Teenelosen jumputus
Teenelosen jumputus
Eikä siis ole kysymys aktiivisubbarista . Oikeesti alkoi pikkuhiljaa semmoinen tunk-tunk ääni jonka luulin tulevan vetonivelestä tai jostain voimansiirrosta, mutta kun tahti on aika hidas. Kuudenkympin nopeudessa jotain neljä kertaa sekunnissa. Pyöräthän pyörii paljon nopeammin. Äänen taajuus on suoraan verrattavissa auton nopeuteen eli ei ole vaikutusta millä vaihteella tai vapaalla. Käännöksissä vedätettäessä ei kuulu rutinaa. Auto siis Caravelle 75 tdi -98 245tkm.
Re: Teenelosen jumputus
"Äänen taajuus on suoraan verrattavissa auton nopeuteen eli ei ole vaikutusta millä vaihteella tai vapaalla."
Vetoakselit/nivelet tutkittava, nosta etupää ylös ja väännät pyöristä/akselista jos niistä ensiksi aloitat ?
Vetoakselit/nivelet tutkittava, nosta etupää ylös ja väännät pyöristä/akselista jos niistä ensiksi aloitat ?
Re: Teenelosen jumputus
Näin tein, siis etupää ilmaan ja pyörät vapaasti pyörimään. Edestakaista vääntelyä ja pyörittelyä eikä mitään vikaa tuntunut olevan. Suojakumitkin näyttivät olevan ehjät, jopa suht siistit. Eikös ajossa kuuluis sellaista jurinaa, varsinkin tiukoissa kurveissa jos nivelet sökö, eikä hidasta jumputusta. Samoin jos laakerivikaa. Vai onko vaiva niin alkutekijöissä et se ilmenee näin
Re: Teenelosen jumputus
Ulompi vetonivel pitää kääntäessä rutinaa/napsuttaa jos on hajalla ja sisempi täristää lähinnä kiihdytyksissä (molemmista löytyy kokemusta). Laakeri juristaa ja ratissa saattaa tuntua pienoista värinää, saattaa jopa intoutua ujeltamaankin, yleensä laakerin aiheuttama ääni/tärinä vaimenee toiseen suuntaan käännettäessä kun kuorma laakerilla vähenee (eli viallinen laakeri on sisäkaarteen puolella). Itse veikkaisin syypääksi renkaassa olevaa vikaa. Näkyykö pattia tai kuluneempaa kohtaa, onko kulutuspinta suora? Entäs jarrujen kunto? Hieman päälle jumittava jarru, huonosti satulassa liikkuva pala tai kiero jarrulevy (kiero levy täristää jarrutettaessa) saattaa saada aikaan äätä kun pala ottaa välillä levyyn kiinni.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Re: Teenelosen jumputus
Kokeilin tätä rengasteoriaa vaihtamalla talvikumit takaisin mutta ääni oli entisensä. No, tulipahan sekin poissuljetuksi. Tää ihmetyttää sikäli kovasti kun tuota laskeskelin. Renkaan halkaisija on 68 cm. Siitä matikkaa käyttäen viitäkymppiä ajaen rengas pyörähtää n. 6,5 kierrosta per sekunti . Äänen taajuus, joka nyt tuntuu vähän terävämmältä, on noin puolet siitä. Koneesta se tuskin tulee kun kierrosluvulla ei ole vaikutusta, eli sen täytyy olla voimansiirrossa sillä tuntuu kuin se voimistuisi aina vedätettäessä. Ratti ei tärise, jarrut toimii ihan OK. Siispä vetonivel, mutta kumpi ja miksi se oireilee vain joka toisella "kierroksella"
Re: Teenelosen jumputus
voisko laatikossa olla joku apuakselinpätkä laakereineen ääntä aiheuttamassa?
Re: Teenelosen jumputus
Se olikin sitten oikean etupyörän laakeri. Liekö ollut valuvikainen kun silleen äänteli eikä jurisemalla. Samalla vaihdettiin väljä raidetangonpää. Yht.320€. Siitä sit heti kokeilemaan häviskö vaiva ja ei päästy kun puol kilometrii niin jo välähti.
Meinaan peltipoliisi kaupunkialueella.
Meinaan peltipoliisi kaupunkialueella.