Kysynpä täältäkin apua.
Kyseessä on '91 T4 2,0 bensalla (AAC), 285 tkm. Caravellen tyhjäkäyntiongelma alkoi viime kesänä siten, että käynnistyksen jälkeen kierrokset putosivat reilusti alle tyhjäkäynnin - usein kone myös sammui tässä vaiheessa. Liikkeelle lähdön jälkeen kulku oli erittäin takkuista ja tuntui, että "kone harasi vastaan" ja muutenkin tuntui menevän vajaalla moottorinohjauksella. Oire viittasi imuvuotoon, joka löytyikin ECU:n alipaineputkesta. Korjauksen jälkeen ok useita kuukausia.
Nyt oireet palasivat ja itse asiassa pahenivat. Tyhjäkäynti horjuu, kierrosten laskun jälkeen kone sakkaa, pakokaasut haisevat raa'alle ja pakoääni on selvästi "mulputtava". Ja tehot siis kateissa. Kaikki alipaineletkut ja putket on tarkastettu ulkoisesti ja/tai erillisellä letkulla. Kaasuläpän asentoanturi tuntuu ohjaavan.
Ainoa vähänkään epäilyttävä osa on joutokäyntisäätimen tiiviste, joka on tilattu...tulee tehtaalta...joskus...
Tuo pakoäänen ja -kaasun muutos kuitenkin arveluttaa. Kone rallattaa pirusti ja kuulostaa suoraan sanoen dieseliltä erityisesti tyhjäkäynnillä; ei kuitenkaan luulisi nakuttavan ilman kuormaa.
Mielestäni viittaa venttiilivikaan. Voiko tuota tarkistaa muulla kuin puristuspainemittauksella?
T4 2,0 bensa-Caravellen käyntiongelmat
Jarrutehostimen suhinat -> imuvuoto?
Kun nyt kerkesi viikon tauon jälkeen tutkia caravelleä, niin totesin jarrutehostimen suhisevan itsekseen koneen sammuttua. Hiljentämällä turhat äänilähteet kuuluu koneen käydessäkin suhinaa jarrua painettaessa (so. kun pitää poljinta painettuna kevyesti). Tehostus sinänsä toimii, ja kunnolla polkiessa ei suhinaa kuulu.
Ilmeisesti tehostimen tangon tiiviste vuotaa, kun tankoa painetaan sopivaan kohtaan. Eipä ole aiemmista autoista tuollainenkaan osa mennyt rikki, joten pakko jälleen kysyä apuja: Voiko tyhjäkäyntiongelmat johtua tästä? Sytkän vaeltelu voi kaiketi digifantissa aiheutua juurikin imuvuodosta (alipainettakin mitataan -> kuormituksen huomioiminen kartalla). Kokemuksia?
Ilmeisesti tehostimen tangon tiiviste vuotaa, kun tankoa painetaan sopivaan kohtaan. Eipä ole aiemmista autoista tuollainenkaan osa mennyt rikki, joten pakko jälleen kysyä apuja: Voiko tyhjäkäyntiongelmat johtua tästä? Sytkän vaeltelu voi kaiketi digifantissa aiheutua juurikin imuvuodosta (alipainettakin mitataan -> kuormituksen huomioiminen kartalla). Kokemuksia?