T5 kallistuksenvakaaja
T5 kallistuksenvakaaja
Vaakaajan yhdystangossa on pituussuuntaista välystä puoli senttiä. Ei varmaan kuuluis olla mitään. Taitaa kolahdukset kuulua sieltä töyssyssä ja vasemmalle kääntäessä ajossa. Paikallaan kääntäessä ei kuulu. Autoa tunkatessa myös kolahtaa.
Selvennäppä vähän, missä välystä. Vakaajan päissä on yhdystangot (=koiranluut), joissa on nivelet molemmissa päissä. Lisäksi vakaajatanko on 2 puslalla kiinni rungossa. Mulle katsastuksessa huomauttivat, että vakaajatanko heiluu käsin, kun puslat olivat niin kuluneet. Puslat on semmoset avattavat, joten aika näppärät vaihtaa. Ostin jo uudet puslat ja tarkoitus vaihtaa seuraavan remontin yhteydessä (joka ei toivottavasti oo kovin pian)
just sama vika ku sulla. ihmettelen vaan kun katsastuksessa ei vikoja löytynyt. sanoin etteikö muka mikään ole väljä ku kolisee niin katto uudestaan eikä löytäny mitään.
etupää ylösnostettuna renkaat suorassa vakaajatanko liikkuu puolisenttiä kuskinpaikalta katottuna vasemmalle ja oikealle. renkaat linkussa vääntää tuon välyksen toiseen laitaan eikä sitä käsin tunne.
jossain oli juttua että myös apurunko oli jollain löystynyt mikä aiheutti kolinoita. ajattelin vaihtaa heti ku saan kumit, mukava tehä välillä pientä remonttia ku on aikaa. käsijarrumekanismit oli pahastiruosteessa ja jumissa. vinku ku lähti ajaan. en saanut käsin edes avattua levitysvipujen saranaa. hiekkapuhalsin levityssysteemin ja voitelin kuparisprayllä, kyllä nyt liikkuu nätisti.
etupää ylösnostettuna renkaat suorassa vakaajatanko liikkuu puolisenttiä kuskinpaikalta katottuna vasemmalle ja oikealle. renkaat linkussa vääntää tuon välyksen toiseen laitaan eikä sitä käsin tunne.
jossain oli juttua että myös apurunko oli jollain löystynyt mikä aiheutti kolinoita. ajattelin vaihtaa heti ku saan kumit, mukava tehä välillä pientä remonttia ku on aikaa. käsijarrumekanismit oli pahastiruosteessa ja jumissa. vinku ku lähti ajaan. en saanut käsin edes avattua levitysvipujen saranaa. hiekkapuhalsin levityssysteemin ja voitelin kuparisprayllä, kyllä nyt liikkuu nätisti.
vakaajan kumit vaihettu ja kolinat loppu. löyty suoraan hyllystä hyvinkään laakkoselta (olis ollu jopa kaksi vakaajaa) että taitaa sittenkin olla kulutusosia. laitoin uudet pannat ja pultitkin kun koko setti maksoi vaan 51,60€. pelkät kumit olis ollu vajaa 28€. toisen pään pultit oli löysällä ja sieltä löyty ylimääränen "polkupyöränkumin" pala. joku tiivistänyt väljää kumia. konstihan tuokin.
koko homma oli yksi elämäni helpoimmista ja nopeimmista. tein sen etupää kokonaan ylösnostettuna jolloin vakaajassa ei ole jännityksiä. renkaat ja lokasuojista luukku pois että pääsee käsiksi. raidetanko ei ollu eessä. helpompi ku jarrupalojen vaihto. ei kannata säästellä seuraavaan remonttiin.
koko homma oli yksi elämäni helpoimmista ja nopeimmista. tein sen etupää kokonaan ylösnostettuna jolloin vakaajassa ei ole jännityksiä. renkaat ja lokasuojista luukku pois että pääsee käsiksi. raidetanko ei ollu eessä. helpompi ku jarrupalojen vaihto. ei kannata säästellä seuraavaan remonttiin.
^Ei tarvinnut kauan remontin aihetta odotella: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=151572
Kuvittelin, että seuraava remontti olis ollut öljyjen vaihto - tai siis ainakin toivoin; en oo enään niin tyhmä, että luulis T5:sen selviävän kuukautta pidempää remontitta.
Joka tapauksessa puslat vaihdettu, oli jonnin verta kuluneet.
Kuvittelin, että seuraava remontti olis ollut öljyjen vaihto - tai siis ainakin toivoin; en oo enään niin tyhmä, että luulis T5:sen selviävän kuukautta pidempää remontitta.
Joka tapauksessa puslat vaihdettu, oli jonnin verta kuluneet.
Offtopic. No johan pomppas. Laita tänne oma topic. Jotenkin tuo ffp on niin sekava etten viitti sitä lukea. Huomasikko missään vaiheessa mitään välyksiä tai muuta outoa tuossa akselissa. Mä olisin yhen auton varassa lievästi pulassa täällä korvessa vastaavassa tilanteessa. Hommahan on varmaan helppo, Volvoon laitoin uuden tukilaakerin tuohon akseliin, valmistin siihen vain pitkän ulosvetäjän ja sopivalla putkella naputin uuden paikalleen. Kaupasta olis pitänyt ostaa koko akseli, laakeria ei tarkotettu vaihettavaksi.
Tämä on huomattavasti selkeämpi palsta, kun vähemmän käyttäjiä En viittinyt laittaa tänne tota, kun kuvittelin ffp:llä olevan enemmän kokemusta, kuin tämän palstan muutamalla T5-kuskilla. No eipä kovin runsasta keskustelua ffp:lläkään synytynyt.Timos kirjoitti:Offtopic. No johan pomppas. Laita tänne oma topic. Jotenkin tuo ffp on niin sekava etten viitti sitä lukea. Huomasikko missään vaiheessa mitään välyksiä tai muuta outoa tuossa akselissa. Mä olisin yhen auton varassa lievästi pulassa täällä korvessa vastaavassa tilanteessa. Hommahan on varmaan helppo, Volvoon laitoin uuden tukilaakerin tuohon akseliin, valmistin siihen vain pitkän ulosvetäjän ja sopivalla putkella naputin uuden paikalleen. Kaupasta olis pitänyt ostaa koko akseli, laakeria ei tarkotettu vaihettavaksi.
Pieni nykäsy on tuntunut kaupunkiajossa, mutta en tiedä johtuko se tuosta. Epäilen kyllä aika vahvasti, että toi boordit korkkaa kerralla mitään varottamatta. Varmaan käsin siinä tuntuis pieni välys. Osasin odottaa tuota, koska tiesin sen tyyppiviaksi ja samat vetoakselit oli ollut jo yli 300tkm.
Kyllä elämä olis vaikeaa, jos olis vain yksi auto ja sekin VW. Kahden auton taloudessakin, isomman auton rikkoutuminen aiheuttaa valtavia vaikeuksia. Pitäis ostaa pihaan pari japanilaista kinneriä, joilla vois ajaa vag-tuotteiden ollessa pajalla.
Helposti vois kuvitella että pieni välys sinne syntyy ennen viimestä pamausta, se pieni välys tekee ison momentti-iskun sitten kun sopivasti laidasta toiseen liikahtaa ja se on sitten liikaa boorien jäljellä olevalle kestävyydelle. Sovituksen pitäisi olla jämpti kyllä noissa, niin vauriota on jo tapahtunut jos sinne välystä syntyy. Eli sopivasti kun repäsee niin varmaan aika ehjästäkin paukahtaa.
Saiskohan noita teetettyä vaikka Karpiolalla vähän laadukkaammin, toki hintaa kertyy myös.
Saiskohan noita teetettyä vaikka Karpiolalla vähän laadukkaammin, toki hintaa kertyy myös.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tarkemmin miettien ei edes tullut iskua, koska auto lähti liikkumaan eteenpäin ja vasta reilummin kaasuttaessa pyörähti tyhjää. Luultavasti enin osa vetarin boordeista syöpyy pikkuhiljaa ja viimeiset sitten korkkaa. Tumpin boordit ei ollut ruostunut, mutta osa boordeista oli vääntynyt. Luultavasti viimeset akselin boordit on vääntänyt tumpin boordit viimeisillä voimillaan.
Pari kokeilemisen arvoista kyläseppäkorjausta olisi:
a) Tyyliin 10mm reikä vetariin ja boordiin ja reikään laajeneva sokka
b) Vetariin pitkittäisiä 5mm uria rälläkällä esim. 4 kohtaan. Vetari paikalleen, jolloin vois hitsata tumpin ja vetarin yhteen. Pois ottaminen onnistuu niin, että kylmästi katkaisee rälläkällä vetoakselin tumpin päästä. Tumppihan lähtee sitten irti samalla tavalla kuin normaalistikin. En tiedä millainen ongelma tulee hitsatessa lämpiämisestä; vaarana, että tumpin ja laatikon välinen tiiviste ottais itteensä.
Pari kokeilemisen arvoista kyläseppäkorjausta olisi:
a) Tyyliin 10mm reikä vetariin ja boordiin ja reikään laajeneva sokka
b) Vetariin pitkittäisiä 5mm uria rälläkällä esim. 4 kohtaan. Vetari paikalleen, jolloin vois hitsata tumpin ja vetarin yhteen. Pois ottaminen onnistuu niin, että kylmästi katkaisee rälläkällä vetoakselin tumpin päästä. Tumppihan lähtee sitten irti samalla tavalla kuin normaalistikin. En tiedä millainen ongelma tulee hitsatessa lämpiämisestä; vaarana, että tumpin ja laatikon välinen tiiviste ottais itteensä.
Re: T5 kallistuksenvakaaja
Eli onko noi vakaajan "puslat" mitä olette vaihdelleet, nimeltään esim. Motonetissä myynnissä olevat - Etuvakaajan runkokumit vai Alatukivarren etuhela gummit ?
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
Re: T5 kallistuksenvakaaja
Etuvakaajan runkokumittroija kirjoitti:Eli onko noi vakaajan "puslat" mitä olette vaihdelleet, nimeltään esim. Motonetissä myynnissä olevat - Etuvakaajan runkokumit vai Alatukivarren etuhela gummit ?