Vanha T4 Caravelle

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Tai sopiva käytetty, noita vanhoja koppia missä noita kiinni (apulaitteita) joka kylässä, purkamoilla tahtoo olla kartelli hinnat kun kaikilla sama raha
Et siis suosittele tuota tarvikemoottoria joka kuitenkin olisi uusi?
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Perhanan säätöruuvi vain kiertyy lukitusta kiristäessä mukana ja sopivaa "ennakkoa" tuolle kiertymiselle on hieman vaikea löytää mutta kyllä se vielä löytyy. Tai sitten koittaa saada kärkipihdit mahtumaan johonkin väliin ja kiristää vasta sitten.
ei mulla oo tämmöstä ongelmaa. pyöriikö lukitusmutteri hyvin ruuvilla? pienellä meisselillä pyöritin syöttöruuvia ja sitten listalenkillä lukitusmutterin kiristys.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

ei mulla oo tämmöstä ongelmaa. pyöriikö lukitusmutteri hyvin ruuvilla? pienellä meisselillä pyöritin syöttöruuvia ja sitten listalenkillä lukitusmutterin kiristys.
No joo...mut tää mun onkin muutaman vuoden vanhempi ja tässä lähes kaikki minkä pitäis pyöriä on ollut jumissa ja päinvastoin :evil:
Mut nyt on jo valoisampaa ja lähes kaikki mitä laki vaatii pelittää... alustaa lukuunottamatta. Sen vuoro on vasta keväällä. Mistä tulikin mieleeni, että jos autossa on takalasinpesin niin pitääkö sen lain mukaan myös toimia?

Lasinpyyhkimet pelittää nyt mallikkaasti :D Motonetin tarvikemoottori hyrrää ja viikset viuhuvat. Pientä säätöä oli tökkelin kanssa kun se oli pykälää pienempi ja johdotuskin oli eri pinneihin kuin originaalissa. Ratkaisin ongelman duunaamalla lyhyet välijohdot ja vetämällä niillä kytkennät kohdalleen. Liitteenä taas kuvakin virityksestä.

Kuva
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:
ei mulla oo tämmöstä ongelmaa. pyöriikö lukitusmutteri hyvin ruuvilla? pienellä meisselillä pyöritin syöttöruuvia ja sitten listalenkillä lukitusmutterin kiristys.
No joo...mut tää mun onkin muutaman vuoden vanhempi ja tässä lähes kaikki minkä pitäis pyöriä on ollut jumissa ja päinvastoin :evil:
Mut nyt on jo valoisampaa ja lähes kaikki mitä laki vaatii pelittää... alustaa lukuunottamatta. Sen vuoro on vasta keväällä. Mistä tulikin mieleeni, että jos autossa on takalasinpesin niin pitääkö sen lain mukaan myös toimia?
ei sulla oo kun 2 vuotta vanhempi :D
ei tartte takalasinpyyhkijä toimia, ei mullakaan toimi.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

saisko kuvaa systeemistä vaikka yv:nä
Kulkine on nyt nokka vasten peräseinää kun koitan asennella kattotelinettä ja repiä katon sisäverhoiluita veks. Sulla kun on samaa ikää, niin onko vinkkiä miten se kattoverhoilu irtoaisi ehjänä? Otan kuvan keularatkaisusta kun saan telineiden kiinnikkeet asennettua ja auton taas peräseinälle. Taisin mainita jotain kiskosta jossa etuosa liukuu mutta kisko on ehkä hieman liioiteltu kuvaus pätkästä riviliitinprofiilia. Ideana on se, että kun ne muovipyörärajoittimet olivat jo valmiiksi rikki, niin riviliitinkisko tilalle ja pyörä liikkumaan sitä pitkin.
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:
saisko kuvaa systeemistä vaikka yv:nä
Kulkine on nyt nokka vasten peräseinää kun koitan asennella kattotelinettä ja repiä katon sisäverhoiluita veks. Sulla kun on samaa ikää, niin onko vinkkiä miten se kattoverhoilu irtoaisi ehjänä? Otan kuvan keularatkaisusta kun saan telineiden kiinnikkeet asennettua ja auton taas peräseinälle. Taisin mainita jotain kisk.
en osaa tohon sanoa ku ei oo tarvinnut käyttää irti
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Se prkl kattoverhoilu menee seinäverhoilun alle eikä irtoa irroittamatta ensin seinän muoveja etc. ja nehän ovat hieman hapertuneita eivätkä lähde ehjinä :evil:

Vaihtoehtoisessa plänissä teen kattoverhoiluun kiinnitysten kohdalle aukot ja finaalissa aukkoihin peitelevyt. Nättihän siitä ei tule mutta kun kattoboksille on tarvetta kun peräkammari on täynnä sänkyä ja kokkaustasoa niin kamoille tarvitaan joku paikka missä niitä kuljetella. Sängyn alla on kyllä tilaa mutta sille tilalle on jo muuta täytettä. Tikkaatkin pitää duunailla, että ylettyy boksille...
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Syöttöä ruuvailtu ja savutus pieneni ihan siedettävälle tasolle :mrgreen:
Ruuvailin vain tohkeissani hieman liikaa ja nyt ei taas käynnisty kunnolla :? Pitää palauttaa hieman niin on balanssissa.
Jep. Nyt taas käy kunnolla ja savutuskin on siedettävällä tasolla. Käynnistysongelma ei johtunutkaan syötön määrästä vaan siitä, että olin syöttöä säätäessäni tärvinyt sammutussolenoidin johtimen poikki. Nyt ongelmana on se, että säätöruuvin juuresta tiputtelee polttoainetta ja se on vielä kerran otettava kokonaan auki ja uusittava tiivisteet. Se homma jää kyllä kevääseen kun vuoto ei ole paha ja kulkine on nyt siirreltävissä omilla avuillaan.

Asensin takaoven päälle kiskon ja siihen työvalot. Piti ensin laittaa ne toimimaan peruutusvaloina mutta lakipykälät perkeleet sanovat jotta peruutusvalo ei saisi olla 1,2m korkeammalla ja pitänee laittaa ne oman katkaisimen taakse työvaloiksi. Työvalojen kisko toimii samalla takarappujen yläkiinnikeenä. Vielä kun saisi niille valoille vedettyä johtimen verhoiluiden alle... ja haettua biltemasta 1,5€ katkaisimen.
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:
Asensin takaoven päälle kiskon ja siihen työvalot.
mulla on tälläinen. tummennuskalvoon valojen kohalle leikattu aukot.
Kuva
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Siistin näköinen. Mulla valot on oven ylä/ulkopuolella. Oli valmiit kiinnitysreiät ja hyödynsin ne. Pitänee ottaa virityksestä kuva kunhan saan vielä lisäjarruvalon ja peruutuskameran asennettua...tai edes hankittua. Samassa poikkitangossa on optio niillekin.

Mistä piuhasta otit valoille virtaskan? Ite vedin kokonaan uuden syöttöjohtimen koelaudan katkaisijalta ja pähkäilen ottaisiko syötön tupakansytyttimeltä vai mistä...
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Mistä piuhasta otit valoille virtaskan? Ite vedin kokonaan uuden syöttöjohtimen koelaudan katkaisijalta ja pähkäilen ottaisiko syötön tupakansytyttimeltä vai mistä...
akusta sulakkeen läpi katkasijalle, lattiamaton alla vedin johdon takakonttiin.
auto on rallikisoissa huoltoautona nii piti valot laittaa noin että niistä on hyötyäkin, jos ne olis luukussa kiinni ni ne valasis taivaalle :lol:
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Juuei ne mullakaan takaluukussa ole vaan katolla. Kuva kertoo enemmän kun tuhat huonosti valittua sanaa...

Lisäjarruvalon kanssa jouduin tekemään kompromissin kun olisin halunnut senkin kiinni tuohon vaakapalkkiin mutta valon leveys ei rimmannut ja pudotin sen katolle. Vaakapalkkiin kun tulee vielä tikkaat ja niiden kiinnitys ei olisi onnistunut valon ollessa tiellä... keskellä palkkia töröttävä punainen piuha tulee peruutuskameran virtapiuhaksi... sitten kun saan sen hankituksi :roll:

Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Takatikas tuli pyknättyä ja istuu paikalleen kohtuullisen hyvin. Tikas on irtomallinen ja kulkee ajon aikana pakussa sisällä. Nostetaan paikalleen sitten kun boksille tulee asiaa. Boksia en saa paikalleen ennen kevättä kun paku ei bokseineen mahdu tallin ovesta ulos :evil:
Tikkaan yläpää tukeutuu poikkipalkkiin jossa myös nuo takatyövalot ja alapäähän tein puskurin muotoa myötäillen vesivanerista tuet. Olisi tuon voinut kiinnittää vetokoukkuunkin mutta näin on mahdollisuus siirrellä tikasta sivusuunnassa. Kattoboksin sivuille teen vielä kapeat kävelysillat...ehkä kaksi painekyllästettyä lautaa tai teräksinen silta...en ole vielä suunnitellut sitä pidemmälle. Boksi kiinnittyy kattouriin tähteeksi jääneillä nissanin telineillä joihin duunasin sovitepalat kiinnitykseen...säästyi taas euroja motivaatiojuomakassaan kun ei tarvinnut ostaa volkkarin omia telineitä :twisted:
Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Toinen viikonlopun projekti on kulutusakkujen ja starttiakun väliin tuleva erotusrele. Releen löysin pakun oven sivutaskusta ja lienee valorele. Releen funktiona on se, että auton käydessä myös kulutusakusto lataantuu mutta ns. viihdekulutus ei pura starttiakkua. Piirikaaviota silmäillessäni mietin ottaako releen ohjausvirran laturilta D+ navalle menevästä johtimesta vai mistä...laturin W navalle menee mystinen 0,5mm2 johdin jonka tarkoitus ei minulle avautunut...näkyy kaaviossa tunnuksin T2b/2 ja on väritykseltään punamusta. Liittyy linjaan tunnuksella W.

Ajatuksena on siis se, että rele vetää ja yhdistää latausjännitteen akustolle moottorin käydessä ja katkaisee yhteyden koneen sammuessa latausjännitteen katketessa. Onko joku tehnyt vastaavan virityksen ja jos, niin miten se on toteutettu?
Kuva
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

W napa on kierrosluvun mittaus.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Tack. Eli se sininen D+ johdin on sit se mistä ohjausvirta releelle otetaan. Pitänee kuitenkin mitata se ensin niin ei tule tyrittyä.
Päivä menikin ketterästi kun startti lakkasi toimimasta. Solenoidi ei vetänyt. Etsin vikaa ratin takaa missä olin johtimia pöyhinyt mutta loppupelissä se löytyi solenoidin ryytyneestä liittimestä. Johdin poikki ja uusi liitin tilalle ja taas vörkkii :twisted:
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Tack. Eli se sininen D+ johdin on sit se mistä ohjausvirta releelle otetaan. Pitänee kuitenkin mitata se ensin niin ei tule tyrittyä.
Päivä menikin ketterästi kun startti lakkasi toimimasta. Solenoidi ei vetänyt. Etsin vikaa ratin takaa missä olin johtimia pöyhinyt mutta loppupelissä se löytyi solenoidin ryytyneestä liittimestä. Johdin poikki ja uusi liitin tilalle ja taas vörkkii :twisted:
D+ on laturin heräte johto eli tulee latausvalolta.

mullakin oli startissa samaa vikaa ja korjasin samalla sen ku vaihtoin bendispyörän, nyt reistaa virtalukonpohja.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

D+ on laturin heräte johto eli tulee latausvalolta.
Pahus... niin tietysti onkin, ja se kierroslukumittarin tapsi taitaa antaa hieman kulmikasta jännitettä.

Taitaa kaatua hieno lowcoast suunnitelmani hoitaa homma releellä ja on hankittava ihan oikea jännite-eroon perustuva erotusrele. Maksaakin mokoma biltemassa lähes 15€ :evil:

Syötönsäädön säätöruuvissa on muuten standardeista poikkeava 8/5x2,5mm o-rengastiiviste kun standardin mukainen on 8/5x2mm. Ratkaisin asian pyöräyttämällä pari kierrosta kapeaa putkiteippinauhaa vanhan o-renkaan alle ja varmistamalla pitävyyttä muovisella aluslevyllä lukitusmutterin alla. Putkiteippi on teflonia ja kestänee löpöä. Jos vielä vuotaa niin tiivistän ruuvin kierreliimalla... säätäähän sitä ei sit enää voi, että pitää olla liimatessa kohdillaan.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Dodih! Säätöruuvi ei falskaa ja kone käy suht nätisti :D

Myös tuo relepropleemi ratkes kun hain sen bilteman erotusreleen. Sopi jo vedettyihin johtimiin vaihtamalla lattapäät reiällisiksi ja istuu teknoboxissa suht nätisti. Toiminnasta ei vielä ole kokemuksia mutta kaiketi tuo pelittääkin vaikka biltemasta onkin... :roll:
Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Aloitin sit joutessani kansirempan. Uusin venttilivarrenkumit ja tzekkaan muutenkin missä kunnossa paikat ovat ja plaanaan kannen jos on kunnossa muuten. Homma konttaa nyt pakosarjan irroituksen kanssa kun sinne ei pääse mistään... pääseekö varsinaisen pakoputken irroittamaan pakosarjasta alakautta kuinkakin helposti? Jos vaikka mahtuisi nousemaan pakosarja kiinni... muut releet ovatkin jo irti.

edit1: koitin etsiä, mutta en nettitumpelona löytänyt kiristysmomentteja kannen- ja siihen liittyvien värkkien (esim. nokka-akselin pukkien) pulteille :? HELP!

Kompula on nyt pukkien päällä ja alta pakosarjan kiinnitykset näkee mutta melkoinen mustekalakäsi pitäisi olla, että ne auki saisi :evil: Eikai kulmahiomakone ja katkaisulaikka ole AINOA keino avata toi? HELP!
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Nonih! Kansi on irti ja näyttää ihan hyvältä :mrgreen: Ei halkeamia eikä sylintereissäkään pahaa kulumaa/naarmuja. Myös kaikki esikammiot ovat tyrnästi kiinni eikä nokka-akselissa/nostimissakaan ollut moittimista. Venttiilit ovat poteroissa jonne normaali työkaluni ei mahdu ja pitänee duunailla joku värkki millä painaa jousia kokoon lukituksien avaamiseksi. Seuraavaksi pesen kannen ikipaskasta ja tutkailen sitä tarkemmin. Sit seetien ja venttiilien hionta ja eikun kasaamaan... taijos veisi kannen pajalle ja plaanaisi siitä snadin hipulastun pinnasta niin voisi olla varma, että on suora ja pitää... hitaasti hyvä tulee eikä tässä edes kiirettä ole... kesään on vielä hyvin aikaa :D


Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Kysymykseni ratkeavat yksi kerrallaan mutta yksi vielä olisi...
Kannentiivisteitä on monta erilaista/paksuista ja puhutaan lovista. Tossa mun värkissäni on tiivisteessä kaksi snadia reikää vasurilla alareunassa (liitekuva). Onko toi nyt sitten kaksilovinen vai...?

Pökkäs muuten mukaan kolme kuvaa pikkutytöstä pesismailan kanssa kun latasin liitettä... kätsä toi esikastelu... ilman sitä lähetettynä luulisivat prkl pedofiiliksi :wink:
Liekö joku mediapeikko tms. mato uinut systeemiin...


Kuva
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja as »

"Onko toi nyt sitten kaksilovinen vai...?"

On, en lovia laske vaan ostan paksuimman (3) niin käy aina, jos sitä hiotat niin konestamot sanoo paksuuden tiivisteelle, useimman vaihtanut en ole niitä oikonut kylläkin hyvin putsannut ennen kasaamista.
Nuo momentit pulteille löytyy netistä, tuoltakin.

http://vwts.ru/vw_t4_7d.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

onko sulla pylväsporakonetta tai vastaavaa. sillä lähtee jouset nätisti irti ja saa paikalleen

Kuva

mä tein jyrsinkoneeseen tollasen pään jolla saa jouset painettua pohjaan. samalailla se toimii pylväsporakoneessakin.
nopee käyttäää esim: 16 venttiilisessä kannessa ku 10 minsaa ni se on purettu. kasauksessa 15 minsaa.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

onko sulla pylväsporakonetta tai vastaavaa. sillä lähtee jouset nätisti irti ja saa paikalleen
Tuttu systeemi :wink: Tuunasin joskus putkenpätkästä kuvassa näkyvän työkalun ja se ON HYVÄ :mrgreen:

Kansi on taas kasassa ja huomenissa koitan saada sen takaisin paikalleen. Uudet pultitkin tuli hankittua kun sitä suosittelevat. Figusta väänsin joskus tokavikan kansipultin poikki kun nuukailin ja käytin vanhoja...kantapään kautta opittua siis :oops:

Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Pannu on taas kasassa ja jopa käykin :D
Savutusta on vieläkin mutta kone käy nyt nätimmin ja hiljaisemmin.

Kumpaankos suuntaan ruiskutusennakkoa pitää rukata jotta savutus pienenisi?
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Pannu on taas kasassa ja jopa käykin :D
Savutusta on vieläkin mutta kone käy nyt nätimmin ja hiljaisemmin.

Kumpaankos suuntaan ruiskutusennakkoa pitää rukata jotta savutus pienenisi?
jos harmaata ni aikaselle ja hiljasempi käyntiääni kertoo myös että pumpppu myöhäsellä.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

jos harmaata ni aikaselle ja hiljasempi käyntiääni kertoo myös että pumpppu myöhäsellä.
Vähän ristiriitaista... savu on kyllä harmaata mutta kone käy mielestäni nyt paljon tasaisemmin ja hiljaisemmin kun ennen... Vaihdan tuohon vielä jakohihnan ja pumpun hihnan, että kannattanee siirtää pumpun säätöjä siihen kun kaikki siihen vaikuttava on tehty... pääsee kertasäädöllä :wink:

Joku mystinen sähkövikakin tuli... äänimerkki ja vilkut lakkasivat toimimasta. Oikeastaan viiksikytkimistä toimii vain pitkien valojen vilkautus viikseä vetämällä rattiinpäin. Liekö joku tökkeli jäänyt kiinnittämättä syylärin alla... :?

edit: Ei löytynyt irtonaisia tökkeleitä :evil: Onkohan jossakin joku pääsulake kun kaikki ratin vempaimet meni pimeäksi samalla kerralla? :shocked

edit2: sähkövika selvisi :D Kissanperkele oli vissiin raapinut ratin alta tökkelin irti ja vika korjaantui tökkäämällä se takaisin paikalleen...kissa on pakosti syyllinen kun en itse ole sitä kohtaa räplännyt :roll: Varmistin liitoksen teippaamalla että nyt pysyy.

Vielä ne remmit ja öljyjenvaihto ynnä sähkövian korjaus ja pömpeli on valmis baanalle... no ainakin katsastukseen.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Perkele! :evil:
Onko kenelläkään mitään kikkakakkosta nokkapellin avaamiseen? Meni ilmeisesti vaijeri poikki jostain peltin alta eikä tottele aukaisuvipua. Vaijerin päätäkään ei näy joten siitäkään ei pääse kiinni. :evil:

edit: Sain taivutetulla pitkän ruuvarin kärjellä ronkittua peltin auki :D

Aika prkl ronkkiminen siinä oli, todennäköisyys osua sokkona oikeaan kohtaan lienee sama kun täysosuma lotossa... pitääkin laittaa rivi pari vetämään :mrgreen:
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja ibel »

Ari Rantala kirjoitti:Aika prkl ronkkiminen siinä oli, todennäköisyys osua sokkona oikeaan kohtaan lienee sama kun täysosuma lotossa... pitääkin laittaa rivi pari vetämään :mrgreen:
Ei toinna, se todennäkösyys tais mennä justii.. :lol:
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

jos harmaata ni aikaselle ja hiljasempi käyntiääni kertoo myös että pumpppu myöhäsellä
JESH!!!
Nyt on savut kohdallaan :mrgreen: Pirusti se olikin aikasella, kahden hampaan verran eli T5 hihnaX2hammasta=10mm.
Hetken jo epäilin säätäväni väärään suuntaan kun millisiirrolla ei tapahtunut mitään muutosta kolmannenkaan siirron jälkeen mut neljännellä alkoi savutus vähetä ja kierrokset nousta. Loppupelissä kone kävi tyhjäkäyntiä 2400 1/min josta säädin sen vivun säädöista n.700 1/min käyntiin.

Nyt tuli polte viedä tuo leimalle ja ottaa arkikäyttöön. Vielä on pieni epäilys kuinka lämmöt nousevat normiajossa, tallioloissa ne pysyivät aisoissa. Niinjoo ja ne hihnat tietysti...
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:
jos harmaata ni aikaselle ja hiljasempi käyntiääni kertoo myös että pumpppu myöhäsellä
JESH!!!
Nyt on savut kohdallaan :mrgreen: Pirusti se olikin aikasella, kahden hampaan verran eli T5 hihnaX2hammasta=10mm.
Hetken jo epäilin säätäväni väärään suuntaan kun millisiirrolla ei tapahtunut mitään muutosta kolmannenkaan siirron jälkeen mut neljännellä alkoi savutus vähetä ja kierrokset nousta. Loppupelissä kone kävi tyhjäkäyntiä 2400 1/min josta säädin sen vivun säädöista n.700 1/min käyntiin.
säädikkö pumpusta vai nokkapyörästä ajoitusta ja minne päin käänsit?
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

säädikkö pumpusta vai nokkapyörästä ajoitusta ja minne päin käänsit?
Nokka-akselin päästä pumpun hihnapyörästä. Ruuvi löysälle, teipinpalat hihnaan ja nokkakoteloon ja teippeihin kynällä merkki, siitä pumpun hihnapyörän kiinnitysruuvista kääntäen pyörimissuuntaan. Kääntyi nätisti eikä vaatinut varmistusta nokka-akselille. Sit ruuvi kiinni ja kone käymään ja pällistelemään peräpäähän savun määrää. Sama uusiks 7x. Ekat säädöt olivat 1mm luokka ja kun toivottua vaikutusta ei tullut niin käänsin n. 2mm kerrallaan muutaman kerran ja viimeinen kääntö oli noin 0,5mm --> homma pulkassa :wow
Teippimerkeistä näki mistä lähdettiin ja mihin päädyttiin.
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:
säädikkö pumpusta vai nokkapyörästä ajoitusta ja minne päin käänsit?
Nokka-akselin päästä pumpun hihnapyörästä. Ruuvi löysälle, teipinpalat hihnaan ja nokkakoteloon ja teippeihin kynällä merkki, siitä pumpun hihnapyörän kiinnitysruuvista kääntäen pyörimissuuntaan. Kääntyi nätisti eikä vaatinut varmistusta nokka-akselille. Sit ruuvi kiinni ja kone käymään ja pällistelemään peräpäähän savun määrää. Sama uusiks 7x. Ekat säädöt olivat 1mm luokka ja kun toivottua vaikutusta ei tullut niin käänsin n. 2mm kerrallaan muutaman kerran ja viimeinen kääntö oli noin 0,5mm --> homma pulkassa :wow
Teippimerkeistä näki mistä lähdettiin ja mihin päädyttiin.
eli oot kääntänyt ajoitusta aikasemalle. mun arvaus osu oikeeseen että ajoitus myöhäsellä :wink:
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jeps...kupletti jatkuu :|
Avasin jumittavat takajarrut ja vaihdoin sylinterit (motonet a'14.90e). Putkien liittimet olivat tuhannenjumissa mutta reippaalla lämmöllä lähtivät ehjinä auki. Ilmatessa paineita ei tahtonut tulla ja kun katsoin auton alle niin polttoainesäiliön kohdalta sitä valui ulos. Kuulemma tyyppivika, että jostain sieltä säiliön päältä hapantuvat :evil:
Korjaus mennee hieman lämpöisemmille keleille kun kulkine on nyt ulkona ja suksiboksi katolla -> ei mahdu enää talliin :evil:

Mitähän seuraavaksi... :roll:

Pitänee finaalissa ynnäillä paljonko kunnostus kaikkineen tuli kustantamaan hankintahinnan 450e päälle...karkeasti arvioiden selvinnen n. 500e kustannuksilla jos ei enää kovin paljoa tule ylläreitä. Ja tuossa on mukana takatilan pyknäys vuoteineen, valoineen ja hyllyineen etc. Ei mielestäni paha hinta jos/kun saan tuosta eräretkilleni kulkuvälineen/yösijan/tukikohdan :D

Perkele ennen juhannusta mulla on ympyriäinen leima rekisteriotteessa ja vuoden ajolupa :twisted:
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Jeps...kupletti jatkuu :|
Avasin jumittavat takajarrut ja vaihdoin sylinterit (motonet a'14.90e). Putkien liittimet olivat tuhannenjumissa mutta reippaalla lämmöllä lähtivät ehjinä auki. Ilmatessa paineita ei tahtonut tulla ja kun katsoin auton alle niin polttoainesäiliön kohdalta sitä valui ulos. Kuulemma tyyppivika, että jostain sieltä säiliön päältä hapantuvat :evil:
Korjaus mennee hieman lämpöisemmille keleille kun kulkine on nyt ulkona ja suksiboksi katolla -> ei mahdu enää talliin :evil:
jos ei putkien korjusten jälkeenkää tuu painetta ni nosta tukivarsi ylös, jos se roikkuu alhaalla ni jarrupaineen säädinventtiili voi olla kiinni ja kuristaa paineen minimii.
omasta joutuin tunkilla nostaa tukivarren ylös.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Ei malta olla... just ennen sateita sain uudet putket laitettua. Suht vit....inen ujuttaa niitä tankin ja rungon väliin mutta alakautta menivät :)
Sain jopa liitokset kiinnitettyä ja jos kelit yhtään sallii niin ilmaan jarrut vielä viikonvaihteen aikana.
Tori.netistä löytyi suht kelvolliset suvikumitkin hintaan 160e/4kpl jotta jos ei tule takaiskuja niin ens viikolla sit leimalle... ja saamaan listaa mitä muuta pitää vielä laittaa. :evil:

Edit: Unohtui kuva noista putkista...aika rapaisessa kunnossa olivat siellä tankin, takatilanlämmittimen putken ja pohjan puristuksessa.
Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Persetti :evil:

Jarrut on ok ja kaikki olis muuten kunnossa katsastukseen mutta lasinpyyhkijät ei taasenkaan toimi...kele :evil:
Oon koittanut mittailla minne virtaskaa tulee ja minne ei mutta vikaa ei ole löytynyt. Pissapoikakin on mykkänä joten jossain on katkos. Sulakkeet ovat ehjiä ja niille asti virtaska tulee...samoin viiksikytkimille.

Prkl jos ei muu auta niin vedän suoran piuhan akulta moottorille katsastuksen ajaksi.

Eihän tuossa mitään relettä tai muuta vastaavaa ole joka renkkaisi?
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ari Rantala kirjoitti:Persetti :evil:
Eihän tuossa mitään relettä tai muuta vastaavaa ole joka renkkaisi?
on rele. releen numeroa en muista. rele sopii myös vanhasta 80-90 luvun ooppelista :wink:
meillä ku on pihalla useampi purku ooppeli niin lainasin semmosesta releen omaan caravelleen.
mulla oli sellanen vika että pyyhkimet jäi mihin asentoo halus ja tihku ei toiminut.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Väijyin kytkentäkaaviota ja siinä on tosiaan aikarele (no:72) joka saattaisi olla ongelman aiheuttaja.
Pitänee hankkia sellainen jostain ja kokeilla auttaisiko...tai ohittaa hyppylangalla koko laitos. Mittailen vielä piirejä nyt kun löysin ton sähkökaavion missä kytkennät on esitetty.

Toinen harmi on lämmittimen puhaltimet jotka ovat kovasti hiljaa vaikka namikkaa kuinka kääntelisi. Katsastuksessa noista ei ole harmia mutta höyrypääkuski hiostuttaa ikkunat ummelle jos ei ole puhallusta... :roll:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jeh. Alkaa tää mystinen sähköjen katoaminenkin avaantumaan... vaan ei ratkeamaan. Mittailin uudelleen sulakkeita ja nyt totesinkin po. sulakkeiden olevan virrattomia. :roll:
En ymmärrä miten ekassa mittauksessani olin onnistunut toteamaan niille tulevan virtaa mutta nyt sitä ei ollut.
Päivä oli kyllä suht lämmin mutta silti sormet menivät niin kohmeeseen, että varsinaisen vian selvitys jää huomiselle. Jos selkeätä vikaa ei löydy, niin vedän sulakekannoille oman syöttöjohtimen suoraan akulta.

On nää konstikkaita näin vanhempina mutta palstaa lueskellessa vaikuttaisi mystisiä vikoja löytyvän uudemmistakin. :mrgreen:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Duih! Ja taas pelittää :D
Varsinaista vikaa en löytänyt mutta vedin syöttöjohtimen suoraan sulakekannalle niin molemmat vaivat korjaantuivat.
Sähkökaaviosta väijyin, että linja X , jonka takana on mm. lasinpyyhkimet ja sisäpuhallin, olisi virrattomana ja kaaviossa on rele no:4/18 joka ohjaisi syöttöä X linjalle. Autosta en vain po. relettä löytänyt ja homma jäi siltä osin mysteeriksi... :roll:

Enivei nyt kaikki pelittää ja alkavalla viikolla vien ton katsastukseen ennen kun joku uusi paikka alkaa renaamaan. Jos kyse olisi lentokoneesta niin minä en kyytiin lähtisi :mrgreen:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Eka keikka konttorilla ei vielä tuonut toivottua tulosta mutta lähellä se oli. Takajarrut olivat tehottomat. Edellinen omistaja on vaihtanut takajouset uusiin ja perä on ilmeisesti noussut sen verran, että paineensäätö on pielessä. Toinen katsastusukko kun seisoi vetokoukun päällä niin lukemat olivat lähes hyväksyttävät... säätö siis toimii :lol:
Pitänee tulevana viikonloppuna ryömiä sinne alle ainakin tutkimaan miten tuota paineensäädintä säädetään... tai sitten nostella tiililetka taka-akselille :twisted:
Huomautus tuli hammastangonpään suojakumista mutta muuten kulkine oli kunnossa.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Hammastangon suojakumin vaihto päällänsä ja ongelmia saada kumi hammastangon olakkeelle (halk.54mm). Onko jollakin joku kikkakakkonen miten siinä prkl poterossa saisi levitettyä kumia niin, että lupsahtaisi olakkeelle?

Pitääkö palkata kätilö hoitamaan homma tai kasvattaa koukkupäiset kynnet... :shock:
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja jaketech »

koukkupäinen rauta, ei saa olla paksu, semmosella sain paikalleen mutta oli vanha kumi.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Duunasin sitten kaksikin erilaista koukkurautaa mutta huonolla menestyksellä. Sitten keksin tehdä "kenkälusikan" tai oikeastaan useammankin sellaisen. Ideana on, että "lusikat" kumin sisään ja toinen pää kotelon olakkeelle, toinen jekkuteipillä raidetankoon. Rasvaa lusikoiden pintaan ja sitten kumi päälle ja sopivalla putkenpätkällä työntäen paikoilleen. Tokalla yrityksellä se meni kuin strömssöössä :mrgreen: Lusikat tuunasin 1mm rosteripellistä ja olivat leveydeltään hieman kumin ulkopäätä kapeammat. Lievä taivutus loivan V:n muotoon ja olekepäähän pieni taivutus, että istui paremmin. Koukkuraudalla kun piti kumia paikoillaan samalla kun veti liuskoja veks niin kumi ei päässyt tulemaan mukana.

Liitekuvassa olen teipannut liuskat spraypurkin kannen päälle joka mallintaa kotelon olaketta ja tälläsin vanhan kumin malliksi. Finaaliasennuksessa liuskoja oli kaikkiaan 6kpl kun kolmella kumin vapaa reuna pökkäsi olakkeeseen eikä mennyt perille.

Suosittelen tätä kikkaa vastaaviin kumiasennuksiin :wink:

Kuva
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Jesh! Nyt on leima kupongissa ja paku baanalla :mrgreen:

Takajarrut teetti eniten murheita kun tokallakin kerralla taka-akselin jarrutasapaino oli yli 50% persiillään. Ekan kerran jälkeen tiukkasin painesäätimen jousia ja alkoihan sitä painettakin löytymään. Epätasapainon sain nipin napin alle 30% kun karhensin rummun sisäpintaa, poistin ylimääräiset voiteluaineet rasvanpoistosprayllä ja säädin jarrukengät mahdollisimman lähelle. 26% löytyi silti, että ei se ihan kohdallaan ole vieläkään mutta hyväksyttävä lukema kuitenkin.

Mietin tuon säätimen toimintaa ja päädyin lopputulemaan, että siinä täytyy olla kaksi erillistä säädintä integroituna samaan kuoreen. Kaksipiirinen jarrusysteemi kun ei oikein muuten vörki eikä erilainen jarrupaine eri puolilla selity. Jos häikkä olisi pääsylinterissä niin myös etupään paineet olisivat erilaiset.

Edit: Esitin tuon ylläolevan hieman kuin kysymyksenä josko joku tietäisi paremmin tuon härpäkkeen toiminnasta ja rakenteesta...
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Mun tuuriani :| Akussa vuotovirtaa 0,3-0,4A ja patteri tyhjänä kun päivän pari seisoo käyttämättömänä :evil:

Olisiko laturista diodi oikoisessa tai joku toimettomista/toimimattomista sähkövärkeistä kun tuon vuodon aiheuttaa mutta viikonloppuna aion syyn selvittää. Nyt sataa simona eikä just huvita mennä mittailemaan ja irroittelemaan sulakkeita sateessa. Perhana, että näitä vikoja riittääkin ja olisi näin keväällä muutakin tekemistä kun rählätä auton parissa. :veryangry
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Vuotovirtaskia on nyt mittailtu ja ainoa sulake joka vaikutti hieman vuotovirran määrään oli radion ja kellon sulake. Eli sulakkeiden takana olevat vaikuttaisivat olevan ok. Myös laturi oli ehyt joten vuotovirtamysteeri syvenee :|

Mitäpä muita kohteita, jotka eivät ole sulakekotelon takana ja jäävät virrallisiksi kun virtalukosta virrat katkaistaan, voisi epäillä..? Keskuslukitus?
Joku rele konehuoneessa napsahtaa kun kytkee akun ja jostain takaosasta pakua kuuluu hetken hurinaa jonka lähdettä en ole onnistunut paikantamaan :?

Nyt olen irroittanut akulta kaapelikengän aina kun parkkaan auton varttia pidemmäksi aikaa ja se on pelittänyt suht mallikkaasti... täkyä on riittänyt startteihin :wink:
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Vanha T4 Caravelle

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Kilahti ohjausakselin yläpään laakerista kuulat lattialle ja viiksivipujen tyhjiin väleihin. Laakerin ulkokehä on stanssattu virtalukon yläosaan ja oli pirun kireessä irroitella. Sopivalla tuurnalla irtosi. Stanssattu reuna vaati hieman hiomista, että tuli suoraksi. Sitten varsinaiseen ongelmaan...ohjausakselin halkaisija laakerin kohdalta on 22mm ja sellaista laakeria ei luettelot tunne...lienee joku saksalaisen oma mittastandardi vaikka eu-standardeista vouhkaavatkin. Ulkohalkaisija on 40mm ja paksuus 8-9mm. Kun kulkine on jo selvästi elinkaarensa puolesta laina-ajalla niin teetin sitten pronssista vastaavilla mitoilla liukulaakerin joka kestänee sen ajan mitä kulkineella on ennen paalausta.
Vastaa Viestiin