T4 Vellen huoltoa ym

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Kai se on normaalia kun olen tavannut pari muutakin samasta ongelmasta kärsivää :D Jostakin kuulin, että voisi johtua lämmityslaitteen kennon liitoksista, mutta ei ole tullut tutkittua näkyykö niissä merkkejä vuodoista.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
igge
Viestit: 44
Liittynyt: 17.1.2008 13:54

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja igge »

estate kirjoitti:Kai se on normaalia kun olen tavannut pari muutakin samasta ongelmasta kärsivää :D Jostakin kuulin, että voisi johtua lämmityslaitteen kennon liitoksista, mutta ei ole tullut tutkittua näkyykö niissä merkkejä vuodoista.
täällä kans haihtuu nesteet alamerkkiin ja pysyy siinä eikä äkikseltään näy merkkejä vuodosta
T4 2.5TDI 75kw
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Eikös jossakin henkilömallissakin ollut samanlaista ominaisuutta, että nesteet laskivat alarajaan ja kun huolestuneet omistajat tulivat kyselemään huoltoon syytä moiseen niin vaihtoivat paisarin erilaiseen tai merkkasivat alkuperäiseen uudet ylä- ja alarajat? Vaarallistahan tuo ei ole kun nestettä kumminkin on tarpeeksi järjestelmässä.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Mittaristossa on ruvennut kummittelemaan kun välillä lämpömittari putoaa pohjaan ja nesteen varoitusvalo vilkuttelee, tänään teki myöskin ensimmäisen kerran sen, että polttoainemittarin viisari putosi kesken ajon näyttämään täysin tyhjää ja nousi sitten hitaasti näyttämään oikeaa. Joskus pelaa päiviä ilman oireita, toisinaan viisari käy alhaalla kerran päivässä ja joskus seilaa koko päivän edestakaisin. Pitää vissiin käyttää irti ja tarkistaa liitokset, lutikkaahan (jännitteensäädin) ei kai tässä mallissa enää ole (ns. välimallin mittaristo digidigi matkamittareilla ja vihreillä taustavaloilla)? Koneen etupuolella olevat johdot ja liittimet kyllä voivat olla heikohkossa hapessa kun ovat saaneet öljyä ja suolavelliä niskaansa, mutta luullakseni niillä ei ole vaikutusta polttoainemittarin toimintaan.

Vai olisiko vaunu pistämässä bileitä pystyyn puolenmiljoonan kunniaksi, vajaa 400 km vielä niin on sisäänajo suoritettu :D :buttrock
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja as »

"Koneen etupuolella olevat johdot ja liittimet kyllä voivat olla heikohkossa hapessa kun ovat saaneet öljyä ja suolavelliä niskaansa, mutta luullakseni niillä ei ole vaikutusta polttoainemittarin toimintaan."

On ja ei, laturin liittimet (jännite) vaikuttaa sekoiluun, oletko lämpötila-anturin ja liittimen tarkistanut ?
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Puolimilliä täynnä

Viesti Kirjoittaja estate »

Nyt olisi sisäänajo suoritettu (sopivasti työmaan pihaan kurvatessa pyörähti tasalukemaan):
Kuva
Ei syttynyt valomerta mittaristoon tai kone räjähtänyt. Juhlan kunniaksi avasin pitkän purkin keskiketterää :mrgreen:
Kauheesti jotain ryönää näkyy kuvas, joku ei ole siivonnut mun autoa :oops:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Kartturin puolelle tuli vetonivelet ja alapallo vaihdettua (ulkona kevyessä vesi-/räntäsateessa). Ulompi nivel eli jo lopun aikoja, rupesi raksuttamaan pienissäkin käännöksissä ja irrottaessa sisältä valui ruostevettä :shock: Eikä suostunut irtomanaan akselista ilman väkivaltaa, rälläkällä pistelin kuulia paikallaan pitävän kehän poikki ja ulompi osa pois paikoiltaan, että sai sokan kammettua akselin päästä pois, sittenkin vielä sai kopauttaa hienosäätövasaralla aika lujaa. Alapallossa oli tietysti se torxia tiheämpi kanta pulteissa ja sellaista ei valikoimista löytynyt. Taaempi pultti aukesi torxilla mutta etummaisesta lähti kulmat, mutta onneksi putkipihdit pelastivat tilanteen. Yläpallossa ei ollut havaittavaa välystä, joten en ruvennut sitä vaihtamaan, raidetangon sisäpäässä on pieni välys mutta sen vaihto jäi myöhempään ajankohtaan, samoin kuin kallistuksen vakaajan korikiinnikkeiden vaihto. Jarrusatulat menevät vaihtoon kohtapuoliin, liuku on aika julman väljä, siitä varmaan johtuu suunnanvaihdon yhteydessä kuuluva pamaus. Nyt on erikoistyökalut ylätukivarren ylöspitämiseen (lattarautaa ja neliöputkea yhteen hitsattuna) ja jousen löysäämiseen (jousen mutteriin sopiva katkaistu hylsy putkeen hitsattuna ja toisessa päässä putkea iso mutteri avainta varten). Seuraava ostos talliin on isompi kompura, nykyinen ei jaksa pyörittää mutterimopoa :twisted:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja Timos »

estate kirjoitti:Seuraava ostos talliin on isompi kompura, nykyinen ei jaksa pyörittää mutterimopoa :twisted:
Itse mutterimopo sais olla kaksoisvasaralla varustettu niin jaksais avata pulttejaki. Itelle kaveri osti kunnon kompuran palkaks ku maalasin sen auton, 920l/min ja 6,3bar vastapaineellaki yli 700l/min (7,5hp 200l). Eipä silti normi käyttöpaineella 6,3bar ja halvalla mutterimopolla saa edes renkaita auki, tietysti sitte ku lisää paineet 8-10bar, mutta varmaan sen ansiosta lensi suunnanvaihtotappikin kuuseen. On kyllä nyt nätti pyörittää paineilmaepäkeskoa, räikkää ja pikkurälläkkää ku ilma piisaa. Eikä maalaushommissa ilma kuumene ja vettä kondensoidu juuri mitään erottimiin, onpi tuossa vielä ns. ahdetun ilman välijäähdytin rimoitus johon puhallin puhaltaa. Tuollane http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=178
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Tuli renkaiden vaihdon yhteydessä vaihdettua kartturin puolelle raidetangon ulko- ja sisäpää. Ihan simppeliä ruuvaamista, mitä nyt sisäpää (lähinnä suojakumi) on hivenen ahtaasti. Puoltaminen ei loppunut vieläkään, kai siellä on joku pusla väljä. Raidetankokin on vuotanut hivenen öljyä suojakumin sisään ja tehostimen letkussa on ilmeisesti pienenpieni vuoto kun on märkä muuten kuivalta koneen takapuolelta. Alipainepumpun juuresta on ruiskinut sitten enemmän, pitää joku viikonloppu käyttää irti ja tiivistää.

Renkaan vaihto ei sitten mennytkään ihan putkeen kun joutui turvautumaan ammattiapuun :x Kaveri oli Tammikuisen vetarirempan yhteydessä sitten laittanut kuskin etupyörän pultit kyllävarmaanpysyymomenttiin :x Teleskooppimallisella rengasavaimella väänsin ja ei inahtanutkaan, hyppäsin päälle ja väännin poikki. Mutterimopo kehiin ja ei mitään. T-vääntimeen voimahylsy ja metrisellä jatkovarrella väänsin, T-väännin mutkalle ja kiinnitystappi katkes hylsyn sisään. Vanhaan räikkään sulatin hitsillä hylsyn kiinni ja klemmari hylsyn ympärille tukemaan, jatkovarrella väänsin, hylsy paukahti kahtia ja räikän varsi mutkalle. Tässä vaiheessa kilautin kaverille ja kymysys, että onnistuuko työpaikalla lujasti kiinniolevien pulttien avaus. Volkkari käyntiin ja kohti kaverin työpaikkaa, ensimmäinen jarrutus ja jumalaton rauta hinkkaa rautaa rohina kartturin puolelta edestä. Ajattelin vaan, että rohiskoot nyt, tutkin sitten kun saa renkaan vaihdettua. Kaverin työpaikalle ja kunnon pulttipyssyllä hakkuutusta, ei avautuneet pultit. Ei myöskään kaksimetrisellä jatkovarrella ja voimahylsyllä. Kaasupillillä lämpöä pulteille niin johan lähtivät auki pyssyllä. Suvikumi alle ja takaisin kotiin jarrutuksissa kuuluvan krohinan kera. Rengas pois alta ja satulassa näkyi ihan selvästi kuinka oli hangannut vanteeseen. Vaihdoin sitten taka- ja eturenkaan paikkoja ja lakkasi rohinat. Ei näköjään sovi kulmikkailla reijillä ja 44 ET:llä oleva vanne eteen vaan pitää olla pyöreä reikäiset ja 55 ET:llä.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Ei kulje!

Viesti Kirjoittaja estate »

Alatukivarren taaempi pusla siellä on väljä, pitää vaihtaa kun ehtii.

Nyt ruokiksella käydessä tuli kummallinen vika, meno katkeaa vitosella 3000 rpm:n kohdalla ihan kuin löisi rajoittimen päälle. Lähdin hitaampaa ajoneuvoa ohittamaan ja kun olin rinnalla (110 km/h lasissa vitosella) nykäisi parikertaa ja kiihtyvyys pysähtyi 120 km/h kohdalle, ei mitään vaikutusta vaikka runttasi polkimen lattiaan. Kolmosella ja nelosella kiertää yli 3000 rpm mutta ainakin nelosella meno on tukkoisempaa kuin ennen, paikallaan ottaa hyvin kierroksia. Mittarin mukaan ahtaa normaalisti, joten tuskin on hukkaportin kellokaan irronnut tai ahdin aivan sohlo. Viikonloppuna kyllä teki sellaisen tempun, että kun oli käynyt tunnin tyhjäkäynnillä (latasin kaverin kilpa-auton akkua) niin ajoon lähtiessä pöllytti reilusti sinertävää vedätyksessä hetken aikaa. Öljyä ei kuitenkaan ole hävinnyt. Ei savuta tai vilkuta hehkun valoa, lähtee normaalisti käyntiin ja käy nätisti. Olisikohan ilmansuodatin tukossa? Mitenkäs IMM-vika vaikuttaa? Ahtovuoto? Pumpun ajoitus (remmin vaihdosta 50 tkm), luulisi tosin vaikuttavan käyntiinlähtöön ja savutukseen? Lisää hyviä veikkauksia mistä lähteä vikaa metsästämään.
Viimeksi muokannut estate, 10.5.2012 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Meno nuhaista

Viesti Kirjoittaja estate »

Luulin jo, että vika on parantunut itsekseen mutta eipä vaan :x . Ylämäkeen pudotin reilua satasta niin pari kertaa nykäisi ja meno kävi nuhaiseksi, ei kiihtynyt vitosella yhtään. Ahtopainemittaria kun seurailin niin ei enää piikkaa tasan bariin kuten ennen vaan jää 0,8-0,9 välille. Satasta kun pudottaa vitosella ja lyö tallan pohjaan rupeaa kiihtymään hitaaaaaasti ja yli kolmen tuhannen ei nosta kierroksia, kaasua kun keventää niin meno käy keveämmäksi (saa vissiin riittävästi soppaa). Turbo on viheltävinään enemmän kuin ennen, tai sitten kävin jo vainoharhaiseksi :) Pitää huomenna tai joskus kun sade lakkaa purkaa cooleri ja ahtoputket pois ja tutkia ahtimen sekä kaikkien letkujen kunto jos vaikka olisi vain joku pikkuletku halki. Pitäisikö tuon vilkuttaa hehkuvaloa jos ahtaa liikaa tai jossakin sähkövermeessä on vikaa? Nyt tuntuu ihan siltä, että ei anna kunnolla ainetta kun ahdot on tapissa. Meno oli hyvin samanlaista silloin kun hukkaportin kello oli irti, silloin vain meno tyssäsi heti kun paineiden olisi pitänyt nousta. Nyt sentään on paineita mutta kulkuja ei, siihen puoleen kiloon saakka kulkee vitosellakin okei mutta sitten rupeaa hyytymään. Onneksi dieselit ei hajoa "laihalla" käydessään, bensavehkeestä olis jo ainakin männät sulanu suoritetun testiajon aikana :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Kulku kunnossa

Viesti Kirjoittaja estate »

Piti mennä tihkusateeseen ruuvaamaan ja hetihän sieltä löytyi vika kun otti coolerin pois. Hukkaportin kellolta johonkin jarrupääsylinterin yläpuolella olevaan käikäleeseen (olisko se N75?) menevä (sininen) letku päästä halki. Pätkä pois, takaisin nippuun ja testiajolle. Kiihtyy ja kulkee kuten ennenkin (tai saattaa jopa ahtaa 0,1 bar enemmän kuin ennen :D ). Pitää koko letku uusia joskus kun on nirhautunut niputtajan kohdaltakin lähes poikki. Näköjään rupeavat kaikki letkut olemaan ehtoopuolella puolessa miljoonassa :)
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Tulipa vaihdettua eilen kartturin puolelle yläpallo ja alatukivarren taaempi pusla. Muuten ihan simppeli homma mutta tukivarren pultti oli juuttunut puslaan kiinni, lähti viimenin irti kun mutterimopolla aikansa paukutti. Vanha tipahti irti vähän kopauttamalla ja uusi pusla (HD-versio) meni sievästi paikoilleen ison hylsyn ja vasaran avulla. Yläpallo oli istunut tukivarteen melko lujaa kiinni, pari tuntia sai senkin kanssa taistella, että suostui irtoamaan, uuden asentaminen olikin sitten vain palikoiden paikoilleen asettelua. Vielä pitäisi kuskin puolelle vaihtaa yläpallo ja raidetangonpää niin olisi kaikki nivelet etupäässä vaihdettu. Muut puslat ovat ehjiä mutta tuo kartturin puoleinen oli aivan riekaleina.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja Timos »

T5:ssä meinas itku tulla ku alapallon kierteet korkkas olka-akselista vai mikä se nyt onkaan nimeltään, jotain alumiinia kummiskin. Oltiin just reissuun lähössä eikä ylimäärästä hilloo ollu yhtään, mut aito helicoil pelasti kaiken. Aikanaa yhen helicoilin asentanu koulussa mut hyvin onnistu omatekosella kalulla. ostin vaan kierretapin ja inserttejä, jotka nekin kyllä makso hunajaa.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Juu tulipa vauhdettua kuskin puolellekin yläpallo ja raidetangonpäät, tällä kertaa irtosi nätisti ja parissa tunnissa tuli vaihdettua (sis. muutaman tupakkitauon ja kahvipaussin).

Tänään oli vuorossa kartturin puolen käsijarrun herkistelyä kun tuppasi jäämään päälle. Käsijarru itse rupesi toimimaan aseöljyn ja satulan linkun heiluttelun avulla mutta tulipa havaittua, että liuku oli jumissa. Satula pois ja tappien kimppuun, alempi lähti ihan sormin mutta ylempi ei inahtanutkaan vaikka lämmitti ja tarjoili rost offia. Viimein kävi niin, että tappi napsahti poikki satulan kiinnikkeen sisään :twisted: Kellään tutulla ja millään läheisellä purkaamolla ei ollut kiinnikerautaa ja liukutappia, siispä täytyi ruveta ihan ite ehjäämään. Ensin neljän millin poralla reikä kannakkeen takapuolelta tapin kohtaan, sitten lyöntipuikko ja moskaa, ei inahtanutkaan. Reikä kuusimilliseksi ja jykevämpi lyöntipuikko kehiin, puikko poikki. Sitten porasin tapin keskelle ensin kolme millisen reiän, isonsin kuusi milliseksi ja kun ei vieläkään takapuolelta lyömällä lähtenyt niin päästin kasi millisellä terällä koko tapin pois. Magilla takapuolelle porattu reikä tukkoon, pitkästä kasimillin pultista ja jatkomutterista askartelin sähköliiman ja smirgelin avulla uuden liukutapin. Jarrut kasaan ja testiajolle, ei laahaa ja kärsii tehdä lukkojarrutuksen ilman osien lentelyä.

Nyt voisi oikeastaan käydä tarjoamassa leimalle kun on nivelet, jarrut ja valot käyty läpi. Seuraavaksi vuorossa on sivuoven korjaamista, joku rulla on lopun edellä kun ovi meinaa jumia auki, ruostekukkiakin pitäisi jossain välissä ottaa kiinni.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Tuli ne omavalmiste liukutapitkin vaihdettua ihan virallisiin. Kasimillin pultti oli ihan inan väljä tapin reikään kun satula piti kolinaa kuopissa, uusilla tapeilla lakkasi. Kartturin puolelle piti vaihtaa raidetangon suojakumi kun oli jostain syystä revennyt. Tuhkiksen muovisen etulevyn laitoin hetipitääliimalla kiinni tuhkikseen kun ei muuten pysynyt paikoillaan vaan tipahti pienestäkin kolauksesta. Leimalla ei ole ehtinyt käymään ja ruosteetkin ovat saaneet kukkia rauhassa :x Pyöränkulmia pitäisi säätää, lähinnä camberi, kun ohjaus vetää oikealle kokoajan. Auraus on kunnossa ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti mutta hivenen häiritsee kun pitää kokoajan vääntää kevyesti ratista vasemmalle (sitten menee suoraan kuin juna jos ajaa väärää puolta tietä :) ). Lämmityslaitteen säätimet pitäisi jostain etsiä, lämmönsäätönuppi on rikki, vaijerin paikasta lohjennut pala ja vaijerin pää pääsee pois paikoiltaan. Lämpöä ei saa täysin kuumalle ja jos vääntää tietyn kohdan yli niin ei saa enää kylmälle. Toki tuolla pärjää kun käy konepellin alta säätämässä :lol: Valotkin lämmityslaitteen namiskoista ovat pimeänä ja jotain vihertäviä muovin paloja ropisi lattialle (liittyy luullakseni nuppien valaistukseen) kun viimeksi käytin panelin irti. Pärjää tuolla toki noinkin kun ei niitä nuppeja tarvi olla jatkuvasti hipelöimässä ja pimeässä ne löytyy käsikopelolla :lol: .
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Katsastuskonttorilla tuli vierailtua ja hylätty :twisted:
Kuskin puolen yläpallo väljä tukivarteen :shock: Vissiin tukivarren silmä väljä kun kesällä lähti vanha pallo helposti irti (toisella puolella sai taistella pari tuntia irti) :( Pitää viikonloppuna tutkia ja hutkia, uutta tukivartta ei huvittaisi ostaa mutta kai se on pakko jos ei muuten saa väljää pois. Ja kuskin oven kulman kohdalla pieni ruostereikä helmassa (se piti paikata jo kesällä mutta jotenkin jäi).
Muuten ei mitään moitittavaa, etujarruissa 1% heittoa, takajarrut tasan ja käsijarrussa 1% eroa, savuarvo 1,31. Vaimentimelle tasaiset lukemat etu 56/56 (vajaa vuosi sitten laitoin alle vahvistetut TRW:t) ja taka 72/72.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Jälkitarkastus tuli suoritettua heti seuraavalla viikolla. Yläpallon liimasin jollain asennusliimalla kiinni tukivarteen (pitäisi täyttää jopa 5 millin välykset). Toivottavasti ei tarvitse itse irrottaa kun myyjä meinasi ettei irtoa kuin väkivalloin kyseinen liima.

Laittomat xenonit tuli asennettua omiin H4 umpioihin kun lyhyillä ei nähnyt näin kostealla kelillä juuri mitään. Kyllähän noista enemmän valoa lähtee, pitää vielä umpiot vaihtaa uusiin kun molemmissa on lasit jo aika harmaat.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Vakio umpiot laitoin tilaten, jos ne ens viikonloppuna sais paikoilleenkin.

Sitten pukkas uutta vikaa kun kaikki koelaudan valot pimeni, ajon aikana ei vaikuttanut vaikka veivas kirkkauden säätörullaa edes takaisin. Pihassa sammutin valot ja heti uudestaan päälle niin koelaudan valotkin paloi pari sekuntia ja sammuivat. Muutaman kerran käytin valoja päälle ja pois niin aina pelasivat muutaman sekunnin ja sitten pimenivät. Säätörullassa varmaan kosketushäiriö tai menossa rikki, säätövastus kai se säädin on. Vois huomenna käyttää irti ja ohittaa koko säätimen, vastus vaan väliin ettei valot loista ihan kirkkaana. Huomenna olis ohjelmassa syyshuolto eli öljyt, öljysuti ja ilmanputsari vaihtaen, naftasuodatinta en muistanut ostaa niin saa piisata kun päästää vedet suodattimesta pois, jos siellä edes vettä on.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Vähän venyi umpioiden vaihto mutta eilen ne tuli vaihdettua. Muuten helppo homma mutta kartturin puolen säätömoottori ei (taas) pelannut, vähän aseöljyä ja irrallaan ajelua niin rupesi toimimaan. Valokuviotkin on hyvät ksenoneilla, rupesi lisäpitkät tuntumaan turhilta, mutta antakoot nekin valoa pimeyteen. Lampun pesurit tuli samalla poistettua käytöstä kun ne on ollu rikki koko sen ajan mitä auto minulla on ollut, moottorin liittimen irrotin jo aikapäiviä sitten mutta nut tukin myös letkut.
Mittarinvalojen kirkkaudensäätimessä on joku kylmäjuotos tai muu kosketushäiriö, valot toimivat kylmänä mutta kun hytti rupeaa lämpenemään sammuvat valot. Käytin jo katkaisijan irti mutta kun en mitään silminhavaittavaa vikaa huomannut ja en jaksanut hakea kolvia tallista niin jäi liitokset tinailemati.
Pohjapanssari olisi varmaan kova sana talvella, tuntuu lyövän lumen ja sohjon laturille ja sitten hihna valittaa hetken.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja as »

"Pohjapanssari olisi varmaan kova sana talvella, tuntuu lyövän lumen ja sohjon laturille ja sitten hihna valittaa hetken."

https://www.google.fi/search?q=vw+t4+po ... 20&bih=937" onclick="window.open(this.href);return false;

Löytyy käytettyjä ja uusia n.30-200€ kappale, hidastaa huoltotöitä, ajossa hyvä.
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja Patse »

Olis se pohjapanssari ihan hyvä, just toi laturin remmi vingahtelee joskus, ei vaan oo jaksanu vääntää sitä paikalleen.. Ne on nopeita ottaa pois jos ne on suorat yms mutta sitte kun niillä autoilla on ajettu jotain onnettomia kinttupolkuja/pisin ojanpohjia ja raapinu johonkin kiviin yms kii niin se pelkkä pohjapanssarin irrotus voi olla jo jonkinmoinen työ, takaslaitto vähintään tuplaten pahempi :)

Mä voisin melkein luvata lahjottaa jollekkin sellasen pikkasen osumaa saaneen pohjapanssarin, sais pois nurkista kun en raaski metallilavallekkaan nakata vielä,, vaatii varmaan jonkinlaista sovitusta/lekaa että saa paikalleen. turun lähistöllä.. Jos joku tosta pellin palasta kiinnostuu niin yv:tä vaan niin laitan vaikka kuvan siitä. Mutta varautua saa joka tapauksessa siihen että vaatii jotain väkivaltaa/sovitusta että menee paikalleen.
Transporter 2,5tdi vm99
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Eestin pojilla näytäs olevan halpoja muovisia "panssareita" http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/43660/17090. Onko kellään tietoa miten tuolta toimitukset pelaa? Tuommoinenkin varmasti piisaa kun ei mitään off roadia tule ajeltua. Ja näyttäisi tuolta saavan sivuoveenkin kahvaa, se kun on omasta rikki, ja sivuoven rissojakin näkyy olevan.

Huomaa kyllä selvästi koska lyö tavaraa laturille ja remmille kun valot himmenee. Risteyksissä olen huomannut, että kun ulina lakkaa on moottorissakin enemmän vetoa, tai ainakin tuntuu selvä nykäys ulinan loppuessa (ei, se ei ole eturengas joka ulisee :lol: ).

Eilen tuli äkillisesti ja pyytämättä vikakin kulkineeseen. Takaa rupesi kuulumaan hirrmuinen rohina ja krahina :o Luulin jo, että vähintään rengas irti tai laakeri hajosi kerrasta tuhannen palasiksi. Mutta kun ei mitenkään kummallisesti kiemurrellut ja jarrut toimi niin ajoin hitaasti pari kilometriä kämpän pihaan jossa sitten peruuttaessa kuului kovempi kraah ja sitten lakkasi rohinat. Sain auton parkkiin ja rupesin katsomaan, että mikäs jään palanen sieltä on tippunut pihaan ja menin potkimaan pois niin sehän olikin kaksinkerroin kurttaantunut jarrukilpi :lol: Vissiin vanteisiin kerääntynyt sitten astetta enemmän moskaa kun on repinyt sen kilven irti, yks pultin reikä on kyllä selvästi ollut ruostunut mutta kaksi on mennyt terveestä pellistä läpi.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
-Eddie-
Viestit: 28
Liittynyt: 8.1.2009 9:17
Paikkakunta: Suur-Jyväskylä

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja -Eddie- »

estate kirjoitti:Eestin pojilla näytäs olevan halpoja muovisia "panssareita" http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/43660/17090" onclick="window.open(this.href);return false;. Onko kellään tietoa miten tuolta toimitukset pelaa? Tuommoinenkin varmasti piisaa kun ei mitään off roadia tule ajeltua. Ja näyttäisi tuolta saavan sivuoveenkin kahvaa, se kun on omasta rikki, ja sivuoven rissojakin näkyy olevan.

Pitääpä vierailla parin viikon päästä putiikissa kun auton kanssa seilailee yli...Putka 4km satamasta.
Sivuoven kahvan joutuu itsekkin hommaamaan. Kaverille samalla tuoda vitoseen kytkinhilut,näkyy olevan suht etullisia tuolla.
VW Passat Variant 1.6TDi -89 PA *ex*
VW Passat Variant 1.8i -89 *ex*
Vw Passat 1.8i -90
Vw T4 2.4D -92 bussi
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Vähällä huoltamisella on taitettu taivalta. Tänään piti tehdä pakosta pientä remonttia kun tipahti ainoa jäljellä oleva äänenvaimennin pihaan. Suoraa putkea tuli tilalle kun totesin, että ei kannata lahoa pönttöä ruveta räkimään kasaa. Tyhjäkäynnillä ei juuri huomaa äänessä eroa entiseen, parissa tonnissa rupeaa pitämään vähän möreämpää pörinää ja ahtimen vihellys kuuluu selvemmin kuin ennen. Pitää joskus vielä ravistella katista sisuskalut pihalle niin on vielä vähemmän tavaraa jarruttamassa pakokaasun virtauksia. Sitten kyllä varmaan tarvii jonkinmoinen höpinäpönttö laittaa ettei aivan putkivammaiselta kuulosta. Tämä ei kuulosta läheskkään niin paljon kuorma-autolta kuin D24TIC Volvo kun siitä oli ylimääräiset vaimentimet pois.

Käsijarrun kanssa on palanut hermot. Alkutalvesta toimi viikon tai kaksi kun voiteli satuloiden linkut aseöljyllä, pariin kuukauteen ei ole enää toiminut sitäkään vähää. Kahvasta kun kokeilee nostaa niin tuntee heti, että paikat on jumissa ja ei kannata vetää päälle ettei tarvitse polvistua auton alle hakkaamaan linkkuja. Hyvin on pysynyt paikoillaan ilman käsijarruakin. Pitäis vissiin uusia satulat kokonaan ja rakentaa niihin automaattirasvari ja sulanapitokaapeli käsijarrun linkuille niin voisivat ehkä toimia yhden talven.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja as »

" Pitäis vissiin uusia satulat kokonaan ja rakentaa niihin automaattirasvari ja sulanapitokaapeli käsijarrun linkuille niin voisivat ehkä toimia yhden talven."

Samaa teki täälläkin, korjaantu vasta käsijarruvaijerin vaihdolla, jos ne olet vaihtanut, sitten automaattivoitelu ;)
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Käsijarruvaijerit on vaihdettu ja varmuuden maksimoimiseksi vielä laitettu suojaputki päälle ettei kivet hakkaa kuorta puhki. Tässä pari viikkoa sitten kun oli lauhat kelit niin käsijarru pelasi ongelmitta, mutta heti kun mentiin pakkasen puolelle alkoi jumittaminen. Pitää vielä kokeilla virittää lisäjouset kääntämään liukuja aukipäin. Tuntuu vähän siltä, että ne satuloiden jouset ovat menettäneet parhaan terän ja eivät jaksa lykytä linkkuja täysin auki.

Mittarinvalojen säärörullakin pitäisi jaksaa ottaa irti ja tehdä sille ohitusleikkaus, pimeä mittaristo on ainavain useammin toistuva ilmiö.

Niin ja kuskin oven saranatappi pitäisi vaihtaa kun ovi roikkuu jo niin pahasti, että sattuu silmään (etualareuna lokarin kaaressa kiinni ja takareunassa iso rako). Saranaakin kyllä nähtävästi saisi säädettyä kunhan ottaisi ensin lokasuojan irti, että pääsisi pultteihin käsiksi (onnistuisi ehkä matalalla T-vääntimellä operoimaan ilman loksun irrottamistakin).

Kartturinpuolen valon säätömoottorikin jäi johonkin puolivälin asentoon, pitänee taas ottaa irti, rasvata ja ajella hetken irrallaan edestakaisin.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Akku päätti heittää pyyhkeen kehään. Joskus jo on aiemmin oireillut tässä talven aikana, että jos ei ole ollut roikan päässä niin on pyörittänyt vähän laiskanoloisesti mutta on kumminkin pärähtänyt tulille. Tänään ei laittanutkaan kuin todella laiskasti vouvou ja sitten rupes releet räpättämään. Laturi akkuun kiinni ja hyvin rupes lataamaan, tupakin ehdin polttelemaan niin oli muka ladannut täyteen. Eihän se sen kummemmin jaksanut pyörittää, joten apuvirralla käyntiin ja akkuostoksille. Mukaan tarttui joku Zap Kalsium akku, kai sekin takuuajan (2 vuotta) pelaa kun ei juuri muita vaihtoehtoja kyläkaupan huoltiksella ollut.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
caramelle
Viestit: 3
Liittynyt: 5.5.2013 10:45

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja caramelle »

Saitko muuten oikealle puoltamisen kuntoon, mistä vika löytyi? Omassa samainen ongelma, kaikki muut nivelet paitsi alapallot vaihtamatta, toisen alatukivarren puslat vaihdettu, kulmat tarkistettu vaihtojen jälkeen. Joku ehdotti tuolla aiemmin etujousituksen tarkastamista, miten tuo käytännössä tarkistetaan? Jousiahan tässä ei edessä ole, mutta keulilta auton alta löytyy jousitukseen (vakaajatangot?) liittyvät suuret pultit, mutteri taitaa olla kokoa 24 ja molemmille puolille omat, miten noi pitäis säätää ja miten tarkistetaan lopputulos?

Sitten käsijarru, sama vika täällä eli pakkasilla ei asiaa käsijarrun käyttöön, vaijerit läpikäyty, mutta tuntuu että ongelma löytyy satulan sisältä, onko siellä jotain huollettavaa? En tunne mekanismia satulan sisällä. Palautusjousetkin irroitin ja vähän virittelin jotta vetäisivät paremmin takaisinpäin.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Ei ole puoltaminen loppunut, mutta väheni kun kesäpalloja alle vaihtaessa pyöräytin kartturin puoleista raidetankoa puolikierrosta pidemmäksi eli pyörään vähän haritusta lisää. Pitäisi varmaan käyttää oikein pyörien suuntauksessa kun nivelten vaihdon yhteydessä laitoin kulmat kohdalleen vatupassin ja rullamitan kanssa :) Saattaa olla camberit ja casterit vähän sinnepäin, ei kuitenkaan aivan metsässä kun ei syö pahasti renkaita. Pyöränkulmiin puoltaminen kuitenkin liittyy, koska keskiraidan päällä tai väärääpuolta ajaessa ei puolla yhtään. Olisiko se camberi, jota pitäisi säätää.

Kyllähän näissä jouset on edessä, ne vaan on tyypiltään vääntösauvat, etupäät on kiinni ylätukivarsissa. Niistä isoista muttereista (oliko 27 mm) saa säädettyä jousten kireyttä ja samalla etupään korkeutta. Avaamalla muttereita jouset löystyvät ja keula laskee ja kiinnipäin vääntämällä jouset kiristyy ja keula nousee. Itse olen vain tarkistanut, että molemmissa on yhtä pitkästi kierrettä näkyvissä.

En ole tutustunut tarkemmin takasatuloiden sielunelämään, mutta epäilen vahvasti, että satulan sisään menevä käsijarrun akselin tiivistys/suojaus on puutteellinen tai kulunut ja väliin pääsee kosteutta ja jäädyttää mekanismin. Runsas aseöljyn ruiskuttaminen akselin juureen on itsellä auttanut viikon-pari, mutta kun ei jaksaisi olla alituiseen talvella kömpimässä takapyörien taakse suorittamaan rasvausta. Nyt ilmojen lämmettyä käsijarru pelaa moitteetta ja linkut palautuvat stoppareita vasten.

Ahtimessa on ilmeisesti jonkinmoinen öljyvuoto, koska pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kun lähtee ajamaan niin lykkää melko miehekkäästi sinistä pakoputkesta vedätettäessä. Sinistä tulee sen verran reilusti, että joku voisi luulla volkkarin olevan rikki :shock: Kolmosella suoritetun täyskaasukiihdytyksen jälkeen perässä roikkujat jättivät n. 300 m hajurakoa :lol: Mittatikusta ei kuitenkaan huomaa, että olisi syöpötellyt öljyä. Eikä savuttele tosiaankaan kuin pidemmän tyhjäkynnin jälkeen. Mitä enemmän antaa kenkää niin sen nopeammin lakkaa sininen savu. Ahtoputket coolerista avaamalla varmaan näkisi onko niihin kertynyt öljyä, ja jos on niin on luultavasti ahtimelta peräisin. Ei kyllä ole tullut haisteltua sitä savua, että voisiko se olla naftaa jos suuttimet eivät ole enää ihan tikissään. Mutta eikös silloin pitäisi tyhjäkäynnllä kuulua "kalkatusta" jos joku suutin vuotaisi käyntikään ei vissiin pitäisi ihan tasaista olla ja käyntiinlähtöönkin kai vaikuttaa?
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
jaketech
Viestit: 97
Liittynyt: 21.4.2013 12:48
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja jaketech »

mullakin puoltaa oikeelle. nivelissä ei välyksiä löytynyt katastuksessa. mutta oikea etukulma on noin 15mm matalemmalla ku vasen vaikka kiristyspulteissa on yhtäpaljon molemilla puolin varaa kiristää. pitäs säätää korkeus samaan ja kokeilla uudestaan
vw caravelle vm-93 ex 2,4 AAB nykyään D5252T ;)
vw bora vm-04 1.4 BCA. akan kulkine ;)
skoda octavia 1.9 tdi
vw golf III ryhmä-F ralliauto
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Eipä ole tapahtunut öljynvaihtoja kummempaa. Tai no suuttimilta tulevat paluuletkut vaihdoin kun vanhat rupesivat kuseksimaan vuorotellen. Sivuoven kanssa pitää olla nykyään varoivainen kun alarulla meni rikkisärki ja saattaa pudota alakiskosta irti jos ei nosta ovea ylöspäin samalla kun liikuttelee, pitäisi varmaan ostaa ja vaihtaa uusi :) . Tuulilasin vaihtoon tilasin ajan kun on kiveniskemiä ja muutenkin lasi on kuin hiekkapuhallettu ja jo viimeksi katsastuksessa suullisesti huomauttivat lasin kunnosta. Mielestäni ei paha kun 238,- kirkas lasi asennettuna (Alavuden Lasi Oy).

Ensikuun aikana täytyisi käyttää konttorilla pyytämässä ajoaikaa vuodeksi eteenpäin.
Pikkuisen olisi laitettavaa:
tuulilasi (aika vaihtoon tilattu)
rekisterikilven valo (uusi hyllyssä)
oikean ajovalon säätömoottori (hyllyssä, moottorilla käyttötunnit täynnä)
käsijarru oikealta herkistellä (ei palauta)
vasemmalta takaa ottaa jarrukilpi pois (toinen repesi talvella irti)
etujarrupalat ja liukutapit vaihtaa (hyllyssä)
Sitten vaan jännittämään konttorille, että löytyykö väljiä niveliä ja kestääkö jakoremmi (ajettu 76 tkm).

Talvikummitkin pitäisi ostaa, vanhat on ajettu loppuun :(
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja as »

"käsijarru oikealta herkistellä (ei palauta)"
"kestääkö jakoremmi (ajettu 76 tkm)."

Tuo kässärin herkistely, ota se "vipu" sylinteristä irti ja putsaat sen alta moskat pois+öljyä, omani sain toimimaan siten.
Pumpun remmin vaihdat ennen nokkaremmiä, ei kestä hampaat 2.5tdi 90-120tkm.
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja nepela »

Tuo kässäri se mullakin aina oikealta jumiin jäi. Satulan irti otin, putsailin ja voitelin mut ei pelittänyt. Sanoi luottomontööri , kuultuaan et olin painavaa venettä jyrkästä luiskasta veteen laskiessani vetänyt kässäriä hampaat irvessä (totta) et se tappi mikä voiman mekaanisesti paloille välittää niin on eine väsyny ja vääntyny. Ei auttanu ko ostaa uus satula :?
BTW: Se mun monesti pohtimani lämmöntulo-ongelma selvisi: oli tosi pieni reikä kansipahvissa joten koneen tekemä paine aiheutti ilmakuplan siihen letkujen korkeimpaan kohtaan joten ei vesi kiertänyt kunnolla lämpäriin :buttrock
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

as kirjoitti:"käsijarru oikealta herkistellä (ei palauta)"
"kestääkö jakoremmi (ajettu 76 tkm)."

Tuo kässärin herkistely, ota se "vipu" sylinteristä irti ja putsaat sen alta moskat pois+öljyä, omani sain toimimaan siten.
Pumpun remmin vaihdat ennen nokkaremmiä, ei kestä hampaat 2.5tdi 90-120tkm.
Kässäri on jonkun kerran tullut herkisteltyä ja vivunkin käytin irti mutta ei se kahta viikkoa kauempaa toimi.

Kai se pumpun remmi noilla kilometreillä (76 tkm) vielä pari ryntäytystä kestää? Sen katketessa ei sentään mitään tuhoa tule. Ennen leimaa ei kummoisia ehdi tekemään, hyvä että nuo muutamat pikkuviat joku ilta ehtii laittamaan.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Tulipa käytyä jarrut talvea varten läpi. Eteen meni uudet palat ja liukutapit, takaa oli vain tarkoitus herkistellä oikean puolen käsijarru kun ei palauttanut. Rupesin irrottamaan linkkua satulasta niin se käsijarrun akselihan otti ja katkes heti boorien päältä kun vähän avaimella nytkäytti mutteria :evil: Tökkäsin migillä vivun akselin jämään kiinni, rengas alle ja lähdin 90 km:n päästä hakemaan uutta satulaa, s-joen Motonetissä sattui juuri sopivasti olemaan yksi oikean puolen satula, ei yhtään vasenta. Tallilla uusi satula paikalleen ja ilmaten, johan rupes käsijarrukin toimimaan :buttrock Vasemmalle puolelle ei tarvinnutkaan tehdä mitään, pelaa yhtä hyvin kuin uusi.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Tulipa käytyä jarrut talvea varten läpi. Eteen meni uudet palat ja liukutapit, takaa oli vain tarkoitus herkistellä oikean puolen käsijarru kun ei palauttanut. Rupesin irrottamaan linkkua satulasta niin se käsijarrun akselihan otti ja katkes heti boorien päältä kun vähän avaimella nytkäytti mutteria :evil: Tökkäsin migillä vivun akselin jämään kiinni, rengas alle ja lähdin 90 km:n päästä hakemaan uutta satulaa, s-joen Motonetissä sattui juuri sopivasti olemaan yksi oikean puolen satula, ei yhtään vasenta. Tallilla uusi satula paikalleen ja ilmaten, johan rupes käsijarrukin toimimaan :buttrock Vasemmalle puolelle ei tarvinnutkaan tehdä mitään, pelaa yhtä hyvin kuin uusi. Jarrukilven revin siinä samalla pois, ei se ollutkaan kuin pyhällä hengellä ja pölyllä enää kiinni, aika tasalaatuisia tuotteita kun toiselta puolelta repesi talvella irti.

Viikolla asensin uuden korkeudensäätömoottorin väsyneen tilalle. Sekään ei ollut ihan läpihuutojuttu. Moottori (Valeo) myytiin Caravelleen sopivana, paketissa luki Golf III jne. mutta ei sanaakaan Caravellestä. Uutta ja vanhaa kun vertaili niin uuden säätötanko oli puolisen senttiä pidempi, aikani yritin sitä paikoilleen mutta ei millään opilla mennyt loveensa. Purin moottorit ja vaihdoin säätötangon vanhasta moottorista uuteen niin meni paikoilleen melkein itsestään. Rekisterikilven valotkin piti olla Caravelleen sopivat mutta askarteluksi meni sekin, että sai sopimaan. Vahoista kuvut, uusista polttimon pidin ja vähän pikaliimaa niin sopi nekin :)
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Konttorilla tuli vierailtua ja hylätty. Oikealla raidetangon nuppi ja pyöran laakeri väljiä. Nupin vaihto on helppo homma mutta laakerin vaihdossa taitaa olla kovempi savotta. Pitää vissiin irrottaa koko napa olka-akselin kanssa autosta, tarvitseeko vaihdossa erikoisempia työkaluja? Ruuvipenkki, ulosvetäjä, prässi, iso leka, valovirta miggi, paineilmavinku, rälläkkä ja puukkosaha löytyy, pärjääkö niillä :) ? Tupakkia vissiin kannattaa varata useampi aski, samoin laastaria/jesaria (ruumillisiin vammoihin) ja oluttakin (henkisiin vaurioihin) varmaan tarvitsee :lol:

Muuten ei mitään moitittavaa, jarrut ja iskarit aivan tasan, savuakaan ei lykännyt ja reikiä ei löytynyt. Ja remmitkin kesti.

On sekin kun pitää nuukailla, sinnittelin vanhalla hiekkapuhalletulla tuulilasilla useamman vuoden, mutta olisi kannattanut vaihtaa aikaisemmin, on se paljon mukavampi ajaa kun on kirkas lasi, josta näkeekin jotain :oops:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Tulipa vaihdettua laakeri ja raidetangon nuppi. Ei se laakerin vaihtokaan sitten ollut oikein iso savotta. Vetarin pultti löysälle, renkaan pultit löysälle, tunkilla ilmaan, rengas irti, jousi löysälle, iskari/vakaaja irti alatukivarresta, jarrukamat irti, raidetangon nuppi irti, vetarin pultti irti, ala- ja yläpallo irti napa-asetelmasta ja napa-asetelma kainaloon. Sitten napa-asetelman kanssa prässin tykö, ensin painetaan napa irti laakerista, sitten lukkorengas pois ja painetaan laakeri ulos pesästään. Ihan ei mennyt putkeen kun laakerin sisäkehä jäi kiinni napaan, rälläkällä päästin kehään viillon ja lyöntitaltalla pari iskua niin tipahti lattialle. Uusi laakeri ulkokehästä painaen prässillä paikalleen ja lukkorengas uraansa. Navan vedin paikoilleen 14 millin jenkatangon sekä parin mutterin ja prikan avulla, meni kivuttomasti. Sitten vaan osat takaisin autoon kiinni, jousi kireälle, rengas alle, vetarin pultti momenttiin ja koeajolle.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Huoleton peli tämä on päästää, eilen pyörähti mittariin 555000 km :buttrock Tänään auto vieraili oikein korjaamolla ja ohjelmassa oli jakopään, vesipumpun, syöttöpumpun hihnan, jäähynesteiden ja apulaitehihnan vaihto. 626, xx eur tuli rempalle hintaa. Aika tarkalle meni vaihto kun edellisestä vaihdosta oli 89800 km :shock: Syöttöpumpun remmistä oli jo hampaiden reunat hävinneet, korjaaja meinasi, että ei montaa sataa olisi enää kestänyt.

Jarruremppaakin piti pari viikkoa sitten tehdä kun takaa meni levy rikki :x Ennenkin olen nähnyt, että levy voi murtua siitä keskiöstä irti kun ajetaan levy ohueksi tai satulassa ei liiku kuin toinen puoli, mutta tämäpä murtui navan kohdalta niin, että vanteen ja navan väliin jäi "speiseri" ja levy pyöri ulkonevan kauluksen kanssa vapaasti. Oli ollut ilmeisesti jo pidempään murtuneena kun osassa lohkeamispintaa oli ruostetta.

Ennen vaivannut jäähdytinnesteen häviäminen kovemmilla pakkasilla ei ole tänä talvena vaivannut kun vahingossa huomasin kesällä öljyn vaihdon yhteydessä, että alavesiletkun jatkossa ei ollut yksi klemmari aivan oikealla kohtaa. Siirsin klemmaria pari senttiä paremmin putken päälle ja ei ole tänä talvena tarvinnut lisätä tippaakaan nestettä.

Sivuoven alarulla hajosi kokonaan ja tein siihen pikaisen patentin, että ovea pystyy käyttämään. Patentti vaan toimii sen verran hyvin, että siitä taisi tulla pysyvä :D Miljoonalaatikosta löytyi joku pieni kaksirivinen kuulalaakeri, joka sopi juuri alkuperäisen rullan akseliin, laakerin päälle pätkä muoviputkea niin syntyi täydellinen rulla.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Patukka80
Viestit: 12
Liittynyt: 15.8.2012 20:04

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja Patukka80 »

Moi. Onko selvinnyt se auton sinisen savun työntäminen, johtuuko turbosta? Mulla on 570 tkm ajettu acv ja siinä sama homma, mitä pitempään kylmänä annat sen käydä tyhjäkäyntiä niin sitä voimakkaammin savuttaa sinistä.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Ei ole selvinnyt savuttamisen syy. Eikä tuo tosiaan ole ongelma kuin pidemmän (puolituntia tai enemmän) tyhjäkäynnin jälkeen ja öljyä ei kuitenkaan tarvitse lisätä vaihtovälillä. Eilen ei savuttanut yhtään vaikka kävi tyhjäkäyntiä sen puolisen tuntia ja sitten reipasta ajoa.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Vähän on ollut kertomista kun auto on ollut huonolla pidolla :D

Startti tuli vaihdettua keväämmällä kun vanha rupesi yhä useammin sanomaan vaan naks ja silloin kun pyöritti niin pyöritti tuskaisen laiskasti. Muutenhan tuo oli helppo homma vaan yhdestä pultista piti porata kanta pois kun turkasen lujassa ja kuusiokolo pyörähti tyhjää.

Ahtoletkukin tässä kerran pätkähti imusarjasta irti. Hetken jo olin, että mitähän nyt räjähti kun pamahti. Kun ei öljynpainevalo syttynyt eikä kuulunut kolinaa niin ajelin pari kilometriä vähän rauhallisempaan paikkaan, siinä matkalla sitten hoksasin, että taisi painepuolelta jotain hajota kun ahtomittari makasi tukevasti nollassa ja auto ei kulkenut yhtään mihinkään. Ahdistin taisi vähän tykätä kyttyrää kun kuumeni niin, että käry nousi kun stoppasin ja rupesi pitämään vihellystä. Ei tosin ole haitannut menoa kun kumminkin vielä ahtaa eikä hukkaa ahtimen kautta öljyä (ainakaan paljoa).

Joku nivel taas vissiin olisi vaihdon tarpeessa kun kilisee ja kolisee, luultavasti kartturin puolen yläpallo. Kai se leimalle pitää jaksaa vaihtaa...

Mittarinlukema 566100, taitaa kori loppua ennenkuin tulee 700000 täyteen :( Vielä olis helpohko korjata (etukaaret, kuskin oven alareuna ja kuskin helma), mutta kun paikka ja aika puuttuu :evil: Kai sitä pitää yrittää kesälomalla pari päivää ehtiä seisottamaan ja paikata ruosteet pois.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

No nythän kävi niin, että T4 vaihtui 275 tkm ajettuun -07 Pösö Boxeriin, saa nähdä mihin sitä tuli kätensä työnnettyä :oops:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Vastaa Viestiin