Tupla-akut
Tupla-akut
osaisiko joku TODELLA havainnoillistaa, kunka saa tehtyä kytkennät lisä-akkuun, omasta akusta. niin että lataa käydessä ja katkaisee, kun auto ei käy? en ole löytänyt vielä todella havainnoillistavaa kuvaa/kertomusta. mitä osia ja mitä kaapelia pitää olla.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Veneisiin noita sarjoja myydään ihan plug 'n' play mallisina. Kysy jostain venetarvikeliikkeestä. Sarjassa on riittävän paksua virtakaapelia, kengät, sulakkeet, iso päävirtarele ja herätejohtoa.
Periaatteessa tuommoisen voi kyllä ihan itsekin tehdä, jos vaan ymmärtää miten rele kytketään (jos ei tiedä, ei kannata edes yrittää. Riski auton palamiselle on turhan suuri). Releeseen tulee positiivinen virta toiselta akulta (päävirtakaapeli), heräte esim. laturilta ja herätteelle maa. Releestä taas lähtee positiivinen virta (toinen päävirtakaapeli) toiselle akulle. Molemmat akut ovat taas maadoitettu runkoon. Pelimies suojaa päävirtakaapelit riittävillä sulakkeilla, muuten saattaapi auto palaa. Rele kun saa herätteen laturilta, se vetää ja avaa kontaktit päävirtakaapeleille. Kun laturilta tuleva heräte häviää, rele katkaisee kontaktin. SIlloin kaksi akkua ovat toisistaan erillään. Eli voi soitella musiikkia ja paistaa lettuja invertterin kanssa, käyttää vaikka koko akun melkein kuivaksi. Toinen akku pysyy varattuna, koska ei ole sähköisessä kontaktissa toisen akun kanssa.
Kuvan löytää vaikkapa lisävalojen releen kytkentäohjeesta. Releen pitää sitten kestää virtaa, mikään perus 30-40A rele ei riitä. Laturikin kannattaa olla kunnossa, sillä se joutuu lataamaan kahta akkua. Tietysti ei olisi pahitteeksi, jos akun saisi aina välillä verkkovirtalaturin päähän, vaikkapa johonkin älylaturiin, esim. C-tek.
Periaatteessa tuommoisen voi kyllä ihan itsekin tehdä, jos vaan ymmärtää miten rele kytketään (jos ei tiedä, ei kannata edes yrittää. Riski auton palamiselle on turhan suuri). Releeseen tulee positiivinen virta toiselta akulta (päävirtakaapeli), heräte esim. laturilta ja herätteelle maa. Releestä taas lähtee positiivinen virta (toinen päävirtakaapeli) toiselle akulle. Molemmat akut ovat taas maadoitettu runkoon. Pelimies suojaa päävirtakaapelit riittävillä sulakkeilla, muuten saattaapi auto palaa. Rele kun saa herätteen laturilta, se vetää ja avaa kontaktit päävirtakaapeleille. Kun laturilta tuleva heräte häviää, rele katkaisee kontaktin. SIlloin kaksi akkua ovat toisistaan erillään. Eli voi soitella musiikkia ja paistaa lettuja invertterin kanssa, käyttää vaikka koko akun melkein kuivaksi. Toinen akku pysyy varattuna, koska ei ole sähköisessä kontaktissa toisen akun kanssa.
Kuvan löytää vaikkapa lisävalojen releen kytkentäohjeesta. Releen pitää sitten kestää virtaa, mikään perus 30-40A rele ei riitä. Laturikin kannattaa olla kunnossa, sillä se joutuu lataamaan kahta akkua. Tietysti ei olisi pahitteeksi, jos akun saisi aina välillä verkkovirtalaturin päähän, vaikkapa johonkin älylaturiin, esim. C-tek.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Tuossa on melkein helpoin ratkaisu. Venekäyttöön tehty lataussolenoidi. http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1714
Toimii yksinkertaisesti niin, että tuo mokkula vaan läimästään akut yhdistävän päävirtakaapelin väliin.
Toimii yksinkertaisesti niin, että tuo mokkula vaan läimästään akut yhdistävän päävirtakaapelin väliin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
kiitoksia!!
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
täytyy palata vielä tähän aiheeseen... kuinka paksu johtoa olette käyttäneet virtapiuhana ja laturilta heräte piuhana? mistä kohtaa heräte?
en löytänyt mistään valmista asennussarjaa ja ei tuo ebay juntilta luonnistu
en löytänyt mistään valmista asennussarjaa ja ei tuo ebay juntilta luonnistu
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
6mm² olen itse käyttänyt ja niin on tuossa valmiissa sarjassakin. Laturin herätteeksi riittää alle puolentoista neliön piuha. Heräte on ehkä helpoin kaivella vaihdevivuston tienoilta vaihteiston päältä, jos pohjapanssari on paikoillaan. Tämän kuvan alalaidassa on johtonippu, jossa menee muistaakseni sininen, ohut johdin.
Tuolta sen täydellisen asennussarjan (kengät, liittimet, rele, johtimet, sulakkeet) saisi kotiovelle toimitettuna 38€ hintaan. Voin avustaa hankinnassa, jos on tarvis, privalla voi lähestyä.
Tuolta sen täydellisen asennussarjan (kengät, liittimet, rele, johtimet, sulakkeet) saisi kotiovelle toimitettuna 38€ hintaan. Voin avustaa hankinnassa, jos on tarvis, privalla voi lähestyä.
Noita pienempiä releitä voisi laittaa pari tai kolmekin rinnakkain, alkaa sitten virtaa kulkemaan. Tosin kaapelinkin pitää olla jo ihan tymäkkää, jos meinaa 90A pistää kulkemaan
Karavaanitarvikkeita myyvät firmat varmaan myy näitä kamppeita ainakin, venetarpeet myös. Järeitä releitä saanee elektroniikka ja sähkötarvikeliikkeistä, ainakin tilaamalla.
Karavaanitarvikkeita myyvät firmat varmaan myy näitä kamppeita ainakin, venetarpeet myös. Järeitä releitä saanee elektroniikka ja sähkötarvikeliikkeistä, ainakin tilaamalla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Aluperihän tuo lisäakku on vain lämmittimille ja joillekin sisävalaistuksille (ymmärtääkseni) ja sille ei ole paksuja kaapeleita vedetty. Rele on ihan tavallinen diodilla varustettu kytkentärele jonka ohjaus on katkaistuna auto sammutettuna ja startatessa. Virtakaapeli kytkentäreleelle lähtee suoraa käynnistysakun plusnavasta, alunperin ei välissä ole mitään sulaketta mutta kannattaa laittaa kun systeemin rakentaa.