VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Minulla meni T4 vm.2001 2.5TDI 75kW ACV koneesta syöttöpumpun remmi ja ajoin sillä vielä 100km vaivoin (ei poikki, hampaita pois). Luulin tuossa vaiheessa että koneesta meni kansi koska öljyn taso nousi huomattavasti. Mitä vielä siellä oli palamatonta dieseliä seassa.
No hankin tilalle 238tkm ajetun koneen vuosi mallia -97, 2.5TDI AVC 75kW. Vaihdatin tämän paikoilleen. Jotkut anturi ei passanneet ihan heittämällä paikoilleen, mutta vanhasta koneesta otettiin muutama anturi uuteen niin vaihto onnistui. nyt sitten kokeilimme autoa ja se toimii ihan OK, mutta vetoja ei ole niinkuin ennen. Pumpun ajoitusta olemme kokeilleet säätää, mutta ei sekään auta. Auto kiihtyy laiskan oloisesti 100km/h ja tuntuu kuin siinä loppuisi veto tai polttoaineen saanti ja loppu kaasu ei vaikuta mitään. Samassa rytäkässä vaihdettiin myös polttoaine suodin. Kertokaa hyvät ystävät onko noissa koneissa jotain eroa vai mistä moinen tehottomuus johtuu. Yksi huomi on että entisessä koneessa turpon ääni kuului selvästi ja tässä uudessa koneessa turbo ei vinkaise (onko niin hyvä vai onko turbo jumissa).

Toinen kysymys. Tässä uudessa koneessa on lohkolämmitin ja sen juuresta valuttaa nestettä pihalle. Yritin naputtaa vastusta syvemmälle mutta vuoto ei loppunut. Tuo vastuksen paikka on niin piilossa ettei sinne pääse iskemään oikein millään. Millaisella työkalulla tuo pitää laittaa paikoilleen?
Taikapuu
Viestit: 34
Liittynyt: 21.4.2011 18:04

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja Taikapuu »

Tere ! Jäikö vanha kone mihin kuntoon..? Onko myytävänä ?
Käy ajamassa kun olet irrottanut ilmamassamittarin johdon, jos ei muutosta vika saattaa olla siinä.
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Pitää kokeilla tuota, mutta epäilen ettei se tuosta johdu. Mikä massa mittarin olisi särkenyt juuri moottorin vaihdon yhteydessä toki johtojen rikkoutuminen on mahdollista? Itse epäilen turboa ja siihen liittyviä putkija. Mistähän löytyy putkien kytkentä kaavio?
Vanha kone oli todella hyvä. Ei syönyt öljyä. Kävi sievästi ja toimi. Sillä oli ajettu jotakuinki 430tkm. Hintaa en osaa kyllä näin äkkiseltään sanoa. Itse maksoin tuosta 1700e + 200e kuljetus. Mukana tuli kone, turbo, pumppu, kytkin. Entiiä oliko liian kallis tai halpa?
Patukka80
Viestit: 12
Liittynyt: 15.8.2012 20:04

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja Patukka80 »

Onko uudessa koneessa olevan turbobn hukkaportti kunnossa? Esim. osittain irti? Kaikki alipaineletkut oikein?
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Yksi putkista ei ollut paikoillaan. Laitoin sen kiinni. Nyt turbo ääntää, mutta ilmamäärä mittarin irroitus ei vaikuta tehoihin juurikaan. Aika kumma jos tämä olisi särkynyt juuri yhtäaikaa. Milloin portteri menee sellaisen tilaan että se tiputtaa tehoja automaattisesti puolella? Olen kuullut, että joku anturi vika sitä tekee. Näiden kahden koneen ero oli öljypohjassa olevassa anturissa. Vanhassa koneessa öljepojan pohkassa oli anturi ja uudessa ei ole edes paikkaa sille. Voiko tämä vaikuttaa asiaan?
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja estate »

N75 eli ahtopaineenohjaussventtiili aiheuttaa vetojen katoamisen. Jarrutehostimen lähellä oleva mutikka johon tulee kolme ohutta letkua ja sähköliitin. Omassa Caravellessä vedot katosivat samallalailla kuin tuossa sinun autossasi kun oli yksi ahtimen hukkaportin ohut letku päästään halki. Pienillä kierroksilla kulki ihan normaalisti mutta kun olisi pitänyt ruveta kunnolla ahtamaan (siellä 2500 kierroksen tuntumassa) niin meno ei käynyt yhtään pirteämmäksi, päinvastoin laiskistui mitä enemmän käytti kierroksia.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Onko missään karttaa miten nuo putket pitää olla? Mietityttää onko nuo kytketty korjaamolla oikein. Otin turbon ilmakellon putken irti ja puhalsin ja imin putkesta ja mitään ei turbossa tapahtunut. Olisiko pitänyt tapahtua? Se putki joka menee tehostimesta ilmeisesti tuonne N75 mokkulaan on mutkasta rutussa, saako olla?
Laitan auton illalla VAGCOMiin kiinni niin alkaa selvitä ahto paineet ja muut. Mutta mistähän nuo oikeat speksit saa tietoon?
Patukka80
Viestit: 12
Liittynyt: 15.8.2012 20:04

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja Patukka80 »

Ei se saa olla rutussa. Ei varmaan pelaa jos se on ihan lysmällä saatikka vuotaa.
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Onko näistä ETKAn kuvista apuja :?:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Voin lähettää nuo myös pdf-tiedostona, jos heität sähköpostiosoitteen yv:nä :)
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Kiitos ohje kuvista.
Käytin konetta VAGCOM kaapelissa ja ihmettelen seuraavaa.
Sytytkset ihan OK. Ilmamäärä mittarin lukema ei nouse kuin 700, vaikka laskettu nousee 1200. En usko, että ilmamäärä anturissa olisi vikaa. Seuraava huomio on ahtopaineessa. Se ei kovassa vedossa nouse laskettuun arvoon ja tulee vika moottorin ali tehosta. Ja seuraava ihmetys on CHARGE air valve joka käsittääkseni on turbossa oleva ohjain venttiili. Se ei aukea kuin 68% vaikka kuin polkee. Onko venttiilissä vika vai missä? Päättelin että ilmamäärä on oikea koska venttiili ei aukea 100%. Jos aukeaisi antaisiko ilmamäärä anturi 1200?
Patukka80
Viestit: 12
Liittynyt: 15.8.2012 20:04

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja Patukka80 »

Omakohtainen kokemus on että jos mitattu ilmamäärä ei ole oikea niin eipä ole juuri ahtojakaan. Eli voisi kuvitella että ilmamäärä mittari rikki, mutta voi olla myös joku muukin vika. Tähän voisi kokeilla sitä diodi juttua, tietäs että onko se oikeasti se vika ilmamäärämittarissa. Googleen ku laittaa tdi diode mod hakusanaksi niin löytyy juttua jolla voi ohittaa sen ilmamäärämittarin. Tosin silloin ei saa olla egr käytössä mutta sehän disabloituu kun nyppää sen letkun irti siitä ufosta.
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Patukka80 kirjoitti:Omakohtainen kokemus on että jos mitattu ilmamäärä ei ole oikea niin eipä ole juuri ahtojakaan. Eli voisi kuvitella että ilmamäärä mittari rikki, mutta voi olla myös joku muukin vika. Tähän voisi kokeilla sitä diodi juttua, tietäs että onko se oikeasti se vika ilmamäärämittarissa. Googleen ku laittaa tdi diode mod hakusanaksi niin löytyy juttua jolla voi ohittaa sen ilmamäärämittarin. Tosin silloin ei saa olla egr käytössä mutta sehän disabloituu kun nyppää sen letkun irti siitä ufosta.
Entä jos se on niin, että ilmaa ei mene kuin sen verran mitä anturi mittaa? Ja tämä voi johtua turbon venttiilistä. Lähinnä ajattelen niin ettei ilma kulje jos venttiili ei ole auki. Eli eihän turbo ohjaannu ilman määrällä, vaan käsittääkseni alipaineella joka tulee N75 venttiililtä. Se mitityttää tuleeko N75 venttiililtä tarpeeksi alipainetta. Mutta vaihdoin uuden (käytetyn) N75 venttiilin eikä tilanne korjaantunut. Entisessä koneessa siis ilmamäärä toimi ja nyt kun laitettiin uusi kone ja turbo paikoilleen homma ei enää pelitä, ihmettelen mikä olisi särkenyt tuon anturin.
Tuo diodi juttu pitää tutkia osaako tuota itse tehdä ja kokeilla. Tuota turbon venttiiliähän voi ilmeisesti itse käsin vääntää ja katsoa toimiiko se?
Antti_T4
Viestit: 32
Liittynyt: 9.3.2009 9:33
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja Antti_T4 »

Miulta puuttu samaan tapaan vetoja joskus, MAF arvot oli reilusti matalat, vaikka anturi oli uusi BOSCH. Vikana oli ilmansuodattimen ja ahtimen välissä oleva kovamuovinen putki. Se oli irronnut ahtimen päästä, joten veti koneeseen ilmaa ilmamassamittarin ohi. Siinä putken liitoksessa on melko onneton o-rengas tiivisteenä, eikä mitään klemmaria kiristämässä. Puhdistin liitoksen hyvin ja laitoin lisäksi klemmarilla kiinni. MAF-arvot korjaantu ja vedot (nekin vähäiset) palautu ennalleen...
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Nyt löytyi jotain mutta en ymmärrä mistä johtuu.
Tarkistin kaikki putket. Ne OK.
Sitten kokeilin veilä ajoa. VAGCOM kaapeli kiinni. Mittaus seuranta päälle. Valve D. Cycle alussa 12% ja vetoja hyvin. Toki ahdot vähän alhaalla mittaustuloksista. Sitten kun oikein kiihdyttti ja kierrokset meni lähelle 3000 veto loppu ja ihan kuin jokin olisi avautunut ja Valve D. cycle arvo napsahti 68% ja vedot pois. Siis laiskaksi. Mistä tuo johtuu?
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Luulen että vika löytyy egr venttiilin solenoidista. Tästä koneestahan kestää ottaa tuon egr venttiilin kokonaan poi. Tai siis tulpata pakosarjaan menevä putki kummastakin päästä. Vaikuttaako tamä kulutukseen?
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Tukin putket. Ei vaikutusta. Kulkee niin kauan hyvin kun ei anna autolle kenkää. Heti kun polkasee kunnolla vitosella niin moottori menee vikatilaan ja vika moottoriteho alhainen. Mikä kumma tässä on?
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Eli pysyykö arvot samana vaikka otat MAF:n liittimen irti ja käyt ajamassa. Kun kyllä nuo niin MAF vialta vaikuttaisi.

Vois kannattaa kokeilla toisella/uudella MAF:lla, täällä paikallinen huolto joskus puheli,että on jopa mennyt rikki pelkästään ilmanputsarin vaihdossa :roll:
EsaH
Viestit: 10
Liittynyt: 2.1.2013 7:05

Re: VW T4 2.5TDI ACV koneen vaihdosta ongelma

Viesti Kirjoittaja EsaH »

Ei ole vielä vikaa löytynyt. Tutkitaan asiaa.
Vastaa Viestiin