T4 2.5Tdi Profilen Ambulanssi ---> Matkis
T4 2.5Tdi Profilen Ambulanssi ---> Matkis
Kun näitä projektitopikkeja nyt tänne postailtu, niin ajattelin itsekkin sellaisen tehdä
Kerronta voi olla hiukan pomppivaa, mutta koittakaa kestää
Vanhan auton myytyäni (Impreza GT) ajattelin "hiukan" vaihtaa autotyyppiä.
Hakusessa oli Transporter, jonka saisi rekattua matkailuautoksi, ja halpakin piti olla, joten vanhat poliisiautot ja ambulanssit oli etusijalla. Kun se 2.5Tdi:kin oli jonkinnäköinen vaatimus.
Poliisien huutokaupan hoksasin päivän liian myöhään, ehkä onni sinänsä, koska ne ajetaan tunnetusti aivan loppuun.
No, sattuipa omalta kylältä löytymään vanha ambulanssi. -98 2.5Tdi Profilen varustelemana.
Auto oli ollut hetken virka-ajon jälkeen raksapakuna, ja sen jälkeen seissyt pari vuotta.
Mittarissa seisoi kunnioitettavat 524tkm muistaakseni
Mutta isompia kolinoita yms ei kuulunut, joten kaupat tuli tehtyä, kun hintakin oli sopiva.
Plussana autosta löytyi vielä lastu ja ilmastointi, jota ei sen suuremmin ole päässyt vielä testailemaan johtuen keleistä.
Kuvia:
http://www.pehu.jossain.com/Blanssi/index.html
Autoa ei oltu tosiaan pariin vuoteen katsastettu, joten alkoi tutkiminen, mitä kaikkea tarvitsee vuosikatsastukseen tehdä.
(autohan oli muutoskatsastettu pakuksi)
No jälleen sai todeta että seisonta on pahinta mitä autolle voi tehdä.
Pientä perusjumppaa ja vähän muutakin oli tiedossa ennen leimalle menoa;
-Ensinnäkin kaikki ovien lukot oli purettava ja putsattava, yksikään ei toiminut avaimella.
-Apparin keskulukon moottori oli ryytynyt, ja se oli uusittava, ei saanut kalua enään vanhasta.
-Kaikki jarrut oli avattava ja nesteet vaihdettava, lisäksi toinen takajarrusatula piti vaihtaa.
-Katalysaattorin jälkeinen kiinnike oli mädäntynyt ja putkessa siis reilu reikä. Siihen siis korjauspala.
-Pientä kukkimista alkanut kaarissa ja helmoissa esiintymään, niille ei tällä erää tehty mitään.
-Kytkimen työsylkkä vuoti, päästi ilmaa, no siitähän ei selvitty muutakuin moottorin ja laatikon avioerolla, sitä en itse
tehnyt, eikä ollut halpaa, vaikka osa ei sinänsä kallis ollutkaan.
-Öljyt vaihdoin luonnollisesti laatikkoon ja moottoriin, sekä kaikki suodattimet.
-Eber kävi huollossa, kun ei sovinnolla tulille lähtenyt.
-Tuulilasin vaihto
-Lisävaloaukkojen peittäminen.
Ja varmaan miljoona muuta pikkuasiaa mitä nyt ei enää muista.
No viimein leima tuli, ja pääsin aloittamaan varsinaista projektia.
Raidat ei suuremmin viehättänyt oranssina, joten kilikalikauppaan ja mattamustaa raitoihin. Väliaikaisesti luonnollisesti:)
(niinkuin väliaikainen autovero? )
Takaosaa tutkiessani tulin siihen tulokseen että puran väliseinän(jossa oli käyntiaukko) ja kuskinpuolen takasivukaapit jotta penkit mahtuvat.
Lattia tuli myös otettua irti, lattiavanerin alla oli 2-3cm styroksieristeet, ja putket takalämmittimelle menivät myös sen alla.
Lattialevyä jouduin uusimaan 2/3, koska vanha oli niin kovaa sikaliimalla vedetty, ettei ehjänä irronnut.
Penkkejä metsästin jonkin aikaa, taksipenkit olivat joko minulle liian kalliita , tai liian kaukana.
Joten hain T3:n penkit huntilla väri luonnollisesti vaaleanruskea. En pitänyt hintaa pahana, vielä kun hintaan tuli turvavyötkin.
Etummainen rivi meni heittämällä sisään, toista(kaatuvaa) riviä tarvitsi kaventaa n10cm.
Tämän jälkeen penkit verhoiltiin ja eikun kiinnittimiä suunnittelemaan.
Etummainen rivi on penkkien omilla kiskoilla kiinni.
Tein kiskoille vielä pituussuunnassakin säädön, että saa riviä liikutella n10cm eteen/taakse, riippuen kuskin pituudesta, tai siitä käytetäänkö sänkyä.
Takimmaiseen riviin tein oman rungon penkille, nuo T3:n penkit ovat normaalisti kai sen korokkeen päällä.
Tässä rivissä ei ole pituussäätöä, ainoastaan selkänojan kallistukselle tein 4 eri asentoa.
Sängyksi tuo toki muuntuu nopeasti.
Kaikkinensa tuon keksinnön tyhjää penkeistä kymmenessä minuutissa.
Väliseinän purkamisen takia, piti lisälämppäri koteloida uusiksi, samalla tuli lisäakulle paikka.
Akullehan olisi toki penkin alla paikka, mutta sattui olemaan yksi uusi akku nurkissa, joka ei sinne sopinut.
Lattiaan tuli uusi matto, samoin seiniin tuli harmaa perusverhoilu. Kuskinpuolen toki jouduin ensin levyttämään, kun lasikuitukaapit oli pois. muihin luukkuihin liimasin kankaan vanhan lasikuituverhouksen päälle.
Pistorasioita tuli ripoteltua muutamat, töllölle teline penkkien väliin ja pöytäkin piti itse vääntää, vaikka ois niitäkin varmasti purkamolta saanut
Invertteri istutettiin myös akun ja lämppärin väliin, tarviihan telkalle virtaa olla 1000w tuo antaa jatkuvaa, joten kyllä sillä jo muutakin tekee.
12" subbari oli ollut varastossa jouten jo vuosia, joten päätin sen istuttaa, kun ei tilasta kiinni.
Sille tein kotelon joka mahtuu penkkien alle, vahvarin istutin apparin penkin alle.
Kaveri luovutti vanhat kunnon 6x9 4-tiet jotka upotin takapäätyyn.
Soi yllättävän hyvin kun sojottavat suoraan eteenpäin
Keittolevy oli pakko tietenkin asentaa, sellaisen hain paikallisesta elektroniikkakaupasta n~30€, sille löytyi koti lisälämppärin päältä.
Säilytystilaahan autossa on tuon alkuperäiskäytön takia varsin tarpeeksi, joten mitään laatikkoa en joutunut kyhäämään matkis katsastusta varten.
Verhot vielä ja eikun leimalle, heti ei leimaa tullut, penkit kun kaatoi, jäi rakoa selkänojan ja penkkiosan väliin.
Pitää kuulemma olla aivan yhtenäinen(paikallisessa konttorissa siis)
No pari tuntia tallissa ja seuraavana päivänä uusiksi. Nyt kelpasi ja eikun leima lappuun. 1+7
Sen jälkeen autoon on tehty kaikennäköistä pientä parantelua, mm takaosaston kattovalot saa nyt myös edestä käsin päälle, helpottaa pimeän aikaan kun joku kiipeää kyytiin, niin ei tarvitse takatilan sähkökaapille könytä.
Vakkariviiksen laitoin luonnollisesti myös, pahinta oli löytää se liitin sieltä piuhakasasta, muuten kyllä helpoimmasta päästä hommia.
Ahtojen kanssa oli kuormalla varsinkin ongelmaa, eli se perinteinen VAG tdi ongelma, menee vikatilaan, asiasta erästä fortsalaistakin häiritsin.
Alkuun vaihdoin kaikki alipaineletkut(tai niin kuvittelin), ei apua, sitten tilasin uuden N75:solenoidin, ei apua.
Vag-Com tuli tässä rytäkässä myös ostettua, mainio kapistus muuten.
Hukkaporttia jumppasin ja totesin sen olevan kunnossa.
Loppujen viimeksi oli yksi tärkeä letku jäänyt vaihtamatta, se joka menee ECU:lle/Map anturille. Sen vaihdon jälkeen loppui se harmi.
Oli muuten aika hurjannäköinen kun se letku tosiaan matkaa akun edestä, ja kun sitä happoa siihen vuosien saatossa tippunut..
Auto sinällään muuten toiminut mainiosti, vaikka paljon ajettu onkin, ja moni selkeästi yllättynyt kuinka hyvä tuo on ajaa, ottaen huomioon kuinka ruma se on Osaltaan nuo kapteenin penkit toki parantaa ajomukavuutta vrt 1+2 penkkeihin.
Ja toki, kun lastutettu on, niin normiliikenteen mukana kerkiää vallan hienosti.
Lanssikäytön jäljiltä tuossa on kaikke pikku"kivaa", mm takaovissa kaasujouset, ja ylimääräinen sähkötaulu, mistä saa napsittua nyt ylimääräisten releiden takaa virtaa ties mille. Korkeus on myös plussaa sisäosassa, joskaan ei kun sitä ulkoa katsoo
Kerronta voi olla hiukan pomppivaa, mutta koittakaa kestää
Vanhan auton myytyäni (Impreza GT) ajattelin "hiukan" vaihtaa autotyyppiä.
Hakusessa oli Transporter, jonka saisi rekattua matkailuautoksi, ja halpakin piti olla, joten vanhat poliisiautot ja ambulanssit oli etusijalla. Kun se 2.5Tdi:kin oli jonkinnäköinen vaatimus.
Poliisien huutokaupan hoksasin päivän liian myöhään, ehkä onni sinänsä, koska ne ajetaan tunnetusti aivan loppuun.
No, sattuipa omalta kylältä löytymään vanha ambulanssi. -98 2.5Tdi Profilen varustelemana.
Auto oli ollut hetken virka-ajon jälkeen raksapakuna, ja sen jälkeen seissyt pari vuotta.
Mittarissa seisoi kunnioitettavat 524tkm muistaakseni
Mutta isompia kolinoita yms ei kuulunut, joten kaupat tuli tehtyä, kun hintakin oli sopiva.
Plussana autosta löytyi vielä lastu ja ilmastointi, jota ei sen suuremmin ole päässyt vielä testailemaan johtuen keleistä.
Kuvia:
http://www.pehu.jossain.com/Blanssi/index.html
Autoa ei oltu tosiaan pariin vuoteen katsastettu, joten alkoi tutkiminen, mitä kaikkea tarvitsee vuosikatsastukseen tehdä.
(autohan oli muutoskatsastettu pakuksi)
No jälleen sai todeta että seisonta on pahinta mitä autolle voi tehdä.
Pientä perusjumppaa ja vähän muutakin oli tiedossa ennen leimalle menoa;
-Ensinnäkin kaikki ovien lukot oli purettava ja putsattava, yksikään ei toiminut avaimella.
-Apparin keskulukon moottori oli ryytynyt, ja se oli uusittava, ei saanut kalua enään vanhasta.
-Kaikki jarrut oli avattava ja nesteet vaihdettava, lisäksi toinen takajarrusatula piti vaihtaa.
-Katalysaattorin jälkeinen kiinnike oli mädäntynyt ja putkessa siis reilu reikä. Siihen siis korjauspala.
-Pientä kukkimista alkanut kaarissa ja helmoissa esiintymään, niille ei tällä erää tehty mitään.
-Kytkimen työsylkkä vuoti, päästi ilmaa, no siitähän ei selvitty muutakuin moottorin ja laatikon avioerolla, sitä en itse
tehnyt, eikä ollut halpaa, vaikka osa ei sinänsä kallis ollutkaan.
-Öljyt vaihdoin luonnollisesti laatikkoon ja moottoriin, sekä kaikki suodattimet.
-Eber kävi huollossa, kun ei sovinnolla tulille lähtenyt.
-Tuulilasin vaihto
-Lisävaloaukkojen peittäminen.
Ja varmaan miljoona muuta pikkuasiaa mitä nyt ei enää muista.
No viimein leima tuli, ja pääsin aloittamaan varsinaista projektia.
Raidat ei suuremmin viehättänyt oranssina, joten kilikalikauppaan ja mattamustaa raitoihin. Väliaikaisesti luonnollisesti:)
(niinkuin väliaikainen autovero? )
Takaosaa tutkiessani tulin siihen tulokseen että puran väliseinän(jossa oli käyntiaukko) ja kuskinpuolen takasivukaapit jotta penkit mahtuvat.
Lattia tuli myös otettua irti, lattiavanerin alla oli 2-3cm styroksieristeet, ja putket takalämmittimelle menivät myös sen alla.
Lattialevyä jouduin uusimaan 2/3, koska vanha oli niin kovaa sikaliimalla vedetty, ettei ehjänä irronnut.
Penkkejä metsästin jonkin aikaa, taksipenkit olivat joko minulle liian kalliita , tai liian kaukana.
Joten hain T3:n penkit huntilla väri luonnollisesti vaaleanruskea. En pitänyt hintaa pahana, vielä kun hintaan tuli turvavyötkin.
Etummainen rivi meni heittämällä sisään, toista(kaatuvaa) riviä tarvitsi kaventaa n10cm.
Tämän jälkeen penkit verhoiltiin ja eikun kiinnittimiä suunnittelemaan.
Etummainen rivi on penkkien omilla kiskoilla kiinni.
Tein kiskoille vielä pituussuunnassakin säädön, että saa riviä liikutella n10cm eteen/taakse, riippuen kuskin pituudesta, tai siitä käytetäänkö sänkyä.
Takimmaiseen riviin tein oman rungon penkille, nuo T3:n penkit ovat normaalisti kai sen korokkeen päällä.
Tässä rivissä ei ole pituussäätöä, ainoastaan selkänojan kallistukselle tein 4 eri asentoa.
Sängyksi tuo toki muuntuu nopeasti.
Kaikkinensa tuon keksinnön tyhjää penkeistä kymmenessä minuutissa.
Väliseinän purkamisen takia, piti lisälämppäri koteloida uusiksi, samalla tuli lisäakulle paikka.
Akullehan olisi toki penkin alla paikka, mutta sattui olemaan yksi uusi akku nurkissa, joka ei sinne sopinut.
Lattiaan tuli uusi matto, samoin seiniin tuli harmaa perusverhoilu. Kuskinpuolen toki jouduin ensin levyttämään, kun lasikuitukaapit oli pois. muihin luukkuihin liimasin kankaan vanhan lasikuituverhouksen päälle.
Pistorasioita tuli ripoteltua muutamat, töllölle teline penkkien väliin ja pöytäkin piti itse vääntää, vaikka ois niitäkin varmasti purkamolta saanut
Invertteri istutettiin myös akun ja lämppärin väliin, tarviihan telkalle virtaa olla 1000w tuo antaa jatkuvaa, joten kyllä sillä jo muutakin tekee.
12" subbari oli ollut varastossa jouten jo vuosia, joten päätin sen istuttaa, kun ei tilasta kiinni.
Sille tein kotelon joka mahtuu penkkien alle, vahvarin istutin apparin penkin alle.
Kaveri luovutti vanhat kunnon 6x9 4-tiet jotka upotin takapäätyyn.
Soi yllättävän hyvin kun sojottavat suoraan eteenpäin
Keittolevy oli pakko tietenkin asentaa, sellaisen hain paikallisesta elektroniikkakaupasta n~30€, sille löytyi koti lisälämppärin päältä.
Säilytystilaahan autossa on tuon alkuperäiskäytön takia varsin tarpeeksi, joten mitään laatikkoa en joutunut kyhäämään matkis katsastusta varten.
Verhot vielä ja eikun leimalle, heti ei leimaa tullut, penkit kun kaatoi, jäi rakoa selkänojan ja penkkiosan väliin.
Pitää kuulemma olla aivan yhtenäinen(paikallisessa konttorissa siis)
No pari tuntia tallissa ja seuraavana päivänä uusiksi. Nyt kelpasi ja eikun leima lappuun. 1+7
Sen jälkeen autoon on tehty kaikennäköistä pientä parantelua, mm takaosaston kattovalot saa nyt myös edestä käsin päälle, helpottaa pimeän aikaan kun joku kiipeää kyytiin, niin ei tarvitse takatilan sähkökaapille könytä.
Vakkariviiksen laitoin luonnollisesti myös, pahinta oli löytää se liitin sieltä piuhakasasta, muuten kyllä helpoimmasta päästä hommia.
Ahtojen kanssa oli kuormalla varsinkin ongelmaa, eli se perinteinen VAG tdi ongelma, menee vikatilaan, asiasta erästä fortsalaistakin häiritsin.
Alkuun vaihdoin kaikki alipaineletkut(tai niin kuvittelin), ei apua, sitten tilasin uuden N75:solenoidin, ei apua.
Vag-Com tuli tässä rytäkässä myös ostettua, mainio kapistus muuten.
Hukkaporttia jumppasin ja totesin sen olevan kunnossa.
Loppujen viimeksi oli yksi tärkeä letku jäänyt vaihtamatta, se joka menee ECU:lle/Map anturille. Sen vaihdon jälkeen loppui se harmi.
Oli muuten aika hurjannäköinen kun se letku tosiaan matkaa akun edestä, ja kun sitä happoa siihen vuosien saatossa tippunut..
Auto sinällään muuten toiminut mainiosti, vaikka paljon ajettu onkin, ja moni selkeästi yllättynyt kuinka hyvä tuo on ajaa, ottaen huomioon kuinka ruma se on Osaltaan nuo kapteenin penkit toki parantaa ajomukavuutta vrt 1+2 penkkeihin.
Ja toki, kun lastutettu on, niin normiliikenteen mukana kerkiää vallan hienosti.
Lanssikäytön jäljiltä tuossa on kaikke pikku"kivaa", mm takaovissa kaasujouset, ja ylimääräinen sähkötaulu, mistä saa napsittua nyt ylimääräisten releiden takaa virtaa ties mille. Korkeus on myös plussaa sisäosassa, joskaan ei kun sitä ulkoa katsoo
-98 T4 Trp Profile matkis proggis..
Re: T4 2.5Tdi Profilen Ambulanssi ---> Matkis
Ei hullumpi ratkaisu. Omaan silmään ainakin sopii keltasen kanssa tuo mattamusta.pehu kirjoitti:...
Raidat ei suuremmin viehättänyt oranssina, joten kilikalikauppaan ja mattamustaa raitoihin. Väliaikaisesti luonnollisesti:)
(niinkuin väliaikainen autovero? )
...
Väliaikanen...seuraavat 10 vuotta...
Oma T4 on odotellut uutta väriä pintaan jo parisen vuotta, ei sen puoleen, ei tuossa vanhassa maalipinnassa hirveesti vikaa ole, muutama kolhu ja ruosteinen kohta. Se siinä vain on että kun ajoissa maalaa niin ei tarvitse hiveesti tehdä töitä, kun ei päästä pahemmin ruostumaan.
Tarzani, maailman ensimmäinen rekkakuski: aina samat vaatteet, ei koskaan rahaa ja kanssakulkijat pelkkiä apinoita.
sisä mööbelit
Onko niitä sisä mööbeleitä siitä alanssista poistetuja ja minkä kuntoiset kiinostais
Re: T4 2.5Tdi Profilen Ambulanssi ---> Matkis
Bissela kirjoitti: Ei hullumpi ratkaisu. Omaan silmään ainakin sopii keltasen kanssa tuo mattamusta.
Väliaikanen...seuraavat 10 vuotta...
Joo, kyllä toi kelta/oranssin voittaa aina
Ja nyt kun jo tovin sitä katsellut, ja miettinyt sitä maalausta, niin tuntuis että paremmin sopii kaksväri noin isoon/korotettuun, vois olla yksvärisenä vielä pahemman näköinen
-98 T4 Trp Profile matkis proggis..
Re: sisä mööbelit
Sisäkaapit kiinnostaisi?jabetus kirjoitti:Onko niitä sisä mööbeleitä siitä alanssista poistetuja ja minkä kuntoiset kiinostais
Ne meni aika nopeaan tuttavalle joka rakentaa venettä..
-98 T4 Trp Profile matkis proggis..
Re: T4 2.5Tdi Profilen Ambulanssi ---> Matkis
Samaa olen itsekin harkinnut. Omani on tosin normaali korkunen, mutta jotenkin tuntuu sopivan paremmin kaksivärisyys...ellei sitten hulluus iske ja maalailla moniväriseksi.pehu kirjoitti:Ja nyt kun jo tovin sitä katsellut, ja miettinyt sitä maalausta, niin tuntuis että paremmin sopii kaksväri noin isoon/korotettuun, vois olla yksvärisenä vielä pahemman näköinen
Viimeksi muokannut Bissela, 14.4.2010 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarzani, maailman ensimmäinen rekkakuski: aina samat vaatteet, ei koskaan rahaa ja kanssakulkijat pelkkiä apinoita.
tuosta maalaus
ikuna aukojen kolot puoli himmeellä m ustalla sivulta ja etu taka osa niin pirssi muutuu paljon ja se käy kaikkiin väreirin
Re: sisä mööbelit
Jos on vielä tarvetta tuollaisille palasille, niin minulta löytyy vm2000 Profilen lanssista purettuna täältä Vantaalta. Myös keskimmäiset ikkunat löytyy, toinen tosin vielä autossa paikallaan, irtoaa varmaan hetken päästä.jabetus kirjoitti:Onko niitä sisä mööbeleitä siitä alanssista poistetuja ja minkä kuntoiset kiinostais