Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
JJ28
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2014 1:57

Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja JJ28 »

En tiedä miksi edes vaivaudun, mutta ongelmat pitää ratkaista. Pähkinä koskee transporter 2.4D -93 440tkm myyjän (jotain ymmärtävä) - ostajan (esittäytyy olleensa kymmeniä vuosia korjaamoammattilaisena) erimielisyyttä. Tarina on pitkä mutta niin on epämääräisyyksien listakin. Ja ehkäpä tästä on opiksikin. Kauppoja ei aina kannata tehdä vaikka kaikki osapuolet ovat samaa mieltä ja homma rehtiä. Auto oli ollut itsellä (myyjä) muutaman kk ja muutaman tuhat km ilman minkäännäköisiä ongelmia. Auto ei ole vienyt nesteitä edes lisäämistarpeen verran, jäähdytysvesikin oli kaikkien ajojeni jälkeen säiliössä samassa kohtaa kuin ostaessani. Ostajakin totesi että on sen verran sameata että tuskin keittänyt (jälkikäteen toki esittänyt väitteitä auton keittämisestä käytössäni) tai jouduttu lisäämään ihan lähiaikoina. Ainoa vika joka ostajan kanssakin todettiin, oli lämpömittarin näyttö. Mittarin viisari yleensä tuskin värähti, normaalisti ei noussut alaviivoituksen yläpuolelle. Alkuaikoina auton hankittuani, kerran kerkesin helteellä ajamaan ja ruuhkassa rupesi lämpö nousemaan, laitoin lämppärin täysille ja bussikaistalle, viisari putosi takaisin alas. Toinen "erityispiirre" (ja tähän myöhemmin viitataan) oli että ajoin autolla käyttotarpeesta johtuen vain ja ainoastaan sateettomina jaksoina. Auto kävi aina nätisti, ei savuttanut, jne. Sitten vesisateessa auto ei meinannut lähteä, kuten normaalisti aina laakista, max 2 pyörähdystä ja käyntiin. Kone oli sateella täysin eloton 10 starttausta, sitten hörähti, 15. kerralla alkoi käydä ja pikkuhiljaa käynti muuttui normaaliksi. Sade - Käynnistysongelman syy-yhteyttä ei varmaksi saatu/saada todettua?
Ostaja tarkasti auton ja nämä tässä tekstissä mainitut asiat käsiteltiin, arvailtiin mm. ilmansuodattimen tukkoisuutta käynnistysongelman aiheuttajaksi sateella, hän veikkasi pumpun ajoitusvirhettä, jne.... Minkäännäköistä nesteiden kulumista ei ollut. Päivittelin jopa itsekkin että on ihme vekotin kun kansikin ehjä. Auton käydessä jäähdytysveden painekin todettiin avaamalla - ei painetta. Kaupat tehtiin. Sitten auto oli ostajalla taas toiminut normaalisti, kunnes jonain päivänä tehnyt saman käynnistyshäiriön. Ostaja ei muistanut oliko kyseessä ollut sadepäivä, vaikka asiaa oli kaupantekohetkellä pohdiskeltu. Uusi omistaja oli käyttänyt aikaa ja vaivaa, fiksallut, ym. Sitten tyhjentänyt ja huuhdellut vedellä koneen, laittanut jäähdytysnesteet, termostaatin (oli eri mallin mutta sanojensa mukaan sopi), lämpöt.mittarin+flektin anturia ei vaihtanut kun ei ollut oikeanlainen. Ajellut muutamia päiviä ja sitten yhtenä (ensimmäinen kunnon -14C pakkanen) aamuna lähtenyt ajamaan. Huomannut että lämpötilamittari alkaa nousta 100 hujakoille, ajatellut että nyt se alkoi toimia. Ei soinut hälytyskellot vaikka asiasta oli puhuttu, ja vielä oli itse värkännyt jäähdytyksen kanssa. Aikansa ajeltuaan oli huomannut että jotain pöllyä tulee perästä ja sammutti tien laitaan. Ymmärsi että vettä hävinnyt, lisäsi ja autoon meni ainakin 8L nestettä!? Huom! Tässä vaiheessa keittäneeseen koneeseen sitten jääkylmät vedet?!?... Ei sanojensa mukaan sitten enää autoa käyttänyt, hinasi sen läheiseen pihaan. huomasi ja pävitteli että on ollut kova paine kun jäähdytysnesteen kierrekorkkikin lentänyt?! (korkin kohtalo ei tiedossa). Soitti ja sanoi että vaatii kaupan perumista. Jatkotutkimukset ovat kesken.
Ostajan analyysi: Ostaja vetoaa pitkäaikaiseen (jo vuosia?!) piilevään kansivikaan. Terminä yhdensuuntainen piilevä vuoto. Kertoilee vesitilan erittäin korkeista paineista, joka aiheuttaa satunnaisen tihkumisen palotilaan, mutta ei yhdensuuntaisuutensa vuoksi painetta jäähdytysnesteeseen. Tästä siis oireillut tuolla hetkellisellä käynnistyshäiriöllä, Sitten vuoto kasvanut ja lopullisesti aiheuttanut koneen keittäminen.
Omat myyjän ihmetykset: Outo ilmiö, että satunnainen veden tihkuminen "pimentäisi" koko koneen. Kone pyöri kuin tyhjää, ihan kuin ei saisi polttoainetta ja sitten hörähtää. Kosteutta pitäisi oman ymmärryksen mukaan kertyä useampaan sylinteriin, eli kannentiiviste huokuisi vettä tasaisesti eri sylintereihin?? Lupaileeko diesel-moottori jos siinä esim. 2 pyttyä pimeänä tai 2 hehkua kastuneena, tms.?? Omasta mielestä esim. kaikkien hehkujen vika voisi tuottaa tuon tyyppisen oireen. Mutta kun kone on nyt keittänyt, ostaja arvioi tietysti syyt ja seuraukset eri tavalla:)
Ostaja vaikuttaa vilpittömältä puheissaan, sanoo miten uskoo asioiden edenneen. Lievästi harmittaa nuo lämmönnousuun reagoimattomuus ja vielä enemmän kummastuttaa, että ajanut (väittämällään hajonneella kannella) autolla x km nesteet pihalla huomaamattaan. Ihan maalikkona luulisi viimeistään että pikkasen käynti muuttuu jos esim. kansipahvi menee ja puskee siitä syystä koneen kuivaksi? Keittänythän tuo nyt tavalla tai toisella on. Ja tässä tarinassa on varmasti tieto mitä tapahtui.
Janne
PS. Jos joku tietää hyvän edullisen pajan Kehä 3 - Tuusulanväylä lähistöllä, niin tiedosta kiitollinen olen. Ei tarvetta!! On ostaja saanut itse pajalle.
Viimeksi muokannut JJ28, 23.1.2014 12:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Jos nimet on paperissa ja kauppa on yksityisten välistä, niin aivan turha on yrittää mitään kaupan purkua. Ei sun tarvitse osallistua siihen autoon enää millään tavalla. Yksityisten välisillä kaupoilla kun ei ole mitään takuita.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja Basu »

Hohhoijaa, on siinä ollut taas varsinainen korjaamoalan "ammattilainen" asialla... Ja luulee vielä että 20 vuotta vanhaan autoon ei voi tulla mitään vikaa. :roll:

Lopuksi samat sanat kuin Pasi tuossa jo edellä kirjoitti, ei kuulu enää myyjälle mitenkään koko auto.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja as »

"Ostaja vaikuttaa vilpittömältä puheissaan, sanoo miten uskoo asioiden edenneen. Lievästi harmittaa nuo lämmönnousuun reagoimattomuus ja vielä enemmän kummastuttaa, että ajanut (väittämällään hajonneella kannella) autolla x km nesteet pihalla huomaamattaan. "

Noissa malleissa -91-96 lämpömittarien sekoilut tyyppivika (suunnitteluvirhe), sinulla ei korvattavaa ole.
Peru kauppa -1500€ maksaa vaihtokone jos itse sen vaihdat, korjaamolla 1000e lisää, kun sinä et sitä konetta hajottanut, toimi myydessä hyvin :(
Avatar
Zeussii
Viestit: 340
Liittynyt: 24.11.2010 19:17
Paikkakunta: Kerava

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja Zeussii »

Toivotat vaan iloisesti mukavia korjaushetkiä kaverille. Yksityiseltä ostaminen on aina riskipeliä minkä ostajan pitää osata ottaa huomioon.
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
JJ28
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2014 1:57

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja JJ28 »

Kiitokset kommentoijille. Olen hyvä hyville, ehdoton väkivallan vastustaja ja valmis jeesaamaan kaveria. Eikä itsellä ole millään tavoin rahakysymys tämmöset jutut. Ainoastaan tuon rikkoontumisen syyt ja seuraukset on melkoisen mahdoton jälkikäteen selvittää. Nurinkurisesti näissä tilanteissa myyjän pitäisi luottaa ostajan sanaan jotta asia voidaan ratkaista! Ja näin jälkikäteen itse viasta - Kuinka sen olisi pystynyt etukäteen ennustamaan - Ei yhtään mitenkään. Itsellä auton tarve oli 1 projekti ja sitten myyntiin, eli ei ollut minkäännäköistä äkkiä vaihtoon ja paskat muille tarvetta. n.120 pv täysin toimintavarmaa ajoa ilman merkkiäkään ongelmista, ei vienyt edes 1dl/1000km öljyä, jäähdytysnestettä ei edes näköaistilla havaittavasti 3000km ajolla?! Tuli 121. pv kun auto toimi ensin ok, sitten sade ja käynnistyshäiriö. Tämän jälkeen taas ilman mitään oireita. Sattumiako - varoitus - se ei nyt selviä koskaan!
Itseasiassa paljon tästä tulikin oppia. Todellakin tajusin ja heräsin ymmärtämään millaisella tuurilla näillä vehkeillä ajetaan. Jos sitten halvemmasta päästä on auto hankittava, kuinka tärkeä on auton huoltohistoria. Ja kuinka heikko on yksityiskaupan turva.
JJ28
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2014 1:57

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja JJ28 »

Laitan nyt tähän samaan jatkoksi lisäkysymyksiä. Tarina etenee. Kevyt kansiremppa kuulemma takana ja auto toimii ok, mutta:

Lämpötilamittari näyttää edelleen liian alhaista lukemaa ja nyt on epäselvää mahtaako enään näyttää edes kuumenemista.

Tiedossa on että vika on mittaristossa (ne tinaukset, tms.). Anturien mittaustulokset ok.

Onko toimivia lämpötilan lisämittariasennuksia. Vissiin kait tarvikemittarit tarvitsevat oman anturinsa että toimivat riittävän tarkasti. Ja tuossa vw:ssä 4 napainen (myös flekti ilmeisimmin) eli tietäiskö kukaan sopivaa paikkaa lisäanturille?? Ja toimivatko nuo tarvikeanturit riittävän tarkasti eri autojen jännitevaihteluissa että keittämisen pystyis ennakoimaan??

Onko tuossa lämpötilan varoitusvalo samassa piirissä kuin mittari??? Eli varoittaako vaikka mittari näyttää väärin??

Menee vissiin liian mielikuvitukselliseksi jos kysyy, että löytyykö juuri tuolle vw transporterille:) sen anturia oikein lukevaa, erikseen asennettavaa lämpötilamittaria?? :)

Ostajan taakkanahan tuo on, itse olen tässä ihmettelemässä mukana, kun utelias olen. Tiedän että mittarin aukaisu ja korjaus on se oikea tapa, mutta työtunnit alkaa tuossa olla täys.
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Transporter -93 Salapoliisitehtävä

Viesti Kirjoittaja as »

"Onko tuossa lämpötilan varoitusvalo samassa piirissä kuin mittari??? Eli varoittaako vaikka mittari näyttää väärin??"

Vesimäärä ja lämpötila samaa mittaripaskaa/lataus/jännitehäiriötä, ylävesiletkuun laitat uuden haistajan/lisälämpömittarin kiinni ja näet aika tarkan seurannan hyttiin.
Jos termostaatti/vesipumppu kunnossa on keittäminen epätodennäköistä, kun jäähdytinpuhaltimet ja lisävesipumppu kytkeytyy päälle n.90 asteessa.
Minä olisin enemmän huolissani vesimäärä/varoitus valosta kuin lämpötilasta sekoilusta ;)
Vastaa Viestiin