Transporter T5 vika

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

Neuvokaahan minulle mistä johtuu kun moottori menee vikatilaan kun rasittaa enemmän. Vikakoodi on p0299. Kävin auton alla ja huomasin että pakoputki oli irronnut etummaisesta kannakkeesta, kiinitin sen uudelleen tarkistin alipaineletkut ja niissä ei ollut vikaa ainakaan ulkoisesti. Vika oli ilmaantunut kun 2100r 69km/h 178nm vääntöä ja 78% tehoa käytössä. Kone on 96kw vm 2005 ajettu 210 000 km. Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa suoraan mistä vika johtuu ettei tartteisi yksi kerrallaan osia hankkia.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja ibel »

Tuollasen selityksen löysin pikasesti..
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Coca
Viestit: 6
Liittynyt: 15.10.2013 22:03

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Coca »

vika lienee selvinnyt, postauksesta on jo aikaa mutta kuitenkin:

itsellä oli samaa vikaa, ostin auton liikkeestä ja toisena päivänä ohitustilanteessa sain rasittamalla moottorin vikatilaan ja tehot alas, uusi käynnistys ja vika kuittaantui pois.. asiaa alettiin selvittämään, merkkiliike tutki pari päivää (myyjä liikkeen laskuun) ja ehdottaa että turbo pitää vaihtaa, vähän ihmeissäni koska myyjäliike oli juuri vaihtanut uuden turbon auton tullessa myyntiin, katselin vielä pellin alle kuinka hienosti kiiltää.. fin turbo toivalasta alkoi selvittämään asiaa ja todella pikaisella tutkimisella epäili hiukkassuodatinta. laskutuslupa saatiin myyjäliikkeeltä ja hiukkassuodatin irti, se oli "räjähtänyt" sinne sisään, putki miltei tukossa.. rojut pois eli dpf poistettiin kokonaan, auto ohjelmoitiin uudestaan fin dieselillä kuopiossa ja nyt auto kulkee aivan eri tavalla, tehoa ei otettu lisää mutta ero on valtava. kiitos molemmille fin- liikkeille jos tätä satutte lukemaan, erityisesti Markus Savolaiselle joka hoiti asian alusta loppuun, minun pussista ei mennyt kuin polttoaine rahaa hiukan :)

ai niin ja alunperin tuo vikakoodi oli sama p0299, paineraja alitettu tai jotain, tämä siis luettu huoltoaseman testerillä..
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

No vaihdoin turbon alipaineventtiilin 85€ ja luulin että vika hävisi kun 1.5 kk toimi moitteetta mutta tänään tuli takas ja viikonpäästä pitäis lähtee reissuun 700km / sivu eli auto pitäis saada kuntoon. Täytyy ilmeisesti tarkistaa tuo hiukkas suodatin. Osaako kukaan sanoa onko tässä mallissa säätyvälapainen turbo. Autolla ajettu 210 000km ja vuosimalli 2005 4 veto 96kw
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Timos »

Mulla tuollaista aiheutti karstoittunut pakopesä, löytynee haulla. Tein Mrmuscle käsittelyn, jonka jälkee ei ole limbiin menny. Nyt 605tkm. Tuliko dpf autoihin 2005 vai 2006, mullei ainakaa o koko pönttöä.
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

No niin nyt on auto käytetty toisella vikakoodin lukialla joka ilmoitti että magneettiventtiili rajoittunut epäilivät turboa. olen ajellut vähän reippaammin että turbo joutuisi töihin niin vaikuttaa että taas vika on poistunut?
Coca
Viestit: 6
Liittynyt: 15.10.2013 22:03

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Coca »

touho kirjoitti:No niin nyt on auto käytetty toisella vikakoodin lukialla joka ilmoitti että magneettiventtiili rajoittunut epäilivät turboa. olen ajellut vähän reippaammin että turbo joutuisi töihin niin vaikuttaa että taas vika on poistunut?

Kerro sitten lisää jos jotain selviää/tapahtuu.. Kiinnostaa
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Timos »

Näyttipä mullaki toi koodi olevan muistissa, ahtoja ollu 2,1bar ku tehny koodin. Johtunee siitä ku turbon säätyvöt siivet noessa, ni ei kerkee reagoimaa ja ahdot karkaa.
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

No tänään auto jämähti oikein kunnolla ja putkesta ei tullut kuin mustaa öljyn katkuista savua ja kierroksia ei ottanut kuin 1000 r/min. Kaveri kävi hinamaassa kotia ja toinen kaveri toi turbon pihaan ja ruvettiin vertailemaan että sattuuko se. siinä samalla väänisin erg:n ohaus vipua ja moottorin käyntiääni muuttui ihuomattavasti. Irroitimme magneettiventtiililtä tulevan alipaineletkun jossa oli kaiken aikaan imu päällä. Eli todennäköisesti se venttiili on rikki ja hintaa sille tulee 65€
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

Jatkoa edelliseen. Nyt tulpattu se alipaine letku kun erg:kin on jo näköjään tulpattu edellisen omistajan toimesta ja tuntuu että autoon on tullut uusia hevosia vaiika ei ole edes hevoskoppia perässä. huomenna pitäisi tulla ruotsista uusi magneetti venttiili ja sen vaihdon jälkeen näkee että oliko vika siinä vai ohjauksessa. Mutta varmaa on että jos olisin viennyt auton merkkiliikkeeseen niin turbo olisi vaihdettu ekana ja hintaa olisi tullut noin 2000€ eli jos tuolla venttiilin vahdolla selviää niin halvaksi tuli tällä kertaa.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Timos »

Ilmeisesti tarkoitat kuitenkin sammutusläpän vipua? Onko egr tulpattu laipalla vai vain alipaineletku tukittu.
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

Erg on tulpattu laipalla ja se alipaine letku meni siihen läppää ohjaavaan kelloon en tiedä pitäisikö siinä laipassa olla pieni reikä jotta toimisi paremmin vai onko umpilaippa parempi?
reimah
Viestit: 91
Liittynyt: 10.11.2012 12:29

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja reimah »

Ei tarvi olla reikää.. sieltä pakosarjasta ei ole pakko saada saada imettyä mitään.
Itse irroitin tuon alipaineletkun myös ja tulppasin sen, ei ainakaan vielä ole pukannut tuosta mitään vikakoodia. Onko Timos näissä axd moottoreissa muuttuvasiipinen turbo vai onko se hukkaportilla? Vois itsekkin alkaa suunnittelemaan tuota muscle käsittelyä jos turbo on tuo muuttuvasiipinen.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Timos »

Touho. Se toinen letku menee sammutusläppään, sillä ei ole mitää tekemistä egr kanssa. Sitä voi kääntää käsin ja auton pitäis sammua kun ei saa ilmaa. Egr tuskin vaikuttaa käyntiääneen. Eikä sitä voi käsin testata. Oon kokeillu peltilaipalla eikä mitää valoja eikä vikakoodeja ole tullut omaani.
Jostain jäänyt käsitys et käytetty kkk ja garret ahtimia, mun käsittääkseni kaikki olis juuttuvasiipisiä. Näkee siitä tuleeko kellolta tanko pakopesälle. Pitäs liikkua reilusti käsin painamallaki jos ei jumis. Musclen jälkee alko kiertää paremmin, aikasemmin hyyty 3000rpm.
Kuiskaaja
Viestit: 11
Liittynyt: 22.7.2013 21:37

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Kuiskaaja »

Vähäinen tuntemukseni T5sta on tullut hommattua lukemalla kotimaisia ja ulkomaisia forumeita, joten mitään kiveen hakattua tietoni ei ole, mutta varhaisemman vaiheen T5 AXD- ja AXE- moottorit poikkesivat toisistaan ainoastaan ECUn ohjelmoinnin ja ahtimen (GT1749 / GT2052) osalta.

Lainaus Volsun flyeristä vuodelta 2004:
"The performance difference between the 96 kW variant and the 128 kW variant is due to
software modifications to the engine control unit and differences in the design
of the exhaust gas turbocharger."

AXD- ja AXE- moottorien EGRriin menee ainoastaan nuo Timon mainitsemat alipaineletkut, eikä yhtään sähköjohdon näköistäkään eli ei anna vikakoodeja, eikä koneen pitäisi mennä vikatilaan, vaikka EGRrän tulppaisikin, mikäli kone on muuten kunnossa.
Tuli tästä keskusteltua marmorin varaosamyyjän kanssa ja sanoi ettei kannata, ECU alkaa herjaamaan. Oli kuulemma tehnyt saman tempun kaverin T5een, eikä mennyt kuin hetki, kun herjaa pukkasi. Kun kysäisin, mikä kone oli kyseessä, ei osannut sanoa. Oma veikkaukseni olisi joko BNZ (96kW) tai BPC (128kW), joissa EGRrää luetaan / ohjataan myös sähköisesti, siksi siis vikakoodi.

Tuosta EGRrän tulppauksesta on ollut pelkästään positiivista sanottavaa, kulutus putosi. Samalla kun siivoilin EGRrän, puhdistin imusarjaa niin pitkälle kuin tylsällä morapuukolla ylettyi.
Pakopesän siivouksen Mr Musclella jätin väliin, koska tanko tuntui liikkuvan ihan kohtuullisesti ilman takeltelua eli ei karstaa. Eikä kaverin mukaan ole edes mahdollista minun ajotyylilläni. :lol: :lol: Ken autoaan säästää, lastaan vihaa. Vai miten se meni?''
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Kuiskaaja kirjoitti:AXD- ja AXE- moottorien EGRriin menee ainoastaan nuo Timon mainitsemat alipaineletkut, eikä yhtään sähköjohdon näköistäkään eli ei anna vikakoodeja, eikä koneen pitäisi mennä vikatilaan, vaikka EGRrän tulppaisikin, mikäli kone on muuten kunnossa.
Tuli tästä keskusteltua marmorin varaosamyyjän kanssa ja sanoi ettei kannata, ECU alkaa herjaamaan. Oli kuulemma tehnyt saman tempun kaverin T5een, eikä mennyt kuin hetki, kun herjaa pukkasi. Kun kysäisin, mikä kone oli kyseessä, ei osannut sanoa. Oma veikkaukseni olisi joko BNZ (96kW) tai BPC (128kW), joissa EGRrää luetaan / ohjataan myös sähköisesti, siksi siis vikakoodi.
Egr-venttiilin käyttövoima (alipaine tai sähkö) ei vaikuta siihen et aiheuttaako tulppaaminen vikavalon syttymisen.
Egr:n toimintaa ohjataan Maf-arvon perusteella ja vikavalon syttyminen riippuu ihan siitä minkälaiset vikatilarajat ecussa on egr:lle.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

Minkään näköistä häiriö valoa ei ole syttynyt. Auto on toiminut moitteetta nämä pari päivää jotka olen kurvaillut alipaine letku tulpattuna. Viikonloppuna tein mr muskle käsittelyn turbolle. ja turbolle menevä tanko on kyllä liikkunut kaiken aikaan ihan hyvin ja tänään pitäisi tulla uusi venttiili. Kunhan saan sen kiinni niin tiedän oliko vika siinä vai venttiilin ohjauksessa.
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

Nyt on venttiili vaihdettu ja minkäänlaista imua ei ollut alipaine letkussa tyhjäkäynnillä ja entinen venttiili imi koko ajan mutta ei nuolasta ennen kuin tipahtaa mutta vaikuttaisi että vika korjautui 66€:lla. Eipähän tarvinnut turboa vaihtaa vaikka uusi kävi jo pihassa.osan nro on 1jo906283c jos jollekkin jotain kertoo.
Kuiskaaja
Viestit: 11
Liittynyt: 22.7.2013 21:37

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja Kuiskaaja »

Tero Paalanen kirjoitti:
Kuiskaaja kirjoitti:AXD- ja AXE- moottorien EGRriin menee ainoastaan nuo Timon mainitsemat alipaineletkut, eikä yhtään sähköjohdon näköistäkään eli ei anna vikakoodeja, eikä koneen pitäisi mennä vikatilaan, vaikka EGRrän tulppaisikin, mikäli kone on muuten kunnossa.
Tuli tästä keskusteltua marmorin varaosamyyjän kanssa ja sanoi ettei kannata, ECU alkaa herjaamaan. Oli kuulemma tehnyt saman tempun kaverin T5een, eikä mennyt kuin hetki, kun herjaa pukkasi. Kun kysäisin, mikä kone oli kyseessä, ei osannut sanoa. Oma veikkaukseni olisi joko BNZ (96kW) tai BPC (128kW), joissa EGRrää luetaan / ohjataan myös sähköisesti, siksi siis vikakoodi.
Egr-venttiilin käyttövoima (alipaine tai sähkö) ei vaikuta siihen et aiheuttaako tulppaaminen vikavalon syttymisen.
Egr:n toimintaa ohjataan Maf-arvon perusteella ja vikavalon syttyminen riippuu ihan siitä minkälaiset vikatilarajat ecussa on egr:lle.
Tero,

kiitos oikaisusta.

MN
touho
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2013 17:13

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja touho »

Täytyy sanoa että rupeaa tuntumaan että vika onkin minun korvien välissä. Kun vaihdoin magneetiventiilin niin auto toimi ihan normaalisti vähän aikaa ja sitten vika palasi kävin kysymässä uutta maffia alkuperäisvaraosana hintaa 199€ kun muuta en enää keksi tai sitten se on tosissaan turbonvaihto hommia tiedossa.
ruSSakka
Viestit: 1
Liittynyt: 28.12.2016 21:10

Re: Transporter T5 vika

Viesti Kirjoittaja ruSSakka »

Hei onkos touho saanu ongelman korjattua?

Itselläni -05 T5 axd 280tkm, johon vaihettu 20tkm sitten axe:n uus turbo ja ohjelma. Ei ole dpf:ää. Vesipumppukin vaihettiin just ku meni nesteet ja öljyt sekaisin. Mutta ongelmaan:
4-6 vaihtella 2000-3000 rpm välillä menee limp modeen ja antaa vikakoodin P0299. Vaihettu maf ja n75, ja käytännössä vielä uus turbo. Ja polttoainesuodattimen vaihoin myös.
Pitänee kokeilla mr.muscle käsittelyä.
Vastaa Viestiin