T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Tonttu
Viestit: 22
Liittynyt: 27.2.2008 7:30
Paikkakunta: Lappeenranta

T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Yritin hakua ja sivujen selausta, mutta ei sattunut silmään juttua tai ohjetta noiden kumikytkinten vaihdosta.

Olisiko jollakin vinkkiä millainen tuo operaatio on itse toteuttaa?

Ja toinen kysymys onko molemmat kytkimet samanlaisia, siis laturille ja kompuralle?
Cross Touran TSI DSG -08 + Sorsa A x 2
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja as »

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144227" onclick="window.open(this.href);return false;

Touhuta/vaihtaa ahdasta jos ei keulaa pura, tuolla ohjeita/kuviakin, varaosakaupat myy vuosimallin mukaan ?

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=28796878" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä noista se sinun mahtaapi olla ;)
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja Timos »

Laakkosella oli reilu vuosi sitten kampanja tarjouksessa homma 770e ja alkuperäset kumit maksaa motonetissa 78e että siitä voi päätellä jotain. Eli iso homma tuo keulan purku. Ensikertalainen saa varata ainakin päivän, mutta pääseehän tuossa ainakin duunari palkoille vaikka tekis viikon. Ainaki mulla on ihan samanlaiset, motonetistä saa myös paremman vapaapyörän ja kumin pakettina 109e x 2Kpl. Alemman saattaa saada alakautta ilman purkua mut kai ne molemmat on hyvä joskus vaihtaa, itse en vaihtanut kun oli niin hyvännäköiset kun hehkuja vaihtelin.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tuossahan pitää vaihtaa sekä remmi että vapaakytkin. Nämä sisätyy tuohon Timos mainitsemaan 109€ hintaan. Laturille ja ilmastoinnin kompuralle ovat tosiaankin samanlaisia.

Vaihdoin laturille tuon ja oli todella hankalassa paikassa. En olisi muuten vaihtanut, mutta oli keula valmiina purettuna toisen remontin vuoksi. Imusarjan ollessa irti oli kuitenkin hankala päästä käsiksi laturiin. Lisäksi vapaakytkimen irrottamiseen olisi pitänyt olla jokin erikoisavain. Irrottaminen onnistu kyllä rikkomalla vanha kytkin ja uuden sai ihan hyvin paikalleen.

Ilmastoinnin vapaakytkin on helpommin vaihdettavissa. Se on alhaalta päin heti näkyvissä.

Vaihtovälihän on muistaakseni 150tkm, mutta oon kuullut, että ajettu jopa 300tkm vaihtamatta. Itse en vaihtaisi noita ennen kuin hajoaa. Koska eihän noiden rikkoutuminen aiheuta mitään fataalia. Ainoastaan ilmastointi tai laturi lakkaa toimimasta. Tietysti jos auto on ammattiajossa, niin pitää vaihtaa.

Mikä on muuten vapaakytkimen tarkoitus? Eli miksi sellainen pitää olla noissa?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja Timos »

poistaa värinöitä. toiseen suuntaan pyörittää laitteita ja toiseen ei, vaikka kone ei väärinpäin pyörikään. vähän sama ku polkupyörällä polkee niin polkimet ei jää pyörimään jos menee alamäkeen vapaalla.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Timos kirjoitti:poistaa värinöitä. toiseen suuntaan pyörittää laitteita ja toiseen ei, vaikka kone ei väärinpäin pyörikään. vähän sama ku polkupyörällä polkee niin polkimet ei jää pyörimään jos menee alamäkeen vapaalla.
Nojoo, näinhän se on.

Aikaisemmin mietin jo, millaisessa tilanteessa laturin pyörimisnopeus on suurempi kuin moottorin. En keksinyt muuta, kuin vaihteiden vaihtamisen aikana. Moottorijarrutuksen aikana laturi varmaan hidastuu samaa tahtia kuin moottorikin...

Noh, tämä oli nyt vain tämmönen sivujuonne. Tarkoitus oli tosiaankin pohtia, onko vaarallista, jos vapaakytkin hirttää kiinni eli muuttuu "kiinteäkytkimeksi". Loppukaneetti on, että tuskin mikään laite hajoaa sen johdosta.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja Timos »

jepulis, saattaa se vähän jakorattaita rasittaa. esim. jakohihnallisessa v70d5 on katkonut moniurahihnaa jonka palaset ovat jostain välistä päässeet jakohihnan väliin ja kaput. Vanhoissa autoissa ei vapaakytkimiä edes ole. esim. tuossa volvossa moniurahihna suorastaan pomppii jos laturin vapaapyörä jumissa.
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

diesel käy vaan niin "nykien" että koko ajan se vapaapyörä sielä töitä tekee... vaikka et ite sitä huomaa ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
ilpopi
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2008 11:15

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio

Viesti Kirjoittaja ilpopi »

Vaihtoväli on jonkun aikaa sitten tipautettu, Axx koneissa 120tkm ja Bxx 150tkm, aikaisemmin oli 150/180tkm.
Paikallisen Laakkosen tiskiltä kuultuna laturin vapaakytkimen/vetohihnapyörän hajotessa voi laturin akseli katketa, en tiedä onko heillä tullut vastaan useampia tapauksia.
Vaihtohinta laturin+ilmastoinnin kera Laakkosella vajaa 800eur, LMS Service 1000eur viime viikolla kyseltynä.
Vastaa Viestiin