Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Muistaakseni kansiremontin jälkeen on alannut turbo sirisemään. Ääni kuuluu vain hetken pienemmillä kierroksilla (n. 1800-2500rpm) kiihdyttäessä. Vaunua vetäessä ääni kuuluu herkemmin, johtuen suuremmasta rasituksesta.

Olen päätellyt sirinän johtuvan turbosta, mutta en ole varma. Ihmetyttää, miksi ääni ei kuuluu esim. täyskaasukiihdytyksessä 3000rpm:llä. Onko jollain jotain hyvää arvausta tähän ongelmaan. Turbolla on ajettu vain 70tkm, joten luultavasti on aivan iskussa vielä. Pahempia ahtovuotoja ei näy olevan.
Viimeksi muokannut cordo-00, 13.7.2012 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Noniin, nyt se taas tempun teki - loppumatka tultiinkin lavetilla.

Tämä sirinä on pysynyt ennallaan, enkä ole siitä mitään välittänyt. Tänään yhdessä kiihdytyksessä yhtäkkiä loppui teho ja pölläytti mustan pilven pakoputkesta. Tämän jälkeen alkasi kuulumaan räminää kuormittaessa. Sattumoisin huoltoasema oli parin sadan metrin päässä, jonne parkkeerasin selvittämään tilannetta.

Soittelin Finn-turbolle, jossa epäili, että turbo olisi posahtanut. Eli siivet ottaisivat turbon seinämiin. Eli välykset olisivat kasvaneet liian suuriksi. Turbo on uusittu 65tkm sitten, joten epäilivät voitelussa olevan jotain vika: öljypumppu lopussa tai siivilä tukossa. Sanoivat, että ajoa kannattaisi välttää ainakin kovalla kuormalla. Kun koukussa oli asuntovaunu, katsoin viisaammaksi hoidella hinurilla koko paketin kotiin.

Kuitenkin öljypumppu tarkistettiin viime syksyn kattavammassa remontissa:
viewtopic.php?f=18&t=11463" onclick="window.open(this.href);return false;

Tällöin sanoin, että autolla pitää ajaa 800tkm (silloin ajettu 560tkm). Ihmettelen, miksi öljypumppu olisi kuitenkin yhtäkkiä hyytynyt. Hinuri väitti, että kuulostaisi aivan siltä kuin supsuttaisi imusarjaan. Tämähän ei ole aivan mahdoton ajatus, jos öljypumppu olisi lopettanut toiminnan.

Pitää huomenna soitella nokkaremontiin tehneeseen firmaan, kuinka menetellään. Käsittääkseni he joutuvat maksumieheksi, jos öljypumppu on porsinut. Jos taas vikaa ei pysty osoittaa siitä johtuvaksi, lasku tulee hirmuiseksi :(

Seuraava pohdinta on tohdiiko tuolla ajaa 30km huoltamolle. Pitäiskö napata map-anturi irti, että turbo tippuisi heti pelistä?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä

Viesti Kirjoittaja Timos »

katoppa mielenkiinnosta onko turbolta imusarjalle menevissä letkuissa paljon öljyä ja samalla voit kokeilla turbon akselin välyksiä. Ettei olis vaan ahtoputki posahtanu? Itellä karkaa paineet lähes aina kun nelosella tai vitosella polkasee vaunu perässä kaasun pohjaan. Myös ilman vaunua tahtoo karata ku lähtee ohittaa jolloin pitää nostaa kaasu ja painaa sen jälkeen uudelleen. Onneksi laitoin ahtomittarin viimevuonna kiinni. Siitä vaan tuli mieleen et jos olis posahtanu joku letku. 2.6bar tuo ehti ahtaa pahimmillaan ennenkun meni vikatilaan, aika paljo ku norm. n1,3bar.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Purkasin vähän putkistoa ja totesin FIN-turbon avustuksella akselissa olevan liikaa klappia. Käytin konetta tyhjäkäynnillä siten, että näin ahtimen siivet. Silmälle ainakin näytti siltä, että akseli "vemppaa".

Kokeilin myös puhaltaa paineilmaa ahtoputkesta sisään, jolloin turbon imupuolelta valui öljyä. En ymmärrä sen enempää, mutta luultavasti tämä ei ole normaalia.

Ahtoputkistossa ei ollut merkittävän paljon öljyä - muutamia ruokalusikallisia.

Seuraavaksi otan turbon irti ja lähetän sen FIN-trubolle tutkittavaksi. Haluan tietää, mikä tuon on rikkonut, ettei seuraavakin turbo mene yhtä nopeasti ja jos maksaja löytyis muualta. Tutkivat hajonneet turbot veloituksetta. Muutenkin palvelu vaikuttaa olevan todella hyvää. Kiitos sinne suuntaan. Heillä uusi vastaava turbo maksaisi 1280€.

Tekeeköhän näilä halppis simpukoilla mitään:
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T5-Transpo ... 336b2b23b9" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-K04-5304- ... 3cc892cc20" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

en mäkää niistä ymmärrä ku ei o tarvinnu ropata mut järkeilin vaan et jos öljypumppu ei toimis kunnolla ni ei varmaan olis turbossa ja letkuissakaan öljyä jos pumppu olis kuivuuden takia turbon rikkonu. ja varmaan olis vilkutellu öljynpainevaloakin. Näissähä on kai käytetty kkk ja garret turboja vakiona.
hyvä jos selvittää sen mikä sen olis rikkonu. mulla pitäs olla ensiasennus turbo. onha se kumma jos toinen kestää ja toinen ei, sillon jo melkein vois kokeilla halpistaki.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Sain turbon irti ja pakopesän siivet heilu älyttömästi. Soittelin FIN-tubolle ja ne totes akselin katkenneen. Syynä tuohon on riittämätön voitelu. Joko turbolle menevä öljykanava on tukkeutunut tai öljypumppu viallinen. Seuraavaksi pitäis ottaa öljypohja pois ja tutkia, onko turbon öljykanava tukossa tai onko siivilä tukossa. Jos noi näyttää puhtailta, huomio kiinnittyy öljypumppuun.

Turbon sai irti pakosarjaa irrottamatta, kun irrotti moottorin takimmaisen kannakkeen. Tosin siinäkin ruuvit aika ilkeässä paikassa ja lujassa. Kuitenkin nätimpi homma kuin pakosarjan irrottaminen.

Yhestä paikasta saisin käyttämättömän tehdaskorjatun turbon, mutta sille myönnetään ainoastaan toimintatakuu. Hinta olis 700€. Eivät osanneet sanoa tuosta sen enempää, kun yksittäinen kappale oli tullut jonkin läjän mukana. Osaako joku sanoa, mikä tehdas noita korjaa ja millaisilla osilla. Jos se on jokin kiinalaisilla osilla korjattu, ei paljoa kiinnosta. Muuten vois olla aika kiinnostava vaihtoehto.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Laitoin privaa noista turbo asioista...
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

Minkä akselin meinasit olevan poikki. Turbon akselin vai sen tangon mikä muuttaa pakosiipien kulmia.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Käsittääkseni turbon akseli oli poikki, koska pakopuolen siipiratas heilui älyttömästi.

Mitenkä se säätötanko vaikuttaa? Onko tossa siipipyörässä ns. jatkosiivet, jotka kääntyvät?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tuli semmonen mieleen, että voisko tuonne nakata 174 heppasen turbon. En hae tässä tehonlisäystä ja tarkoitus ei ole lastuttaa, mutta tuota isompaa turboa näyttäis löytyvän paremmin/edullisemmin.

Toimiiko tuo isompi turbo ihan ok vakio softalla? Onko isompi vai pienempi turbo kestävämpi mekaanisesti vakio 130hp softalla?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

eri valmistajilla saattaa olla erilaisia säätöjuttuja mut normi vnt ahtimessa on pakopesän sisällä johdinsiivet jotka muuttavat virtauksen suunnan tangentin/akselinsäteen suuntaiseksi. Et näe sitä ilman purkamista.
Mun käsittääkseni 130hp on kkk tai pienempi garrett olikoha joku 17xx ja 170hp garret joku 20xx tjsp. No mun kaverilla on 170hp ja mulla 130hp ja ulkoisesti on samannäköiset ja kokoiset. kaverin auto kiertää loppuun asti ku mulla hyytyy 3000rpm. Uskoisin että isompi toimii hyvin ilman ohjelmointiaki mut tämä mutua.
Ajattelin suorittaa itelle mrmuscle putsauksen josta juttua ffp tekniikka diesel palstalla.
Tukeitko cordo joskus egr;n? Turbo on ilmeisesti pakosarjan laipassa 4 xzn pultilla kiinni, mut onko muualta? Pitääkö se irrottaa auton alta? Tuon muscle homman saa varmaan tehtyä ilman irrotustakin egr putken pakosarjan puoleisesta liitoksesta?
hapa80
Viestit: 13
Liittynyt: 24.6.2012 21:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja hapa80 »

Timos kirjoitti:eri valmistajilla saattaa olla erilaisia säätöjuttuja mut normi vnt ahtimessa on pakopesän sisällä johdinsiivet jotka muuttavat virtauksen suunnan tangentin/akselinsäteen suuntaiseksi. Et näe sitä ilman purkamista.
Mun käsittääkseni 130hp on kkk tai pienempi garrett olikoha joku 17xx ja 170hp garret joku 20xx tjsp. No mun kaverilla on 170hp ja mulla 130hp ja ulkoisesti on samannäköiset ja kokoiset. kaverin auto kiertää loppuun asti ku mulla hyytyy 3000rpm. Uskoisin että isompi toimii hyvin ilman ohjelmointiaki mut tämä mutua.
Ajattelin suorittaa itelle mrmuscle putsauksen josta juttua ffp tekniikka diesel palstalla.
Tukeitko cordo joskus egr;n? Turbo on ilmeisesti pakosarjan laipassa 4 xzn pultilla kiinni, mut onko muualta? Pitääkö se irrottaa auton alta? Tuon muscle homman saa varmaan tehtyä ilman irrotustakin egr putken pakosarjan puoleisesta liitoksesta?
Saiskohan sitä sit vähä lisä tietoo tosta mr muscle putsauksesta kun se on hoidettu? Itsekki seurannut keskustelua ffp:n puolella ja vissii jengi saannu ihan hyviä tuloksia tolla putsaus menetelmällä. Eli lähinnä kiinnostaa miten putsauksen teit? mistä pukesta kamat sisään ja niin edespäin. Itelläki 700tkm ajettu tolla vakio turbolla, eli vois olla putsaus kohdallaan. :D
G.L.E VIP BUSINES
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

varmasti saat. just täsä tekemäsä ja aineen vaikutusta ootellessa teen laipan egrn tukkimiseksi.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

http://timos.galleria.fi/kuvat/Transpor ... .43.14.jpg

Hain säästökareilta 3,2mm bensaletkua metrin joka sopi hyvin MrMuscle-purkin päähän (suutin veks). Tuosta kuvan reiästä ruuttasin sisään (pideillä painoin suutinta). Kolme varttia annoin olla ennenkun lähdin polkemaan.
Mulla tanko liikku kyllä ihan hyvin, ja varmaan isoimmat karstat olivat jo vaunua vetäessä palaneet, mutta kyllä mielestäni nyt kiertää paremmin, kakkosella otti tappiin ja tais ottaa kolmosellaki ku joskus aikaisemmin on hyytynyt 3000rpm. Yleensä ajellutki vaan 2000-3000rpm alueella missä se on parhaiten toiminut. Pitää alkaa polkee useammin.
Todella epätarkka kellotus riksun eteläisestä rampista alamäkeen pohjoseen nelosella läpykkä pohjaan 60:stä. Kaheksaskympis mittarin mukaan kello käyntiin ja 120 pois, yks veto 12,7s. On toi joskus ennenki tuohon menny, mut virhemarginaali varmaan melkoinen.
Mittaas hapa80 omas joskus. DOc-powerin mukaan 131hp pitäs olla 16,5s 165hp lastulla 10s ja vakio 174hp 9,2s ja lastulla 8,8s. Pystyyköhän noita mittaa vcds:llä?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Oon tukkinut egr:n. Tein samalla tavalla pellilaipan egr:n päähän.

Otin tänään öljypohjan ja öljypumpun irti. Turbon öljyn tuloputkessa oli jokin kikkare tukkeena. Näin sen silmällä, mutta en saanut sitä pihdeillä pois. Koitteilin paineilmalla puhallella putkea puhtaaksi. En ole aivan varma tuliko koko kokkare pois. Äkkiseltään se näytti puupalalta tai pahvilta.

Karstaa ei tuntunut olevan putkistossa. MItenkä varmistuisi siitä, että putki on varmasti puhdas, kun rautalankaakaan tuosta ei pysty työntämään läpi, kun tulee jokin mutka vastaan. Tietääkö joku, mistä turbon tuloputki tulee? Öljypumpulta lähtevä kanava haarautui kahdeksi. Menisikö toinen turbolle ja toinen nokille?

Pitäisi vielä jotenkin varmistua öljypumpun toimivuudesta.

Tietääkö joku, missä on öljypaineanturi?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Timos, oliko sun kaverilla 174hp koko kone vai pelkkä turbo? Onko isommassa turbossa vain isompi "pesä" ja siivet? Onko sekä ahto- että pakopuoli suurempi.? Sais edullisesti käytetyn isomman ahtimen, siksi kiinnostaa.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Se 174hp isompi turbo on bolt-on pienemmän tilalle. Ulkoisesti ovat aika saman kokoisia vaikka toinen on GTB1749V ja toinen taitaa olla GTB2056V. Toimiivat samalla softalla jos vain alipainekellon säädöt tekee kuntoon. Toki kyllä mie ohjelmoisin, niin saisi edes vähän iloa irti siitä isommasta ahtimesta.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

JukkaA kirjoitti:Toimiivat samalla softalla jos vain alipainekellon säädöt tekee kuntoon.
Mitenkäs tämä tehtään? Pitäiskö mitata ahto- ja pakopaineita ja säätää sen perusteella? Ei jaksais kauhean suurille säädöille ruveta...
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Joo. Turbon vaihto jätetään aina sellaisille henkilöille jotka eivät arastele alipainekellon varren säätöä. Vain merkkiliikkeet on niin tyhmiä että jättäävät sen säätämättä :D
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Eipä näytä noita vapaaehtoisia turbon vaihtajia pyörivän auton ympärillä, joten itse täytyy sekin tehdä.

Ymmärsin, että vakioahdin olisi tehtaalla säädetty jo kohdalleen (ainakin FIN-turbolla sanoivat niin). Eli helpoin olisi lyödä vakioahdin kiinni, jos se onnistuu säätämättä. Tämä taitaa olla aika houkutteleva vaihtoehto tällaiselle poropeukalolle.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

cordo-00 kirjoitti: Ymmärsin, että vakioahdin olisi tehtaalla säädetty jo kohdalleen (ainakin FIN-turbolla sanoivat niin). Eli helpoin olisi lyödä vakioahdin kiinni, jos se onnistuu säätämättä. Tämä taitaa olla aika houkutteleva vaihtoehto tällaiselle poropeukalolle.
On se surullista kun tuo Turbotekniikan aivopesu tuntuu leviävän kuin rutto. Lisää tätä "faktaa"

http://www.turbotekniikka.fi/index.php? ... 18&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Joo, turbot on säädetty kolmen desimaalin tarkkuudella, Yeah right!
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Siis, eikö se kuitenkin ole niin, että vakioahdinta ei tarvitse erikseen säätää asennuksen jälkeen?

Antakaa säätöohjeet, niin voisin arvioida, kannattaako sellaiseen itse ryhtyä.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kyllä mie vähän epäilen, että ei ne tehtaalla tiedä miten se ahdin toimii juuri sinun koneessa ja sinun mahd. kuluneella N75 venttiilillä, ainakaan kolmen desimaalin tarkkuudella.

Kyllä mie ainakin pyöräytän tankoa pidemmäksi jos ahdot piikittää ja vastaavasti lyhennän tankoa jos ahdot laahaa pyynnistä.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Nojoo, enhän mäkään niin tyhmä ole, että menen johonkin 3 desimaalin halpaan :D Tosin tuossa ei mainittu yksikköä; olisko säätötanko säädetty 0,001km tarkkuudella. :lol:

Eli voiko tuon säädön tehdä vagcomilla ja erilliset ahto- ja pakomittarit eivät ole välttämättömiä? Periaatteessa tuossa säätämisessä ei voi tehdä mitään suurempaa mokaa - joko auto menee limb modeen tai kaikki hepat ei ole tallessa.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Säädön saa kyllä tehtyy vag-comilla ku ei oo kyse mistään huipputarkasta viriahtimen säätämisestä.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

cordolle: kaveril on aito 174hp. mut silmällä näytti samalta ku autot vierekkäin mut en sit ookaan varma jos ne niin samannäköset on erikokosetkin. ainoastaan säätötangos oli muistaakseni eroa. mulla näyttäis olevan mutteri päässä ja kaveril ei tainnu olla jos oikein muistan. kyllä muuten ei nyt ole vielä piikittänyt mrmuscle pesun jälkeen...oon kerran lähtenyt jo liikenteeseen corsan sijasta vwllä ku se tuntuu nyt liikkuvan.
tuli mieleen noista kellotuksista että varmaan noi ilmoitetut ajat on lyhyellä pakulla ja tämmönen korotettu pitkä 13hengen carsportin omapainoki on varmaa aika paljo isompi. et ihmettelen sitä et onko tä mun vehje oikeesti vaan 131hp?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

mitähä kaikkee kivaa tolla vcds:llä pystyis säätää. pitäis olla joskus aikaa et vois opetella...
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Onko varma tieto, että 174hp turbo menee heittämällä paikalleen?

Tossa AXD:ssä pitäisi olla 070145701E, -701EX tai -701K. Tehokkaammassa mallissa on käytetty -701N. Uudemmissa 130hp versioissa on käytetty -701R.

Kuvien mukaan kaikissa on samanlaiset laipat, mutta voisko joku vahvistaa tämän? Ainakin säätötanko on erilainen N ja R versioissa. Ebayssa yksi myyjä kauppaa tuota R versiota AXD:hen, mutta haluaisin varmistuksen sopivuudesta.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

vcdsllä ei tehdä säätöä vaan mittaus. Ettei vaan kukaan ymmärrä asiaa väärin.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Sain sellaisen tiedon, että AXD koneissa on käytetty sekä KKK:n että Garretin valmistamia ahtimia. 174 hp koneessa on Garretin tekele kiinni. Eroaa ilman sisääntulon osalta; reikä on erikokoinen. Meikäläisen autossa on tuo KKK:n tekele, joten ei aivan heittämällä menisi isompi turbo kiinni. Saisi kait sopimaan, jos hommaisi uuden putken pätkän turbon sisäänmenoon.

Kunnostettuja turboja näyttäisi saavan 400€ ylöspäin. Niihin myönnetään 12kk takuu ja väitetään Saksassa kasatuiksi. Olisko siitä mihinkään vai pitäiskö hommata alkuperäinen, joka kustantaa reipas 1000 euroa?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tarkennetaan vielä turbon koodeja:
AXD: 070 145 701E, -701EX tai -701EV (KKK)
tai vaihtoehtoisesti -701K (Garrett)

AXE: -701H tai -702A (Garrett)

BNZ: -701R (Garrett)

BPC: -701N (Garrett)

Tällaisen tulkinnan tein tuon avulla:
http://www.turbomaster.info/eng/applica ... gen/TODOS/" onclick="window.open(this.href);return false;

Noi X tarkoittaa muistaakseni vaihto-osaa tms. merkityksetöntä.

Kuvien perusteella A ja B alkuisten koneiden turbot eivät sovi yhteen laippojen puolestakaan.

Tuossa omassa AXD koneessa, jossa on kkk turbo, turbon sisäänmenon putken koodi on 7H0129654B. Ilmeisesti Garrettin turboon sopiva osa on 7H0129654A.

Näköjänsä aikaisemmin bongaamani "halvat" turbot olivat BNZ ja BPC koneisiin tarkoitettuja, joten niitä ei saa omaan autooni sopimaan mitenkään.
Viimeksi muokannut cordo-00, 17.7.2012 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Onkos se niin, että A -alkuisissa moottorikoodeissa on vanhemmat GT -sarjan ahtimet ja noissa uudemmissa B-alkuisissa moottorikoodeissa ahtimet ovat jo uudempaa GTB -sarjaa? Itsellä on joskus pyörinyt tallissa tuollainen portterin gtb1749v ja se oli ainakin erikoinen ilmestys, mm. turbon öljytulo oli turbon alapuolelta.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Jep, gtb1749v on BNZ:n turbo. A-alkuisissa on GT- ja GTA-malleja sekä se KKK:n K04
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Päästiin viime syksyisen korjaamon kanssa jonkinlaiseen kompromissisopimukseen. Laitoin Saksan ebaysta käytetyn turbon tilaukseen. Samaan konkurssiin laitetaan varmuuden vuoksi uusi öljypumppukin. Nyt vain odotellaan osia ja tressataan saatiinko kaikki roskat pois öljykanavasta.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Projekti hieman venynyt, auto vieläkin nosturilla. Huomenna pitäisi tulla käytetty turbo Saksasta; toivottavasti on hyväkuntoinen, eikä mikää loppu.

Tiistai-iltana laitoin uuden öljypumpun ja öljypohjan paikalleen. Aika ärsyttävä tiukkaa oli öljypohjan asennus. Pudotin apurunkoa niin paljon, kuin pulteissa oli varaa. Siltikin oli aika ahdasta. Ei muuten haittais, mutta asennuksessa käytettävä silikoni pakkas menemään väärään paikkaan.

Huomenillalla olis sitten tarkoitus jatkaa. Oon miettiny sellaista plääniä, että ennen turbon asennusta pyöritän konetta, että öljykanavat täyttyy. Lisäksi jokin mahdollinen roska voisi tulla vielä öljyn mukana ulos, koska olen putsannut kanavaa pelkällä paineilmalla. Konetta ajattelin pyörittää startilla imusarja tukittuna, ettei kone käynnisty. Parempaakaan metodia en ole keksinyt.

Kun konetta on pyöritetty, laitetaan turbo laipoista kiinni. Ajattelin käynnistää imu- ja ahtoputket irrallaan, että näkee mahdollisen öljyvuodon.

Väittivät marmoritiskillä, ettei tähän malliin löydy tiivistettä turbon ja pakosarjan väliin. Pakko kai se on uskoa, vaikka kuvittelin sellaisen olevan. Viimeksi laitoin väliin pakoputken tiiivistystahnaa ja samaa täytyy laittaa nytkin. Voi olla aika hankalaa, kun pakosarja on paikallaan; turboa paikalle työntäessä tahna saattaa päätyä vain toiseen laitaan. Pitää yrittää laittaa mahdollisimman ohut kerros.
MarcusS
Viestit: 28
Liittynyt: 3.2.2009 22:14
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja MarcusS »

marmorilla ei ole, mutta meillä on tiiviste.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

MarcusS kirjoitti:marmorilla ei ole, mutta meillä on tiiviste.
Niimp tuntui olevan. Toivottavasti ehtii huomenna perille. Muillekin tiedoksi, että FIN-Turbolta saa turbon tiivisteitä, joita marmorilta ei saanut; ei tartte sotkea tahnojen kanssa.

Yllättäen turbo saapui tänään. Tarkastelin turboa sen ymmärryksen valossa, joka minulla on. Säätötanko liikkui hienosti; myös letkusta imemällä sain tankon liikkumaan about 0.5cm.

Pettymyksekseni akselissa tuntui hieman akselin suuntaista väljyyttä. Ei väljää ollut paljon, mutta sen verran, että tunsi. Arvioisin siinä olleen tyyliin 0.2mm. Pitää myöhemmin, kun ehdin, yrittää mitata rakotulkilla liike. Onko tuota väljää uudessa turbossa ollenkaan? Mietin vain, tuleeko tuo kestämään ja kannattaako sitä edes asentaa. Tällä turbolla piti olla ajettu ainoastaan 12tkm, mikä muuten saattaiskin olla uskottavaan, mutta tuota väljyyttä hieman pelästyin. Eli onko tuollainen liike ihan normaalia ja turbo saattaa kestää seuraavat 200tkm.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Taisin vähän hätäillä. Rakotulkkien avulla mittasin karkeasti, että akseli liikkuu vähemmän kuin 0.1mm ehkä noin 0.5mm Tämä on varmaan ihan kohtuullinen "klappi".
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

imemällä en o kokeillu mut näppituntumalta mulla liikkuu 1,5cm.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Joo, käsin liikkui pari senttiä.

FIN-Turbolta ehti tiivisteet tulla perjantaiksi ja sainkin auton nippuun eilen. Helpotti melkoisesti asennusta pakosarjan ja turbon välinen tiiviste, ei tarvinnut sotkea tahnojen kanssa.

Turbo irrallaan ensin koetin startata sammuttaja suljettuna. Öljy ei noussut useammallakaan startilla ja kone paukahti väkisin käyntiinkin; ilmeisesti sai ilmaa avoimesta pakosarjasta. Annoin koneen käynnistyä ja muutaman sekunnin käynnin jälkeen öljy syöksähti avoimesta turbon kanavasta.

Pikkuisen pelästyin käyntiääntä, kun auton käynnistin kasaamisen jälkeen. Tuntui siltä, että olisi supsutellut imusarjaan. Ääni hävisi, kun nosti kierroksia ja eikä sen jälkeen palannut. Olisikohan hydraulisista venttiilin nostajista paennut seisonnan aikana öljy, minkä vuoksi alkuun supsutteli?

Koeajolla toimi hyvin ja turbokaan ei sirissyt kiihdytyksissä. Seuraavana päivänä alkasi turbokin sirisemään taas tuttuun tapaan. Jossain vaiheessa meno hyytyi, kun ahtoputki paukahti irti turbon juuresta. En tiedä olisiko kiinnike laitettu huolimattomasti, kun kiinnitysnystyrät eivät näyttäneet kovin kuluneilta. Pienen voimistelun jälkeen putki saatiin kiinni ja meno jatkui.

Kotona parantelin liitoksia pelliruuveilla: poralla reikä, liitos auki, metallipurun imurointi, liitos kiinni, ruuvi paikalleen ja pois, taas aukaisu ja imurointi, tämän jälkeen vasta lopullisesti kiinni. Turbosta lähtevää ahtoputken kiinnitystä ei mahtunut korjaamaan ruuvilla, joten korjaan sen Timosin keinolla eli isompi kumiputki liitoksen yli ja klemmarit molemmille puolille. Pitää käydä maanantaina hakemassa tarvikkeet tuohon. Jätitkö Timos alkuperäisen kiinnikkeen paikalleen putken alle?

Noilla korjauksilla sirinäkin vaimeni, mutta kuuluu edelleen. Ensimmäisissä kiihdytyksissä ei kuulu, mutta muutaman kiihdytyksen jälkeen alkaa kuulumaan; ilmeisesti jokin liitos aukeaa vähäsen. Jos tuolla tulevalla korjauksella sirinä ei lopu täysin, pitää käydä ostamassa uudet tiivisteet ahtoputkiin. Haluan varmistua siitä, että sirinä on vain ahtovuoto, eikä johdu mistään laakerin huonosta voitelusta tms. Tullut ilmeisesti vähän vainoharhaiseksi :?

Näyttää siltä, että muut liitokset on korjattu, muttei välijäähdyttäjän liitoksia. Aika tympeä, jos ne irtoavat. Vaatii nimittäin puskurin irrotuksen, että pääsee niihin käsiksi. Jos auto jatkaa toimimista samaan malliin, niin ei mene monta kuukautta, että pitää keula repiä auki, jonkin muun vaivan takia :(
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

jos muhvia tarkoitat niin jätin. letkun kun saa venytettyä sen terävän reunan yli niin siinä on pysynyt nyt hyvin kiinni. vähän kyllä viheltää välistä kun paineet 1,5bar.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Tarkotin sitä alkuperäistä hevosenkengän muotoista metallikiinnikettä.

Näyttääkö muuten map-anturi suunnilleen samaa kuin "oikea" ahtopainemittari?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

en jättänyt, se meni poikki. en o vcds;llä ollu liikentees ku akku huono. ja bluetooth on ihan pieni viive ni ei voi vertaa. mut toi 1.5 on nykynen piikitys ja normaalist 1.3. Todellinen jatkuva ahto voi olla 1.2 kun edellises autos testasin tota bilteman mittaria rinnan wikan teollisuusmittarin kanssa ni näytti 0.1 enemmän yli barissa ku toi wika. Mutta kyllä nyt liikkuu ja vääntää ihan erimalliin ku egr tulpattu ja turbo putsattu. epäilen et tälle on jotain tehty kuiteskin. ps. sain edullisesti askelmilla olevat rosteri tuplakylkiputket. toiselle puolelle sain väkästeltyä kiinnikkeet illalla, on hyvännäköset putket.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Viimeillan tutkin ahtoputkia ja lopuksi taisin löytää syyllisen; ilmeisesti vuotaa sammutusläpän akselin juuresta. Toinen vaihtoehto on, että läppä resonoisi kovalla ilmavirtauksella (=ahdoilla). Akseli heilui varmaan 0.5cm pystysuunnassa ja hieman sivusuunnassa. En tiedä, onko tuo heiluminen normaalia, mutta se tiiviste/stefa oli ainakin hapertunut. Voitko Timos stekata, heiluuko sulla se sammutusläpän akseli? Eli tuohan on siinä egr:n kanssa samassa putkessa.

PItää kattoo, jos tiivisteen voisi uusia. Pitäisi saada ensin se vipu irti fiilaamalla akselin päätä pienemmäksi (kiinnitetty linttaamalla akselin pää). Tosin romikselta saa kyseisen osan 50€:llä; ehkä turvaudun siihen.

Sinänsä olen tyytyväinen, että sirinän lähde löytyi, eikä kyse ole tuon vakavammasta. Lopuksi sain sirinän loppumaan, kun teippasin tuon hässäkän kokonansa.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Timos kirjoitti:
kakkosella otti tappiin ja tais ottaa kolmosellaki ku joskus aikaisemmin on hyytynyt 3000rpm. Yleensä ajellutki vaan 2000-3000rpm alueella missä se on parhaiten toiminut. Pitää alkaa polkee useammin.
Todella epätarkka kellotus riksun eteläisestä rampista alamäkeen pohjoseen nelosella läpykkä pohjaan 60:stä. Kaheksaskympis mittarin mukaan kello käyntiin ja 120 pois, yks veto 12,7s. On toi joskus ennenki tuohon menny, mut virhemarginaali varmaan melkoinen.
Eilen kokeilin polkaista omaa kotteroani. Yritin muistella tuota Timosin testiä ja muistinkin vähän väärin. Ajoin tasaista 80km/h ja löin tallan pohjaan yhtaikaa sekkarin kanssa. 120km/h saavutettuani pysäytin sekkarin ja se näytti aikaa 14s. Mittaus oli todella epätarkka, koska katoin nopeuden mittarista. Yritin huomioida mittarivirheen sillä tavalla, että startissa oli mittarin mukaan 85km/h ja lopussa 125km/h. Tosiaankin todella epätarkka, mutta suuntaa antava. Hyvin näyttäis kulkevan. Lentävällä lähdöllä saisi varmaan sekunnin pois. Tosin konee "herää" aika nopeasti, kun kierrokset on parhaalla alueella.

Kokeilin saman 5 vaihteella ja aika oli jotain 20 sekuntia.

Meikäläisellä kiertää 2-vaihteella tappiin (5000rpm) ja kolmosella menee aika mukavasti 4000rpm:ään. Pidempään kierrättämällä saa 4600rpm kolmosella.

Mielestäni yläkierroksilla on vähän laiska, jos suhteuttaa 1.9Tdi AGR:ään. Menohalut loppuu aikalailla 3000rpm:n jälkeen. Pitäis ehkä tarkistaa mafin kunto, jos alkais kiertämään reippaammin.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

akselin suuntaista pystyvälystä n. 1mm. läpänsulkusuuntaista ei mielestäni lainkaan. Samat on kulkuajat varmaan, ite en ottanu mittarivirhettä huomioon. liikuuko se auto nyt paremmin ku aikasemmin. ihmeen pirteä 131hp mun mielestä.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

^Kiitti

Ehkä kulkee tällä "uudella" turbolla paremmin. Olisko vanhassa turbo pyörinyt hitaammin, kun oli huono voitelu ja siitä johtuen matalammat paineet. En tiedä onko huono teoria.

Kulkeminen on vähän suhteellista :D Ei ole tällaisen hyökkäysvaunun kanssa niin kovia vaatimuksia. Riittävästi on voimaa siinä mielessä, että ajaminen on helppoa; ei tartte pienentää pykälää joka mäkeen jne.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tilasin purkaamolta "uuden" sammutusläppäkotelon. Siinäkin oli akselin pitkittäissuunnassa klappia. Tosin vähemmän kuin alkuperäisessä vajaa 600tkm ajetussa. Vaihdon jälkeen sirinä hieman pieneni, muttei poistunut kokonaan.

Soittelin purkaamolle ja se tutki pitkittäisvälyksiä tuosta sammutusläpästä ja väitti, että 90tkm ajetussakin on vähän välystä.

Käsittääkseni se ääni kuitenkin tulee tuosta, koska vaihtamalla ääni pieneni. Alkaa tuo ääni ärsyttää ja pitäis keksiä, miten siitä pääsis eroon. Mietin sellaista vaihtoehtoa, että laittais kotelon ulkopuolelle akselin ympärille jousen, jolla saisi kiristettyä läpän rungon yläosaan. Saas nähdä, mihinkä tämän kanssa vielä joutuu...

Tietysti on sekin mahdollista, että ääni kuuluu jostain muualtakin.
VTK
Viestit: 12
Liittynyt: 18.6.2012 20:48

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja VTK »

Omassa portterissa (T5 2,5 96kw -04 aj. 217 tkm.) alkoi jokinaika sitten turbo oireilemaan.
Viitosella kiihdyttäessä menee aika usein ilmeisesti vikatilaan ja tehot katoaa, juuri ohituksissa tai jos kiihdyttää ylämäkeen, on tehnyt sitä myös nelosella.

Tehot palaa, kun käyttää virrat pois. Pitäisikö syttyä joku valo vikatilan merkiksi?

Jonkuverran myös työntää öljyä putkistoon, eli turbon akselin laakeri on ilmeisesti väljä.
Öljyä puhaltaa ulos siitä EGR venttiilin kohdalta, vai onko juuri se sammutusläppäkotelo josta tuossa yllä puhuttiin, öljyä tulee siitä samaisen akselin tiivisteestä. Akselissa on muuten myös pitkittäis välystä jonkuverran.

Varasin ajan huoltoon turbon vaihtoa varten ja tilattiin uusi turbo siihen. Turbon hinnaksi tuli 1150e ja työtunteja arvioivat tulevan 4-5h, eli varmaankin ihan kohtuuden rajoissa vielä mennään.

Asentaja sanoi, että kannattaisi puhdistaa välijäähdytin sinne kertyneestä öljystä. Onko minkälainen operaatio purkaa se keula ja irroittaa välijäähy? Löytyisikö jostain netistä esim. kuvia tms. siitä keulan purkamisesta?

Alkoi tekemään tuota vikatilaan menemistä, kun kerran kiihdytin rampista moottoritielle, niin paukautti ahtoputken irti liitoksesta sieltä kuskinpuolelta alhaalta välijäähdyttimen läheltä. Oli semmonen metallisanka joka pitää sen liitoksen kiinni kulunut väljäksi.Vaihtelin sillepuolen uudet tiivisteet ja sangat.

Oliskohan lie turbo ottanut osumaa tuossa tilanteessa?
Ilmeisesti kuitenkin ihan normi juttu, että turboja menee 200tkm paikkeilla.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Turbon sirinä --> hajonnut turbo - T5

Viesti Kirjoittaja Timos »

kaikkiin ongelmiisi löytyy juttua täältä, eti mun tai cordon kirjoittamia juttuja haulla ja jos et löydä kysy uudestaan. en viitsi puhelimella nyt enempää kirjoittaa. tervetuloa palstoille!
Vastaa Viestiin