Jarrupaineen säädin

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

Perhana, tuli katsastuksessa hylky jumissa olevan jarrupaineen säätimen takia :evil: .
Minkäslainen elukka tämä oikein on, voiko sitä korjata vai onko parempi ostaa suoraan uusi? Saattaisi olla että liuottelemalla ruosteita ja rapaa pois se alkaisi taas herkistymään. Mulla ei ole kyllä nyt oikein hajua millainen osa se on ja miten se toimii... sehän kai tunnistaa kuormituksen jousituksen asennosta ja päästää taakse enemmän jarrupainetta kun on kuormaa päällä eli jousitus matalammalla.

Tästä päästäänkin toiseen asiaan eli kun on madallusjouset takana tuo kyseinen paineen säädin kannattaisi kai säätää, muuten tulee vähän takapainoiset jarrut (erityisesti liukkaalla vaarallista) kun se luulee että on täys poka päällä kun jousitus on matalalla.

Mitäs kannattaisi tehdä;
1) Budjettiratkaisu eli koitan saada vanhan säätimen herkisteltyä
2) Ostetaan uusi mokkula (onkohan arvokas?)
3) Ostetaan uusi mokkula ja säädätetään merkkiorganisaatiossa

Sehän on selvää että vaihtoehto 3 olisi viisain ja rahamiehen ratkaisu. Minä olen niin a) nuuka ja b) köyhä että koittaisin ensin oikotietä onneen. Jos tuo säädin itsessään ei ole poskettoman kallis niin voisi sen ostaa ja laitattaa kuntoon kerralla. Pitää alkaa muutenkin säästämään rahaa täydelliseen jarruremppaan, kun alkaa olla levyt aika kuluneet.

Onko lajitovereilla kokemuksia kyseisestä ongelmasta? Oletteko säädättäneet paineen säädintä madalluksen jälkeen?

P.s. Oli muuten hintaa tälläkin lystillä; 61 euroa katsastus + päästöt, sekä 45e (!) muutoskatsastuksesta (renkaiden ja alustasarjan takia). Onneksi on niin vanha rousku ettei mene vielä 14 euroa OBD maksua (=tökätään pistoke liittimeen, n. 30 sek homma). Vähän otti pattiin maksaa reilu satanen hylsystä... Ei mitään rajaa tuolla ahneudella?! Paljonko mahtaa olla sakko katsastamattomalla autolla ajosta?
Avatar
majuri
Viestit: 9
Liittynyt: 26.2.2005 14:22
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja majuri »

Se on muistaakseni pikkasen toista sataa se säädin uutena motonetissä. Helpommalla/halvemmalla pääsee kun konttaa, herkistelee ja säätää itse. Ei muistaakseni kummoinenkaan homma kun siihen ryhtyy, muistaa vaan ettei säädä kun on pyörä/pyörät ilmassa...

Ja tää on vaan mun(P.A duunari) mielipide. :!:
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

Könysin auton alla ja putsailin ja koitin ymmärtää miten se toimii.
Tuollaisen kuvan löysin:

Kuva

Voisiko joku vielä valaista miten tuon pitäisi toimia? Rasvailin ja pieksin sitä niin huomasin että liikkuuhan se jotenkin, eli tuo osa 1 liikkuu kuormituksen mukaan ylös-alas. Liike on aika pieni, puhutaan milleistä. Noinko sen pitää toimia? Motonetissä maksaa 109 euroa tuo kikkare.
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

GT Passatissa muistaakseni aikanaan napsahti tuon säätimen takia, lähti toimimaan ruosteenirrottajalla ja rasvauksella. Sen liike ei todellakaan ole pitkä ja jos ei kovin isoilla kuormilla ajele, se saattaa jumittua. Lähtee kyllä yleensä herkistelemällä liikeelle. Ennakoiva huolto ei ole koskaan pahasta, mutta mistäpä noista tietää.
Avatar
majuri
Viestit: 9
Liittynyt: 26.2.2005 14:22
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja majuri »

Se kikkare on akselissa kiinni ja perän painuessa, ne 2 jousta vetää jarrupaine venttiiliä auki. Mitä enemmän perä painuu sitä enemmän akseli kiertyy=paineventtiili aukeaa enemmän. Tosin kun harvoin on raskasta kuormaa, venttiili "paskottuu" ja ei palaudu auettuaan. Tästä johtuu täysi jarrupaine taka-pyörillä.

Toivottavasti joku edes ymmärtää mitä yritin selittää :? :?
Vw Passat 1,9 Tdi PD

Vw Passat 1.9TD ic
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

kyllä se yleensä pelaa jos sen saa edes hiukan liikkumaan =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

Vaihdetiin koko osa uuteen kun päräytin jarruputkenkin halki koejarrutuksissa. Meni vähän jarruputkiakin vaihtoon, ja olipa ne tosiaan haperoita. Ehkä ne on hyvä uusiakin vähän niinkuin 17-vuotislahjaksi. Säädin oli paikallisessa liikkeessä niin kallis etten viitsi edes muistella sitä... No, jarrut on parempi pitää kunnossa ja ei kai tuon remontin hinnalla olisi esim. uuteen Volvoon saanut kun öljyt vaihdettua ja vararenkaan ilmanpaineen tsekattua merkkihuollossa. (Yritän vaan liennyttää korjauslaskun aiheuttamaa kroonista ahdistusta menetettyjen kesälomarahojen puolesta)

Kannattaisi varmaan koittaa vähän suojata sitä loskasateelta, mietin jos kävisi virittelemässä muovipussin sen säätimen päälle suojaksi niin ei roiskuisi suoraan kaikki suolamöskät siihen uutuuttaan kiiltävään paineensäätimeen.
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

No eipä tuo vielä ole paha. Firman PPV:n jarruremonttiin meni lähemmäs 7K€ eikä tullu edes kuntoon. Vika oli ABS johdossa :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
spideri
Viestit: 6
Liittynyt: 9.2.2009 21:35

Viesti Kirjoittaja spideri »

Itsellä on takajarrut olleet parisen vuotta melko heikonlaiset. Kuitenkin on pain parisen vuotta ajetut levyt ja palat takana ja silti meinaa tulla hylsy joka kerta takajarrujen kanssa. Eräällä korjaamolla meinasivat vaihtaa paineensäätimen, mutta en silloin antanut vaihtaa. Säädin kuitenkin näytti katsastuksessa liikkuvan, mutta voiko säätimessä sisuskalut jäädä jumiin tms, että ei oikein peräpäälle menisi paineita?
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

mikä auto ? laita tonne tietoihin vaikka auton malli niin helpottaa arvailua ;) siinä paineensäätimessä on säätökin kyllä...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
spideri
Viestit: 6
Liittynyt: 9.2.2009 21:35

Viesti Kirjoittaja spideri »

Äh....perusmoka. Kun pitkään tappelin kirjautumisen kanssa, niin ei aina jaksanut täyttää jokaista kenttää.
Eli omistuksessa olisi -97 Transporter (T4), kuten nyt pitäisi tiedoissakin olla.
VW Transporter -97 2.4D
Vastaa Viestiin