T5:n kytkimestä

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

T5:n kytkimestä

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Autona T5 2.5Tdi 96kW.

Eilen jouduin kiusalliseen tilanteeseen: yritin ajaa kellarissa olevaan parkkihalliin ja luiskan loppupäässä totesin, ettei auto mahdukaan korkeuden puolesta sisälle. Jouduin tämän vuoksi peruuttamaan erittäin jyrkkää luiskaa ylöspäin. Kytkin käyttäytyi aika erikoisesti. Jouduin reilulla kaasulla luistattamaan kytkintä ja vauhtiin päästyään, kun nostin polkimen, se ei noussutkaan ylös. Kytkin jäi luistamaan ja jouduin reilulla kaasulla kömpimään ylös. Tämän seurauksena kytkimen haju peitti lähi tienoon. Kytkin kuitenkin toimi tämän jälkeen ihan normaalisti ja poljin nousi ylös. Mistä voi johtua tuollainen, että poljin ei noussut ylös? Voiko luistattaminen liian korkeilla kierroksilla aiheuttaa tuollaista?

Oon aikaisemminkin todennut, että liikkeellelähtö pahoista paikoista ei ole tämän auton parhaimpia puolia. Mäkilähtö eteenpäinkin on aika hankalaa: auto tuntuu hyytyvän ilman kaasua, vaikka kuinka varovaisesti yrittää nostaa kytkintä. Onko moottorissa niin huono alavääntö, pitkä 1-vaihde vai kytkin kovin äkkinäinen? Vai johtuuko tuo vain auton suuresta massasta? Vai enkö osaa ajaa... Onko muut huomannut vastaavaa ongelmaa?
VTK
Viestit: 12
Liittynyt: 18.6.2012 20:48

Re: T5:n kytkimestä

Viesti Kirjoittaja VTK »

Kerran jouduin nykäsemään isomman pakettiauton puolittain ojasta omalla Portterilla, (96 kw AXD) ensiyrittämällä ei tahtonut onnistua, piti luistattaa ja renkaat ei mielestäni alkaneet sutimaan vaikka oli soratie.
Toisella vedolla otin luistonrajoittimen pois päältä ja sain helposti nypättyä sen pakun ojasta ja renkaatkin suttas jonkuverran.
Ajattelin, että luistonrajoitin hidastaa menoa tässä tilanteessa ja siksi otin sen pois
Nyt kun miettii jälkeenpäin, niin kytkin tuntui ehkä hieman omituiselta ekavedolla ja autokin sammui lopuksi.
Vastaa Viestiin