etupään kolina T4 -97 2.4D
etupään kolina T4 -97 2.4D
No tänään tuo meitin "uus" porteri alko kolisemaan kummallisesti etupäästä.
Ehkä kuskin puolelta se kuuluu suunnilleen. Kytkimen käytöllä ei vaikutusta.
Kuuluu kumpaan suuntaan tahansa käännettäessä. Ei ole murrosmainen rätinä vaan kolahtelu/kilahtelu/lonksutus/naksutus..
ohjauksessa se ei tunnu. Äänen kuulee kuitenkin aika selvästi, sen verran terävä naksuttelu on kyseessä. Mikähän sitä alko vaivaamaan.
Ihmettelin kyllä myös tänään aiemminkin maantiellä sellasta tasasta satunnaista nakutusta mutta se oli hiljaisempi. Mietin että vähän sama ääni kuin puhaltimen ropelli hiljaisilla kierroksilla nakuttaisi muovikoteloon (primeran viallinen puhallin aikanaan piti samansuuntaista ääntä nimittäin).
Muuten auto tuntuu normaalilta ja pehmeältä ajaa. Perkele. Ei sitten koeajossa voi ilmaantua tämmöset viat vaan just sen 2 päivää ostamisen jälkeen
Ehkä kuskin puolelta se kuuluu suunnilleen. Kytkimen käytöllä ei vaikutusta.
Kuuluu kumpaan suuntaan tahansa käännettäessä. Ei ole murrosmainen rätinä vaan kolahtelu/kilahtelu/lonksutus/naksutus..
ohjauksessa se ei tunnu. Äänen kuulee kuitenkin aika selvästi, sen verran terävä naksuttelu on kyseessä. Mikähän sitä alko vaivaamaan.
Ihmettelin kyllä myös tänään aiemminkin maantiellä sellasta tasasta satunnaista nakutusta mutta se oli hiljaisempi. Mietin että vähän sama ääni kuin puhaltimen ropelli hiljaisilla kierroksilla nakuttaisi muovikoteloon (primeran viallinen puhallin aikanaan piti samansuuntaista ääntä nimittäin).
Muuten auto tuntuu normaalilta ja pehmeältä ajaa. Perkele. Ei sitten koeajossa voi ilmaantua tämmöset viat vaan just sen 2 päivää ostamisen jälkeen
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Pyöränlaakeri oirehti itelläni just noin. Maantiellä tasainen naksutus, puolet hitaampi kuin pyörän pyörähdys. Käännöksissä epämääräisempi riippuen kumpaan suuntaan kurvas
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Hmm. Pyörän laakeri ei kyllä mieleen tullut. Siinä tapauksessa laakereiden olis pitänyt jo ruhjoontua aiemmin täysin pois käytöstä jotta laakerikehät siellä pääsisi kolisee. Mutta ehkäpä. Täytyypä huomenna runksutella rengasta ja kattoa jos se kovastikin kolisee ja lonkuttaa. Hmm... kiitos vastauksesta!
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Eilen muutes sovitin aluvanteen jakoa juurikin sille kuskin puolelle. Olisko sitte siinä sen verran laakeri päässyt elämään että aloitti lonksuttelun. Pultit on kireällä.
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Kyllä sen pyörästä tuntee jos noin iso väljyys laakerissa, ääni ei aina tule sieltä oikeasta paikasta, paljon vaihdettu vääriä osia väärään paikkaan, koita kaikkia pyöriä/väljyksiä
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Raidetangonpäät näissä ainakin on herkkiä kulumaan. Mut ei kai ne silti kolise käännettäessä mut kuopissa ehkä... Tämänkin väljyyden huomaa kyllä kun rengas ilmassa ja koittaa.
Transporter 2,5tdi vm99
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Nyt hieman testailtu lisää.
Eli kuopissa ei tule minkäänlaisia kolahduksia.
Ja nyt kun pyörin renkaat linkussa ympyrää niin ääni oli kuin hevosen laukkaa peltilevyn päällä oliks tarpeeks selvästi kerrottu?
Paikallistettiin ääni tulevaksi sittenkin selvästi repsikan puolelta kun ovet auki kurvailtiin. Ovet kiinni kuulostaa lähinnä siltä että ääni tulisi jostain vaihdekepin alta...
kolistelu kuuluu pintakaasulla ajettaessa myös tasaisella mutta erittäin harvoin. Mitä hiljempaa ajaa sitä kovempi ääni. 90km/h sitä ei edes oikein kuule kun on nopeaa ja vaimeaa ääntä. Hiljaa ykkösellä ympyrää ajettaessa kolina on kovaa. Ja kyllä se alkoi jo enemmän kovaa rutinaa muistuttamaan kun kolinaa.
:/
Onko se vetonivel? Sisempi vai ulompi?
Eli kuopissa ei tule minkäänlaisia kolahduksia.
Ja nyt kun pyörin renkaat linkussa ympyrää niin ääni oli kuin hevosen laukkaa peltilevyn päällä oliks tarpeeks selvästi kerrottu?
Paikallistettiin ääni tulevaksi sittenkin selvästi repsikan puolelta kun ovet auki kurvailtiin. Ovet kiinni kuulostaa lähinnä siltä että ääni tulisi jostain vaihdekepin alta...
kolistelu kuuluu pintakaasulla ajettaessa myös tasaisella mutta erittäin harvoin. Mitä hiljempaa ajaa sitä kovempi ääni. 90km/h sitä ei edes oikein kuule kun on nopeaa ja vaimeaa ääntä. Hiljaa ykkösellä ympyrää ajettaessa kolina on kovaa. Ja kyllä se alkoi jo enemmän kovaa rutinaa muistuttamaan kun kolinaa.
:/
Onko se vetonivel? Sisempi vai ulompi?
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
veikkaisin ulompaa.SimeoniT4 kirjoitti:Onko se vetonivel? Sisempi vai ulompi?
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
"Ja nyt kun pyörin renkaat linkussa ympyrää niin ääni oli kuin hevosen laukkaa peltilevyn päällä oliks tarpeeks selvästi kerrottu?
Paikallistettiin ääni tulevaksi sittenkin selvästi repsikan puolelta kun ovet auki kurvailtiin."
Oikeanpuoleinen ulompi vetonivel noiden kuvausten perusteella vaihtoon.
Paikallistettiin ääni tulevaksi sittenkin selvästi repsikan puolelta kun ovet auki kurvailtiin."
Oikeanpuoleinen ulompi vetonivel noiden kuvausten perusteella vaihtoon.
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
Korjaamolla käyty...
Ulompi ja sisempi murros vaihdettu ja kolinat hävis.
Hehkuja ei tämä nyrkkikorjaaja viitisinyt vaihtaa kun olis pitänyt kuulemma jakohihna irroittaa.
Lisähinnasta toki varmaan olis vaihtanut mutta se jäi nyt vielä hoitamatta tässä kohtaa.
Jostain olen lukenut ettei sitä hihnaa tarvitsisi irroittaa?
Samalla vaihdettiin moottoriöljyt ja vaihteistoöljyt.
Moottoriöljyiksi laitettiin Teboil Gold S 5w-40
(https://www.tokmanni.fi/tyokalut/teboil ... 0316547/dp" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ja vaihteistoon Shell Spirax S4 G 75w-90 (GL-4)
(http://www.motonet.fi/fi/kategoria/644/ ... a-peraoljy" onclick="window.open(this.href);return false;)
tämän korjauksen ja öljynvaihtojen jälkeen huomasin että käynnistettäessä pukkaa aika huomattavasti enemmän sinertävän harmaata savua. Hehkujahan ei vaihdettu joten ainakin yksi hehku sieltä on varmaan pois pelistä joten hetken kun se ronksottaa jotta lähtee kaikki pytyt toimintaan niin tuota savua se pukkaa. Mustaa savua ei tule.
Muistaakseni edellinen omistaja oli käyttänyt tuota samaa öljyä jos oikein muistan katsoneeni autoa ostettaessa joten siksi lähinnä ihmettelen että miten se voisi nyt noin selvästi asiaan vaikuttaa... Voihan se olla että muistan väärin.
Tuo moottoriöljy kuitenkin purkin mukaan käy niin bensiinimoottoreille kuin dieselmoottoreillekin vaikkei tuo suoranaisesti dieselmoottoriöljyä olekaan.
Kysymys kuuluukin onko nuo nyt huonot öljyt ja johtuuko savutus tuosta öljystä vai mistä?
Hehkut kun vaihtais niin tuo kylmäsavutus varmaan loppuis kun ei se savuta enään sen jälkeen kun kone käy nätisti.
Myös kovemmassa kiihdytyksessä ehkä hieman reilummin pukkaa savua kun aiemmin ei juurikaan pukannut savua..
Ulompi ja sisempi murros vaihdettu ja kolinat hävis.
Hehkuja ei tämä nyrkkikorjaaja viitisinyt vaihtaa kun olis pitänyt kuulemma jakohihna irroittaa.
Lisähinnasta toki varmaan olis vaihtanut mutta se jäi nyt vielä hoitamatta tässä kohtaa.
Jostain olen lukenut ettei sitä hihnaa tarvitsisi irroittaa?
Samalla vaihdettiin moottoriöljyt ja vaihteistoöljyt.
Moottoriöljyiksi laitettiin Teboil Gold S 5w-40
(https://www.tokmanni.fi/tyokalut/teboil ... 0316547/dp" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ja vaihteistoon Shell Spirax S4 G 75w-90 (GL-4)
(http://www.motonet.fi/fi/kategoria/644/ ... a-peraoljy" onclick="window.open(this.href);return false;)
tämän korjauksen ja öljynvaihtojen jälkeen huomasin että käynnistettäessä pukkaa aika huomattavasti enemmän sinertävän harmaata savua. Hehkujahan ei vaihdettu joten ainakin yksi hehku sieltä on varmaan pois pelistä joten hetken kun se ronksottaa jotta lähtee kaikki pytyt toimintaan niin tuota savua se pukkaa. Mustaa savua ei tule.
Muistaakseni edellinen omistaja oli käyttänyt tuota samaa öljyä jos oikein muistan katsoneeni autoa ostettaessa joten siksi lähinnä ihmettelen että miten se voisi nyt noin selvästi asiaan vaikuttaa... Voihan se olla että muistan väärin.
Tuo moottoriöljy kuitenkin purkin mukaan käy niin bensiinimoottoreille kuin dieselmoottoreillekin vaikkei tuo suoranaisesti dieselmoottoriöljyä olekaan.
Kysymys kuuluukin onko nuo nyt huonot öljyt ja johtuuko savutus tuosta öljystä vai mistä?
Hehkut kun vaihtais niin tuo kylmäsavutus varmaan loppuis kun ei se savuta enään sen jälkeen kun kone käy nätisti.
Myös kovemmassa kiihdytyksessä ehkä hieman reilummin pukkaa savua kun aiemmin ei juurikaan pukannut savua..
Re: etupään kolina T4 -97 2.4D
ei tarvi jakohihnaa irrottaa, jos se puhu pumpun remmistä ku 4 ja 5 pyttyjen hehkut jää pumpun taakse. kyllä ne saa sinne väliinki vaihettua mutta vaatii sorminäppäryyttä.SimeoniT4 kirjoitti:Korjaamolla käyty...
Hehkuja ei tämä nyrkkikorjaaja viitisinyt vaihtaa kun olis pitänyt kuulemma jakohihna irroittaa.
Lisähinnasta toki varmaan olis vaihtanut mutta se jäi nyt vielä hoitamatta tässä kohtaa.
Jostain olen lukenut ettei sitä hihnaa tarvitsisi irroittaa?
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto