Transporter T4 bussiversion rakentelua.

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Transporter T4 bussiversion rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Kaikki lähti siitä kun 2008 laitoin entisen autoni Nissan (-96) Terranon II myyntiin alkuvuodesta. Kuukauden ehti Terrano olla kaupan kun veljelle soitettiin jostain Rovaniemen korkeuksilta että haluaisi vaihtaa oman (-95) Transportterinsa Terranoon. Suostuin sitten vaihtaan auto päittäin ja sain vielä vähän rahaakin käteen.

2008.Rakentelu alkoi sitten vähän huomaamatta ja vahingossa.
2008 loppu vuodesta autoon tehtiin nopea viritteinen matkailu auto varustus jotta veron sai tippumaan niin sanotuksi pakuveroksi.
1 vuoden sillä ajelin ihan vakio kuntoisena ainoo poikkeeva orkkis transporterista oli väritys joka on puhdasvalkoinen sekä uudemman mallin puskurit. Maalauksessakin meni se 3kk kun auton piti kuitenkin olla kokoajan ajossa. Ainoa päivä kun sitä pystyi tekemään oli tiistai duunissa. Autosta maalasin myös etuovien välit ja etuovien sisäpuolet. No apparin puolen sisä puolen maalauksessa kävi sitten pieni moka kun pistin infran siihen liian lähelle. Oviverhous otti vähän itseensä ja taipui vähän mutkalle. Pohjankin siitä tarkastin ja yllätyin kuinka hyvässä kunossa se oli. Alustassa ei ollut kuin pinta ruostetta. Alustaan tein sitten semmoisen kevyen ruostesuojauksen kotelosuoja aineella.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502345.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502364.jpg

2009 kesällä kun sain potkut YT neuvotteluiden tuloksena meinasin joutua auton pistämään myyntiin. Onneksi sain entisen duuni kaverin suosittelemana uuden duunipaikan ja ei tarvinnut autosta luopua. Kesän puoli välissä alkoikin sitten pieni sisäinen teinituning kärpänen purra ja tuli tilattua entisen duunin lopputilirahoilla sitten autoon kaiken näköstä pientä palikkaa. Uudet ajovalot ledi huomiovaloilla eteen ja taakse, Alustasarja -50mm madaltava, ja tietysti maltilliset 15" alut lähinnä talvikäyttöä varten. Valot ruuvattiin kiinni sitten heinäkuun lopulla ja alusta sarja vasta syyskuun alussa. Nosturipaikkaa kun ei meinannu mistään löytyy.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502380.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502381.jpg

2009 loppuvuodesta joskus marraskuun alussa sitten kaverin kanssa saatiin ajatus että maalataan auto uudelleen. No eipä siinä sitten kulunut kuin joku 2 viikkoa kun kaveri sitten soitti ja kysyi että voisinko tulla piipahtaan sen duunis. Pääsin kaverin duunin talille ja kipasin hakemas kahvin niin kaveri alotti jo hiomaan autoa. Olin hetken aikaa monttu auki ja kysyin mitä se tekee. Kaveri vaan tokas et "Nyt maalataan sun autos".
Päätettiin sitten maalaa kaksväriseks ja alaosa piti olla saman värinen kuin oma mönkijä kun mönkijä mies kerran olen. No ihme ja kumma värimalleista löydettiinkin sitten samaa sävyä ja kaveri lisäsi vain hienonmman metallin tilalle karkeinta mitä linjasta löytyi.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502382.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502398.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2502399.jpg

2010 helmikuussa sitten maalattiinkin autosta ovipahvit ja lisättiin apparin puolelle ovitasku kun ilmaseks sai. Maalaus idea oli taas kaverin ja yhtä yhtäkkinen kuin maalauskin.
Kaks värisyyden erottaa 7mm paksu kromi nauha jonka lisäsin lisäämään pientä näyttävyyttä.
Muutaman viikon ajelin sitten kaksvärisillä ovipahveilla ja sitten kun aikaa taas oli päätettiin maalata myös kojelauta.
Uudet penkitkin on tossa äskettäin asennettiin. Kaikkihan sen tietää että portterin vakio penkit eivät anna minkään moista reisi tukea. Se on pitkillä matkoilla erittäin ärsyttävää. Penkit ovat kotoisin Alffa roomeon 156 mallista. Istuma asento on mukavan ryhdikäs ja hyvä reisitukikin löytyy. Penkit oli ylättävän mutkaton laittaa paikalleenkin. Ei tarvinut tehdä mitään monimutkasia sovelluksi vaan porata vain reijät ja laittaa pulteilla kiinni. Vanhat kiinnitys tapit tosin piti sahata edestä pois että sai autoon Alffan penkit tilalle.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2504430.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2504431.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2504432.jpg

Tulossa vielä kevään aikana toden näköisesti autoon:
Nyt on kaavailussa sitten saada auton alle kesäksi 17" alut alle ja jotkut 225/55/17 renkaat.
Kromikahvat jotka on tilattu jo saavat myös tulla oviverhouksia koristamaan.
Kromimaskikin on jo tilattu eteen ja sekin vain nyt siis odottaa sitä että saisi sen hyppysiin ja pääsisi sen asentaan kiinni.
Kojelautaan on myös tilattu puujäljitelmä koristeet jotta vanhahtavasta ilmeestä saisi vähän tuoreemman näköisen.
Rosterinen valotelinekkin on saatu haalittua nurkkiin joten sitäkin pitäisi ruveta sovitteleen keulaan.
Keskusllukitus hälyilläkin on talissa odottelemassa että asennettaisiin kiinni.
Vähän paremmat popitkin on talissa odottamassa. Tosin ne on ollu jo yli vuoden siel. Itse kun en tajuu mitään noista äänentoisto/hifi systeemeistä. Enkä varsinkaan niiden rakentelusta. Voi olla että niiden asentelussa menee vielä pitkään.

Muutamia kuvia autosta.
http://kuvablogi.com/blog/3876/19/

Pitkän ajan tavoitteita
Auton ajattelin pistää sitten syksyllä seisontaan heti kun alkaa suola paska kelit.
Talven aikana olis tarkoitus saada autoon 75kw 2,5 TDIn kone ja vaihdelaatikko sekä taka akselisto.
Sisutaan on ollut harkinassa verhoilu kaksväriseks. Tosin vasta toinen väri on päätetty ja se on vihreä.

Kun tuota nyt saadaan päivitettyä niin kirjotten tänne aina mitä on tehty ja milloin.
Volkkarilla pääsee?
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

eiks tää justii ollut nettiautos myynnis?

siisti porteri :!: pakko kait se on kaivaa tuunaushousut kaapista pikku hiljaa, sen verran antaa inspiraatiota...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Jep kyl oli. Otin sen sieltä pois kun en halunnukkaan siitä luopuu.
Volkkarilla pääsee?
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

täällä ollut ihan samoja oireita joskus :)
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Tuttu kikotin. Maalipinta näyttää hyvältä livenäkin, tosiaan niitä isompia vanteita se kaipaa. Sanos mistä mulle saadaan maalarifrendi joka alkaa autoa hiomaan kun ajan sen pihaan? :D Uudet puskuritkin ollu jo 2 vuotta odottamassa sitä H-hetkeä. Tuommosen kuskipenkin tartitsin itsekin...
T4 `99
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

mulla olis itsellä tavoitteena saada itse maalattua... jonki verran kokemusta, mutta pitää olla hieno kesäpäivä, koska on vain kylmä autotalli.. ja huonompi siitä ei voi tulla kuin se jo on. saman sinisellä, kuin se jo on.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

Oletko ajatellut tuolle takaosastolle tehdä jotain?
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Kyllä ois tarkoitus tehdä sisusta taaksekkin kaks väriseks ja niinkuin tuolla sanoin niin se toinen väri on vasta päätetty. Vihree pitäs tulla ja reunat sitten penkeistä jollain muulla.
Volkkarilla pääsee?
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

No nyt tuli vanteetkin tilattua. Tosin tulee varmaan vasta tossa ensviikolla joten menee asennukset enskuun puolelle kun vielä ne maalata pitäisi. Renkaatkin niille vanteille pitäs ostella.
Kuva
Tuommoiset olis tulossa. Reuna säilyy kiillotettuna mutta keskion musta väri vaihtuu. Toivottavasti nuo feikki pultit lähtee ehjänä että ei tarvi niitten kans rupee nysvään.
Volkkarilla pääsee?
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

portterin vakio penkit eivät anna minkään moista reisi tukea
Pilottipenkit on ainakin tosi hyvät pitkilläkin matkoilla, kun kädet saa tuettu nokiin. Parin sadan kilometrin taipaleet eivät tunnu missään, kerran ketutti niin paljon ajaa marraskuisessa räntäsateessa, että huitaisin jostakin Heinolan takaa Joensuuhun yhdeltä istumalta, 395 km -)

Tulee muuten tuosta värimaailmasta mieleen saksalainen poliisiauto.
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

juuh vuos sit tehtiin semmonen pien retki proidin kans tuonne ruotsin Åren 3 kertaa pysähdyttiin ja kilometrei tuli joku 1300km yhteen suuntaan kun tornion kautta kierrettiin. Viikon reisulla tuli vähän vajaa 4000km mittariin. Ihan hyvin omasta mielestä kun en kuitenkaan aja työkseni. :D
Volkkarilla pääsee?
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Heze.R kirjoitti:juuh vuos sit tehtiin semmonen pien retki proidin kans tuonne ruotsin Åren 3 kertaa pysähdyttiin ja kilometrei tuli joku 1300km yhteen suuntaan kun tornion kautta kierrettiin. Viikon reisulla tuli vähän vajaa 4000km mittariin. Ihan hyvin omasta mielestä kun en kuitenkaan aja työkseni. :D
Hehee oma kottero jo kahtena kesänä samaan paikkaan kestänyt ja sieltä poiskin. Ens kesänä ois sitten tarkoitus yrittää ennätystä, eka ruotsi, norja ja siitä saksaan, ranskaan ja itävaltaan...saksasta sitten lautalla takaisin. Plus jokakesäinen Lapinreissu...
T4 `99
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

No nyt taitaa käydä niin että joutuu pikkasen aikaistaan tuon koneen vaihdon autoon. Auto hyytyi Tampere/Hämeenlinan motarille. Laturin hina oli kadonnut jonnekkin samalla toden näköisestri hajoittaen jakopään hinan kopan ja siirtäen samalla jakohihnaa. Meinas tulla vähän tilanetta kun autolla vedettiin 90km/h peräkärryä missä oli kaks maastomönkijää ja auto täys tavaraa. Ei meinaa pysähdy ihan helpolla tuommoinen yhdistelmä kun ei ole autossa jarrutehostin toiminassa. Täytyypä kattoa jos vaikka sais ensviikon alusta kartoitettua mikä on mennyt jumittaen jakopään kokonaan. Noh eipähän ainakaan käy illat taas pitkiks kun on ropattavaa töis.
Volkkarilla pääsee?
Linkomies
Viestit: 71
Liittynyt: 17.5.2009 17:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Linkomies »

Multa räpsähti kans laturin hihan poikkeen ilman kummepia vaurioita. Kannattaa sitä remmiä kurkkia niiden joilla on kapea (olikohan 12mm) hihna.
Varaosaliikkeessä tiesi, että niitä menee.. jossain vaiheessa on tullu leveempi remmi joka sit kestääkin.. Oikein kova luu, sen tietty ostais varalle autoon :)
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Itselläni oli tuossa omassa busissa juurikin tuo leveä moniurahihna joka oli vielä vaihdettukin muutamakuukausi sitten. Joten ei kannata sen varaan laskee.
Toden näköinen syy hajoamiseen oli kiristin rulla. Oli ainakin ihan vinossa ja aiheutti aika ison moottori rempan. No jos nyt tuo kone on hirmu kallis korjaa niin enköhän siihen suosiolla vaihda 2,5 TDi koneen tilalle.
Volkkarilla pääsee?
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

No nyt on selvinnyt mikä on koneessa antautunut keskeyttäen viimeviikonloppuisen matkan.
Laturin moniurahihnan ohjuri rullan laakeri oli leikannut kiinni vääntäen rullan vinoon. Laturin hihna olipäässyt hyppäämään ohjurista pois rikkoen näin ollen jakohihnan kopan. Sen saurauksena jako hyppäsi muutamalla pykälällä pieleen jonka seurauksena venttiilit, kansi ja nokka-akseli menivät vaihtokuntoon.
Hyvä tuuri oli se että mäntiin ei ollut näyttänyt tulleen mitään vahinkoa.
En oo ennen nähnytkään nokka-akselia 3 eripalasessa. :shock:

Kaikki tämä vahinko pienen ohjuri rullan laakerin takia. Kumpikin hihna säilyi ehjänä eli ei mennyt poikki. Tosin ei niitä kyllä enään kiinni uskalla/kannata laittaa.

En tiiä millä olis voinu välttää kun Laakeri ei kutenkaan pitänyt minkään moista ääntä.
Volkkarilla pääsee?
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Portterikin on taas ajossa ja muutama kuva nyt siitä mitäoli koneelle käyny.
Kuva
Kuva
Kuva


No niin nyt on taas portteria vähän päivitetty ja autoon on saatu asenettua ne 17" vanne rengas setti, keskuslukitus hälyillä, merkitön cromimaski sekä puujäljitelmä kojelautaan ja cromiset ovenkahvat etuoviin.
Kuva
Kuva
Kuva


Valorautaakin on sommiteltu jo alustavasti keulille ja hyvältähän tuo näyttäisi.
Kuva

Katsastus kun lähenee autossa on myös joutunut taka osan purkamaan lattian osalta kun sieltä ruostetta on löytynyt. Reikiä löytyi jopa runsaat 7kpl joista oli ruostunut puhki.
Kuva
Kuva


Lattian kun olen purkanut niin sovittelin samalla takaluukkuun toista harraste vekotinta eli mönkijää. Sekun näytti sinne menevän näppärästi. Olenkin ruvennut pohtimaan auton muutoskatsastusta pakuksi. Yksin kun ajelen 85-90% ajoistani niin ei hän silloin sielä takana niitä penkkejä paljon tarvisi.
Aika täyden näköinen hän tuo luukku on mutta menee kuitenkin.
Kuva
Kuva


Vielä kun tiedossa olisi eteen se kahden istuttava sohva malli niin saisi kuitenkin se rekisteröityä 3 henkilölle.

Tuli huomattua myös aika hyvin kuinka paljon vaikuttaa tuo taka osan verhoilu ja istuma paikkojen kiinnikkeet tuohon auton kulkuun. duunin pihassa kun ajeli ilman taka osan turvavyö rautoja ja lattia rauta istuin kiinnikkeitä niin autosta lähti varmaan joku 200-300kg välillä painoa pois.
Eikä mikään ihme jos kerran ikkuna pakulle ilmoitetaan vajaa 1700kg omapainoksi ja tuolle minun 8 hengen pakulle 2100kg. Rekisteriotteen mukaan siis.
Viimeksi muokannut Heze.R, 30.5.2010 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volkkarilla pääsee?
Linkomies
Viestit: 71
Liittynyt: 17.5.2009 17:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Linkomies »

Nätti väri on pinnassa. Alkaa olla jo niiko tuunattu kun peilitkin maalissa, mutta sopii hyvin :)
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Auto poistettu liikenteestä pienen konerikon seurauksena ja uusi portteri hankittu tilalle. Nyt alkaa armoton osien vaihto ja repaaraus vanhasta uudempaan koppaan.

Katsotaan mitä aika tuo tulessaan uudempaan 1999 malliseen Portteriin.
Sen voin sanoa että ainakin kulku on huomattavan toisenlaista.
Volkkarilla pääsee?
Tyrni
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 9:12

Viesti Kirjoittaja Tyrni »

Kulku parempaa vai huonompaa? :)
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

No kyllä se vissiin vähän parani. Ainakin tehoo on nykyisessä portterissa se 102 hp. :wink: Kyllä sen huomaa et on vähän toisenlainen meneen. :roll:

Edellisen omistajan toimesta myös musiikki puoli on ihan tarpeeks kohillaan. Pieni 8" aktiivi suppanen istutettu apparin penkin alle ja ilmeisesti orkkis kaijuttimetkin on saaneet väistyä parempien tieltä pois. Ainakin tehonkesto on sen verran hyvällä malilla.

Muuten hyväkuntoinen ja mallikas laite mutta koppa on työautomaisessa kunossa. Eli klommoa ja alkanutta ruostetta on vähän siel sun täällä. Kapiinikin oli sen 12 vuoden pölykerroksen alla. Hanskalokerot ja muut helposti irtoovat kojelaudan osat on irrotettu ja pesty joten eiköhän se siitä ala taas muokkautuun toimivaks peliks.

Eilen asentelin edellisestä portterista mankan. Nyt on USB soitin, ei tarvitse vanhanaikaisia levyjä kuunella. Ikkunaankiinnitettävä antennikin tuli laiteltua. Ihmeen hyvä kuuluvuus kyseisellä antennilla, voin suositella.
Kattoon kabiinin puolelle asennettiin myös kaverin avustamana muutaman sentin ääni-/lämpöeriste matto.
Volkkarilla pääsee?
Vastaa Viestiin