Vanha T4 Caravelle

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

HÄTÄ! HÄTÄ! HÄTÄ!

Suorastaan paniikki ja suuret itsesyytökset tyhmyydestä! Onnistuin jakohihnaa ja ohjaustehostimen hihnaa vaihtaessani sotkemaan jaon enkä löydä nokka-akselin pyöriltä mitään ajoitusmerkkiä :shocked
Vauhtipyörältä merkki löytyy mutta ei yläpäästä. Muistelisin täältä lukeneeni, että nokka-akselin pumpun puoleisessa päässä olevien urien pitäisi olla vaakatasossa kanteen nähden mutta jos irroitan pumpun hihnapyörän ja pyörittelen niin sotken pumpun ajoituksen. Löytyykö mistään mitään muuta merkkiä missä nokka-akselin pitäisi olla kun vauhtipyörän merkki on kohdallaan?
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

ei oo muuta merkkiä kun nokka-akselin päässä hahlot ku ottaa pumpunremmin pyörän irti. helppo laittaa sopivan paksusella raudan palasella nokka kohilleen.
pumpulle on ajoitusmerkki pyörässä ja vastaava pumpunkorvakossa mutta hienosäädön joudut tekee sitte hakemalla tai heittokellolla.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

ei oo muuta merkkiä kun nokka-akselin päässä hahlot ku ottaa pumpunremmin pyörän irti. helppo laittaa sopivan paksusella raudan palasella nokka kohilleen.
Noin muistelinkin täältä lukeneeni. Pitää puristella munia, ettei mitään hajonnut kun ehdin starttaamaan konetta... Häly tuli kolinan muodossa ja mahdollisuudet vaurioihin ovat olemassa :evil:
Illasta olen tietäväisempi.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Do dih! Pärähti käyntiin mutta savut on taas kuin talvellakin... säätöö säätöö.
Munien puristelu jatkuu siltä osin, että osa savusta voi johtua venttiilien saamasta hitistä :?

Iltapäivästä säädän pumppua ja toivon parasta. Se nokka-akselin hahlo näkyy hieman hihnapyörän alta, että ihan pakosti hihnapyörää ei tarvitse irroittaa sen hollaamiseksi :wink:

Hitto, että ketuttaa se eilinen möhläys. Otin laturin ja ohjaustehostimen hihnapyörän irti, että sai jakohihnan paikalleen ja takaisin laittaessa kunkkupultin kiristys unohtui ja koko paketti irtosi... ja ihan selvinpäin olin... en tosin kovin kauaa tapahtuneen jälkeen. Tilanteeseen sopi hyvin sanonta, "voiko vitutukseen kuolla" :evil:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

jesh! Toimii kuin junan vessa :D Savu on ehkä asteen pari mustempaa kun ennen mutta eikös se ole vain hyvä?

Ihmeen kestäviä nämä muinaisautot... kolina hihnapyörän irrotessa oli sitä luokkaa, että luulin kaikkien venttiilien ja nokka-akselin olevan entisiä mutta eipä kun lelut paikalleen ja ajoitukset kohdilleen ja taas menoksi. :twisted:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Huomenna saan laturiin uuden diodisillan ja sit saa taas pakun baanalle :D

Pikkuvioista tähteellä on oikeastaan vain lämpöjen merkkivalon vilkkuminen. Alkaa vilkkumaan heti kun koneen käynnistää eikä siis johdu lämpöjen korkeudesta. Pikkuharmihan toi on mutta pidemmän päälle aika ärsyttävä. Mikähän just se anturi niistä kaikista on mikä valoa ohjailee? Värkissä näyttäisi olevan useampiakin lämpöantureita eikä lottoaminen oikein innosta. Täsmäisku olis parempi ja vähemmän vaivalloinen...
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

onko nestettä tarpeeksi. sama valo ilmottaa nestemäärästä ja se on ainakin mulla aika ranttu alkaa heti vilkutelee ku nestepinta laskee 2mm alle min merkin.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Voi ilmotella vaikka nestettä oliskin tarpeeksi, yleensä siitä selviää vaihtamalla paisuntasäiliö (koska anturia ei useimpiin malleihin saa erikseen).
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Sepä se vaikuttaisi olevan. Täytin säiliön täyteen ja valo sammahti. Eikä ollut vielä edes alamerkissä ennen täyttöä.
Laturi on läjässä. Tokalla yrittämällä löytyi oikea diodisiltakin. Eka oli se mitä Motonet myy mutta sepä ei ainakaan tähän purkkiin sovi. Sopivassa näyttäisi olevan liitäntä normien vaiheiden lisäksi jollekin muullekin jännitteellä... arvaisin, että liittyy kierroslukumittariin kun se on ollut mykkänä laturin irroituksesta lähtien.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Laturi lataa...14.3V näyttää mittari koneen käydessä. Akku on uusi. Päivän seisotuksen jälkeen jännite akussa 12.7-12.9V.
Kaikki näyttää hyvältä mutta aivoa kiusaa kun latauksen valo ei pala koneen ollessa sammutettuna virrat päällä.

Laturiin vaihdoin laakerit, lataussäätimen, diodisillan ja liukurenkaat.

Mitään haisua mistä toi latausvalon palamattomuus voisi johtua?
Avatar
Zeussii
Viestit: 340
Liittynyt: 24.11.2010 19:17
Paikkakunta: Kerava

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Zeussii »

Ari Rantala kirjoitti:Laturi lataa...14.3V näyttää mittari koneen käydessä. Akku on uusi. Päivän seisotuksen jälkeen jännite akussa 12.7-12.9V.
Kaikki näyttää hyvältä mutta aivoa kiusaa kun latauksen valo ei pala koneen ollessa sammutettuna virrat päällä.

Laturiin vaihdoin laakerit, lataussäätimen, diodisillan ja liukurenkaat.

Mitään haisua mistä toi latausvalon palamattomuus voisi johtua?
Poltin palanut? :D
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Poltin palanut? :D
Voihan se olla paremman latauksen riemussa kärähtänyt... toimi vain ennen laittoa. Pitänee kaivella mittarikonsoli auki ja tzekata poltin jos asia alkaa syvemmin vaivaamaan. Se pahuksen lämpöjen valo kyllä vilkuttelee oikein ahkerasti mutta sammuu hetkeksi kun painesäiliön täyttää piriin. Painesäiliö on muuten ehjä enkä ala sitä tuon vuoksi vaihtamaan... taidan tällätä teipinpalan lampun päälle niin ei häiritse silmää.
Avatar
hatecrewmem
Viestit: 8
Liittynyt: 27.3.2014 10:33
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja hatecrewmem »

Ari Rantala kirjoitti:Tööttivaiva saa odottaa. Pajasin sen alipainepumpun uuteen uskoon ja olettaisin parista jutusta olevan hyötyä muillekin. Öljyä oli ihan joka paikassa et akselin stefa oli vuotanut pahasti...
Tiivistesarjaa tuohon en löytänyt mutta pääakselin stefa on 10x16x6,5 ja sellaista en löytänyt...tilalle laitoin standardin mukaisen 10x16x4...4,5 stefan tai oikeastaan kaksi sellaista, toisen pitämään öljyt ulkona ja toisen pitämään alipaineen pumpussa. Olakkeen syvyys on riittävä, että molemmat sopivat. Alkuperäinen oli 6,5mm leveä mutta sellaista en löytänyt kataloogeista.
Ne venttiilit ovat kaikki samanlaisia vastaventtiileitä ja kun katsoo miten päin ne ovat niin se riittää. Kannattaa ottaa muutama kuva ennen kun pinoo ne kasaan.
Männän o-renkaan kanssa oli hieman ongelmia kun mittaamalla en löytyänyt sopivaa...otin sit kolme lähelle osuvaa ja parhaimmaksi kandidaatiksi osoittautui 68,5x2,5mm rengas. Samaisella halkaisijalla oleva 3mm rengas oli liian fylli eikä teflonrengas, joka tulee sen päälle, enää sopinut paikalleen. Muut olivat liian isoja halkaisijaltaan ja jäivät "vekille" eikä teflonia saanut paikalleen.
Nyt pumppu pelittää mallikkaasti eikä kilkatusta enää kuulu, lisäksi jarruihin tuli rutkasti lisää tehoa :D

Liitteenä räjäytyskuva pumpusta...osat öpaut sillä syrjällä kun pitäiskin... :roll:
Itse ajattelin tehdä samanlaisen huoltotoimenpiteen omaan pumppuun joten onko sitten väliä miten päin nuo pienet stefat asentaa? :roll:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jos kyse on niistä akselistefoista niin tarkoitushan on pitää öljyt sisällä...tai tässä tapauksessa ulkona pumpusta. eli se tiivistävä huuli tulee sisäänpäin, vuodon suuntaan, ja sileämpi pinta ulos. Jos taas tarkoitat niitä snadeja venttiilejä niin en suoraansanottuna tiedä miten päin tulevat...ratkaisin ongelman ottamalla kuvan jokaisesta venttiilistä ja asensin ne puhdistuksen jälkeen kuvan mukaisesti takaisin. Venttiilin ideanahan on päästää virtaus toiseen suuntaan vapaasti läpi ja estää virtaus toiseen suuntaan...ja eihän se pelitä jos on väärin päin.
Avatar
hatecrewmem
Viestit: 8
Liittynyt: 27.3.2014 10:33
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja hatecrewmem »

Juu juurikin niistä akselin stefoista on kyse. Tänään ois tarkotus ottaa pumppu pöydälle ja ruveta pajottamaan... Jää nähtäväks mitä siitä tulee mut onneks kaverilla on toimiva pumppu hyllyssä jos tulee joku kämmi. Kiitoksia nopeasta vastaamisesta :-D

Lähetetty minun GT-S7710 laitteesta Tapatalkilla
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Pitää ajatella asia niin, että pumpussa on alipaine joka imee öljyt ineen ja laittaa stefa siten, että se estyy. Alipaine on siitä vittum...ilkeä, että se imee stefan tiivistehuulen auki jos se on imun suuntaan. Siksi laitoin kaksi, toinen dellaa imun ja toinen estää öljyn menemisen pumppuun.

Jos se on vuotanut niin ei se sen pahemmaksi uudella tiivisteellä voi tulla :mrgreen:
Avatar
hatecrewmem
Viestit: 8
Liittynyt: 27.3.2014 10:33
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja hatecrewmem »

Kah mulla on taas jarrut autossa, meinas yllättää ku renkaat lukittu asfaltilla vaikke poljinta kovasti runtannukkaan :mrgreen:

Lähetetty minun GT-S7710 laitteesta Tapatalkilla
Vastaa Viestiin