Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Autona on T5 vm. 2004 ja varustettu tehdas-webastolla ilman käsikäyttöä (eli ei kelloa tai kakea).
Ottaako Webasto polttoaineen suoraan tankista vai paluuletkusta. Jos tankista, ilmeisesti tuossa on sellainen systeemi, ettei webasto saa löpöä, jos tankki alkaa olemaan tyhjä.
Ajelin tankin lähes tyhjäksi ja seuraavana aamuna oli reilusti pakkasta, mutta webasto ei lähtenyt käyntiin. Kävin tankilla ja tankkiin meni reilu 80l dieseliä. Tämänkään jälkeen webasto ei lähtenyt pakkasaamuina käyntiin, moottorilämpöjen nouseminen kesti todella pitkään. Alkasin epäilemään, jos webasto on haukannut ilmaa, minkä vuoksi ei käynnisty. Pitäisikö sen ilmata itse itsensä vai vaatiiko jotain toimenpiteitä? Toinen vaihtoehto on se, että sattumoisin webastoon on tullut jokin toinen vika tuolloin.
Testaaminen on hankalaa, kun ei ole "käsikäyttömahdollisuutta" ja pakkasaamut alkaa olemaan taputeltu. Tietysti vois testata sillä tavalla, että laittaisi kiinteä arvoisen vastuksen ulkoanturin tilalle, jolloin webastolle huijattais ulkolämpötilaksi esim. -10C.
Ottaako Webasto polttoaineen suoraan tankista vai paluuletkusta. Jos tankista, ilmeisesti tuossa on sellainen systeemi, ettei webasto saa löpöä, jos tankki alkaa olemaan tyhjä.
Ajelin tankin lähes tyhjäksi ja seuraavana aamuna oli reilusti pakkasta, mutta webasto ei lähtenyt käyntiin. Kävin tankilla ja tankkiin meni reilu 80l dieseliä. Tämänkään jälkeen webasto ei lähtenyt pakkasaamuina käyntiin, moottorilämpöjen nouseminen kesti todella pitkään. Alkasin epäilemään, jos webasto on haukannut ilmaa, minkä vuoksi ei käynnisty. Pitäisikö sen ilmata itse itsensä vai vaatiiko jotain toimenpiteitä? Toinen vaihtoehto on se, että sattumoisin webastoon on tullut jokin toinen vika tuolloin.
Testaaminen on hankalaa, kun ei ole "käsikäyttömahdollisuutta" ja pakkasaamut alkaa olemaan taputeltu. Tietysti vois testata sillä tavalla, että laittaisi kiinteä arvoisen vastuksen ulkoanturin tilalle, jolloin webastolle huijattais ulkolämpötilaksi esim. -10C.
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
volvossa oli ainakin ohjelmoitu niin että webasto sammuu ku polttoaine vähissä jotta riittää ajoon. Mutta itse olen ajanut useasti tankin lähes tyhjäksi ja mielestäni webasto tippuu pelistä kans pois ku pa-varotusvalo syttyy. No kuitenkin olen joskus tankannut auton käynnissä ja saman tien lähtee webasto päälle kun tankkiin saadaan lisää ainetta.
Voisko olla mahollsta että olis imassu esim. kesädieseliä pohjalta tms. ja pakkasessa muuttunu parafiiniksi webaston putkissa.
Volvossa kyseisessä tapauksessa kolme epäonnistunutta webaston starttia lukitsi laitteen. Aukee vasta vikakoodin poistolla vaikka parafiini olisikin sulanut.
Voisko olla mahollsta että olis imassu esim. kesädieseliä pohjalta tms. ja pakkasessa muuttunu parafiiniksi webaston putkissa.
Volvossa kyseisessä tapauksessa kolme epäonnistunutta webaston starttia lukitsi laitteen. Aukee vasta vikakoodin poistolla vaikka parafiini olisikin sulanut.
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Pörhön huollossa aikoinaan sanoivat ettei kannata ajaa tankkia ihan tyhjäks, menee kuulemma webasto lukkoon ja auki ei saa ku huollossa. Tiedä sitten onko totta.
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Ei käynnisty kun polttoainetta on tarpeeksi vähän (virhetila näkyy esim vag-comilla),
mutta ei se lukkoon siitä jää. Lukkoon jää kun on riittävä määrä flameoutteja tms oikeita virhetiloja.
mutta ei se lukkoon siitä jää. Lukkoon jää kun on riittävä määrä flameoutteja tms oikeita virhetiloja.
Viimeksi muokannut malfean, 19.4.2012 20:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Itellä on tehdasasenteinen webasto ja se menee lukkoon jos dieselin merkkivalo pääsee syttymään. Aina pitää vag comilla koodata se uudestaan käyttöön.
Jos on kellosarja asennettuna niin silloin se ei mene lukkoon, mutta ei luonnollisestikkaan lähde käyntiin vaan jättää polttoaineen auton käytettäväksi.
Noissa tehdasasenteisissa on ihan järkyttävän paljon vikoja. Yleisin syy on se että ne nokeentuu tukkoon.
Passatissa weba toimii näin:
Auto käynnisymisestä n.2min weba starttaa ja käy osakaasulla. N.4min kohalla weba lähtee täydelle kaasulle. Käy täysillä 15min ja jatkaa tarvittaessa sitten koko ajan. Mutta jos moottorin lämpö on pysynyt tietyn rajan yläpuolella niin weba putoo osakaasulle tai kokonaan pois. Lähtee uudestaan käyntiin jos lämmöt tippuu tietyn rajan alle.
Näitä rajoja yritettiin joskus tutkia mutta ei saatu mitään yksselitteistä tulosta.
Jos on kellosarja asennettuna niin silloin se ei mene lukkoon, mutta ei luonnollisestikkaan lähde käyntiin vaan jättää polttoaineen auton käytettäväksi.
Noissa tehdasasenteisissa on ihan järkyttävän paljon vikoja. Yleisin syy on se että ne nokeentuu tukkoon.
Passatissa weba toimii näin:
Auto käynnisymisestä n.2min weba starttaa ja käy osakaasulla. N.4min kohalla weba lähtee täydelle kaasulle. Käy täysillä 15min ja jatkaa tarvittaessa sitten koko ajan. Mutta jos moottorin lämpö on pysynyt tietyn rajan yläpuolella niin weba putoo osakaasulle tai kokonaan pois. Lähtee uudestaan käyntiin jos lämmöt tippuu tietyn rajan alle.
Näitä rajoja yritettiin joskus tutkia mutta ei saatu mitään yksselitteistä tulosta.
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
jepulis, mullahan on tuo neliskanttinen tehdaskello katossa omalla paikallaan ja tosiaan heti lähtee uudestaan käyntiin kun tankki täyttyy eli varmaan heti kun polttoaineen varotusvalo sammuu.
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Mulla ei ole kelloa, tai tehdaskelloa, eikä todellakaan mene lukkoon vaikka höyryille asti vetää tankin.
Kokemuksesta voin tämän allekirjoittaa. Polttoaineen vähyysilmoitus jää logiin, mutta se ei LUKITSE
Webastoa. Lukitseminen tapahtuu vain vikatiloissa, ja polttoaineen vähyys ei ole sellainen.
Muistaakseni 3 flameouttia tms oikeaa virhetilaa sen lukitsee, ja yleensä silloin on syytä
alkaa oikeasti toimiin laitteen putsaamiseksi.
Oheinen herja jää vähästä naftasta,kuitenkin toimii ok, kun tankkiin lisää dieseliä:
Address 18: Aux. Heat Labels: Redir Fail!
Part No: 7H0 815 071 C
Component: Standheizung 0207
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 28544BD4E275
1 Fault Found:
00664 - Fuel gauge
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Kokemuksesta voin tämän allekirjoittaa. Polttoaineen vähyysilmoitus jää logiin, mutta se ei LUKITSE
Webastoa. Lukitseminen tapahtuu vain vikatiloissa, ja polttoaineen vähyys ei ole sellainen.
Muistaakseni 3 flameouttia tms oikeaa virhetilaa sen lukitsee, ja yleensä silloin on syytä
alkaa oikeasti toimiin laitteen putsaamiseksi.
Oheinen herja jää vähästä naftasta,kuitenkin toimii ok, kun tankkiin lisää dieseliä:
Address 18: Aux. Heat Labels: Redir Fail!
Part No: 7H0 815 071 C
Component: Standheizung 0207
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 28544BD4E275
1 Fault Found:
00664 - Fuel gauge
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Re: Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Aika jännä jos noin tekee, ja pidät sitä normaalina.
Itselläni siis T5 2004 2.5 tdi.
Olisi kiva tietää miksiköhän se sen lukitsisi, koska ei alhainen nafta ole syy siihen,
että periaatteessa joutuisit viedä auton joka kerta huoltoon webaston avaamiseksi?
Tuo yllä oleva virhe on ainoa mikä minulla tulee kun nafta on vähissä, ja tankkauksen
jälkeen kyllä palautuu käyttöön ilman mitään toimenpiteitä.
Eli arvelisin että jokin muukin vika tuon lukitsee.
EDIT:
Aha. Hävisi sitten viesti noiden omien viestieni välistä.
EDIT2:
Itselläni siis T5 2004 2.5 tdi.
Olisi kiva tietää miksiköhän se sen lukitsisi, koska ei alhainen nafta ole syy siihen,
että periaatteessa joutuisit viedä auton joka kerta huoltoon webaston avaamiseksi?
Tuo yllä oleva virhe on ainoa mikä minulla tulee kun nafta on vähissä, ja tankkauksen
jälkeen kyllä palautuu käyttöön ilman mitään toimenpiteitä.
Eli arvelisin että jokin muukin vika tuon lukitsee.
EDIT:
Aha. Hävisi sitten viesti noiden omien viestieni välistä.
EDIT2:
Webasto käynnistyy automaattisesti alle +5 lämpötiloissa.Testaaminen on hankalaa, kun ei ole "käsikäyttömahdollisuutta" ja pakkasaamut alkaa olemaan taputeltu. Tietysti vois testata sillä tavalla, että laittaisi kiinteä arvoisen vastuksen ulkoanturin tilalle, jolloin webastolle huijattais ulkolämpötilaksi esim. -10C.
Webaston toiminta polttoaineen loppuessa
Tapatalk päätti kaatua kesken editoinnin ja poisti koko tekstin.
Eikä tartte huoltoon mennä kun on kaapeli kotona. Joskus aikanaan kävin huollossa sen kuittaamassa auki ja sielä sanottiin sen tekevän näin. Ja niin se on tehnykkin. Nyt vasta tänä talvena se alko kenkkuaan ja ei syty joka kerta. Se ei oo normaalia mutta ei sitä kannata enää alkaa korjaankaan. Sen verta paskoja nuo ventukset.
Eikä tartte huoltoon mennä kun on kaapeli kotona. Joskus aikanaan kävin huollossa sen kuittaamassa auki ja sielä sanottiin sen tekevän näin. Ja niin se on tehnykkin. Nyt vasta tänä talvena se alko kenkkuaan ja ei syty joka kerta. Se ei oo normaalia mutta ei sitä kannata enää alkaa korjaankaan. Sen verta paskoja nuo ventukset.