"Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

"Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Kuuden yhteisen vuoden ja yli 250000 yhteisen km jälkeen uskollinen T4 automaatti (2,5 TDI) jäi eläkkeelle ja löysi uuden kodin.
Kuva

Tilalle löytyi kahden kuukauden etsinnän jälkeen tällainen.
Kuva
Kyseessä siis 2005 1,9 TDI (105 hv) pitkä korimalli ilmastoinnilla ja alustasarjalla. Kilometrejä ostohetkellä 218000.
Maalipinta näyttää kuvassa hyvältä, mutta lähemmässä tarkastelussa pinta on aika naarmuinen ja muitakin käytön jälkiä näkyy. Maalipinnan kiillotus siis lähiaikoina...Tekniikassa tuntui kaikki olevan OK, eli jakohina ja kaksoismassavauhtipyörä + kytkin vaihdettu lähiaikoina. Jotain kolinaa kuopissa tulee apparin puolelta takaa. Onko ideoita kolinan aiheuttajasta...? Seuraava projetki on vakionopeussäätimen asennus ja liukuoven ja takaovien lasien tummennus. Keulalla oleva "karjapuskuri" on kaupan ilman lisävaloja. Mitä lie kohtalon johdatusta, mutta tämä on kolmas Transporter jonka omistan ja jokaisessa on ollut valorauta keulalla. Jokaisen auton kohdalla olen laittanut valoraudan saman tien myyntiin. Ei vaan ole "mun juttu"...
Viimeksi muokannut kontra, 12.4.2013 8:59. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: "Uusi" T5

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Takapään kolinan aiheuttajia voi olla väljä pyöränlaakeri(niitä menee), viallinen iskari tai pyöräntuennan puslat(niitäkin menee). Tutkimalla selviää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5

Viesti Kirjoittaja kontra »

Kiitos vinkeistä. Transporter pääsi heti tien päälle niin ei ole ollut vielä aikaa tutkia mahdollista kolinan aiheuttajaa. Niinkuin sanoit; tutkimalla selviäää...
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: "Uusi" T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tarkista myös vakaajan pusla, joita löytyy takaa yhteensä 4kpl.
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5

Viesti Kirjoittaja kontra »

Noniin, nyt on kolme kuukautta kokemuksia T5:sta. Takana on jo melkein 15000 km. Paljon on tullut tehtyä talven aikana pientä ehostusta autoon.

Keulalla ollut "karjapuskuri" löysi uuden kodin foorumin kautta. Lisäpitkät jätin itselleni ja täytyy kesällä yrittää rakentaa irrotettava teline niille.
Suuri "ongelma" autossa oli vakionopeudensäätimen puute. Ostin alkuperäisen VW-osan reilun 100 euron hinnalla. Asennuksen hoiti ansiokkaasti SK-Autosound Vantaalta ja nyt kelpaa taas päästellä! Samalla vaihtui soitin hieman nykyaikaisempaan versioon. Takakonttiin rakensin väliseinää vasten olevan työkalulaation ja laitoin sinne edellisestä autosta ylijääneen subbarin. Vahvistin on apparin penkin alla.

Yritin myös itse tummentaa liukuoven ja takaovien lasit. Ei siitä sitten sen enempää... ei kehtaa edes kuvia laittaa siltä puolelta. Niin hyvin kalvotus onnistui kun itse teki...

Koska ajan paljon pitkää matkaa on polttaineen kulutus melko suuressa roolissa. Aluksi auto kuluttui noin 8,5 l / 100 km. SK-Autosound asensi PSI "tehoboksin", jonka lisäsi vääntöä n. 50 Nm ja tehoakin jonkin verran. Samalla kulutus putosi 7,8-7,6 l / 100 km. Puhdistin vielä EGR-venttiilin ja laitoin putken tukkoon. Tämä vaikutti mukavasti ja kulutus putosi jo 7,1-7,2 l /100 km. Vielä pitäisi laittaa ilmanpuhdistimeksi pestävä K&N.suodatin. Joko sitten pääsisi kutosella alkavaan kulutukseen...? Hinasin viikonloppuna 700 km 2000 kg traileria ja kulutus oli vain 9,1 l / 100!

Vapun tienoilla sain vihdoinkin aikaiseksi kiillottaa maalipinnan. Hidasta mutta palkitsevaa hommaa!
Kuva
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (Puhaltimen vastuksen vaihto)

Viesti Kirjoittaja kontra »

No niin

Nyt on taivalta takana jo yli 40 000 km kahdeksassa kuukuadessa ja autoon ilmestyi ensimmäinen oikea vika. Lämmityslaitteen puhaltimen kaksi ensimmäistä nopeutta lopettivat tomintansa. Brittien foorumien lueskelun jälkeen vika näytti olevan puhaltimen vastuspaketissa. Sumujen saarilta olisi saanut vastuspaketin noin 30 punnalla. Kysäisin kuitenkin VV-Autosta osan hintaa ja taisi olla 65 euron paikkeilla. Siitä sain vielä hieman alennusta eli taisi osalle jäädä 55 euroa hintaa.

Itse vastuksen vaihtaminen oli simppeliä:
Kuva
Tuo 7EO 959 263 on oikea osanumero.

Kuva
Ensiksi piti irrottaa hanskalokeron alla oleva koristelista. Lista lähti helposti pienellä ruuvimeisselillä vääntämällä.

Kuva
Sielä se vastuspaketti näkyy johtonipun päässä. Vastus on helpohkossa paikassa ja kiinnitetty kahdella 5,5 mm kantaisella ruuvilla. Isokätisellä voi olla hankalaa mahduttaa käsi koristelista aukosta...
Kuva
Vastuspaketti näyttää tältä.

Koko hommaan ei mennyt varmaan puolta tuntia pidempään kun ensimmäistä kertaa teki.
Viimeksi muokannut kontra, 20.11.2012 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Johan myrkyn lykkäsi...
Vaihdelattikko (5-v manuaali) on jonkin aikaa äännellyt melkein joka vaihteella. Viikonloppuna menin pohjanmaalle ja matkalla rupesi meteli olemaan jo paikoitellen melko huolestuttavaa...
Olin sattumalta soitellut aiemmin viikolla, vihjeen saatuani, yhteen merkkiliikkeen "sivukonttoriin", jossa kuulemma oli vaihdelaatikon laakerit vaihdettu kohtuulliseen 800 euron hintaan (osat ja työt). Korjaamopäällikkö sattui olemaan lauantaina töissä ja sain jätettyä auton sinne odottamaan remonttia. Saapa nähdä millainen lasku on tulossa. Toivottavasti oltaisiin lähellä tuota 800 euroa...

Entinen T4 oli automaatilla ja itse ehdin korjauttaa automaatin kaksi kertaa noin 150 000 km välein. Luulin, että manuaalin kanssa murheet olisi taakse jäännyttä elämää, mutta taisin olla väärässä. 265 000 mittarissa nyt...

Edellisellä viikolla auto oli vielä jakohihnam vaihdossa, joten kyllä tuota rahaa taas palaa autoiluun ihan riittävästi...
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja kontra »

No niin, sain sitten soiton korjaamolta iltapäivällä: "ei taira vaihelaatikko tulla kuntohon ihan pelkällä laakerin vaiholla"...
Mahtavaa!
Vaihtoehtoja on vissiin yksi: tehdaskunnostettu laatikko! Hinnat pyörii 2500 tuhannen paikkeilla plus asennustyöt ja rahdit.
:shocked
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Tai purkaamolta käytetty?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Ei oikein purkaamoilta löytynyt samalla koodilla olevaa laatikkoa, MUTTA saattoi käydä tuuri. Löysin netistä yhden vajaa 20 tkm ajetun laatikon, joka on ilmeisesti sama FJL-koodin omaava laatikko!!! Toivotaan, että se olisi samalla kooodilla... Selviää huomenna... Hintakin on kohdallaan....
Sitten pitäisi saada vielä laatikko Alavudelle mahdollisimman nopeasti ja mulla lähtö torstaina vielä Englantiin... Huh, meinaa pukkaa ressiä!!
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja kontra »

No niin, vaihdelaatikko löytyi Mikkelistä ja lähtee tänään kohti Etelä-Pohjanmaata DHL:n rekkakyydillä. Vaihteiston pitäisi olla torstaina-aamulla perillä ja saavat homman taas käyntiin. Vetoakselin joutuu vielä uusimaan kun oli siihenkin iskenyt yksi "tyyppivika", eli boorit sileänä. Vaan 280 euroa sekin osa...? No, pääasia, että saa taas ratsun liikenteeseen. Syödään sitten loppuvuosi euron nuudeleita kun ei oo kallimpaan varaa...
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

kontra kirjoitti:Vetoakselin joutuu vielä uusimaan kun oli siihenkin iskenyt yksi "tyyppivika", eli boorit sileänä.
Tämäkin vika vaatii uudessa dsg-laatikollisessa portterissa uuden vaihteiston. Enää ei ole sitä vetoakselin laippaa ollenkaan vaan akseli menee suoraan laatikon sisälle. Ja sinne ei saa mitään uutta. Eli kun se ruopasee niin menee aina laatikko vaihtoon. Juuri näin, volkswagen, juuri näin... Tällä viikolla oli just semmonen tapaus.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKON LAAKERIT)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Okei, hienoa Volkswagen!
Taas kehitys kehittyy, mutta ei välttämättä oikeaan suuntaan... Täytyypä pitää mielessä, ettei ainakaan DSG-vaihteistoon tarttis koskaan sortua!
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (VAIHDELAATIKKO TAAS KUNNOSSA)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Monien "sheikkailujen" jälkeen T5:ssa on taas toimiva vaihteisto. Oli aika hermoja koetteleva viikko... Oli sen verran hyvä palvelu tuossa aiemmin mainitsemassani merkkiliikkeen sivukonttorissa, että voi kai sen tässä mainitakkin: Kyseessä oli siis Alavuden Käyttöauto, missä remppa tehtiin.
Mikkelistä löytynyt vaihdelaatikko ehti vuorokaudessa Mikkelistä Alavudelle ja minä lähdin samana päivänä (torstaina) Englantiin soittohommiin. Sain torstai-iltapäivällä vielä lentokentälle tekstarin Käyttöautosta, että laatikko on jo melkein paikoillaan ja valmiina perjantaina. Pyysin vielä laskun loppusumman, kun homma valmistuisi.
Perjantai-iltapäivällä sain viestin sumujen saarelle: Laatikko paikallaan ja toimii kuin unelma. Laskun loppusumma noin 950 €. Summa siis sisälsi työt, öljyt ja oikean puolen vetoakselin pään.

Kotiuduin englannista sunnuntaiyönä ja lähdin maanantai-aamulla klo 7 pikku "iltapäiväajelulle". Ajoin laina-autolla Espoosta Nummi-Pusulaan hakemaan koiruuden hoitopaikasta. Nummi-Pusulasta takaisin Espooseen ja koiruus pois kyydistä. Siitä sitten suoraan Hämeenlinnaan, jossa odotti pikku työkeikka. Puolen päivän jälkeen Hämeenlinnasta Alavudelle. Raha vahtoi omistajaa ja kiitin ja kumarsin nopeasta ja mukavasta palvelusta. Jätin laina-auton liikkeen pihalle, josta se noudettiin myöhemmin illalla. T5 oli jopa pestykkin Käyttöauton toimesta kun sitä kauniisti pyysin!! Sitten Transportterin keula taas kohti Espoota uudella, erittäin hiljaisella ja sivistyneesti toimivalla vaihdellatikolla. Kotona olin jo 19:30 paikkeilla ja reilu 800 km kolahti taas mittariin puolessa vuorokaudessa...
Nyt on kevyt olo kun on tili tyhjä... :o Onneksi alla on sentään toimiva auto...
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (Vuosi takana)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Eilen tuli vuosi täyteen T5 Transporterin kanssa. Ostohetkellä kilometrejä oli 218000 ja nyt vuotta myöhemmin 279000. Vuodessa siis tuli ajettua 61000 km! Ensimmäiset 40000 km mentiin ilman mitään remontteja. Lokakuussa alkoi sitten varsinainen"remonttikierre": katsastusta varten etupäähän uusittiin kallistuksen vakaajan koiranluut, raidetangon päät, kallistuksen vakaajan puslat ja joustintukien yläpäät. Myös jakohihna ja vesipumppu vaihdettiin sekä lämmityslaitteen moottori. Kaiken kukkuraksi vielä vaihdelaatikkokin meni vaihtokuntoon...
Rahaa on palanut vuoden aikana remontteihin n. 3000 euroa osineen ja töineen. En tiedä onko se sitten kovin paljon suhteutettuna ajomäärään...?

Kulutus on talvella ollut yllättävän suurta kun Webasto huolehtii moottorin lämpiämisestä. Naftaa on mennyt kaupunkipyörityksessä 8,5-9 l/100 km. Viimeviikolla heitin pienen 2500 km lenkin niin selvisin 7,2 l kulutuksella kun pakkaset pysyi alle -5 asteessa.

Maaliskuussa 2012 asennettu PSI "tehoboksi" on osoittautunut hyväksi hankinnaksi. Kulutus putosi tuntuvasti ja vääntöä tuli rutkasti lisää. Moottorin käytös muuttui ehkä vähän kulmikkaammaksi. Selvä vääntöpiikki tunlee 2000 rpm kohdalla mutta ei se minua haittaa...
Seuraavaksi remonttilistalla olisi ainakain: jarrulevyt- ja palat, rekisterikilven valon pohjat ja ehkä tuulilasi...
Näillä mennään!
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Tuli sitten aika hankkia uudet kesärenkaat T5:enn ja kyselin rengasliikkeistä tarjouksia 205 65 16 C-pakurenkaista tai vaihtoehtoisesti 215 60 16-HA renkaista vähintään 100 kantavuusindeksillä. Hinnat alkoivat 550 eurosta päättyen "taivaisiin".

Jossain mielen pohjukassa kyti kuitenkin ajatus löytää 17 tuumaiset vanteet ja tsekkailin viime viikolla netin palstoilta käytettyjä vanteita. Muutama järkevänhintainen paketti olikin myytävänä mutta ne oli kaikki heti menneet.

Alistuin jo asiaan, että laitan vaan uudet kumit vanhoille 16 tuumaisile aluvanteille. Kurkkasin kuitenkin vielä sunnuntaina Tori.fi tarjontaa sielä silmiin osui 19 tuumaiset vanteet uusilla Nokian 255 40 19 renkailla.
Yhteydenotto myyjälle kertoi, että pyörät oli olleet samnalaisessa T5:ssa ja paketilla oli ajettu viime syksyä ehkä 500 km. Hain alkuviikolla pyörät kotiin koska hinta oli kohdallaan (koko paketti 650 €)!!

Hieman jännitti millaiseksi auto muuttuu ajaa noin leveillä pyörillä, mutta ajokäytös muuttui aivan ratkaisevasti parempaan suuntaan!! Tällainen siitä sitten tuli.

Kuva
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: "Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Jestas kun sait halvalla pyörät. Hyvännäköinen siitä tuli!
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Kiitos!
Hinta oli kyllä kohdillaan--- :D
juhis.t
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2012 14:23

Re: "Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja juhis.t »

Millaisella telineellä nuo lisävalot on kiinni?
kontra
Viestit: 42
Liittynyt: 5.10.2009 20:07

Re: "Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja kontra »

Tein lisävalotelineen "ihan itse" viime kesänä. En tykkää noista massiivisista karjaraudoista...
Ideana oli myös se, että telineen saa tarvittaessa poiskin. Kesäisin ei juuri lisäpitkiä tarvitse, mutta talvella taas lähes pakolliset.

Kuva
Hitsasin tallista löytyneistä jämistä pari kinnikettä.

Kuva
Hieman punaista maalia pensselillä pintaan.

Kuva
Poistin puskurin ritilän. Ruuvasin kiinnikkeet jäähdyttimen vieressä oleviin M8 reikiin.

Kuva
Katkaisin ritilästä pari pienaa ja laitoin ritilän takaisin paikoilleen.

Kuva
Hitsasin poikkitangon päihin M10 mutterit ja kiinnitin poikkitango ruuveilla paikoilleen.

Kuva
Ja lopuksi valot poikkirautaan kiinni.
juhis.t
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2012 14:23

Re: "Uusi" T5 (Uudet pyörät)

Viesti Kirjoittaja juhis.t »

Kiitoksia vinkistä :)
Vastaa Viestiin