T4:sen monet versiot

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

T4:sen monet versiot

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Nyt kaivattaisiin tietoa, että miten nämä erilaiset mallit oikein jakautuvat, kun en mielestäni löytänyt mitään tyhjentävää esittelyä, johon ei löytyisi aina jotain poikkeusta. Tässä vaikka muutama lähtökohtakysymys:

1. Mitä eroa on Caravellellä ja Multivanilla? Noissa kuitenkin tuntuu aina olevan noita bussimallin penkkejä?
2. Löytyykö tuota 151 hp moottoria vain noista em. busseista, eli ei siis lainkaan tavarapakuista?
3. Normaaliin tavarapakuun on kuitenkin uusimpiin malleihin saanut valikoitua myös tuon Caravelle-keulan, niin onko niiden 102 hp kone sitten AXL, jossa myös tuo pitkänokkaisen keulacooleri? Yhtä tuollaista olen ajanutkin, mutta ei oikein tunnu löytyvän mitään tietoa mistään, autodatakaan ei tunne koko AXL:ää.
4. Tai jos on tavarapakussa Caravelle-keula, niin löytyykö myös / enää "vanhaa" 102 hp ACV:tä koneen päällä olevalla IC:llä?

Siinä nyt muutama aluksi, mitä muuta tiedät, niin saa kertoa.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja selvesa »

no laitetaan nyt oma käsitys/tietämys noihin kysymyksiin

1. Multivan on tehdastekoinen retkeilyauto eli on pöytä + takapenkki,josta saa selkänoja kaadettuna sängyn. Yleensä rekisteröity 1+6. Ei tuotu Suomeen,koska herrat viisaat päättäjät eivät osanneet verottaa autoa,kun ei ollut paku eikä rehellinen bussi
Caravellea sai myös ns. bussipakuna eli tehdassisustettu takaosa ilman penkkejä

2. En ainakaan minä ole törmännyt tuohon 150 hp pakuun, voi olla että Saksassa on saanutkin tuolla koneella tavarapakuakin. Yleensä ovat olleet busseissa/multivaneissa ja myös Caravelle bussipakua sai aikanaan tuolla koneella.

3 ja 4. Suurin osa varmaan noista Caravelle keulaisista pakuista on tuolla ACV:llä + päällä olevalla coolerilla, viimeisimmät Caravelle keulaiset syncro T4:t taisivat tulla noilla 150 hp "rojuilla" eli cooleri siellä keulalla + olikohan muuttuvasiipisellä turbolla jne. Koneen tyyppiä en nyt muista,mutta voisi olla juurikin tuo AXL
Ja tosiaan ihan viimeisimmät mallit ennen T5:n tuloa. Ja jos noilla hiluilla auto on, niin siinä on vakiona hieman enemmän tehoa kuin 102 hp,vaikka tyyppimerkintä väittääkin sen 102.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Juu, ainakin tämä ajamani yksilö oli tosiaan syncro ja turbo oli heti silmällä katsoen ihan erilainen kuin "vanhoissa". Mitenköhän tuollaisen AXL:n ja 151 heppasen koneet mahtoivat vielä erota toisistaan, oliko turbo kuitenkin noissa sama, vai pienempikokoinen vnt-ahdin?

Mitenkä nuo etukulman pellit on kiinni, siis nämä lyhyt- ja pitkänokkaisen erilaiset siinä konepellin ja etuoven välissä, jossa mm. vänkärin puolella tuo ilmanottoaukko? Eli onnistuuko esim. keulan muutos ilman hitsauksia sun muuta?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja selvesa »

oisko vielä erilainen softa + suuttimet :?: , en tiedä ja voi olla että vähän erilainen turbokin ....

tässäpä hollantilainen sivu,jossa tuo keulamuutos tehty
http://www.weetjewel.com/facelift.htm

aika savotta tuntuu olevan

Tässäpä jotain pähkäilyä tuolla FFp:llä
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 4ca#447125

ja tosiaan, jos Peksi sanoo työlääksi,niin varmaan sitä sitten on, kyseinen henkilö on yksi näitä http://www.pajalle.com/ jamppoja. Ja aika moisia suorituksia tekevät ...
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Eipä tuo nyt hirveältä työltä tunnu, jos kerran nuo kaaretkin on pulteilla uudemmissa malleissa, pitääpä katsoa. Autojahan tuossa on siis kaksi samanväristä, että senkun yhdistää niistä kaikki parhaat osat yhteen autoon. :D
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Pitääkö nuo etkan tiedot paikkansa, että pitää tosiaan olla lauhdutin ja kuivain tuon keulan mukaan sekä ilmastoinnin konehuoneen puolella olevat putketkin olisivat erilaiset sekä keulan että höyrystimien määrän mukaan (erilaiset niissä, joissa bussi-ilmastointi)?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Jatketaan nyt tähän vielä vähän eri näkökulmasta:

Missäs järjestyksessä tuollaisen 151 heppasen palikoita menee vaihtoon, jos vähän parantelee kulkua? Turbohan on ilmeisesti tuo GT2252V, ja netin mukaan softalla tuosta saisi 180 hp, mutta Garrettin mukaan riittäisi 260 hp asti, mutta tuskinpa, mikä lie totuus? Entä suuttimet ja muut palikat, milloin menee vaihtoon? Pitääkö tuo tieto paikkansa, että Porttereissa turboa jäähdyttäisi vain öljy, eikä siellä kiertäisi neste lainkaan?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Jatketaan taas monologia, ei luulisi noiden olevan niin harvinaisia ettei kukaan tiedä.

Miten Multivanissa on "tavaratilan" seinät ja lattia toteutettu, että sopiiko vaihtaa romut tavarapakusta, eli verhoilut vanereiksi ja päinvastoin? En tosin tiedä, että onko tavarapakun paksu lattiavaneri edes irrotettavissa.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
jkl
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2010 16:05

Viesti Kirjoittaja jkl »

Entiedä oletko tollaiselle sivustolle eksynyt.

http://www.vw-bus-t4.de/
Löytyy räjäytyskuvia sisustuksesta yms. "karosserie und optik" ja "innen und extras" linkeistä, eure t4- alla on myös
toistasataa sivua eri käyttäjien porttereista ,paljon projektikuvia joista paljastuu kaikkea mielenkiintoista.

Mäkään mitään tiedä, mutta sellainen käsitys on että tuo peltikori on kaikissa versioissa ihan sama .
Eli reiät valmiina kaikenlaisille sisustuksille.
Oikaiskoon joka tietää.
Kyllähän lattiavanerin aina pois saa.Pulteilla kiinni ,korkeintaan jotain liimaa lisänä.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Juu, pitää tutustua tarkemmin, ei ole googleen osunut tuo sivusto.

Tavarapakun väliseinä taitaakin olla näissä malleissa vielä hitsattu kiinni? Onkohan Caravellessä ja Multivanissa muuta eroa kuin tuo sivussa oleva avattava ikkuna sekä kiskot penkkejä varten Multivanissa?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
jkl
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2010 16:05

Viesti Kirjoittaja jkl »

En ole kyllä näitä eri versioita tutkinut niinettä tietäisin eroista ja yksityiskohdista.
Multivanissa on kuitenki seinäpaneelit ja se takapenkki-sänky-systeemi omanlaisensa ja on tietääkseni aina lyhytkorinen.
jkl
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2010 16:05

Viesti Kirjoittaja jkl »

Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Juu, huomasin jo aiemmin. Ihan mukavan oloinen peli, mutta ei kuitenkaan täysin sytytä.

Eikös näissä ole sen verran pieni tuo tavaratila, että pakuksi rekisteröinti sallii vain etupenkit?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Saiko edes isoon pakuun laittaa kunnon penkkejä vai vaan ne "väliaikaset" eli kovat penkit. Matkailuauto on se paras vaihtoehto, saa penkkejä ja vakuutus- ja veromaksut pienemmät. :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Ai ne on sellasia... Tarkotat varmaan retkeilyautoa, vai mikä se nyt oli? Täytyykin kysäistä paikalliselta konttorilta, että mikä heidän tulkinta on niistä varusteista.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
jkl
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2010 16:05

Viesti Kirjoittaja jkl »

Eipä taida pakettiautoksi rekisteröityyn Portteriin saada minkäänlaisia lisäistuimia tavaratilaan.
On liian pieni tavaratila pitkässäkin.
Tuo verollinen matkailuauto lienee ainoa vaihtoehto ja helpoin.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Hmm, olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuolla retkeilyautolla saa siis dieselveron pudotettua henkilöautomäärästä tuohon pakusta perittävään? Pitääkö tuo ajoneuvoveron perusveron osuus tiukasti kiinni tuosta vuosirajasta, että näissä menee aina kokonaismassan mukaan, vaikka olisi päästöt ilmoitettu?

Mitenkäs tuo autovero menee, jos auton tuo ulkomailta, meneekö kuitenkin alkuperäisen käyttöönottohetken mukaan vai nykyään sekin päästöjen perusteella? Ilmeisesti bussista / retkeilyautosta joutuu maksamaan täyden autoveron (kun ei näissä tietystikään korkeus riitä), eli hyvin varustellusta mallista melkein 7 tonnia, josta lasketaan vain se 35%, jos rekisteröi pakuksi? Tai vaikuttaako nykyään joku päästöraja tuohon prosenttimääräänkin?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
jkl
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2010 16:05

Viesti Kirjoittaja jkl »

Olet ymmärtänyt oikein. Muutoskatsastuksen jälkeen auto on edelleen henkilöauto(M1), lisätiedoissa matkailuauto, verotetaan kuin pakettiauto. Pätee siis vehkeisiin joista on joskus maksettu täysi autovero (henkilöauton) suomeen.
Vero menee vuosimallin mukaan, tietääkseni.
Jos löydät tarpeeksi korkean kaapin, yli 1,9 m sisältä, niin senhän saa verottomaksi matkailuautoksi.
Tietysti jos on linja-autokortti voi ostaa bussiksi rekisteröidyn auton, ei tarvi kikkailla eikä ole käyttömaksua.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Tullin sivuilta nuo löytyikin, kun vain osasi etsiä oikeasta paikasta, eli autovero taitaa määräytyä nykyään jo co2:n mukaan. Jos katsoin oikein niin 150 heppasen vero olisi 30,3%, josta pakulla saa alennusta 11,7% eli semmosen 2-2½ tonnia. Johan on hankalaa, mistähän sitä löytäisi sellaisen, jossa kaikkien varusteiden yhdistelmä olisi mieluinen. :D
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Jos tuo ulkomailta käytetyn bussin ja muutoskatsastaa sen heti matkailuautoksi. Saako tällöin autoverosta (siis siitä pienestä kertaluontoisesta maksusta:) jotain alennusta? Vai maksetaanko verollisesta matkailuautosta aina sama autovero kuin henkilöautosta?

Noita verottomia 190cm sisäkorkeudella varustettuja on aika suppea valikoima: korkea Sprinter, LT/Grafter ja uudemmat Transitit. Sitten löytyy vielä näitä paikallisia erikoisuuksia: http://www.highliner.fi/
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Ei saa alennusta, molemmista menee täysi autovero. Tuo muutos vaikuttaa vain tuohon "dieselveroon".

Itseäkin tosin kiinnostaa, että onnistuuko tuossa autoverossa säästämään, jos vastaavanlaisen bussin muuttaa pakuksi, jolloin pitäisi saada alennusta? Ainoa vaatimus taitaa olla penkit, joita saa olla vain yhdessä rivissä? Muita muutoksia ei ilmeisesti tarvitse tehdä, eli väliseinäkään ei taida olla pakollinen? Mahtaakohan noissa busseissa olla missään k+2 penkkiä edessä, tai saako sellaisen vaihdettua suoraan toisesta pakusta?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Pesukarhu kirjoitti:Ei saa alennusta, molemmista menee täysi autovero. Tuo muutos vaikuttaa vain tuohon "dieselveroon".

Itseäkin tosin kiinnostaa, että onnistuuko tuossa autoverossa säästämään, jos vastaavanlaisen bussin muuttaa pakuksi, jolloin pitäisi saada alennusta? Ainoa vaatimus taitaa olla penkit, joita saa olla vain yhdessä rivissä? Muita muutoksia ei ilmeisesti tarvitse tehdä, eli väliseinäkään ei taida olla pakollinen? Mahtaakohan noissa busseissa olla missään k+2 penkkiä edessä, tai saako sellaisen vaihdettua suoraan toisesta pakusta?
Ainakin Caravelleissa näyttäisi olevan useimmiten edessä paikat 1+2. Multivanissa taitaa aina olla vain 2:lle istuimet eturivissä.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Tiedä nyt tuosta useimmista, mutta katsellaan...
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Avatar
selvesa
Viestit: 91
Liittynyt: 5.10.2009 11:31
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja selvesa »

no vakiona tehtaalta tulee 1+1 ohjaamolla ja se on erikseen pitänyt valita "lisävarusteena" tuo 2-istuttava vänkärin jakkara ja jotain siitä piti maksaakkin.
Vastaa Viestiin