Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4D)

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4D)

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Moi,

Eli Onko jotain säännöksiä tai ongelmia tiedossa kun haluaisin vaihtaa
T4:seeni repsikan paripenkin semmoseen käsinojalliseen kapteeninpenkkiin, kuten myös kuskin penkin haluaisin vaihtaa käsinojalliseen malliin...?
Kuskin penkin vaihdossa tuskin on sen kummempaa, kiinnitys menee vanhoihin paikkoihin,
mutta tuo repsikan penkki, siihen varmaan täytyy jotku paikat tehdä?
Onko siinä katsastuksessa sitten jotain ongelmia tiedossa?

Jos joku tarttee paripenkkiä ja käsinojatonta kuskin penkkiä niin vaihtokauppaa voin tehdä kapteenin penkkeihin.
Harmaa väri ja hyvä ja ehjä kunto!
-----------------------
On mulla toinenkin ongelma.
Nimittäin pitäs pistehitsattu väliseinä ottaa pois :roll:
Mitäs hyviä keinoja siihen on olemassa? Leka? :D
-----------------------------
No on mulla kolmaskin ongelma.
Paljon maksaa hehkujen vaihdattaminen jossain perus korjaamolla suunnilleen?
(-97 2.4D T4)

Sori kun pistin nää ongelmani tälleen yhden otsikon alle mutta ei viitsinyt näin uutena tulokkaana tukkia heti koko palstaa :D

ps. kysyttävää riittää jatkossakin kun itselleni tuore ja ensimmäinen porteri alla josta pitäs camper-henkinen duunata ja kesällä suunnistaa euroopan reissulle ja jäädä sitten talvehtimaan espanjan lämpöön.

Kiitos jelpistä jo näin alkuunsa!
Hyviä vinkkejä olenkin jo lukenut täältä ja ajattelin itsekin rekisteröityä!
:buttrock
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Olen antanut itseni ymmärtää, että istumapaikkoja pitää olla rekisteriotteeseen merkitty määrä joten muutoskatsastus tuosta seurannee. Sinänsä homma ei ole paha rasti. Katsastusmies vain toteaa tehdyt muutokset ja tekee muutoksen rekisteriotteeseen. Homma maksanee muistaakseni n. 10e.

Omassa kulkineessani (-91 caravelle) tuo muutos on tehty ennen kun kulkine siirtyi omistukseeni ja olen harkinnut istuimien palauttamista ennalleen. On nyt rekisteröity vain kahdelle ja siitä aiheutuu toisinaan ongelmia kun matkaajia olisi enemmän. Voisi funtsia vaihtokauppaa mutta nämä mun penkit eivät ole kovin hyvässä hapessa istuinpäällisten alla, istuinpäälliset kyllä ovat melko uudet :wink:

Väliseinästä en osaa sanoa muuta kuin, että lekalla tulee rumaa jälkeä. Joku ohutkärkinen taltta voisi olla hyvä liitoksien irroittamiseen. Jos takana on tilaa, eli liitos ei ole ulkopinnassa niin poraamalla 10-13mm terällä liitoskohdan läpi saa hitsin avatuksi.

Mulla meni hehkujen vaihtamiseen 4h aikaa keulan aukaisuineen. Muut saa vaihdetuksi helposti mutta pumpun takana oleva vaatii hieman kikkailua. Jos meikätumpelo tekee homman 3h aikaan niin uskoisin korjaamo-oloissa ja -välineillä homman hoituvan vikkelämmin...1-2h tunnit...Itse vaihdoin samalla hehkujen ketjutuksen kuparilatan eristettyyn johtimeen kun se prkl latikka oli aina jostain oikosulussa runkoon ja käräytti hehkujen sulakkeen. Nyt toimii kuin junan vessa :mrgreen:
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Joo kiitoksia infosta!
Tuon muutoskatsastuksen tiesinkin että se siinä ainakin on tosiaan...
Mietin lähinnä että jos uuden penkin uudet kiskot eli kiinnityksen lattiaan tekee esimerkiksi vaan hitsaamalla penkin kiinni lattiaan niin onko se laillinen ja hyväksytty tapa, ettei siinä ole jotain "kestävyys" ongelmaa sitten, tuskinpa?

Penkkien kankaiden kunnolla ei sinänsä ole väliä kun ajateltiin penkin päällisiä itsekin.
Ei nyt ihan susiin viitsisi päittäin kuitenkaan vaihtaa.
Kunhan nyt ryhdissään suunnilleen ovat ja mikä pääasia, että käsinojat toimii :)
Voitaisiin tästä vaihtokaupasta jatkaa yksityisviestein, kuvien vaihdot ja paikkakunta :) niin pääsee asiassa ehkä etenemään.

Täytynee hehkutulpista kysästä sitten jos joku nyrkkipaja osaisi ilman sen suurempia äherryksiä.
Se on kun korjaamoille vie, niillä niiden tuntipalkoilla niin hirveästi ei viittis maksaa siitä, että he korjaamolla miettivät että mitenköhän tää menikään :D Sitä olettaa että siellä hommat hoituu sitten viimenään ja maksaa tehdystä työstä eikä mistään peukaloiden pyörittelystä.

Sitten olisikin takatilan eristys ja päällystys kankaalla kunhan kelit lämpenee :)
Täytyy ensin painepesurilla pesasta koko takatila jotta häviää pikku raksa-hajut jotta pystyy nukkumaan :)
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja nepela »

Tuohon penkkiasiaan... Omasta Tnelosesta (bussi) vaihdoin kuskin paikalle Recaron ja repsikan paripenkin yhdenistuttavaan. Kummatkin asensin erinäisillä kiskonpätkillä alkuperäiseen metallijalkaan jolloin auton omat turvavyöt säilyivät. Penkkien väliin rakensin säilytyslaatikon kun se alkuperäinen jalusta jäi siitä hölmösti näkyviin. Vaikka paikkaluku väheni yhdellä ei katsastushenkilö sanallakaan asiasta maininnut. Näinollen voin joskus paripenkin laittaa takaisin jos tarve vaatii.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Vaikka paikkaluku väheni yhdellä ei katsastushenkilö sanallakaan asiasta maininnut.
Ihmisiä nekin henkilöt ovat eivätkä aina huomaa kaikkea :twisted:
Mietin lähinnä että jos uuden penkin uudet kiskot eli kiinnityksen lattiaan tekee esimerkiksi vaan hitsaamalla penkin kiinni lattiaan niin onko se laillinen ja hyväksytty tapa, ettei siinä ole jotain "kestävyys" ongelmaa sitten, tuskinpa?
Uskoisin, että sieltä mattojen alta löytyy kiinnityskohta vaikka valmista reikää ei olisikaan. Hitsattunahan se on varmasti kiinni enkä usko, että siitä tulisi sanomista.
Penkkien kankaiden kunnolla ei sinänsä ole väliä kun ajateltiin penkin päällisiä itsekin.
Ei nyt ihan susiin viitsisi päittäin kuitenkaan vaihtaa.
Silleen normaalisti noi on kuluneet, ovenpuolen kangas on hiuki ja kuskin puolelta puhkikin kun siitä on väännetty pärssettä ulos muutaman tuhannen kerran. Muuten penkit ovat ryhdissä ja toimivat ja voin postata niistä kuviakin jos tarvis.
Asustelen täällä tampereen kupeessa pöndellä ja pääsee katsomaankin jos jaksaa tänne vääntää itsensä :wink:

Tuota rekisteröintijuttua mietin siten, että jos huomaavat muutoksen niin sit se on tehtävä, muuten en aio asiaa virkamiehelle mainostaa :twisted:
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

joo laittele kuvia tulemaan niin katsotaan. Itse olen Haminasta joten pikkusen tulee kilometrejä :P
Mutta ei tässä jäniksen selässä nyt olla.
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Muutama kuva penkeistä. Vänkärin palliin olen jo ehtinyt päälliset laittaa mut kuskin palli on vielä laittamatta. Tyypillinen kuluma ovenpuolella siinä on ja paikoin sen superloninpalalla. Tuli muuten mieleeni, että jos vaihdetaan niin tarvin tietty sen tyrvavyönkin siihen kakkospaikalle. Näissä mun kun ei ole kuin naaraspuolinen kiinnityspaikka sille.
Kuva

Kuva
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja jaketech »

mä muutin omasta caravellestä myös ampujanpuolen penkin yhden istuttavaksi. penkin telineen silppusin osiksi ja tein pienemän ni ei jää törröttää esille. mahtuu nyt kulkee taakse penkkien välistä. penkin telineet on lattiassa pulteilla kiinni joten on helppo irrottaa, penkin kiskot pulttasin telineisiin kiinni, lattarautaa hitsasin että sai kunnolla kiinni.
penkit otin mazda 626 sport saloonista.
katsastuksessa ei oo mitää ongelmaa ollut vaikka otteessa lukee 3 rekisteröity. väliseinäkin on mulla puolessavälissä autoa.
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Edelleen kiinnostaa kyllä tuo vaihto, tässä on vaan ollu muuta puuhaa/kiireitä.

Ongelma tossa vaihdossa on tää välimatka ja se että en saa tuotua penkkejä millään kun pitäs paikanpäällä saada sitte uudet penkit kiinni kun seisaaltaan on v*ttumainen ajaa ;)
Ari Rantala
Viestit: 114
Liittynyt: 11.1.2015 17:56

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja Ari Rantala »

Sorry mut mä taidan ottaa pakkia tässä penkkijutussa. Saan tuunattua takaosaan, jossa jo turvavyötkin valmiina, istuimen/-mia ja tykkään et se on helpompi rasti kun etupenkin vaihto turvavöineen.
Oletko purkaamojen sivuilta tzekannut mitä löytyy...
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Joo ei mitää.
Oon nettivaraosaa ja toria selaillut ja jotain purkaamojakin. Vaihto päittäin olis toki paras vaihtoehto. Hinnoissaanhan nuo tuppaa olemaan.
Se nyt ei niin tärkeä asia muutenkaan ole. Tulee vastaan jos on tullakseen. Saapahan kuljettaa kolmea henkilöä kahden sijaan. Joutuu vaan kömpimään takatilaan ulkokautta tai penkkien yli.
Jeeper
Viestit: 15
Liittynyt: 20.1.2011 15:09

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja Jeeper »

SimeoniT4 kirjoitti: On mulla toinenkin ongelma.
Nimittäin pitäs pistehitsattu väliseinä ottaa pois :roll:
Mitäs hyviä keinoja siihen on olemassa? Leka? :D
Muutin omasta T4:sta väliseinän yläosan irroitettavaksi. Meni siinä hetki poratessa pistehitsit auki... Muistaakseni sivuilta joutui vetämään rälläkällä jotkut kohdat auki kun ei mahtunut poraamaan.
Yläosan takaisin kiinnitys tapahtuu koriruuveilla.
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Juu. Koitin tuossa poraa ja taltta+vasara yhdistelmää.
Totesin että ei. Ei näin. Rälläkkää vaan.
Siitä sais joku noheva ja innokas irroittaja itselleen väliseinän kun tulee irroittamaan :)
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja jaketech »

SimeoniT4 kirjoitti:Juu. Koitin tuossa poraa ja taltta+vasara yhdistelmää.
Totesin että ei. Ei näin. Rälläkkää vaan.
Siitä sais joku noheva ja innokas irroittaja itselleen väliseinän kun tulee irroittamaan :)
plasmaleikkurilla lähtee mutta voi palaa autokin :lol:
mutta peltisaha, ei tuu kipinöitä ja menee ahtaaseen väliin. teriä voi mennä laatikollinen.

https://kauppa.elkristools.fi/img/i/cat ... tisaha.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Jeps. Täytyypä kiikaroida jos joltain sattus löytymään tommonen vehe.
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja jaketech »

SimeoniT4 kirjoitti:Jeps. Täytyypä kiikaroida jos joltain sattus löytymään tommonen vehe.
puuilosta ostin omani, rautasahan teristä saa tehtyä teriä. :wink:
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja nepela »

Miten olis monitoimityökalu. Hinta ja laatuhaitari on iso. Itsellä Makitan sellainen ja sopivalla terällä menee pulttikin poikki. Taipuu ahtaisiin väleihin ja on kätevä peli monessa muussakin hommassa :P
SimeoniT4
Viestit: 14
Liittynyt: 6.3.2015 23:22

Re: Repsikan paripenkin vaihto kapteeninpenkkiin (T4 -97 2,4

Viesti Kirjoittaja SimeoniT4 »

Kyllä varmaan olis.
Mut ei täs nyt viitti alkaa ostelee mitää älyttömiä laitteita, kun kesällä pitäs espanjaan muuttaa ja sitä ennen myydä irtaimistoa ja roinaa pois!
Hyviä vinkkejä kuitenkin ja täytyy lainata joltain tommosia laitteita. Eiköhän se irtaudu jollain noista!
Vastaa Viestiin