Vanha T4 Caravelle

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Moi. Olen uusi käyttäjä ja tervehdin ensin vanhoja staroja ja muutakin väkeä.

Tuli sitten hankittua vanha vm. 1991 mallinen Caravelle ja aion tuunailla siitä retkeilyauton eräretkilleni. Takaosa onkin jo lähes valmis ja olen siirtynyt muun tekniikan korjailuihin. Vaihdoin ruiskutuspumpun tiivisteet sekä kaasuvivun alta että hammashihnapyörän akselilta. Olivat vuotaneet ja paikat tietysti märkinä sekä vuosien ikipaskan tahrimia...sottainen homma oli. Uusin myös hehkut kun olivat sopivasti esillä. Hehkujen kupariliuskat vaihdoin eristettyyn johtimeen niin vältyn niiden oikosuluilta runkoon. Polttoainesuodattimen kanssa tein perusvirheen kun en merkannut suodattimeen meneviä letkuja ja nyt on ongelmana ne kaksi letkua jotka molemmat menevät suodattimelta pumpulle. En tiedä kummin päin ne pitäisi suodattimeen laittaa. Jälkiviisaus on tietysti kohdillaan, olisinhan voinut edes ottaa virityksestä kuvan ennen purkua mutta tekemättähän sekin jäi. Kone on siis 2,4L diesel ja vuosimalli on 1991. Pumpulla toinen letku menee saman kannen liittimeen missä kaasuvipu sijaitsee ja toinen sen etupuolelle varsinaiseen pumpun runkoon. Mitään merkintöjä en ole niistä löytänyt ja suodattimellakin on vain yksi nuoli osoittamassa suuntaa. Suodattimessa taas toinen siihen muovihärpäkkeeseen joka on sokalla kiinnitetty ja toinen kiinteään metalliputkeen. Olisin kovin kiitollinen jos saisin ongelmaani täältä apuja esim. kuvan tms. muodossa.
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Morjensta, oliskos tästä kuvasta apua?

Kuva

*klikkaamalla isommaksi*
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Kiitokset vastauksestasi.

Tuo kuva ei kyllä valitettavasti kerro sen enempää kuin kurkistus oman vastaavan liitäntöihin. Kyse on lähinnä siitä, että kumpaan pumpun liitännöistä menee esim. tuo muoviselta t-liittimeltä lähtevä letku? Tai vastaavasti kumpaan menee kiinteään putkeen kiinnittyvä? Olen antanut itseni ymmärtää, että toinen olisi pumppuun menevä syöttöletku ja toinen ylivirtauksen paluu... Pumpussa ei ole merkintöjä kumpi on kumpi.
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

"Suodattimessa taas toinen siihen muovihärpäkkeeseen joka on sokalla kiinnitetty ja toinen kiinteään metalliputkeen."

Paluu härpäkkeeseen ;)
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

"Suodattimessa taas toinen siihen muovihärpäkkeeseen joka on sokalla kiinnitetty ja toinen kiinteään metalliputkeen."

Jep jep. Tuo on pala kakkua mutta kumpi pumpulta tuleva letku on paluu ja kumpi syöttö? Se tässä ahdistaa kun niitä ei ole mitenkään merkattu enkä sitä tajunnut itsekään tehdä ennen irroitusta.
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

Yleensä ei käy kunnolla jos väärinpäin kytket, ota pumpulta paluu irti ja puhallat/paineilmaa niin tiedät kumpi härpäkkeeseen tulee, noin vanhassa ei välttämättä ole alkuperäisiä putkia kiinni, menevään moni vaihtanut läpinäkyvää putkea niin näkee ilmakuplat/polttoaineen menon/saanin.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Yleensä ei käy kunnolla jos väärinpäin kytket, ota pumpulta paluu irti ja puhallat/paineilmaa niin tiedät kumpi härpäkkeeseen tulee,
Tekisin jos tietäisin kumpi niistä pumpun liittimistä on se paluu...

Insinöörilogiikalla kokeilen nyt sitä hieman alempana olevaa liitintä syöttöliittimenä ja ylempänä olevaa paluuliittimenä. Jos ei käynnisty tai käy huonosti niin vaihdan keskenään. Mahdollisuudet ovat 50/50 onnistua ekalla yrittämällä ja tokallahan sen on sit jo pakko osua kohdalleen. :roll:
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla kuva 5-6 näet mikä tulee ja menee ;)
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jesh! Nyt aukeaa tämäkin solmu :D

Kiitoksia kovasti...säästynen pitkiltä startin sahauksilta kun saan letkut kerralla oikein :D :D
Huomenna letkut kiinni ja suodatin täyteen löpöä ja sit...wroommmm!

Sinänsä insinööripähkäilyni osui ihan oikeaan, että juuri noin päin päättelinkin niiden tulevan. Eli paluu on se ylempi liitin.

Sitten vaan leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä ja takaiskuja...kuskinpuolen alasumuvalo, sellaiseksi sen järkeilin, on revennyt muovisista kiinnikkeistään ja tuunailen alumiinista uuden. Kiinnitys sikafleksillä ja poraruuveille...irti sitä tuskin tarvitsee enää tän ikäisessä laatikossa saada :wink:

Keväästä olisi edessä katsastus ja käyttöönotto ja pikkuvikoja on tähteellä ihan simosti joten projekti jatkuu vielä pitkään, olutta kuluu ja budjetti paukkuu :roll:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

No niin... eipä tullut wroom! :evil:

Perhanan Motonetin suodatin vuotaa löpöt läpi alapropusta ja imee tietysti ilmaakin. Avasin propun kokonaan ja tzekkasin tiivisteen. Ei vikaa ja takaisin paikalleen... oli ehkä vain huonosti asettunut paikalleen ja alkoi pitämään mutta akku oli jo niin heikolla hapella, että käynnistysyritykset siirtyivät taas päivällä. Pitänee tuupata pienellä käsipumpulla vielä ruiskutuspumppukin täyteen, eiköhän se silloin ole täynnä kun paluuletkusta alkaa tulla tavaraa takaisin. Tuohon hommaanhan voisi valjastaa samanlaisen pienen kumisen käsipumpun kuin veneissäkin on.
Sen puskurissa olevan alavalon kiinnikkeen sain sentään ehjättyä ja ruuvailen sen tänään paikalleen parilla peltiruuvilla. Puskurissa on muutamia murtumia ja nekin pitäisi ehkä korjailla juottamalla ja vahvistuslevyillä... työmaata riittää :?
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

NoNih! Käynnistyy mutta sammuu saman tien :evil:

Olisko ilmaa vielä putkissa tai vuotoa..? En ilmannut putkia kun olen yksin duunailemassa eikä repeä startille ja tzekkaamaan samaan aikaan. Poika tulee vl. loisimaan et voin nakittaa sen startille ja ruuvailla putkia ite. Vai olisko jotain kikkakakkosta jolla selviäis helpommalla?
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Prkl! Kaikesta huolimatta sama vaiva. Käynnistyy mutta sammuu samantien :evil:

Eihän tän ikäisessä (-91) vellessä ole mitään ajonestoa joka tuon tekisi? Pumpulle menee vain sammutussolenoidin piuha mutta ei muita... jos ajonesto on niin miten sen saa ohitettua? Tekee mieli laittaa kärry tulille ja ajaa tallista ulos odottelemaan kevättä.
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja nepela »

Sammuuko kuin veitsellä leikaten vai nikotellen. Veikkaisin ilmavaivoja. Omassani oli just mainitsemasi venepumppuviritys kun pa-järjestelmä tyhjeni auton ollessa pitkään parkissa ylämäessä. Eli vuoto/ilmaa.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Starttaa nätisti ja käynnistyy ja sammuu samantien...ei nikottele eikä yski vaan "tostapoikki ja soitellaan" systeemillä. Hetken startti ja taas sama.

Kaveri töissä kertoi et käynnistyksenesto tekis just tota mut ei kai -91 ikäisessä moista hienoutta voi olla...?

En oikein usko et sammutussolenoidikaan vois tuolla tavalla rönkötellä et jotain muuta tän pitää olla. Sen verran käy, että ilmatkin luulisi menevän siinä sukkana ohi. Missään ei ole näkyvää vuotoa enää ja se prkl suuttimien "läpinäkyvä" muoviputkikin on senverran aikaanähnyt, että siitä ei enää näe läpi meneekö ilmakuplia vai ei...

No en tätä projektia helpoksi olettanutkaan mutta nyt kun melkein kaikki muu tekniikka on korjattu ja auto on muuten ikäänsä nähden hyvässä ryhdissä niin vit..aa kun ei käy ja eukkokin kenkkuilee :evil:
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

"Kaveri töissä kertoi et käynnistyksenesto tekis just tota mut ei kai -91 ikäisessä moista hienoutta voi olla...?"

Ei ole, tuskin jälkikäteenkään noihin rakennettu, näkee avaimestakin + boksi pitää olla.

Polttoaineen saantiin tuo liittyy, onko ne putket oikein ja onko tankiltatuleva putki tukossa (paineilmaa tankillepäin putsarilta, purina kuuluu tankista jos on auki) ?
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Polttoaineen saantiin tuo liittyy, onko ne putket oikein ja onko tankiltatuleva putki tukossa (paineilmaa tankillepäin putsarilta, purina kuuluu tankista jos on auki) ?
Putkista toinen, se missä on suuttimien paluun t-haara on kiinni siinä muovihärpäkkeessä ja toinen metallisessa liitäntäputkessa. Iloinen porina kuului tankista kun päästi paineilmaa putkeen. Vaiva ei silti helpota... lisää ideoita mitä tzekata?
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

Sammutus solenoidi jos kiukuttelee, ota irti ja sen alta kara+jousi pois niin saa jatkuvasti polttoainetta, sähköjä silloin ei tarvi ja sammuu ainostaan pykälä silmässä ja kytkimellä, jos toimii/käy kone niin hankit uuden solenoidin.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Solenoidi testattu ja toimii... alkaa kikat loppumaan eikä vikaa löydy :evil:

Ajamalla paku siirtyi talliin jotta värkit pelitti ainakin silloin. Sen jälkeen otin pumpun auki ja uusin kaasuvivun ja pääakselin stefat. Voiko tossa hommassa mokata jotain mistä tämä käymättömyysoire johtuisi ?
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

"Sen jälkeen otin pumpun auki ja uusin kaasuvivun ja pääakselin stefat. Voiko tossa hommassa mokata jotain mistä tämä käymättömyysoire johtuisi ?"

Voi, pumpun kannessa vivut väärin/irti/asento, testaa akseli ensin (käännät täysille ja n.1/4 kierrosta takaisinpäin), lukkopihdit kiinni kaasuakseliin niin helpoin se testata.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Voi, pumpun kannessa vivut väärin/irti/asento, testaa akseli ensin (käännät täysille ja n.1/4 kierrosta takaisinpäin), lukkopihdit kiinni kaasuakseliin niin helpoin se testata.
Tack. Ton kaasuvivun asentoa pähkäilin jo pumppua kootessa ja päädyin siihen, että kun se pelittää laidasta laitaan niin ok.
Jos nyt oikein ymmärsin niin vimpain käännetään niin pitkälle kun menee ja siitä 1/4 osaa takas ja siihen piste. En usko et olisin sitä kootessa siihen laittanut ja köhiminen voisi hyvinkin johtua siitä... jos noilla ohjeilla käy ja kukkuu niin olen palveluksen tai pullakaffeet velkaa :wink:
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

pumpun kaasuvivussa on muistaakseni 3 viivaa ja akselin päässä 1 viiva. joki näistä pitäs osua kohalleen ja sillon toimii.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

pumpun kaasuvivussa on muistaakseni 3 viivaa ja akselin päässä 1 viiva. joki näistä pitäs osua kohalleen ja sillon toimii.
Akselin päästä löytyy hahlo mutta vivusta ovat merkit aikoja sitten syöpyneet veks. Pitää kokeilla ihan tuntumalla...ensin akselista kääntäen asento tappiinsa ja siitä vivun liikealueen verran takaisin...kettumainen kolo vaan väännellä ja se prkl palautusjousikaan ei ole sieltä heikoimmasta päästä.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jumalauta se hörähti käyntiin!!! :wow
Savupilvi oli kyllä melkoinen, että häikkää käynnissä vielä on mutta nyt pysyi käynnissä ja on taas jotenkin siirreltävissä. Mietin, että jos sitä vipua siirtäisi vielä lisää samaan suuntaan niin miten se vaikuttaisi käyntiin ja savutukseen... pumpun kyljessä on joku säätöruuvikin... pitänee tutustua siihen pumpun manuaaliin paremmin.

Kiitokset kaikista saamistani neuvoista ja vinkeistä ja erityisesti siitä pitkämielisyydestä jota olette osoittaneet. :)
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

Pumpun kuvista näet syöttöruuvin (7sivu, 8 on solenoidi sen yläpuolella syöttöruuvi, useisti lukittu peltisokalla) sitä käännät aukipäin 1/2 tai enemmänkin niin vähenee savut/syöttöt pumpusta, myös sivu 33 ja osa 10 on samainen syöttöruuvi.

On lisäksi oikea lukitusmutteri sen peltisen murjaset kärkipihdeillä löysäksi tai poistat ;)
Viimeksi muokannut as, 18.1.2015 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Syöttöruuvi löytyi. On muuten melko kenkussa paikassa kun siihen ruuvin hahloon ei sovi oikein mikään talttapää. Lukituskin siinä näyttäisi olevan ja pitää keksiä miten edes sen saa irti, ehjänä se ei todennäköisesti siitä lähde. Akkukoneen kärkisetissä on lyhyt talttapää ja siihen joku väännin niin voisi taittua siihen väliin. Alipainepumppua en prkl enää toista kertaa ala ottamaan irti. Oli hermoja raastavaa laittaa sitä takaisin kun se prkl jousi pöklii vastaan ja ruuvit eivät ylety kierteelle...
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Syöttöruuvi löytyi. On muuten melko kenkussa paikassa kun siihen ruuvin hahloon ei sovi oikein mikään talttapää. Lukituskin siinä näyttäisi olevan ja pitää keksiä miten edes sen saa irti, ehjänä se ei todennäköisesti siitä lähde. Akkukoneen kärkisetissä on lyhyt talttapää ja siihen joku väännin niin voisi taittua siihen väliin. Alipainepumppua en prkl enää toista kertaa ala ottamaan irti. Oli hermoja raastavaa laittaa sitä takaisin kun se prkl jousi pöklii vastaan ja ruuvit eivät ylety kierteelle...
Sinetti repimällä pois jos sellanen on. oon tavallisella pienellä talttameiselillä pyörittänyt syöttöruuvia alakautta. oon 3 kertaa alipaine pumpun käyttänyt irti ja eikä mitää ongelmaa oo ollut paikalleen laittaessa ku pyöritää nokan asentoo missä ei nosto ole maximissa.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
gugga
Viestit: 28
Liittynyt: 25.8.2013 10:16

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja gugga »

sitä syöttöruuvia en suositelisi säätää jos kone on käynyt suht. hyvin ennen sitä kaasuvivusto homma niin yrittäisin sirtää sen vähän sen kuulee kyllä koneesta kun se on oikeassa paikassa (joutokäynti kierrokset normaalit)
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Eipä tuo järin häävisti käynyt sitä ennenkään... juuri siksi pumpun tiivisteremppaan aloinkin, että saisi ilmavuodot kuriin ja käynnin nätimmäksi.
Yhtäältä ja pyhtäältä... tuon syöttöruuvin ruuvailut on helppo palauttaa takaisin jos mainittavampaa eroa käynnissä ei tapahdu... Pitänee myös tzekata lirutteleeko joku ruiskutussuuttimista pahastikin läpi. Sehän käsittääkseni voisi myös olla runsaahkon savutuksen syynä..?
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

"Sehän käsittääkseni voisi myös olla runsaahkon savutuksen syynä...?"

Ajoitus myös tärkeä, käännä aikaisemmalle ruiskutusta, ensin syöttöjä pienemmälle !
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Ajoitus myös tärkeä, käännä aikaisemmalle ruiskutusta, ensin syöttöjä pienemmälle !
Jep. Tää menee yksi kohde kerrallaan ja eliminoi ongelmat yksi kerrallaan. Ensin kokeilen syötön pienentämistä ja jos se ei toimi niin sit ajoituksen kimppuun... siinä vaan tarvitaan työkaluja joita multa ei löydy mut ajan kanssa sekin ongelma on voitettavissa... teetän tai viimekädessä ostan prkl :twisted:
Suuttimet näyttäisivät olevan melko tyyriitä ja kun auto on jo muutenkin iällä niin kovin isoa satsausta siihen ei ehkä kannata tehdä... vaivannäkö menee harrastuksena mutta isompi rahallinen satsaus täytyy perustella eukollekin ja sehän ei näitä juttuja ymmärrä :roll:
Korjaussarjojakin näyttäisi olevan kaupan ja jos löydän liruttelevan suuttimen niin kokeilen sillä... tai koitan löytää työpaikan varastosta sopparat osat :roll:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Unohtui edellisestä... Mistä saisi hankituksi tai lainaan pitkän 27mm hylsyn jolla suuttimen saa auki?

Ja saman tien tää hoksii ton "muokkaa" namiskan...prkl puusilmä :wink:
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

http://www.motonet.fi/fi/tuote/766127/H ... m-pitka-12" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta, älä osta konehylsyä on liian paksu ei mahdu, on ahdas väli suutin-kansi.

Ei pohjaan asti tarvi mennä, vinkulla tein omaani suutinputkelle lisää tilaa, jos hitsi käytössä niin rälläkällä poikki ja putkea väliin ;)
Viimeksi muokannut as, 19.1.2015 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Perhana... alkaa mennä paakelssin tai hillopullan puolelle se pullakaffe :D

Älyttelin sitä suuttimien testausta paluuvirtauksen putkista... pitääkö se toinen liitäntä tulpata jotenkin siks aikaa kun katsoo miten paljon suuttimelta liruaa löpöä? Veikkaisin et pitää mut kun ei ole nakuista kokemusta niin paree varmistella.

edit: Mutta ylettääkö toi 1/2" pitkä sinne suuttimen juuren avainvälille? Näyttäisi olevan syvemmällä... vai onko meininki et se yläosa ruuvataan ensin veks?

edit2: Pöljäkös olen...se 1/2 on tietysti nelikantin koko... :shock:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Viikonloppua ja syötönsäätöä odotellessa aloin korjailemaan muita pikkuvikoja ja suurimman osan sainkin korjailtua. Töötin kanssa tuli ongelmia... selkeä vika ratin mekanismissa... painimen palautusjouset puuttuivat ja koskettimet yhdistivät koko ajan... torvi siis tööttäsi koko ajan. Jousilaatikosta löytyi sopparat ja homma korjaantui sillä, tai ainakin luulin niin. Torvi tööttää edelleen katkeamatta kun laittaa virrat päälle. Luin jostakin, että olisi käytetty sellaistakin kytkentää jossa on jatkuva virta töötillä ja maadoitusta katkotaan -> maadoitus oikosulussa ja töötti laulaa...

Foorumista en haulla löytänyt kytkentäkaaviota ja jos sellainen joltakin löytyisi niin olisi selkeämpää lähteä etsimään vikakohdetta.

Toinen ongelmakohde oli sähkösäätöinen kuskin puolen sivupeili... piuhat tulivat kyllä peilille mutta moottori oli hävinnyt :? Pirkkalassa Aaltonen myy sähkäpeiliä 50e hintaan joten läheltä löytyy lääke tähän puutokseen :)
Jos sitä nyt sitten on tarvettakaan korjata nupista säätyväksi kun aikomuksena on asentaa loppupelissä peruutuskamera. Pömpelissä kun on tummennukset ikkunoissa ja näkyvyys taakse on melko olematon.
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

http://vwts.ru/electro/t4/t4_wd26_aab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Noista sähköpeilistä, jos yksi kuski ainoastaan ajaa sitä autoa, niitä ei tarvetta säätää ;)
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Kiits linkistä :)
Luin jostakin, että olisi käytetty sellaistakin kytkentää jossa on jatkuva virta töötillä ja maadoitusta katkotaan -> maadoitus oikosulussa ja töötti laulaa...
Vika löytyi juuri tuosta. Vedin irtopiuhan maadoituspiuhan tilalle ja töötti pelitti kuin unelma. Ratti veks ja seurantaa missä piuha lyö maihin. Vielä ei löytynyt mutta meillähän ei helpolla luovuteta :twisted:

Sähkötoimiselle peilille ei kyllä ole paljoakaan tarvista kun luulen ja uskon, että ainoa kuski olen mä ite ja kertasäätö riittää...

Mitähän seuraavaksi...jos ottais kuitenkin sen alipainepumpun irti ja putsailis sen...Ja sit viikonloppuna syöttömäärän säätöön. No on tämä jotenkin parempaa ajankulua kun töllönkatselu :roll:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Tööttivaiva saa odottaa. Pajasin sen alipainepumpun uuteen uskoon ja olettaisin parista jutusta olevan hyötyä muillekin. Öljyä oli ihan joka paikassa et akselin stefa oli vuotanut pahasti...
Tiivistesarjaa tuohon en löytänyt mutta pääakselin stefa on 10x16x6,5 ja sellaista en löytänyt...tilalle laitoin standardin mukaisen 10x16x4...4,5 stefan tai oikeastaan kaksi sellaista, toisen pitämään öljyt ulkona ja toisen pitämään alipaineen pumpussa. Olakkeen syvyys on riittävä, että molemmat sopivat. Alkuperäinen oli 6,5mm leveä mutta sellaista en löytänyt kataloogeista.
Ne venttiilit ovat kaikki samanlaisia vastaventtiileitä ja kun katsoo miten päin ne ovat niin se riittää. Kannattaa ottaa muutama kuva ennen kun pinoo ne kasaan.
Männän o-renkaan kanssa oli hieman ongelmia kun mittaamalla en löytyänyt sopivaa...otin sit kolme lähelle osuvaa ja parhaimmaksi kandidaatiksi osoittautui 68,5x2,5mm rengas. Samaisella halkaisijalla oleva 3mm rengas oli liian fylli eikä teflonrengas, joka tulee sen päälle, enää sopinut paikalleen. Muut olivat liian isoja halkaisijaltaan ja jäivät "vekille" eikä teflonia saanut paikalleen.
Nyt pumppu pelittää mallikkaasti eikä kilkatusta enää kuulu, lisäksi jarruihin tuli rutkasti lisää tehoa :D

Liitteenä räjäytyskuva pumpusta...osat öpaut sillä syrjällä kun pitäiskin... :roll:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Ne venttiilit ovat kaikki samanlaisia vastaventtiileitä ja kun katsoo miten päin ne ovat niin se riittää. Kannattaa ottaa muutama kuva ennen kun pinoo ne kasaan.
Siis kuva siitä miten päin ne ovat... jotta tulevat samoin kootessa.

Onnistuipa se kuvan liittäminenkin :D

Paskaisia öljystä olivat, että ihme kun toimivat edes sen mitä toimivat...
Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Tein sitten suuttimien vuotomittauksen ja tulos oli zero!!!

Moottori kävi noin minuutin eikä mittakippoihin tullut pisaraakaan. Miten pitkään pitäisi käyttää konetta, että tulos olisi luotettava?

Liitteenä kuva mittatzydeemistä :wow
Kuva
gugga
Viestit: 28
Liittynyt: 25.8.2013 10:16

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja gugga »

eikös näistä tavallisesta imudiiselistä tulee aika lailla löpöä paluuputkesta
gugga
Viestit: 28
Liittynyt: 25.8.2013 10:16

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja gugga »

jos et ole saanut konetta käymään kunnolla niin tarkista vielä näin, tankista tulee sininen ja musta putki, sininen (paluuputki) suodattimeen muoviseen t-haaraan ja siitä syöttöpumpun kannessa olevaan banjo pulttiin, musta putki (syöttö) suodattimeen ja sitten pumpun runkoon olevaan banjo pulttiin. niistä banjopultista vielä tarkistaa että niitä ei ole laitettu ristiin vahingossa (sopii keskenään) paluuputken banjopultilla on kuristimella. jos nämä on väärinpäin kone käy mutta löpöä ei tule riittävästi. toivottavasti tämä auttaa jotenkin.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

tarkistaa että niitä ei ole laitettu ristiin vahingossa (sopii keskenään)
Enpä usko, että olisivat ristissä keskenään. Sen suuttimien paluun T-haara kun on siinä paluuletkussa ja se on kiinni siinä muovihärpäkkeessä putsarilla...

Jos ne suuttimet eivät vaan kuse läpi yhtään. :shocked

Ongelmana on moottorin minuuttia pidempi käyttö kun en ole löytänyt pakoputkeen sopivaa letkua ja lyhyehkö pahviputki jää liian lähelle tallin ovea ja krääsät ovat hetkessä melkoiset tallissakin. Etsin sen prkl letkun huomenna kun jossain senkin on oltava... :evil:
interceptor87
Viestit: 39
Liittynyt: 31.7.2013 17:18

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja interceptor87 »

Tuohon töötti ongelmaan ratkasu, jos on vilkun viiksi löysän olonen niin sen kiristät. näin ainakin korjautui omassa kun rupesi töötti laulaa rattia käännellessä. :lol:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Tuohon töötti ongelmaan ratkasu, jos on vilkun viiksi löysän olonen niin sen kiristät. näin ainakin korjautui omassa kun rupesi töötti laulaa rattia käännellessä. :lol:
Töötti on jo voitettu probleema. Vedin uuden piuhan töötiltä ratille ja alkoi pelittämään hienosti. Ainoa ongelma siinä oli löytää ratilta oikea piuha, se prkl kun vaihtoi matkalla väriä. Lähti töötiltä ruskeana mustalla viirulla mutta vaihtui matkalla mustaksi keltaisella viirulla. Myös ratin kosketinliuskoilla just tuo töötin kosketinliuska oli katkennut mutta sain tinattua siihen jatkeen vanhan sulakkeen liuskasta ja toimii taas sekin. Säästin tinauksella peräti 15-25e joka kyllä taitaa siirtyä suoraan asennusmotivaatiojuomakassaan. :wink:
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

mitä jos ne suuttimet vuotaakin palotilaan päin?
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

Mitä määriä autolla ajettu ja onko alkuperäiset suuttimet, on ollut vuotava suutin -95 2.4d ja määrätyssä lämpötilassa alkoi "kilkattaa/kalkattaa" kyllä sen hyvin kuuli jopa mistä pytystä ääni tuli.
Enkä usko tuon sauhun johtuvan suuttimista (ajoitus-syöttö niistä vika löytyy) ?
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Mitä määriä autolla ajettu ja onko alkuperäiset suuttimet
Jaa'ah...mulla ei ole pienintäkään haisua laitoksen historiasta mutta mittarissa on 325000 ja se saattaa olla jo toisella kierroksella :| Mikään helmihään tämä ei siis ole mutta välttävässä kunnossa noin muuten, että on motivaatiota koittaa laittaa siitä eräretkille yöpymiskelpoinen retkeilyauto. Kilahtaa tietysti jonnekin kairaan ja saa sit jäädä sinne pysyvämmäksi tukikohdaksi tai jos jaksaa tuoda kotiin asti niin kanakopille/varastotilalle on aina käyttöä :mrgreen:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jesh!!
Syöttöä ruuvailtu ja savutus pieneni ihan siedettävälle tasolle :mrgreen:
Ruuvailin vain tohkeissani hieman liikaa ja nyt ei taas käynnisty kunnolla :? Pitää palauttaa hieman niin on balanssissa. Perhanan säätöruuvi vain kiertyy lukitusta kiristäessä mukana ja sopivaa "ennakkoa" tuolle kiertymiselle on hieman vaikea löytää mutta kyllä se vielä löytyy. Tai sitten koittaa saada kärkipihdit mahtumaan johonkin väliin ja kiristää vasta sitten.

Taas tuli uutta uskoa tämän homman onnistumiseen ja seuraavaksi otankin kohteeksi lasinpyyhkimet. Jostakin syystä käytössä on vain etanavauhti joka ei riitä aamukastetta tai korkeintaan kevyttä tihkusadetta pidemmälle. Olisiko vika samassa piuhanipussa jossa se töötin piuhakin otti maihin...
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

seuraavaksi otankin kohteeksi lasinpyyhkimet. Jostakin syystä käytössä on vain etanavauhti joka ei riitä aamukastetta tai korkeintaan kevyttä tihkusadetta pidemmälle. Olisiko vika samassa piuhanipussa jossa se töötin piuhakin otti maihin...
Jep. Moottori pöydällä avattuna ja vahvahko ammattikoulun sähköosaston haju täyttää huoneen...vainaa on vaikka vielä jotenkin sätkiikin.

Motonet näyttäisi myyvän tarvikeosana moottoria alle 50€ hintaan ja aitoa valeo moottoria öpaut 100€ hintaan. Osaako joku sanoa onko tuosta tarvikemoottorista mihinkään vai olisiko fiksumpaa ottaa aito osa?
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,25,&sivu=" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai sopiva käytetty, noita vanhoja koppia missä noita kiinni (apulaitteita) joka kylässä, purkamoilla tahtoo olla kartelli hinnat kun kaikilla sama raha :(
Vastaa Viestiin