T5 ohjaus "jurisee"

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
ripe
Viestit: 27
Liittynyt: 27.4.2013 23:57
Paikkakunta: Joensuu/Sotkamo

T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja ripe »

Elikkä varsinkin pienillä kierroksilla käännellessä parkkialueella tai kaupungissa tuntuu, että ohjaus vähän "hangottelee" vastaan, eli jurisee ja tyhjäkäynnillä kierroksetkin tipahtaa sen 100rpm kun rattia kääntelee. Liikkeessä ja isommilla kierroksilla ei sitten niinkään tunnu. Voiko johtua iskarin yläpään laakerista vai alkaako pumppu vaan yksinkertaisesti vedellä viimesiään (-07 ja 390tkm)? Tuskin nuo 225/60-17 renkaat niin sitkaasti maahan takertuvat, että siksi olisi vähän raskas käännellä?
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Niitä yläpään laakereita on menny, koita ottaa jousesta kiinni kun joku kääntelee rattia, pitäs tuntua reilusti tärinää/nykimistä jousessa. Jossei sielä mitään tunnu niin ohjaustehostin tarkasteluun.
ripe
Viestit: 27
Liittynyt: 27.4.2013 23:57
Paikkakunta: Joensuu/Sotkamo

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja ripe »

Noniin, eivät mielestäni tärise normaalia enempää rattia kääntäessä. Pieni vapina toki tuntuu, mutta ei niin paljon että voisi ko. jurinasta mennä. Voisko siellä etupäässä olla jotain puslia, jotka väjistyessään aiheuttaisi moista?
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Jos jousessa tuntuu oikeestaan yhtään semmosta nykimistä, voi laakeri olla entinen. Sen ei tarvi paljoa takerrella että ääntää. Periaatteessa rattia kääntämällä ei jousen pitäis vastustaa yhtään.
reimah
Viestit: 91
Liittynyt: 10.11.2012 12:29

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja reimah »

Mulla jurisee myös. Vaihdoin ot-öljyt mutta ei auttanut.
Kokeilin keula ilmassa niin silloin ei jurissut. Pitää tutkia joskus, ei itseäni häiritse kun vaimo tuolla ajelee :mrgreen:
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Timos »

Tsekkaa etupää ylösnostettuna, pääseekö kallistuksenvakaajan yhdystanko liikkumaan runkoon pannoilla kiinnitetyistä puslista.
Avatar
Kleinbus_führer
Viestit: 63
Liittynyt: 4.8.2008 4:00
Paikkakunta: YLÖJÄRVI

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Kleinbus_führer »

Kolmannet yläpään laakerit just vaihdettiin ja autolla ajettu 210tkm. Tosin hiukan yli 100tkm vaihdoin ne varmuudenvuoksi kun alustan päivityksen yhteydessä ne oli levällään. Tiedossa oleva tyyppivika , joka majailee hyvinkin tuntumattomana ajossa kunnes alkaa juriseen ja lopuksi paukahteleen paikoillaan käänneltäessä kun ratin liikkeet yleensä reilumpia..
-11 VW-caddy 2.0 TDI 4motion
-07 VW TRP 128KW T-5 TRP
-00 Defender td5 hcpu
Takaisin pakukantaan
-06 2.0 PWD AUDI A-6 AVANT
-02 2.5 TDI Allroad
-96 75KW T-4 CARAVELLE.
-91 2.4D T-4 CARAVELLE
VW Aatun viimeinen kirous luomakunnallemme..
OSalonen
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2014 18:03
Paikkakunta: Pori

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja OSalonen »

Täällä on samaa vikaa. Kun auto on paikallaan, ja rattia kääntäessä ääriasentoon, alkaa ohjaus tärräämään ja takkuilemaan.
Oletan että vika on ohjaustehostimen pumpussa.
Ajossa ei huomaa mitään vikaa, ja ohjaus toimii hienosti.

Kettumaisin homma on, että viikonloppuna pitäisi lähteä työkeikalle Pori-Hki-Pori, joten mahtaako tuolla uskaltaa lähteä, vai pitääkö hankkia lainaksi jostain toinen paku..

Auto on T5 vm 2004, ajettu 315tkm. Missä kohtaa autoa tuo pumppu sijaitsee, ja kannattaako suosiolla ostaa vaan uusi pumppu? Suomessa pumput taitaa maksaa sen 300e, mutta virossa näytti olevan sama uusi pumppu 100e.
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Kurkkaa onko nesteet tallessa, jos on niin eiköhän uskalla ajella. Pumpun sijainti riippuu konetyypistä, esim. ratasjakopäässä se on laturin alla moottorin etuosassa. Hihnakäyttösissä moniurahihnan käytettävänä.
OSalonen
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2014 18:03
Paikkakunta: Pori

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja OSalonen »

Sami Jalonen kirjoitti:Kurkkaa onko nesteet tallessa, jos on niin eiköhän uskalla ajella. Pumpun sijainti riippuu konetyypistä, esim. ratasjakopäässä se on laturin alla moottorin etuosassa. Hihnakäyttösissä moniurahihnan käytettävänä.
1,9Tdi koneella, hihnavetoinen. Onko konehuoneessa missä kohdassa ohjaustehostimen öljysäiliö? Luukun avatessa vasemmalla puolella (repsikan puolella) heti maskin vieressä on joku öljysäiliö, joka ei ole jarru- tai jäähdytysnestesäiliö.

Myönnetään, en juurikaan ymmärrä autoista. Tosin edellinen autoni Vito, opetti kyllä aika paljon. Myös sen etten Vitoa enää koskaan hanki.
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Semmonen vihreekorkkinen vaalea säiliö jos muistan oikein. Sielä on kylmä- ja kuumaviivasto, jossei autolla oo just veivattu rattia hulluna niin siihen kylmän max-viivaan olis hyvä osua nestepinta.
OSalonen
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2014 18:03
Paikkakunta: Pori

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja OSalonen »

Noniin, säiliö löytyi, juuri siinä missä sen ajattelin olevan. Kyljessä luki "Hydraulic fluid". Tikku kastui noin sentin verran, eli oli noin pari senttiä vajaa siitä Cool viivasta. Autolla ajettu viimeksi noin klo 17:30, joten kyllä sen olisi pitänyt jo aikaa sitten palautua, jos on palautuakseen.

Mistä moinen vaje johtuu? Lisäänkö sinne öljyä? Mitä öljyä?

Onko se pumppu alkanut reistailemaan, vai voiko se johtua ihan jostain normaalista asiasta? Koskaan en ole aiemmin sitä korkkia avannut..

Vitossa mulla oli sellainen vika, että hammastanko oli alkanut vuotamaan, ja aina välillä piti lisätä aateeäffää.
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Jos tikku kastuu ei jurinan pitäis siitä johtua, aika usein huolloissa noihin joutuu puoli desiä lirauttaa vaikkei näkyviä vuotoja olisikaan. Öljylaadusta en osaa sanoa kun itellä on aina purkki valmiina, voin huomenna kattoa mitä siinä lukee.
Voishan sen koittaa täyttää. Harvoinhan sitä tehostinta "rajoitinta vasten" käytetään, eli jossei normiajossa ole oireita en huolestuis. Ainahan tehostimet jurisee kun kääntää kaikki.
OSalonen
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2014 18:03
Paikkakunta: Pori

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja OSalonen »

Vitossa ainakin vaikutti jurinaan jos oli öljy vähissä. Heti jos laski yli puolivälin huomas ohjauksessa, just paikallaan rattia käännellessä. Sitten kun täytti säiliön, toimi taas normaalisti.

Ei se varmaan mikään maailman vakavin vika tuossa ole, mutta ajattelin nyt selvittää asiaa, ettei siitä tule vakavaa vikaa :)

Motonetin sivuilta löytyi tuohon sopiva hydr. öljy, pitää huomenna hakea purkki, ja täyttää. Jos se siitä auttaisi.

Jostain jenkkien vw sivuilta luin, että muilla oli ollut myös vähissä öljy, ja vuotanut jostain tiivisteiden välistä. Ei ollut koskaan vuotanut tyhjiin, vaan just jäänyt pohjalle sen verran että tikku just kastuu.
OSalonen
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2014 18:03
Paikkakunta: Pori

Re: T5 ohjaus "jurisee"

Viesti Kirjoittaja OSalonen »

Kävin motonetistä hakemassa pullon, hinta 16,95€. Lisäsin öljyä säiliöön, ja ei ole jurnuttanut tänään.

Katsellaan..
Vastaa Viestiin