T5:n menee vikatilaan

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Nyt toi saksalainen laatuauto on taas alannut oikuttelemaan. Jos maantieajossa käyttää alle 2000rpm kierroksia, menee vikamoodiin. Toimii paremmin, jos ajaa 5-vaihteella, jolloin kierrokset on hieman yli 2000rpm. Tällöinkin saattoi mennä vikamoodiin isompaan mäkeen ajettaessa. En kovin paljon testannut, mutta ainakin kerran meni vikamoodiin 4-vaihteella, kun kierrokset nousi yli 3000rpm:n. Vikamoodista pääsi pois, kun käynnisti auton uudelleen.

Teki silloin tällöin samaa jo reilu kuukausi sitten, mutta viimesellä pitemmällä reissulla teki koko ajan tuota. Savua ei juurikaan tule, joten ei ole varmaan ahtovuodosta kyse. Vikakoodeja en ole vielä lukenut, pitää kokeilla, jos scantool näyttää jotain...

Saa heittää valistuneita arvauksia.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Timos »

karstaa säädinsiivissa tai n75. mulla on piikittäny ahtoja jopa 2,6bar kun tarvi vääntöö vaunu perässä ennen ku kosahti. polje mäkisessä maastossa (jos löydät) välillä että siivet saa liikettä. kaveri tilas piraatti rosstechin nykistä n.27€. Toimii hyvin omalla läppärillä kun ei laita nettiä eikä päivitä softaa.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Onko heti 2000rpm jälkeen "siivet täysin auki" täyskaasukiihdytyksessä?

Toi polkeminen on vähän hankala, kun tuntu toimivan vain 2000-3000rpm kierroksilla. Muuten meni aina vikatilaan.

Mitenkäs ton n75 pystyis luotettavasti testaamaan? En auttaako, jos liikuttelee sitä tappia, joka on turbon kyljessä? Siihen varmaan pääsee yläpuoleltakin käsiksi. Tuskin n75 ja turbon välinen ohjausletku on jäätynyt, kun on oirehtinut lämpimämmilläkin keleillä.

Turbon on vain 60tkm ajettu, joten pitäis vielä toimia hyvän aikaa.

Periaatteesta en käytä noita piraattisovelluksia eli pitää koittaa pärjätä freewareilla.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Timos »

aivanjuu sulla on uusi turbo.pumppaile kaasupoljinta eriasentoihin sillä alueella millä toimii. pitäis siivet säätyä kun paineet alkaa nousta mutta tuskin se sitten kovin karstane on. kokeile nu kuitenkin käsin et liikkuuko se tanko hyvin. pääsee yläkautta hyvin kokeilee. n75 voit ottaa irti ja kokeilla liikkuuko mäntä sisällä 12Voltilla ja miten ilmakulkee letkulähdöistä. mulla oli irralliseen letkuun asennettu bensansuodatin, jos tuo puuttuu voipi imeä sitä kautta pölyä sisäänsä. tietenkin se turbon tanko pitäisi liikkua hyvin myös imemällä n75 lta lähtevästä letkusta.

kai se periaatteessa vois olla vaikka viallinen ahtopaineanturikin imuputkessa jos antaa väärää tietoo, aito rosstech olis nyt kovasana ;)
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Ehdin jo käydä hieman tutkimassa potilasta. Nyt auto menee heti kiihdyttässä vikatilaan, ahtopaineet ei nouse yli 0.25 bar. Minkäänlaista potkuael ei tunnu eli turbo en poissa pelistä alusta alkaen.

Tanko liikkuu peukalolla painaen joitakin senttejä. Tanko tuntuu "kumimaiselta" ja palautuu heti alkuperäseen asentoon, kun päästää irti. Kuinka paljon ja kuinka kevyesti sen pitäis liikkua?

Otin n75 irti. Vac-liitoksessa oli alipaine; sihahti, kun irrotti. Outista imin, mutta en hoksannut tutkia liikkuuko tanko. Tuntui, kuin olis tulppa eli ei ainakaan vuoda. Kolmannen putken päässä oli filtteri ja ilma kulki hyvin läpi.

Aluksi ohjaus ei tuntunut vaikuttavan mitenkään n75-venttiilin toimintaan. Rasvailin ja puhaltelin paineilmaa, minkä jälkeen toimi seuraavasti:

Iman ohjausta
Imin vacista, ilma kulkin outin kautta. Kun outin tukki sormella, ilma lakkasi kulkemasta. Ilma ei alannut kulkmaan, vaikka sormen poisti outista.

Ohjauksessa 12V
Kuten edellä, mutta ilma alkasi taas kulkemaan outin kautta, kun sormen poisti outista.

Missään vaiheessa ilma ei imenyt ilmaa kolmannesta putkesta. Kuinka ton pitäis toimia ja miten sitä kannattais putsata? Onko turbon siivet "pienellä" ilman alipainetta ja vastaavasti täydet ahdot alipaineella?

Tyhjäkäynnillä mittasin irtonaisessa liittimessä olevan 11,5V. Kun laitoin johdon lennossa kiinni, alkas venttiili naksuttelemaan. Ainakin käteen tuntui siltä, että vaihtais kokoajan tilaa.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Timos »

Mittasitko ahdot mekaanisella mittarilla vai eculta digitaalisesti? Turbon tanko on normaali. Eikä varmaan ole akselikaan poikki ku vika ei tullu yhtäkkiä. Oisko kuitenkin ahtovuoto tai virheellinen painetieto? mitäköhän egr vaikuttaa jos vaikka jäänyt auki, putsasitko sen joskus?

luulen ja mutuilen et siivet toimii niinkuin pähkäilit. n75 toimintaa en muista pitäis pähkäillä sekin. ite käytin varmaan paineilmatyökaluöljyä, liuottimet saattaa vahingoittaa mahdolliset o-renkaat. ehkä sekin n75 toimii, voithan kokeilla kaverinkin venttiilillä.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Nyt taas toimii, auto kulkee kuin eläin (vikamoodiin verrattuna).

Timosin vinkki oli hyvä ja kaveri tuli samanlaisella autolla käymään. Meinasin nimittäin aluksi ostaa uuden N75, kun tuntui toimivan niin epämääräisesti. Ensin lainasin kaverin n75-venttiilin, ei vaikutusta. Sitten lainattiin maf-anturi, ei vaikutusta. Lopuksi päätettiin lainata vielä map-anturiakin. Kun olin kiinnittämässä kaverin mappia omaani, kiinnitin huomota sähköteippiin anturin johdossa. Irrotin teipin, niin paljastui, että yksi johto oli kokonaan poikki ja toinen melkein poikki (katkesi koskettaessa).

Johtoja olikin korjailtu aiemmin ja katkennutta johto oli tinailtu. Näyttää siltä, että johdot olisi jääneet johonkin puristukseen, jonka vuoksi alun perin vaurioituneet. Sitten on korjattu tinaamalla, mutta nyt oli syöpynyt, kun sähköteippi ei ollut pitänyt kosteutta loitolla. Pahin johto oli katkennut aivan juuresta, tyyliin puoli senttiä oli johtoa enään näkyvissä ja sekin oli hapettunutta. Tinasin pätkät lisää ja laitoin kutistesukkaa ja kuumaliimaa liittimen juureen. Tinaus ei tullut kovin hyvä, kun oli niin hapettunut johto, mutta ehkä se aikansa menee. Ehkä tuohon liittimeen voisi saada marmorilta uudet piuhat kontakteineen. Pitääpä kattoa, kun alkaa seuraavan kerran oirehtimaan.

Paljastui sekin, miksi yhdellä reissulla reilu kuukausi sitten vastaava vika korjaantui ahtovuodon korjaamisella. Nimittäin ahtovuoto oli juurikin samassa putkessa kuin map-anturi. Eli putkea liikuttelemalla johto on mennyt suotuisampaan asentoon ja alannut toimimaan.

Ilmeisesti auton logiikka on seuraava. Kiihdyttäessä n75 ohjaa turboa töihin ja kun map ei havaitse paineen nousua, päätellään jotain olevan rikki ja laitetaan vikamoodiin. Ilmeisesti tuo tapahtuma on niin nopea, etten havainnut minkäälaista turbon potkua. Lisäksi on voinut toimia joillakin kierroksilla, koska johto on johtanut kuitenkin jotenkin (x resistanssi) ja lukema on tuosta huolimatta ollut sallituissa rajoissa jollakin kierrosalueella (tämä oli siis täysin mutua).

Vastaillaan vielä Timosin edellisiin kysymyksiin. Mittasin Scantoolilla ahtoja. Egr olen tulpannut. Ruikin CRC:n ruosteenirrottajaa venttiiliin. Näköjänsä venttiili ei ottanut siipeensä tuosta käsittelystä.

Laitetaan tänne vielä muistiin, että N75-venttiilin osanumero on 1K0 906 627A ja marmorilla olis maksanut 76€. Voisko venttiili toimia irtonaisena epämääräisesti sen vuoksi, että venttiilin ohjaus ei tapahtuisi täydellisesti ilman alipainetta.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5:n menee vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Timos »

aivan. n75 yksi letkuhan tuli jonkinsortin painekellosta (pyöreä pallo). Toimii hyvin livedatana ajon aikana obd-bluetooth palikka (40e olisko ollu dealextremessä) ja android puhelimen torque. sitä vaan meinasin et oliko oikea paine vai anturin näyttämä se 0,25bar. mulla on mekaannen ahtomittari ja välillä tämä puhelin lisämittaristona, näyttää mm. päästöt ja kulutuksen ja vaikka mitä, suosittelen.
Vastaa Viestiin