T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Otsikon mukainen ongelma vaivaa T5 pegabussia. Suurin ongelma on tyhjäkäynnillä, jolloin mieleen väistämättäkin tulee vw:n ideoija Mister Aatu. Ajossa haju ei ole yhtä karmaiseva, mutta toisinaan haisee enemmänkin. Sellainen mielikuva on, että talvella haisisi enemmän kuin kesällä. Wunderbaum on hommattu ja seuraavaksi varmaan pitäisi hommata kynttilä, joka indikoisi riittävää hapen määrää. Toinen vaihtoehto olisi ratkaista tämä ongelma jotenkin muuten, esim. korjaamalla kyseinen ongelma.

Muistaakseni olen testannut, että pakokaasu alkaa haisemaan heti, kun laittaa virrat päälle ja puhallin lähtee päälle. En muista, pitikö olla takapuhallinkin päällä, että alkasi haisemaan. Pitää vielä testata kummallakin puhaltimella erikseen. Lisäksi konehuoneessa haisee aika voimakkaasti, kun auto on käynnissä. Yritin paikallistaa jotain pakokaasuvuotoa, mutta en ylhäältä päin tutkiessa löytänyt mitään vuotoa.

Oon miettinyt, että jokin pakokaasuvuoto olisi etuosassa autoa ja puhallin imisi sen sisätiloihin. Mahdollisesti pakokaasun haju tarttuisi putkiin ja filtteriin niin, että haju tulee, vaikkei auto ole käynnissäkään. Voihan tuossa lisäksi olla jokin vuoto raitisilmaputkessa, jolloin imee raitista ilmaa jostain vähemmän raittiista paikasta.

Onko jollain kokemusta vastaavasta vaivasta? Mitenkä tuollaisen pienen pakokaasuvuoden saisi helpoiten paikallistettua?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Olikohan niin että näissä ekoissa T5 oli pakosarjoja murtunut? Onko luukku ja tiiviste kunnolla paikallaan konehuoneen puolella? (Se minkä kautta avataan iskarin yläpään laakerit. Sitä kautta imee suoraan sisäpuhaltimelle konehuoneen höyryt jos ei kunnolla paikallaan)
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Onko mitään mielikuvaa, mistä kohtaa pakosarjat on murtuneet? Pakosarjastahan lähtee ns. haitariputki egr:lle. Ajattelin, että toi vois olla potentiaalinen murtumiskohta. Korjauskin vois onnistua kohtuullisesti, kun koko viherpiperrysventtiili on poistettu käytöstä. Pahempi homma sitten korjata pakosarjaa, jos kuumemmasta paikasta haljennu. Kädellä kokeilin haitariputkesta ja sieltä, mihin ylsin, niin ei tuntunut mitään pöhinää.

Missä toi luukku on? Onko se sielä tuulilasinpyyhkijöiden alapuolisen muovin alla?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Toinen luukku on akun takana tulipellissä ja toinen vastaavassa kohdassa toisella puolen. Parilla pultilla kiinni konehuoneen puolelta. Pitiköhän se nostaa ylöspäin eli sitä pyykijöidenalusmuoviakin tarttee raottaa (lähtee nostamalla). Mutta näet sen konehuoneen puolelta onko tiiviste hyvin.

Pakosarjasta muistan vain lukeneeni jostain. Mitä matskua lieneekään, pystyykö edes hitsaa? En tiedä saako jotain aineita polttoaineeseen jolla vuodon näkis. Ainakin Würtiltä saa jäähdytysnesteeseen lisättävää ainetta jonka näkee ultraviolettivalolla mistä vuotaa...

Mitä jos kaveri tukkii kengänpohjalla pakoputkenpään, vuotaiskos paremmin niin että helpompi havaita.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Onhan niitä haljenneita pakosarjoja ollut monia, mutta vielä yleisempää on pakosarjan tiivisteen vuotaminen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Harmittaa, kun en muistanut sanoa tuosta viasta samalla, kun auto kävi kansiremontissa. Vika pysyi ennallaan remontin jälkeenkin, joten ei ainakaan tiiviste pitäisi olla viallinen (oletettavasti uusivat tiivisteen).

Eikös pakosarjan kuitenkin saa irti koko autoa purkamatta? Alakauttako sinne pääsis parhaiten käsiksi?
Avatar
Kleinbus_führer
Viestit: 63
Liittynyt: 4.8.2008 4:00
Paikkakunta: YLÖJÄRVI

Viesti Kirjoittaja Kleinbus_führer »

cordo-00 kirjoitti:Harmittaa, kun en muistanut sanoa tuosta viasta samalla, kun auto kävi kansiremontissa. Vika pysyi ennallaan remontin jälkeenkin, joten ei ainakaan tiiviste pitäisi olla viallinen (oletettavasti uusivat tiivisteen).

Eikös pakosarjan kuitenkin saa irti koko autoa purkamatta? Alakauttako sinne pääsis parhaiten käsiksi?
Mulla ilmenee samaa tuoksahtelua ja soittelin siitä asiantuntija korjaamolle. Hyvin uskottavaa ainakin minun tapauksessani koska autoni ei haise kuin ajoittain ja vaihtelevasti. Tämä hiukkassuodattimen ns puhtaaksi poltto eli regenerointi. Tapahtuman aikana 300-900km välein riippuen ajotavoista , autoni käryää ja haisee kaikelle mahdolliselle sekä ulkona ja myös sisällekin tulee tilanteesta riippuen käryjä.
-11 VW-caddy 2.0 TDI 4motion
-07 VW TRP 128KW T-5 TRP
-00 Defender td5 hcpu
Takaisin pakukantaan
-06 2.0 PWD AUDI A-6 AVANT
-02 2.5 TDI Allroad
-96 75KW T-4 CARAVELLE.
-91 2.4D T-4 CARAVELLE
VW Aatun viimeinen kirous luomakunnallemme..
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Kleinbus_führer kirjoitti:
cordo-00 kirjoitti:Harmittaa, kun en muistanut sanoa tuosta viasta samalla, kun auto kävi kansiremontissa. Vika pysyi ennallaan remontin jälkeenkin, joten ei ainakaan tiiviste pitäisi olla viallinen (oletettavasti uusivat tiivisteen).

Eikös pakosarjan kuitenkin saa irti koko autoa purkamatta? Alakauttako sinne pääsis parhaiten käsiksi?
Mulla ilmenee samaa tuoksahtelua ja soittelin siitä asiantuntija korjaamolle. Hyvin uskottavaa ainakin minun tapauksessani koska autoni ei haise kuin ajoittain ja vaihtelevasti. Tämä hiukkassuodattimen ns puhtaaksi poltto eli regenerointi. Tapahtuman aikana 300-900km välein riippuen ajotavoista , autoni käryää ja haisee kaikelle mahdolliselle sekä ulkona ja myös sisällekin tulee tilanteesta riippuen käryjä.
Mun autossa ei ole koko hiukkassuodatinta - onneksi.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Auto oli ylhäällä ja yritin löytää hajun aiheuttajaa. Apuri yritti tukkia pakoputken päätä, että vuoto paljastuisi helpommin. Kuitenkaan mitään vuotoa ei löytynyt. Lisäksi kiinnitettiin huomiota, että konehuoneessa oleva haju on kitkerämpi, kuin pakokaasu.

Myöhemmin huomasin, että turbon lähistöllä on valunut öljyä. En ole varma, mutta luultavasti ahtoputken ja turbon välisestä laipasta vuotaisi. Haju sopisi kyllä hyvin "ahtojen hajuksi"; saman tyyppinen haju on välijäähdyttäjässäkin. Lisäksi toisessa paikkaa oli ahtoputki huonosti kiinni, mikä on varmaan pahentanut hajua. Tämä putki on kyllä ennen ollut kiinni, joten pääsyyllinen on varmaan tuolla turbon lähistöllä. Pitää vielä auto käynnissä tutkia tuota liitosta.

Näkyvyys turbolle oli vähän kehno, mutta sain sellaisen mielikuvan, että turbosta ahtoputki lähtee metallisena ylöspäin ja muuttuu noin 30cm kohdalla kumiputkeksi. Tämä metalli-kumiputki-liitos tuntui pitävän, tai ainakaan siinä ei ollut öljyä. Turbon tiivisteen vaihtaminen onnistuu varmaan alakautta ilman suurempaa purkamista. Nyt olis vielä sopivasti vetoakselikin irti.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Motonetistäkin löytyy kaikenkokosia ja muotosia silikoniletkuja jos teet vaikka jonkun matkaa uusiksi ahtoputkistoa. Mulla ainakin monet alkuperäisten liitosten metallinystyrät ja sokat kuluneet niin että vuotaa öljyä ja paineita. Kerran irtos koko liitos enkä meinannut kotiin päästä kun nyki kokoajan. Onneksi oli rautalankaa mukana että sain putken päät jotenkin kohdakkain. Kiristinpannoiksi kunnolliset pultilla olevat, ei kestä kilotavarana myytävät puutarhaletkusiteet. Hajuja en ole huomannut silti. Voisko olla jossain joku läpivientikumi irti tai muu reikä kabiiniin.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Haisiko/haiseeko sulla konehuoneen puolella "ahtoilmalle"? Meidän autossa kyllä haisee voimakkaasti kohehuoneessa. Luulen tosiaankin, että tällä hetkellä vuotais eniten turbon kiinnityslaipasta. Osaako joku sanoa, saako tuon laipan irti muuta purkamatta?

Noi volkkarin rimpula ahtoputket varmaan sais pitämään ihan riittävän hyvin, jos vetäis ruuvin liitokseen. Putket pitäis olla vain irti, ettei lastu menis imusarjaan. No luultavasti putkiliitokset pitää taas hetken.

Ainiin, edellinen omistaja sanoi, että turbon rikkoutuminen oli ilmennyt ahtoputkien irtoamisella. Eli ilmeisesti siivet juminut ja ahtanut reippaasti yli, jolloin liitokset ei olleet pitäneet. Oli tuossa rytäkässä uusinut muutaman putken, mutta noita liitoksiahan on varmaan kymmenen. En oikein ymmärrä, miksi putkisto on kasattu tollasista 10-30cm putken pätkistä.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

En ole kiinnittänyt hajuun huomiota. Yritin laittaa liitokseen tav. o-renkaan. Ei hyvä. Alkuperäinen ilmeisesti tiivistyy paineen alaisena. Ruuvi olikin hyvä idea. Vcds;n mukaan mulla oli ahtanut silloin vaunu perässä kun meni vikatilaan 2.6bar. Hyvin on kyllä turbo toiminu sen jälkee, pitää antaa vaan lutua ettei karstoitu.
tee5
Viestit: 7
Liittynyt: 19.12.2011 21:15

Viesti Kirjoittaja tee5 »

mun TDI:ssä menossa pakosarja vaihtoon, pakokaasun haju tulee etenkin kylmänä käynnistettäessä mutta lämpimänäkin sen huomaa. Liikkeellä kattovat peilien avulla et selvät halkeamat psarjassa. on kai noita aika paljon mennyt kun purkaamoiltakaan ei taida montaa löytyä. kustannusarviossa uusi sarja n. 650e ja tiivisteitä ja pinnapultteja n.100e.
t5 132kw 4motion
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Eilen tutkin lisää ja kun se ahtoputkiston liitos oli korjattu, haju muistutti taas enemmän pakokaasua. Auto käynnissä ei tuntunut turbon laipassakaan mitään puhinaa, joten siinä oleva öljy on varmaan jotain vanhoja muistoja.

Epäilen kanssa vahvasti pakosarjaa. Näytti siltä, että pakosarjan päällä on jokin suoja, joten yläpuolella olevaa pakoa ei oikein voi nähdäkään.

Tosin Timosin puhuma luukku ei ollut paikallaan, joten sisäpuhallin on osiksi repinyt raitisilmaa konehuoneen puolelta. Saapa nähdä, kuinka paljon auttaa, kun luukku on nyt paikallaan tiivistettä vasten.

Mulla on kanssa niin, että kylmäkäynnistyksessä haisee enemmän. Kesällä en juuri muistanut koko hajuongelmaa. Pakosarja on aika tyyris, joten en tuon hajuongelman takia viitti sitä alata uusimaan. Tiettävästi tuosta ei ole muuta haittaa. Kaupunkilaisethan painii samanlaisten hajuongelmien kanssa ruuhkajonossa; ei paljon auta, että oma pakosarja on kunnossa, kun naapurin pakoputki on puskurissa kiinni.

Poistaisko aktiivihiilisuodatin pakokaasun hajua?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Hajuongelma on lieventynyt, mutta ei haittaisi, jos vähentyisi vieläkin.

Kuulin huollosta, että muutamia pakosarjoja on jouduttu vaihtamaan vääntymisen vuoksi. Kuulemma saattaneet kiinnityspultitkin katketa, kun pakosarja on niin voimakkaasti vääntynyt. Olivat yhden oikaisseet koneistamolla, mutta oli hyvin nopeasti vääntynyt uudelleen.

Aika mielenkiintoinen ongelma. Tosin noihin huollon juttuihin pitää aina suhtautua hieman varauksella, saattavat muistaa viat vääriin autoihin.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

tee5, onko pakosarja vaihdettu? Missä kohtaa halkeama oli?

Tietääkö joku, miten pakosarjan päällä oleva suojapelti on kiinni? Onko suojapelti samoilla ruuveilla kiinni kuin pakosarjakin?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

cordo-00 kirjoitti:Noi volkkarin rimpula ahtoputket varmaan sais pitämään ihan riittävän hyvin, jos vetäis ruuvin liitokseen. Putket pitäis olla vain irti, ettei lastu menis imusarjaan. No luultavasti putkiliitokset pitää taas hetken.
Näin kauan pysyi. Helsinkiin ajaessa meinasi mennä muutaman kerran vikatilaan. Jos kierrokset tippui alle 1500rpm, ei lähtenyt enään kiihtymään. Kun tiputti vaihdetta pari pykälää, sai taas kiihtymään. Perillä tutkin, että samainen ahtoputki oli taas irronnut ja korjasin liitosen ilmastointiteipillä :lol: Kotiinpäin ajaessa toimi ihan hyvin.

Kyseinen liitos on siis sen muovisen putken, jossa on map-anturi, ja "kumiputken" välillä. Kumiputki on lyhyt nysä ja on kiinni välijäähyssä (tai varmaan siinä on vielä putki välissä). Liitos on aivan syylärin kyljessä ja todella huonosti pääsee käsiksi. Paisarin irrottamalla pääsee jotenkin sorkkimaan. Muoviputkessa on naarasliitin ja kumiputken nysät on kuluneet. Luultavasti viallista kumiputkea ei saa irti puskuria purkamatta, uskoakseni ritilän poistaminen ei auta juurikaan.

Mahdollisesti tuohon onnistuis ruuvikorjaus. Muoviputken saa irti ja siihen voisi tehdä reijän pöydällä. Tämän jälkeen laittaisi muoviputken paikalleen ja poraisi jäljen sisempään liitokseen. Muoviputki irti ja poraisi imurin kanssa reijän läpi asti. Tällä tavalla saisi estettyä roskien pääsyn putkistoon. Metallilastu taitaisi tehdä aika hyvää jälkeä sylinterissä. Lopuksi putki paikalleen ja ruuvit reikiin. Kannattaisi tietenkin irrallaan vielä testata, ettei ruuvi irrota mitään lastua reijästä. Luultavasti kiinnitysreijät olisi helpoin tehdä liitoksen ala- ja yläpuolelle.

Toinen vaihtoehto olisi hommata riittävän paksu kumiputki liitoksen päälle. Tyyliin 10cm pitkä putki liitoksen päälle ja klemmareilla molemmin puolin kiinni. Tosin tuota ei tohtisi kiristää kovin paljoa, ettei muoviputki hajoa etc.

Mitenkä Timos on toteuttanut ahtoputkiston uudistuksen? Onko kuvia? Mitenkä olet tehnyt pakolliset originaali-liitokset? Tarkoitan näillä välijäähdyttimen ja sammutusläppäventtiilien liitoksia. Jätitkö muoviputken sellaisenaan?
tee5
Viestit: 7
Liittynyt: 19.12.2011 21:15

Viesti Kirjoittaja tee5 »

joo korjattu on. yksi pakosarjan laipoista kokonaan murtunut irti. otan kuvia näytille kunhan ehdin.
t5 132kw 4motion
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

en ole paikannut vielä kun turbon jälkeisen originaaliliitoksen. hehkuja kun vaihdoin niin löysä liitos myös siellä jossain paisarin alla. toivottavasti ei petä ihan heti. laitoin liitoksen irti toisistaan ja siihen päälle meni sopivasti joku supistaja. turbon puolelta isompi halkaisija. imusarjan puolelle pienempi jonka vedin terävän reunan yli ja siihen kiristin. turbon puolella pysynyt kiristin paikallaan ns. vakipaikassa. ps. ostin avk:lta vara-autoksi corsan jos portteri alkaa hajoilee. kop kop
hlukowskin
Viestit: 4
Liittynyt: 9.4.2012 9:17

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja hlukowskin »

Moro. Mulla tulee pakokaasut siitä raosta joka on turbon ja pakosarjan välissä. Onko halkeeman merkki vai pelkkä tiiviste? Ei jotenkin houkuttaisi hiekkalaatikko remonttina laitella ja mielellään oikeista kohdista. :devil
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

hlukowskin kirjoitti:Moro. Mulla tulee pakokaasut siitä raosta joka on turbon ja pakosarjan välissä. Onko halkeeman merkki vai pelkkä tiiviste? Ei jotenkin houkuttaisi hiekkalaatikko remonttina laitella ja mielellään oikeista kohdista. :devil
Tuossa välissä ei ole tiivistettä. Laitoin tuohon väliin pakuputken asennustahnaa (sellaista valkoista mömmöä).

Oletko varma, että vuotaa siitä? Ettei vuoto ole pakosarjan laipasta esim. 2. pytyn kohdassa.
enochian
Viestit: 333
Liittynyt: 30.1.2012 13:10
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja enochian »

Töissä haisee T4, mutta siihen on syynä Eberi joka työntää välillä melko paksuakin savua putkestaan.
hlukowskin
Viestit: 4
Liittynyt: 9.4.2012 9:17

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja hlukowskin »

Moi. Kyllä pakokaasu tulee tuosta saumasta joka menee turbolle. Oliskohan tiiviste pettänyt .Pitääpä purkaa joka tapauksessa ja samalla vilkasta o-renkaat jotka ovat herkkiä pettämään ja riukkivat löpöä koneeseen ja öljy ohenee.Johan on nyrkit savessa tuon homman jälkeen. :buttrock
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

hlukowskin kirjoitti:Moi. Kyllä pakokaasu tulee tuosta saumasta joka menee turbolle. Oliskohan tiiviste pettänyt .Pitääpä purkaa joka tapauksessa ja samalla vilkasta o-renkaat jotka ovat herkkiä pettämään ja riukkivat löpöä koneeseen ja öljy ohenee.Johan on nyrkit savessa tuon homman jälkeen. :buttrock
Mistä o-renkaista on kyse? Kerro lisää, tuollaisesta tyyppiviasta en ole kuullutkaan.

Mitään tiivistettä tuossa saumassa ei tosiaankaan ole.

Ei oo mikään hauska remontti. Olisin jättänyt tekemättä, jos olisin tiennyt paikkojen ahtauden. Vaihdoin nimittäin "uuden" (=käytetty) pakosarjan tuon hajuongelman vuoksi. Hyvällä säkällä voisit saada turboa tiputettua sen verran, että pääsis hieman putsaamaan ja pruuttaamaan asennustahnaa väliin. Ottais vain pakoputken ja ahtoputken irti, mutta pakosarjaa ei välttämättä tarttis irrottaa.
aari
Viestit: 5
Liittynyt: 7.3.2012 16:45

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja aari »

Taitaa tarkoittaa pumppusuuttimen tiivisterenkaita. Nykyään saa tiivisteen turbon ja pakosarjan laipan väliin. Voi myös olla, että hitsaussauma pettänyt. On aika yleistä noissa pakosarjoissa. Mulla vuoti pakosarja, koska vääntynyt kuperaksi. Kakkos ja kolmos sylinterin välissä oleva "silta" aiheuttaa jännitteitä. Rälläkällä kys. latta pois ja pakosarja suoristui. Uudet tiivisteet ja nippuun, eikä vuotanut.
Asu82
Viestit: 134
Liittynyt: 28.5.2012 23:08
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja Asu82 »

Täältä ilmoittautuu myös yksi lisää. Siis pakosarja oli kuulema vääntynyt 3mm, ja tyyppiviaksi asti kuulema näitä on mennyt.. :/

Eli pakokaasun hajua tuli sisälle, niin huomasin asian siitä.
Halpa remppa oli..
Multivan -04 160kW
El Hook
Viestit: 2
Liittynyt: 28.12.2012 9:38

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja El Hook »

Terve
Uutena tulokkaana ja heti tälle osastolle. Ostin -04 multivanin ja pakokaasut tulee paikallaan seistessä sisälle. Huollossakaan ei löytynyt vuotokohtaa, mutta seistessä haju on melkoinen. Onko pääkaukunkiseudulla joku vw korjaamo jota suosittelisitte? Hyvää asiantuntijaa T5.selle etsin, mutta en kuitenkaan välttämättä maahantuojaa.
Turbon putket uusittiin huollossa ja sielläkin vuotoa oli. Haju kuitenkin jatkuu.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Omasta on nyt korjattu hitsaamalla haljennut pakosarja. Ei tullut vielä hajuakaan mutta kun se nyt oli näkyvä halkeama niin tulipa korjautettua.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
veewee
Viestit: 7
Liittynyt: 22.10.2011 6:08

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja veewee »

Onko niillä joilla on ollut pakosarja halkeamia/tiiviste vuotoja havaintoja haiseeko pakokaasu puhaltimen suulakkeen asennon ollessa tuulilasiin vai matkustamoon päin vaiko kummassa asennossa vaan. Itsellä haisee silloin kun tuulilasiin suunnattuna ja A-pilarissa olevassa pienestä suulakkeesta haju tulee. Moottoritilassa en pakokaasun hajua ole haistanut.
reimah
Viestit: 91
Liittynyt: 10.11.2012 12:29

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja reimah »

Kuva

Tuollain oli murtunu omasta. Koko laippa irti.
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja makevee »

Mullakin käryää pakokaasut auton sisälle, kun auto on parkissa ja konehuoneen puolella haju on aika paljon voimakkaampi. Torstaina tsekkaan missä vika.
Vw T5
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja makevee »

Portterista löytyi pakovuoto turbon ja pakosarjan tiivisteestä. Ja kun aloin autoa purkamaan, jotta saisin siihen vuotokohtaan hilut vaihdettua, niin huomasin että 1pytyn pakosarjan kohta vuotaa myös pakokaasut kannen ja pakosarjan välistä. Eli en korjannut sitä turbon vuotoa vaan laitoin auton kasaan ja huomenna uudestaan varaosia hakemaan.

P.s. Pakosarja vaikuttaa ehjältä.
Vw T5
Toitsu
Viestit: 4
Liittynyt: 6.1.2015 22:27

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja Toitsu »

Täällä -09 T5 pegabus, missä on alkanut hajut tulemaan sisälle. Tulee nimenomaan sädettävästä puhaltimen suuttimesta, joka on kojelaudan molemmissa reunoissa. Kun laittaa sisäilman kierrolle, niin hajut vähenee noin 95%. Alta ja päältäpäin ei toistaiseksi ole löytynyt pierumerkkejä muusta kuin siitä kumi-metalliliitoksesta mikä menee venakopan yli oikeassa reunassa. Haju on semmoinen Viton ominaishaju, eli enemmänkin käryävä öljy kuin pakokaasu ja alkaa tulemaan heti kun laittaa käyntiin. Pitää tutkiskella noita ahtopuolen putkia lisää.
Toitsu
Viestit: 4
Liittynyt: 6.1.2015 22:27

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja Toitsu »

Pari kuvaa. Näyttäisi että töhkää on turbon laipassa. Sormille tulee pöhinää käydessä kun tuohon päälle laittaa sormen, mutta tulee tuolta putken ottoputken suunnalta.
Kuva

Imuilman ottoputkessa töhkää liitoksessa. Tuosta kun otti käydessä vastaotteella kiinni niin supsutus väheni 50%...

Kuva

Sama putki toiselta puolelta, märkää.
Kuva

Itse pakosarjan pultit ja tiivisteet melkoisen siistit. Ei tuollaisia töhkä-kertymiä missään muualla, eikä selkeitä halkeamia mitä nyt sitä näin tuon luurin avulla.

Aika paljon tuohon kertynyt jo töhkää, liekö normaalia vai kieliikö loppunsa edessä olevasta ahtimesta? Putki varmaan kannattaa uusia ja laittaa toisenlaiset vähemmän putkeen porautuvat liittimet?
atsalo
Viestit: 12
Liittynyt: 10.1.2014 18:27

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja atsalo »

kuvassa oleva turbon putki on paine puolella. vaihdat sinne sellaset vihreet kumirenkaat ni loppuu vuodot.vw liikkeestä saa ja ei ole edes kalliit
Toitsu
Viestit: 4
Liittynyt: 6.1.2015 22:27

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja Toitsu »

Ok, kiitos. Vaihdetaan ja katsotaan paraneeko tilanne.
Broadspeed
Viestit: 14
Liittynyt: 25.11.2016 11:31

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Oma -08 2,5 96kW visertää tietyillä kierroksilla ja kevyellä moottorijarrutuksella. Kurkin tänään peilillä ja taskulampulla pakosarjaa, ja sieltähän oli ainakin yksi pinnapultti poikki.

Minkälainen homma tuo pakosarja on irrottaa? Tarviiko muita osia kuin uuden tiivisteen kannen ja sarjan väliin + uudet pinnapultit (sillä oletuksella että sarja on ehjä)?


Edit:

Nyt kun koitin löytää pinnapulttisarjaa, niin en äkikseltään mistään löytäny. Vinkkejä?

Edit2:

Pultit ja mutut löytyi sparetosta osanumerolla. Sieltä tuli myös tiivisteet ym. pientarvikkeet.
mandela
Viestit: 76
Liittynyt: 19.3.2014 18:37

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja mandela »

samoja ongelmia?
eli kuuluuko niissä tulipellin luukuissa olla kannet??
minulla on akun takana kyllä luukku paikallaan mut läm.laitteen edessä on auki.
kotamies59
Viestit: 5
Liittynyt: 30.4.2014 15:54

Re: T5:ssa pakokaasun haju tulee sisälle

Viesti Kirjoittaja kotamies59 »

Itselläni on 2.5 tdi 2007 Jonka ongelmana oli sisälle savut ei voinut ajaa.Autossani oli ongemia aika monta.
>Savu sinisenä sisään.
>Epätasainen käynti nelisti.
>Kytkimen loksotus.
>Päätos asioista johtuen.Moottori irti keulan purku.Tosi iso homma pohjolan tallissa.
Seuraavat viat mitkä löytyivät.

1.Moottori yltäpäätä öljyssä.Turpon ja moottorin välinen liitos vuosi.
2.Pakosarjan pulteja poikki 3 kpl.apumiehen puoleiset pultit.
3.Pakosarja kieroutunut lanattu 1.0 m m.
4.Pakosarjan ja Turpon välinen liitos lyijymassarenkas palanut vuosi.
5 Puskurin ja tuloilma pömpelin välinen putki kuivunut 2.0cm liian lyhyt
Samalla kun oli mahdollisuus vaihdoin suutimien tiivisteet 2 suutin hieman vinossa mielestäni.tehnyt jälkeä seinämään.
Hehkut kaikki asiaa koskevat tiivisteet.Turbo uusi Carret.Vesipumppun vaihto.Kytkin vauhtipyörineen uutta.
EI tule savut sisään eikä konehuoneeseen.Sanoisin että on vaikea sanoa jotakin yksittäistä syytä tuoksuihin siksi tämä vikalista.TV:transuttaja pohjolan tallista :!: :?:
Vastaa Viestiin