T4:ään potkua eberi lämmitykseen
T4:ään potkua eberi lämmitykseen
Tuli kokeiltua ja hyväksi havaittu! Yleisön pyynnöstä kirjoitan nyt tännekkin. Tämä ohje siis T4 porttereihin, joissa on myös takakenno.
Kun eberin laittaa päälle, niin vesihän lähtee kiertämään samalla myös takakennolle. Ja tämä johtuu siitä, että takakennon lämmityksen ohjaus hoidetaan sähköisesti ja sähköventtiili on virrattomana auki.
Ohjaamon kenno/koko nestetila saadaan lämpeneen merkittävästi nopeammin asentamalla termostaattiventtiili T-haaran tilalle, josta jaetaan vesi sekä etu- että takakennolle. Tällä termostaattiventtiilillä estetään veden virtaus takakennolle ennen kuin vesi on n.90 asteista. Termostaattiventtiili sopii siis heittämällä T-haaran tilalle. Termostaattipuoli takakennollepäin. Asennusaika n.10 minuuttia. Kannattaa paisuntasäiliö ruuvata edestä pois... Kyseinen venttiili löytyy alkuperäis asennuksena T5 porttereista.
Termostaattiventtiili löytyy VAG-kaupoista tuotenumerolla: 7M0 820 295 Hinta n.60-70€
Ja jos joku epäilee, että takaa loppuu lämpö, niin ei pidä paikkaansa. Lämpöä riittää!!
Jännä juttu, ku tuon asensin, niin velatki alko tuntumaan saatavilta!
Testatkaa ja raportoikaa tänne.
Kun eberin laittaa päälle, niin vesihän lähtee kiertämään samalla myös takakennolle. Ja tämä johtuu siitä, että takakennon lämmityksen ohjaus hoidetaan sähköisesti ja sähköventtiili on virrattomana auki.
Ohjaamon kenno/koko nestetila saadaan lämpeneen merkittävästi nopeammin asentamalla termostaattiventtiili T-haaran tilalle, josta jaetaan vesi sekä etu- että takakennolle. Tällä termostaattiventtiilillä estetään veden virtaus takakennolle ennen kuin vesi on n.90 asteista. Termostaattiventtiili sopii siis heittämällä T-haaran tilalle. Termostaattipuoli takakennollepäin. Asennusaika n.10 minuuttia. Kannattaa paisuntasäiliö ruuvata edestä pois... Kyseinen venttiili löytyy alkuperäis asennuksena T5 porttereista.
Termostaattiventtiili löytyy VAG-kaupoista tuotenumerolla: 7M0 820 295 Hinta n.60-70€
Ja jos joku epäilee, että takaa loppuu lämpö, niin ei pidä paikkaansa. Lämpöä riittää!!
Jännä juttu, ku tuon asensin, niin velatki alko tuntumaan saatavilta!
Testatkaa ja raportoikaa tänne.
Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen
Tuon saman tein 0€, jätin vedenkierron pois takaa yhdistämällä putket, tavaran kuljetuksessa siellä ei lämpöä vaadi
Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen
Eihän tuo portteri sillä etuläppärillä lämpene lainkaan, takalämmitin sen koko kopin lämmittää. Ite suunnittelin että jos ohjaisi sen takakennon puhallinta etupuhaltimen lisäksi.
T-4 2,5 tdi -97/00
Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen
ja tietenkin entistä enemmän saa potkua ku laittaa vielä 5 kw:n lämmittimen sinne alkuperäisen 3 kw:n tilalle.
Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen
Idea varmaan tässä oli että saadaan moottori kunnolla lämpenemään, jolloin sieltä tulee sitten ajossa paljon nopeammin lämpöä koppiin.Jürgen kirjoitti:Eihän tuo portteri sillä etuläppärillä lämpene lainkaan, takalämmitin sen koko kopin lämmittää. Ite suunnittelin että jos ohjaisi sen takakennon puhallinta etupuhaltimen lisäksi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen
missä on tuo sähköventtiili . olisko helpompi ohjata sähköllä tuota venttiiliä kun eberi käynnistyyKun eberin laittaa päälle, niin vesihän lähtee kiertämään samalla myös takakennolle. Ja tämä johtuu siitä, että takakennon lämmityksen ohjaus hoidetaan sähköisesti ja sähköventtiili on virrattomana auki.
T4 2.5TDI 75kw
Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen
Niinpä, mutta kun se etuläppäri on niin onneton lämittämään vaikka moottori olisikin kunnolla lämmennyt.AjH kirjoitti:Idea varmaan tässä oli että saadaan moottori kunnolla lämpenemään, jolloin sieltä tulee sitten ajossa paljon nopeammin lämpöä koppiin.Jürgen kirjoitti:Eihän tuo portteri sillä etuläppärillä lämpene lainkaan, takalämmitin sen koko kopin lämmittää. Ite suunnittelin että jos ohjaisi sen takakennon puhallinta etupuhaltimen lisäksi.
...mullahan ei ole mitään väliseinää tossa "postiautossa"
T-4 2,5 tdi -97/00