Onko kenelläkään kokemusta T4 2.5 TDI moniurahihnankiristimen vaihdosta (siis laturi ja ohjaustehostimen hina)?
Jousikuormitteinen hihnankiristin on täysin jumissa ja hihna kiljuu kuin syötävä. Edes maahantuojalla ei ollut kiristimen vaihtotyöhön ohjetta!! Uusi kiristin on hankittuna mutta miten ihmeessä sen saa vaihdettua...
T4 2.5 TDI moniurahihnankiristimen vaihto
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=vw_t4_7d
Löytyykö samaa kiristintä tuolta sivulta?
Volkswagen EuroVan (T4) 2.4L Diesel (AAB & ACV): Cooling System (eng.)
Löytyykö samaa kiristintä tuolta sivulta?
Volkswagen EuroVan (T4) 2.4L Diesel (AAB & ACV): Cooling System (eng.)
Eipä löytynyt kuin kuva mitenkä hihna reititetään kaikkien hihnapyörien ympäri. Se kuva löytyi Engines-kohdan venäjänkielisestä opuksesta.
Kävin eilen oikein maahantuojan korjaamolla kysymässä asiasta, mutta eihä sielä kukaan ollut koskaan kiristintä vaihtanut.
On se kiristin vaan niin hankalassa paikassa. Runkopalkki muutaman sentin päässä, alapuolelta valon kanssa pääsee vähän näkee, yläpuolelta ei edes näe koko kiristintä.
Huoh...
Kävin eilen oikein maahantuojan korjaamolla kysymässä asiasta, mutta eihä sielä kukaan ollut koskaan kiristintä vaihtanut.
On se kiristin vaan niin hankalassa paikassa. Runkopalkki muutaman sentin päässä, alapuolelta valon kanssa pääsee vähän näkee, yläpuolelta ei edes näe koko kiristintä.
Huoh...
Oli ihan pakko jo rekisteröityä jos voisi jo antaa välissä jotain takaisinkin..
Eilen juuri vaihdoin kyseiseen kiristimeen pelkän rullan. Alakautta sen tein ja ahdasta oli. 13mm pikkuräikällä lähti kiristäjän toinen alempi pultti ja 16mm avaimella toinen. Otin sitä ennen pois edestä kiristimen alapuolella olevat ohjainrullat 13mm piippuavaimella. Piippuavaimella alkuun ja listalla loput. On aika lähellä runkoa mutta pitäisi mahtua. Sen ylemmän ohjurin kun otat ensin pois näkyy sen takana tuo 16mm kannalla oleva pultti.
Vaihdoin samalla kaikki kiristäjät. Alkoi itselläkin pitämään tosi pahaa kolinaa jo välissä. Päivässä muuttui niin pahaksi ettei enään ajaa tohtinut. Osiin meni n.140€ motonetistä ja tarviketorilta hain kilkkeet. Vaihdoin tosin tehostajaan stefan ja muut tiivisteet. Paitsi sitä monen mutkan kautta menevää ns. O-rengasta jota ei löytynyt mistään..
-Toivo-
Eilen juuri vaihdoin kyseiseen kiristimeen pelkän rullan. Alakautta sen tein ja ahdasta oli. 13mm pikkuräikällä lähti kiristäjän toinen alempi pultti ja 16mm avaimella toinen. Otin sitä ennen pois edestä kiristimen alapuolella olevat ohjainrullat 13mm piippuavaimella. Piippuavaimella alkuun ja listalla loput. On aika lähellä runkoa mutta pitäisi mahtua. Sen ylemmän ohjurin kun otat ensin pois näkyy sen takana tuo 16mm kannalla oleva pultti.
Vaihdoin samalla kaikki kiristäjät. Alkoi itselläkin pitämään tosi pahaa kolinaa jo välissä. Päivässä muuttui niin pahaksi ettei enään ajaa tohtinut. Osiin meni n.140€ motonetistä ja tarviketorilta hain kilkkeet. Vaihdoin tosin tehostajaan stefan ja muut tiivisteet. Paitsi sitä monen mutkan kautta menevää ns. O-rengasta jota ei löytynyt mistään..
-Toivo-
Kiitos, Toivo vinkeistä!! Eipä se sitten ihan toivottamalta projektilta kuullosta. Eilen Volkkarilla joku jopa muisteli että moottori pitää ottaa pois, ennenkuin kiristimeen pääsee käsiksi...!!
Täytyy ryhtyä houkuttelemaan "hovimekaanikkoa" hommiin. Ilman nosturia tuonne auton alle en viitti ite edes yrittääkkään...
Uusi kiristin ilman rullaa maksoi 107 € maahantuojalla joillain alennuksilla. Rullaa siihen rahaan ei sentään saanut... Se täytyy käydä hakee varmaan Motonetistä.
Täytyy ryhtyä houkuttelemaan "hovimekaanikkoa" hommiin. Ilman nosturia tuonne auton alle en viitti ite edes yrittääkkään...
Uusi kiristin ilman rullaa maksoi 107 € maahantuojalla joillain alennuksilla. Rullaa siihen rahaan ei sentään saanut... Se täytyy käydä hakee varmaan Motonetistä.
Sain perjantaina lisää tietoa hihnankiristimen vaihtohommasta Herttoniemen Volkkarilta. Toivolta sainkin jo hyviä vinkkejä itse rullan vaihtamiseen, mutta itse kiristimen rungon (mikä siis varsinaisen kiristyksen hoitaa) vaihto onkin mielenkiintoinen juttu. Yksi Hertsikan asentaja oli sellaisen kerran tehnyt ja muisteli, että apukuskin puoleinen koneenkiinnike pitää ainakin ottaa ensiksi pois, ennenkuin kiristimeen pääsee käsiksi. Tietenkin moottori pitää tukea yläpuolelta "virallisella VW-moottorintuentapalkilla". Kiinnikkeen irrottamisen jälkeenkään yhtään ylimääräistä tilaa ei ole, mutta onnistuu jotenkuten...
Huoh...ei vois kyllä vähempää kiinnostaa, mutta ei kai auta...
Huoh...ei vois kyllä vähempää kiinnostaa, mutta ei kai auta...
Morjensta.
Jos meinaat sillä kiristäjän rungolla sitä häkkyrää missä on se pieni sylinteri joka sitä kiristää niin sen juurikin otin alakautta pois. Rullan vaihdoin siihen sitten irrallaan. Enkä ottanut mitään moottorin tuentoja kyllä irti. Tehostajalta lähtevä toinen putki menee ihan siitä vierestä ja sen vieressä oli käden mentävä kolo. Itse pultin kanta näkyy juuri ja juuri jos oikeasta kulmasta katsoo.
Irroitus oli mielestäni hankalampaa. Takaisin meni rullat alta viiden minuutin, mutta ei kaikkinensa vienyt kyllä paria tuntia kauempaa vaikka laitoin ne kaikki rullat ja purin tehostajankin.
Sen kiristäjän runko oli juuri niillä 16mm ja 13mm kannoilla kiinni. Se 13mm pultti lähtee ujuttamalla käsi sitä putken viertä ja toinen näkyy alakautta kun ottaa sen ylemmän kiristäjän ensin irti. Saattaa kyllä saada ilmankin, mutta tulee tilaa pikkaisen lisää jos sen kehtaa irroittaa. Niin ja se kiristäjä mahtuu tulemaan alas sitä putken viertä. Ainakin omassani, mutta voihan tietenkin aina olla autokohtaisia eroja noissa ahtaissa väleissä.
-Toivo-
Jos meinaat sillä kiristäjän rungolla sitä häkkyrää missä on se pieni sylinteri joka sitä kiristää niin sen juurikin otin alakautta pois. Rullan vaihdoin siihen sitten irrallaan. Enkä ottanut mitään moottorin tuentoja kyllä irti. Tehostajalta lähtevä toinen putki menee ihan siitä vierestä ja sen vieressä oli käden mentävä kolo. Itse pultin kanta näkyy juuri ja juuri jos oikeasta kulmasta katsoo.
Irroitus oli mielestäni hankalampaa. Takaisin meni rullat alta viiden minuutin, mutta ei kaikkinensa vienyt kyllä paria tuntia kauempaa vaikka laitoin ne kaikki rullat ja purin tehostajankin.
Sen kiristäjän runko oli juuri niillä 16mm ja 13mm kannoilla kiinni. Se 13mm pultti lähtee ujuttamalla käsi sitä putken viertä ja toinen näkyy alakautta kun ottaa sen ylemmän kiristäjän ensin irti. Saattaa kyllä saada ilmankin, mutta tulee tilaa pikkaisen lisää jos sen kehtaa irroittaa. Niin ja se kiristäjä mahtuu tulemaan alas sitä putken viertä. Ainakin omassani, mutta voihan tietenkin aina olla autokohtaisia eroja noissa ahtaissa väleissä.
-Toivo-