Webasto ongelmaa T5

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
LepiskaTDI
Viestit: 2
Liittynyt: 3.11.2012 16:44

Webasto ongelmaa T5

Viesti Kirjoittaja LepiskaTDI »

Auto on siis Volkswagen Transporter T5 2005 2.5TDi Bussi, jonka kanssa on Webastossa jotakin ongelmia.
Webasto mallia Thermo Top Z/C (tai ainakin tälläisen ohjelappunen on autossa ollu)

Elikkäs lähetään nyt siitä, että kun painan ovaali kellosta (kello mallia 1533) webaston päälle, niin webasto kyllä käynnistyy ihan normaalisti, mutta ei kytke vesipumppua eikä sisäpuhallinta päälle. Vesipumppu on ehjä kuten sisäpuhallinkin. Webasto kuluu lähtevän päälle myös hetkenpäästä kun käynnistää auton, mutta ei ole tietoa pysyykö se ajon aikana päällä. Vikakoodit on luettu auton diagnostiikka pistokkeen kautta webastosta ja on joskus antanut polttoaine saanti ongelma koodin, mutta ei anna enään.

Kytkentäkaavioita on tullu katseltua, mutta mikään kaavio ei mene niin kuin tässä mallissa on kytketty toi kello.
Elikkä kellollehan tulee neljä johtoa; +12v, -, out, +15pin, eikö? Kellon perästä johdot on kytketty näin. +12v akusta samoiten - akusta, out menee webastolle ja +15pin menee releelle joka ohjaa vesipumppua ja sisätilanpuhallinta.(missään kytkentäkaaviossa en huomannut, että olisi relettä ohjattu kellon +15pin:stä) Rele ei ole rikki, pumppu ja puhallin lähtee päälle, jos syöttää releelle +12v siihen ohjausjohtoon. Akku on hyvässä kunnossa. Koko paketti pelaa, jos releelle syöttää +12v suoraan, jolloin lähtee heti vesipumppu ja puhallin päälle ja samoin napista kun on painettu webasto päälle tämän jälkeen niin pysyy kyllä sit päällä.

Suuri kiitos jo, jos joku saisi ymmärrettyä missä kohtaa mättää, olisi meinaan kivaan saada toimimaan ennen kovia pakkasia kun kerrran on webasto olemassakin.
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Webasto ongelmaa T5

Viesti Kirjoittaja mla »

Sisäpuhallinta ohjaa IPCU rele joka ei anna mitään vikakoodia Webastolle omasta toiminnastaan. Sisäpuhallus jos on pimeänä niin ensimmäisenä tarkistan aina sulakkeen ja sitten IPCU releen toiminnan. IPCU releen vaihtaminen lienee ainoa tapa diagnosoida sen toimivuus.

Pumpun testaus pitäisi onnistua testerillä jos pumppu ei ole jälkiasennettu - olen nähnyt joskus sarjoja joissa tulee lisäpumppu jostain syystä, vaikka autossa onkin jo tehtaan jäljiltä myös pumppu.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
LepiskaTDI
Viestit: 2
Liittynyt: 3.11.2012 16:44

Re: Webasto ongelmaa T5

Viesti Kirjoittaja LepiskaTDI »

Autohan on manuaali ilmastoinnilla, elikkä onko kyseisessä mallissakin tuo mainitsemasi IPCU rele? Missähän mahtaa normaalisti sijaita? Ainoa rele minkä olen löytäny on Webasto 83699 C mallinen, jota yritetään ohjata tosiaan tuon 1533 kellon +15pin kautta. Kyseinen rele ei ole rikki, koska tuli ostettua uusi ja testattua, eikä mitään vakutusta ollu. Sulakkeet on tarkistettu ensimmäisenä ja ne ovat kunnossa.

Vesi pumppu taitaa tosiaan olla jälkikäteen asennettu?(Sijaitsee webastosta katsottuna, auton alla oikeassa alanurkassa) josta lähtee johdot tuolle mainitsemalleni releelle.

Elikkä kytkennät menee kellosarjalta näin: Kellolta menee +12v sekä - akkuun, out lähtö menee webastonpäälle(ei tietoa mihin pinniin, luultavasti pin1) ja +15pin lähtö menee tuolle Webasto 83699 C releelle.

Webasto 83699 C releelle tulee akulta +12v sulakkeen kautta sekä maadoitus ja releeltä lähtee vesipumpunohjaus sekä sisätilanpuhaltimenohjaus samasta kohdasta, sisätilänpuhaltimen johto menee vielä pienmmälle erilliselle releelle(pienelle releelle tulee samoin akulta +12v, -, ja lähtö puhaltimelle sekä tuo ohjaus edellä mainitulta releeltä) joka kytkee samalla kun vesipumppu lähtee päälle niin sisätilan puhaltimen päälle.

Jos ohjaan manuaalisesti tuota 83699 C relettä eli syötän +12v akulta tuon kellon johtimen sijaan releelle niin vesipumppu ja sisätilanpuhallin lähtee pyörimään "normaalisti" tuloksena, webasto pysyy käynnissä ja lämmittää normaalisti.(edellyttäen, että olen käynnyt muutamaa sekunttia ennen kytkemässä webaston päälle liekki napista)
ripa64
Viestit: 1
Liittynyt: 6.2.2015 11:09

Re: Webasto ongelmaa T5

Viesti Kirjoittaja ripa64 »

Onko kellään tietoo.. On Webasto thermotop C ja erillinen vesipumppu ja ajastinkello 1530... Onko mahdollista kytkeä webasto ja vesipumppu ja tuo ajastin toimimaan pelkästään releellä 83699 C ?? Sisäpuhallusta ei tarvitä.. Ainoastaan webasto olis esilämmittimenä.. Osaako joku sanoo miten kytketään ??
ruoste
Viestit: 65
Liittynyt: 27.7.2009 11:51

Re: Webasto ongelmaa T5

Viesti Kirjoittaja ruoste »

ripa64 kirjoitti:Onko kellään tietoo.. On Webasto thermotop C ja erillinen vesipumppu ja ajastinkello 1530... Onko mahdollista kytkeä webasto ja vesipumppu ja tuo ajastin toimimaan pelkästään releellä 83699 C ?? Sisäpuhallusta ei tarvitä.. Ainoastaan webasto olis esilämmittimenä.. Osaako joku sanoo miten kytketään ??
Eikös tuon sisäpuhaltimen piirin voi yksinkertäisesti napata irti tuosta relelähdöstä, 1530 kello ohjaa w-bus väylän kautta webastoa ja out-pinnin kautta relettä jonka takana on vain näin ollen vain vesipumppu. Ei tuosta puhaltimelta mitään signaalia webastolle erikseen pitäisi mennä, jos on jälkiasenteinen kellosarja. Laita vaikka kytkin väliin tuohon puhaltimelle menevään johtoon, niin saat helposti takaisin päälle tarvittaessa. Nuo piuhat löytyvät helposti, kun katsot releeltä lähtevää nippua. Vesipumpun piuhat lähtee auton alle ja puhallinpiiri ja kellon paukkulangat menevät tulipellin läpi.
ruoste
Viestit: 65
Liittynyt: 27.7.2009 11:51

Re: Webasto ongelmaa T5

Viesti Kirjoittaja ruoste »

Löytyi lopulta omastakin Webastosta vika. Ei ollut onneksi piirikortti paskana vaan w-bus väylässä jonkin aiemman sepän asentama jatkoliitos oli jatkoholkin kohdalta hapettunut liki poikki. Tämän vuoksi tuo signaali ei mennyt perille. Vika löytyi vasta, kun pääsi auton alle mittaamaan w-bus väylän päästä päähän.

Ehdin jo asennuttaa Calixin letkulämppärin, mutta eipä mennyt sekään homma ihan "putkeen" (ks toinen thread).

Edit: Sori tuli väärään ketjuun...
Vastaa Viestiin