU:n alipaineputkesta. Korjauksen jälkeen ok useita kuukausia.

Nyt oireet palasivat ja itse asiassa pahenivat. Tyhjäkäynti horjuu, kierrosten laskun jälkeen kone sakkaa, pakokaasut haisevat raa'alle ja pakoääni on selvästi "mulputtava". Ja tehot siis kateissa. Kaikki alipaineletkut ja putket on tarkastettu ulkoisesti ja/tai erillisellä letkulla. Kaasuläpän asentoanturi tuntuu ohjaavan.

Ainoa vähänkään epäilyttävä osa on joutokäyntisäätimen tiiviste, joka on tilattu...tulee tehtaalta...joskus...

Tuo pakoäänen ja -kaasun muutos kuitenkin arveluttaa. Kone rallattaa pirusti ja kuulostaa suoraan sanoen dieseliltä erityisesti tyhjäkäynnillä; ei kuitenkaan luulisi nakuttavan ilman kuormaa.

Mielestäni viittaa venttiilivikaan. Voiko tuota tarkistaa muulla kuin puristuspainemittauksella?
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

Bensa vehkeen mittaus onnistuu kotona/mittarilla on edullinen hankkia, katso ensi sinne venttiilikopan alle onko paininkupit/nokat kunnossa.
smerch
Viestit: 7
Liittynyt: 11.12.2011 9:54

Viesti Kirjoittaja smerch »

Nostimet pikeentyneet, mutta ei vaikuta venttiilivauriolta. Päästöt kaikinpuolin ok.

Käynti edelleen huonoa ja veto poissa. Strobolla näytti sytkähetki vaeltavan. Puola ja moduli vaihdettu, joten onko se sitten hall-anturi?

Kiitosta etukäteen, jos joku osaisi auttaa.
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

Linkki

Digifant, löytyy paljon eri haistelijoita jotka määrää käyntiä/bensaa, lämpötila, hall ja kosketusviat/liittimet?
smerch
Viestit: 7
Liittynyt: 11.12.2011 9:54

Viesti Kirjoittaja smerch »

Kiitoksia, juu digifant...

Hall-anturi on seuraava kohde; sytkäperäiseltä vaivalta tuo vaikuttaa.
smerch
Viestit: 7
Liittynyt: 11.12.2011 9:54

Jarrutehostimen suhinat -> imuvuoto?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Kun nyt kerkesi viikon tauon jälkeen tutkia caravelleä, niin totesin jarrutehostimen suhisevan itsekseen koneen sammuttua. Hiljentämällä turhat äänilähteet kuuluu koneen käydessäkin suhinaa jarrua painettaessa (so. kun pitää poljinta painettuna kevyesti). Tehostus sinänsä toimii, ja kunnolla polkiessa ei suhinaa kuulu.

Ilmeisesti tehostimen tangon tiiviste vuotaa, kun tankoa painetaan sopivaan kohtaan. Eipä ole aiemmista autoista tuollainenkaan osa mennyt rikki, joten pakko jälleen kysyä apuja: Voiko tyhjäkäyntiongelmat johtua tästä? Sytkän vaeltelu voi kaiketi digifantissa aiheutua juurikin imuvuodosta (alipainettakin mitataan -> kuormituksen huomioiminen kartalla). Kokemuksia?
Vastaa Viestiin