T5 multivanin webasto

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
k1rehc
Viestit: 5
Liittynyt: 23.1.2013 6:54

T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja k1rehc »

Tsöh ! Ongelmana saksankielinen ohjekirja. Kertoisko joku pikaohjeet kuinka webastoa käytetään ja mitä symbolit tarkoittaa :/ ?
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja ibel »

Laitatko kuvaa minkälaine se paneeli on.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
k1rehc
Viestit: 5
Liittynyt: 23.1.2013 6:54

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja k1rehc »

Kuva

Kuva
k1rehc
Viestit: 5
Liittynyt: 23.1.2013 6:54

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja k1rehc »

Taitaa olla mikki hiiriä nää über volskijäbyt täällä.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja ibel »

Eikös Google kääntäjä toimi?? Onko sulla ees mainita mallia?? Googlella vois löytyä iha valmistajan ohjekirja... :roll: Annetuilla tiedoilla tästä ettimää.
Näin ilman mitään manuaalieja voisin arvailla.
Ropeli tarkottaa tuuletusta, kesällä puhaltaa ilmaa sisälle ja näin pyrkii viilentää autoa.
Nuo kaks muuta on lämmityksen, oma veikkaus ois et aallon päällä oleva ois veden lämmittämiseen (moottorin esilämmitys) ja tuo toine sitte sisäilman. Tosiaan, kun en tiiä onko sulla kabiinin lämmitykseen omaa webaa vai hoituuko kaikki lämmitys yhellä lämmittimellä. Ootko kokeilemalla kokeillu, mitä tapahtuu mistäkii??
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
k1rehc
Viestit: 5
Liittynyt: 23.1.2013 6:54

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja k1rehc »

Jotaki selvää sai kääntäjällä. Webasto tarraa ei löydy mistään nii en tiiä mallia. Vasemmasta nuoli ja tasaviiva nappulasta näkyy aika 90, lämpee ainaki sisältä... oikeella olevat katkoviiva nuolesta ja tuulettimesta tulee aika 30 ja ne sammuu parin sekunnin jälkeen kun nappia painaa. Eivät käynnisty.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja ibel »

Juujuu, multa loppuu avut. Ei oo kokemusta kyseisesta paneelista. Weban kylestä pitäis viimestää löytyä malli. Kannattaa käyä myös ihan lähimmässä merkkiliikkeessä kysymässä, josko ne osais antaa neuvoja.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Avatar
teuska
Viestit: 72
Liittynyt: 17.11.2014 20:50
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja teuska »

k1rehc kirjoitti:Tsöh ! Ongelmana saksankielinen ohjekirja. Kertoisko joku pikaohjeet kuinka webastoa käytetään ja mitä symbolit tarkoittaa :/ ?
Auttaisiko tämä asiaa, myös muille jatkoa ajatellen:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_329.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

tai vaihtoehtoisesti (tuolta löysin myös ylemmän linkin)
http://lmgtfy.com/?q=vw+t5+user+manual" onclick="window.open(this.href);return false;

Jatkossa muutenkin ehkä kannattaa hieman eri sävyllä kysellä asiaa jos oikeasti haluaa tietoa saada. Vittuilu harvemmin motivoi ilmaiseksi auttamaan, en kyllä usko että tältä palstalta tieto loppuisi ensimmäiseksi kesken.


Sitten omaan kysymykseen webastoista. Tuossa t5 Transporterissa Suomesta ostetussahan on yleensä webasto alunperin lisälämmittimenä suoraan tehtaalta (ei siis tuota katossa olevaa lämmittimen ohjausta). Sen lisäksi sitten asennettu ovaalikelloa, jotta pystyy käyttämään lämmitintä myös esilämmitykseen yms. Tämmöisestähän ilmeisesti on hankalaa saada lisälämmitys-ominaisuus poistettua kokonaan käytöstä.

Ratkaisuina on esitetty CAN-väylien katkaisemista ECUn ja Webaston väliltä, jolloin kellolla saisi lämmitettyä, mutta ECU ei saisi kytkettyä lisälämmitintä päälle, sillä yhteys on poikki. Tällöinhän myös vikakoodit sitten ilmestyvät aina muistiin.

Jatkokysymys nyt itseltä tuohon johtojen pätkimiseen. Saako noita ohjausyksiköitä jotenkin koodattua niin, että ohjelmoisi niistä kokonaan webaston pois. Eli siis kertoisi autolle jotenkin ettei siinä edes olekaan webastoa, jolloin se ei myöskään sitä etsisi -> ei vikakoodeja, mutta webasto jäisi tällöin toimimaan vain jälkiasennuskellolla.
Tuskin tuo ainakaan mitenkään rasti ruutuun VCDS kautta onnistuu, mutta onko se ylipäätään mahdollista mistään? Koska kai noita autoja tehtaalta lähtenyt on myös ilman lisälämmitintä, onko niissä sitten kokonaan erilainen ECU?

Potilaana toimii 2006 käyttöönotettu 2.5 TDI 4motion, moottorina BNZ ja manuaali-ilmastoinnilla.

Edit: Äh, imeisesti sinne ei tule mitään erillistä käynnistymiskäskyä muualta, vaan Webaston oma ohjain J162 käynnistyy kun tietyt raja-arvot täyttyvät ulkoilman ja jäähdytinnesteen lämpötilan yms osalta. Silti kuitenkin, olisiko mahdollista, ilmeisesti Onboard Supply Control Unit:ia (09- Central Electronic VCDS:ssä ?) ohjelmoida niin, että ohjelmallisestikin yhteys webastoon kokonaan katkeaisi?
Audi A4 Avant 3.0TDIq tiptronic - 08

VCDS HEX-v2
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Eikös tämmösessä tapauksessa ole käytetty jotain vastusta ulkolämpötila-anturin tilalla? Ei saa lämmitin tietoa että on tarpeeksi kylmä, eikä lähde ajon aikana käyntiin.
Avatar
teuska
Viestit: 72
Liittynyt: 17.11.2014 20:50
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: T5 multivanin webasto

Viesti Kirjoittaja teuska »

On kyllä vissii, sekin toiminee muuten ihan ok, mutta joidenkin mukaan saattaa tuoda mukanaan omia ongelmia. Aiheuttanut ainakin sitä, ettei flektit lähde välttämättä pyörimään aina jos esim ilmastointia käyttää. Eli pitäisi sitten ainakin muistaa kesäksi poistaa viritykset käytöstä.

Vagarenan puolelta tuli neuvoa, että saattaisi toimia jos ottaa piuhat webastolta irti ja sen jälkeen CAN Gatewayltä poistaisi lämmittimen listoilta. Tarvii ensi viikonloppuna varovasti katsoa miltä asetukset näyttää ja miettiä sitten uskaltaako tuota koittaa.

Hakusessa siis ratkaisu millä saisi lisälämmittimen pois käytöstä, ilman vikakoodeja, mutta kuitenkin kellolla toimivana. Ja auton käyttäjiltä toivomus, että saataisiin semmonen ns kerralla kuntoon ratkaisu, tottakai mieluusti vielä halvalla...

Eipä pitäisi kenellekään mainita että omistaa tuotakaan piuhaa :D
Audi A4 Avant 3.0TDIq tiptronic - 08

VCDS HEX-v2
Vastaa Viestiin