Sähkö ongelma

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Sähkö ongelma

Viesti Kirjoittaja Patse »

Tuli laitettua toinen tupakansytytin autoon ja varastin virrat radion piuhoilta.. Siten että sammuu kun avaimen nappaa autosta pois, eli gps:lle oli tarkoitus laittaa.. (Oli oikeat piuhat ja ihan asialliset kytkennät..)

Mutta tuli ongelma, nyt radio toimii enää vain avainta kääntäessä 1 asentoon, ei muuten. Radion heräte puuttuu muulloin. Ratin allaoleva sulake ehjä ja vaikuttaa toimimiseen, radion sulake myöskin.. Ja +12v tulee aina, mikäköhän helvetti tosta on voinut mennä, ainoa korjaus mikä tulee mieleen on kytkeä radion heräte tuohon toiseen akulta tulevaan piuhaan ja sammuttaa ja käynnistää radio aina napista :D

Käymään lähtee ja kaikki äkkiseltään katsottuna muuten toimii, hanskalokeron valokin syttyy kun virrat kytkee päälle..

Miten muuten toisilla, kun virta-avaimen vääntää off asentoon naputtaako rele tai jokin muu 2-3 kertaa? Ensi kertaa kuulin tässä yhteydessä, tarttis olla nopee ja juosta kuuntelemaan..

Virtalukko tuossa on kyllä kulunut, avain lähtee asennosta riippumatta pois, mutta vika tuli testaessa uutta kytkentää.

Onko jollain muulla ollut vastaavaa propleemaa radion kanssa?
Transporter 2,5tdi vm99
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

En nyt ihan ymmärrä mutta eikös se toimi ihan oikein noin. Heräte tulee virtalukon kautta ja sitä ei tule paitsi acc (1) asennossa. Vai meinaatko että radio ei toimi myöskään kun auto käy eli starttivirrat päällä, vaan ainoastaan virtalukon acc asennossa. Sitten on jo erikoisempi juttu.
Ei kai GPS niin paljoa virtaa tarvitse että se sotkisi ton acc syötön? Tokihan voi koittaa myös relekäyttöä, eli rele jota ohjaa toi mankalle tuleva acc. Rele katkoo suoraa akkuvirtaa.

Kytkennöillä tota ei voi mielestäni pilata, eihän ryöstöä tarvi tehdä kun ton virtalukon kautta tulevan ja maan johtoihin. Ja maankin voi viedä suoraan koriin kiinni.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Hyvä kun vastaillaan :D

Joo siis avainta kun hieman pyöräyttää niin heräte tulee. Ja kun starttivirrat päällä, radio ei toimi eikä siis virtaa tule. Eikä myöskään auton käydessä.

Otin virrat nyt tuolle tupakansytyttimelle hanskalokeron valosta, tulee ainakin sulakkeen takaa ja toimii niin kuin halusinkin. Radion kytkin pelkästään tuohon akulta suoraan tulevaan johtoon joten sekin toimii nyt napista laittamalla päälle.

Tuo Radion heräte kun tulee virtalukon kautta niin voiko sinne tulla johonkin katkos gps:n ottaman virran määrästä?Eli virtalukko menisi sököksi, tai joku muu? :oops:

Ja toi naputus tulee ilmeisesti hehkuista, naputtaa muutaman kerran kun avaimesta kääntää starttivirran pois, ja myöskin yhtälailla silloin kun sammuttaa auton..

Vaikeasti selitetty, enkä tiedä vaikka olisi ennenkin moista naputusta pitänyt, radio kun yleensä piippailee myöskin kun virrat sammuttaa..

Edit.

Hmm, Vikakoodit kun katsoin, herjasi ilmeisesti ajonestoa estäneen käynnistyksen. En kyllä moista huomannut, johtunee kun renkutin edes takas virtoja päälle..
Transporter 2,5tdi vm99
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Kävin motonetistä kokeeksi virtalukonpohjan hakemassa, toivottavasti on helppo vaihtaa..

Ei oikeen aiheen alle sovi mutta onkos porukalla jarrut jumittaneet näissä? Mulla molemman puolen etujarrut laahaa ajoittain niin että savu nousee kun pysähtyy, haisee kuin olisi kytkin palanut... Polkimestakin silloin huomaa kun jäävät päälle, silloin ei tarvi kun hiukan hipasta poljinta kun rupeaa kunnolla ottamaan... Pirullinen kun ei oikeen lähe millään auki noi kun jumittaa, tarttis ehtiä koittaa avata jarrut ja herkistellä jotain mikä liikkuu tai edes kuuluisi liikkua :D liukutapit ainakin..
Transporter 2,5tdi vm99
msippala
Viestit: 14
Liittynyt: 11.9.2008 10:47
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja msippala »

Ei oikeen aiheen alle sovi mutta onkos porukalla jarrut jumittaneet näissä?
Mulla ainakin oli ihan tätä ongelmaa viime syksynä. Parin kuukauden ajan aina aika ajoin laahasivat niin, että kerran meni toinen eturatas itsekseen sutiksikin kun asfaltilla oli risteyksessä soraa ja risteykseen tullessa painoi kytkimen pohjaan. Laahausta kesti aina muutaman minuutin, jonka jälkeen saattoi mennä päiviä ennen kuin seuraavan kerran hirttivät kiinni. Vikaa ei ehtinyt kuitenkaan koskaan etsiä, eikä ole sen koommin oireillut. Tähän samaan liittyi usien myös kova jarrupoljin ja tuolloin myös jarrujen tehottomuus. Olisiko sitten pääsylkyssä ollut kuraa ja ei päästänyt nestettä takaisin säiliöön.
Linkomies
Viestit: 71
Liittynyt: 17.5.2009 17:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Linkomies »

Patse kirjoitti:Kävin motonetistä kokeeksi virtalukonpohjan hakemassa, toivottavasti on helppo vaihtaa..
Ei oo vaikeaa, muuta kuin se pikkuruuvi millä on kiinni. Vaatii ristipään irtokärjen ja pihdit.

Itellä palaa himmeästi hehkunvalo.. en oo vielä keksinyt syytä. Hehkut tarkistettu ja toimii. Ei syötä virtaa käydessä. Onko maavika vai releessä?
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

msippala kirjoitti:
Ei oikeen aiheen alle sovi mutta onkos porukalla jarrut jumittaneet näissä?
Mulla ainakin oli ihan tätä ongelmaa viime syksynä. Parin kuukauden ajan aina aika ajoin laahasivat niin, että kerran meni toinen eturatas itsekseen sutiksikin kun asfaltilla oli risteyksessä soraa ja risteykseen tullessa painoi kytkimen pohjaan. Laahausta kesti aina muutaman minuutin, jonka jälkeen saattoi mennä päiviä ennen kuin seuraavan kerran hirttivät kiinni. Vikaa ei ehtinyt kuitenkaan koskaan etsiä, eikä ole sen koommin oireillut. Tähän samaan liittyi usien myös kova jarrupoljin ja tuolloin myös jarrujen tehottomuus. Olisiko sitten pääsylkyssä ollut kuraa ja ei päästänyt nestettä takaisin säiliöön.
Vois olla nestepuolella skeidaa kyllä kun muistan jarruletkujen vaihdon jälkeen poljin oli tuollainen kovanlainen ja hieman jarrut laahasivat, mutta se oli vain kerran, sitten toimi normaalisti.. Hassua vaan kun kylmänä toimii ja noin 10km ajon jälkeen rupeaa tahmaamaan.(Nytkin oli vain 1 risteys missä joutui jarruttamaan) Etukulmat nostaa ylös niin aika jumissa on.. Jäähdyttyään pyörii kevyesti taas..

Eli vahva veikkaus nesteen kulussa tai kakkos arvauksena jarrupalat säätyneet liian lähelle levyä ja lämmettyään hieman rupeaa ottamaan kiinni ja :arrow: , siinä pulma. Perjantaiseksi huolto varattu, mulla palo käpy :lol: Satuloja yritin avata, ensin hakkasin kiiltoavainta vasaralla ja kynsi mustaksi, sitten katkes avain kun metrin varrella pulttia aukaisin :roll: Seuraavalla kerralla kun joku vika tulee niin soitan suoraan huoltoon kun mulla ei ole tarpeeksi vahvoja avaimia koskaan tähän autoon, varmaan hepattu kaikki hitsillä kiinni ettei putoa :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Linkomies kirjoitti:
Patse kirjoitti:Kävin motonetistä kokeeksi virtalukonpohjan hakemassa, toivottavasti on helppo vaihtaa..
Ei oo vaikeaa, muuta kuin se pikkuruuvi millä on kiinni. Vaatii ristipään irtokärjen ja pihdit.

Itellä palaa himmeästi hehkunvalo.. en oo vielä keksinyt syytä. Hehkut tarkistettu ja toimii. Ei syötä virtaa käydessä. Onko maavika vai releessä?
Hyvä, jos sen koittaisi jossain välissä itse vaihtaa kun siinä ei metrin jatkovarsia pitäisi tarvita..
Transporter 2,5tdi vm99
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Olikin helppo vaihtaa tuo virtalukonpohja, ihan turhaa panttasin viikon ajan tuota hommaa :D Uskomaton hyötykin tuli. Nyt lähtee käymään heti kun avainta näyttää. Ennen sai sahata välillä 10 sekuntiakin, hehkuttamalla pariin kertaan lähti helpommin. Kuvittelin hehkujen olevan tiensä päässä.. Radiokin rupes toimimaan niin kuin pitää. Jotain virrankulku onkelmaa oli vissiin, suosittelen muitakin vaihtamaan jos on käyntiin lähteminen vaikeaa..
Transporter 2,5tdi vm99
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Lukon pohjan vaihto on tosiaan niin helppo ja halpa homma, että sitä ei kannata pantata yhtään, jos on enemmän ajettu auto.
Tuolta ohjeet.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Ju****uta P****le ja niin edelleen. Nyt on pohjan vaihto harjoiteltu, irrotus oli jo vähän nihkeetä sen pienen ruuvin kanssa ja kun uusi pala pääsi paikalleen niin aattelin olihan se aika suitsait :)
Vaan sitten menikin puoltuntia että sai sen onnettoman ruuvin ottaan kierteelle. :evil: Oli pihassa ilma sakeana jupinaa siinä könytessä, työasennotkin luonnollisesti mitä parhaat...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Heha, taas vaihtui pohja uuteen. Nyt hajosi paljon nopeammin kun parissa päivässä meni huonosta starttauksesta starttaamattomaksi.
Harjoittelu tuottanu tulosta, vartissa oli koko homma kuosissa tällä kertaa ja kirosanojakin säästyi muihin projekteihin :)

Toivottavasti nyt on edes vähän kestävämpi pohja ettei puolivuosin tarvi uusia.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Vastaa Viestiin