T5 2,5tdi -08 portterin kone lupsuttaa???

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
portterimies
Viestit: 1
Liittynyt: 11.2.2016 8:40

T5 2,5tdi -08 portterin kone lupsuttaa???

Viesti Kirjoittaja portterimies »

Onko käryä mistä konee jakopään puolelta kuuluu kylmänä lupsuttavaa ääntä. Lämpimänä vähän vähemmän. Ei tunnu vaikuttavan apulaitteisiin/ koneen käyntiin. ajettu 350 th
ripe
Viestit: 27
Liittynyt: 27.4.2013 23:57
Paikkakunta: Joensuu/Sotkamo

Re: T5 2,5tdi -08 portterin kone lupsuttaa???

Viesti Kirjoittaja ripe »

Samaa olen itsekin -07 bnz-koneisesta muutaman viikon kuunnellut.

Ensimmäisenä tietenkin mielessä nokka-akselin ja paininkuppien kulumisesta aiheutuva ääni imupuolelle.
Varsinkin kylmänä heti startin jälkeen muutamia sekunteja kuuluva ontolta kuulostava "lopsutus", vähän kuin nuorena poikana 2t-mopoon vaihdetun vapaavirtaussuodattimen aiheuttama imuääni. Heikkeenee ja lopulta vaimenee kokonaan koneen hetken käytyä. Ei kovene/vahvene kierroksia nostettaessa.
Ei myöskään tupsuttele ilmansuodattimen puolelle, elikkäs suodatin oli puhdas/karstaton ja suodattimelle tulee selkeä jatkuva imu koneeseen päin.

Voisko vika olla jossain alipainepuolella eikä niinkään nokka-akselissa/paininkupeissa?

Mulla tuossa jo kilometrejä 433tkm.
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
ripe
Viestit: 27
Liittynyt: 27.4.2013 23:57
Paikkakunta: Joensuu/Sotkamo

Re: T5 2,5tdi -08 portterin kone lupsuttaa???

Viesti Kirjoittaja ripe »

https://www.youtube.com/watch?v=VGFnVv2L7M8" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa linkin videolla vähän samanlaista äänimaailmaa. Kuuluu noin voimakkaana ehkä pari kolme sekuntia kylmäkäynnistyksestä (paitsi tänään ei ollenkaan) ja sen jälkeen häviää oikeastaan kokonaan.
Ilmansuodattimelle päin ei tupsuttele vaan imee normaalisti moottoriin päin.
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
ripe
Viestit: 27
Liittynyt: 27.4.2013 23:57
Paikkakunta: Joensuu/Sotkamo

Re: T5 2,5tdi -08 portterin kone lupsuttaa???

Viesti Kirjoittaja ripe »

Itse itselleni vastaten. Muutamia viikkoa ajoa ja ääni sen kuin paheni, ja lopulta kuului ihan ajaessakin.
Tänään 26.2. ääni tosin hävisi kokonaan ja käyntikin tasaantui 2,5 litran vitoskoneen arvolle sopivaksi. 8)

Eli nokka-akselin vaihdollahan siitä päästiin, toki paininkupit ja laakerisarja vaihtui myös. Vanhassa nokassa ehken 3. sylinterillä oli jonkin näköistä nokan mallia jäljellä, muut aikalailla pyöristyneet olemattomiin. Ihan tuntuvat purseet nokkien sivuilla. Myös laakeriliuskat kuluneet ja kuluttaneet nokka-akseliin pahat jäljet.

Jälkiviisaana ois myös ainakin suuttimien tiivisteet ja johtosarjan voinu vaihtaa, mutta mennään nyt sormet ristissä kohti seuraavaa remonttia. :buttrock Ainakin käsijarruvaijerin vaihdattaa ennen leimalle vientiä. :mrgreen:

Laakkosen korjausarvio "omalla nokka-akselisarjalla" töineen oli noin 3000-4000 euroa. Täällä paikallisella korjaamolla itse hankituilla osilla kokonaiskustannukseksi jäi hitusen vajaa 1300euroa, joista töiden osuus noin puolet.
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
Vastaa Viestiin