T4 Vellen huoltoa ym

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Talvella tuli tuo Caravelle ostettua ja jo silloin oli tarkoitus ruveta pitämään täällä eräänlaista huoltopäiväkirjaa mutta niinhän se vain jäi tekemäti. Vielä ei mitään isompaa ole ollut, jakoremppa olisi jossain vaiheessa tehtävä.

Jarrupalat vaihdoin ympäriinsä keväällä sekä käytin satulat irti ja rasvasin liu'ut alumiinitahnalla. Takana saa pyöritettyä männän sisään pikkurälläkän avaimella (sopii muuten pikkuisen supistettuna myös 900 saabakseen, jossa käsijarru ottaa eteen).

Iskarit vaihdoin kun tuntuivat pehmoisilta ja taakse uudet kuormajouset samoin tein, koska kuljettajan puoleinen oli poikki. Helppo homma, etupää pukeille, rengas pois, tuetaan eturipustus alatukivarsien alta, avataan iskarin alapään ja kallistuksen vakaajan yhdystangon alatukivarteen kiinnitävä pultti ja iskarin yläpäästä iskarin kiinnikkeen pultti ja mutteri ja otetaan iskari pois autosta ja asennetaan uusi vaimennin kiinnikkeeseen ja kootan takaisin autoon. Takana vielä helpompi, nostetaan kori ilmaan, pyörä pois, tuetaan tunkilla tukivarren alta, irrotetaan iskarin pultit, lasketaan hieman tukivarren alla olevaa tunkkia ja otetaan vanha jousi pois. Laitetaan uusi jousi paikoilleen, nostetaan tunkkia ja asennetaan vaimennin, otetaan tunkki pois tukivarren alta, asennetaan rengas ja lasketaan auto alas.

Hehkutkin tuli juhannuksen jälkeen vaihdettua, oli helpompi homma kuin Volvon D24:än (tai LT:n mosahan se on). Maski, lukkopelti sekä lukkopellin ja ic:n välinen tuki pois ja jäähdytin huoltoasentoon. Pitkillä kärkipihdeillä saa vedettyä johdon irti hehkusta ja laitettua takaisin. Vitosen hehkun vaihtoa helpottaa kun irrottaa kyseisen sylinterin suuttimelta paluuletkun. Tämä oli tosiaankin paljon helpompi homma kuin luulin. Moni pelotteli, että tuohon TDi:n on vaikea vaihtaa hehkut, mutta mielestäni helppo homma, vähän vaatii toki sorminäppäryyttä mutta kaikki hehkut sentään näkee. Aivan putkeen ei tosin tämä remppa mennyt kun se vitosen paluuletku rupesi vuotamaan suuttimen juuresta mutta korjaantui kun katkaisi letkusta puolisen senttiä pois ja painoi takisin paikoilleen, ei ole enää vuotanut. Aikaa tähän hommaan meni ehkä puolisen tuntia tupakkitaukoineen.
Viimeksi muokannut estate, 22.9.2011 15:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Iskareiden vaihdon yhteydessä tuli havaittua, että oikean puoleisen sisemmän vetonivelen suojakumi oli rikki. Se löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä hyllystä. Nostetaan keulaa hivenen, jätetään kumminkin etupyörät vielä maahan, otetaan avain ja löysätään etupyörän napapultti. Etupää ilmaan ja tuetaan pukeilla hyvin, poistetaan huollettavan puolen rengas. Kömmitään auton alle ja löysätään vaihdettavan puolen jousi. Pultti olisi varmaankin hyvä putsata teräsharjalla ja ruiskia mutteriin ja pultin kierteisiin irrotusöljyä jo pari päivää ennen remppaa (pakko muuten kehua RostOff Icea, irrottaa ruostuneetkin pultit hyvin). Jousen löysäämiseen en omistanut riittävän pitkää hylsyä tai tarpeeksi isoa lenkkiavainta, putkipihdeillä ei mahtunut vääntämään ja jakoavainta en omista, joten tein sopivan pitkän hylsyn katkaisemalla normaalin hylsyn ja hitsaamalla palojen väliin jatkoksi turvakaariputkea. No eihän puolen tuuman halpis T-väännin kestänyt kun avaamiseen tarvitsi reilun metrin jatkovartta. Hyvillä isoilla putkipihdeillä hylsyyn hitsatusta kaariputkesta kiinni ja jatkovarsi putkipihteihin niin johan aukesi vaikka kaariputki painui linttaan. Sitten kun jousi on löysällä nostetaan alatukivarren alta ja laitetaan ylätukivarren ja korin väliin rautapalikka ja lasketaan alatukivarsi alas. Seuraavaa vaihetta ei ole pakko tehdä mutta mielestäni sillä saa lisää tilaa ja ei ole vaaraa jarruvehkeiden särkymisestä: irrotetaan jarrusatula navasta ja sidotaan se kiinni johonkin niin ettei jarruletku ole kireällä tai jyrkillä mutkilla, irrotetaan jarrulevy. Seuraavaksi löysätään alapallonivelen mutteri niin, että se jää muutaman kierroksen verran kierteille. Otetaan moska (n. 3 kg pikkuleka) ja asetetaan se tueksi navan silmukan jollekin puolelle, huitaistaan vasaralla pari nasevaa iskua vastakkaiselle puolelle ja hoblaa alapallo lähti irti navasta. Otetaan iskari pois ja avataan sisemmän vetonivelen kuusi pulttia sekä napapultti. Työnnetään vetoakselin ulkopää pois navasta ja vedeään vetoakseli pois paikoiltaa. Suojakumin vaihtamiseksi on sisempi vetonivel irroitettava. Putsataan nivelestä vaseliinit pois ja sieltä akselin päästä löytyy lukkorengas, poistetaan se ja vedetään sisempi vetonivel ja suojakumi pois. Asennetaan osat päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

Jotta tämä remontti olisi mennyt lähes hukkaan kävi kuten pelkäsinkin eli kuukauden sisällä kumin vaihdosta rupesi ensin sisempi nivel jyristämään ja vähän ajan kuluttua ulompi napsumaan. Vetari irrota ja kiinnitä jumppa edellisen mukaan. Sisemmän nivelen paikoillaan pitävä sokka pois ja nivel irti, ulomman nivelen suojakumi vedetään pois akselilta kun sisempi nivel on irti (ihanasti koko akseli on vaseliinissa) ja annetaan napakka isku vasaralla ulomman nivelen juureen ja se tipahtaa lattialle, poistetaan lukkorengas akselista. Putsataan vaseliinit pois akselista asennetaan suojakumit ja ulomman nivelen lukkorengas. Painetaan uusi ulompi nivel paikoilleen akseliin, pursotetaan uutta vaseliinia niveleen ja suojakumin sisään sekä asennetaan suojakumi. Tyrkätään uusi sisempi nivel akselille, asennetaan lukkorengas, laitetaan vaseliinit niveleen ja asennetaan suojakumi. Pujotellaan akseli paikoilleen ja kootaan irrotetut ja löysätyt osat paikoilleen.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Vaimentimien vaihdon yhteydessä tuli myös havaittua, että käsijarrun vaijereista oli kuoret käytännöllisesti katsoen puhki tukivarsien kohdalta. Ei ihme, että jäätyi ja jumitti. Myös palautusjousi keskellä autoa oli irronnut jakokappaleesta. Vaijereiden vaihto kävi helposti. Vaijereiden kiinnitysklipsut (2 kpl/vaijeri) irti, isolla ruuvarilla käännetään satulan linkusta käsijarrua päälle ja kammetaan samalla vaijeri irti linkusta, etupää on kiinni lenkissä. Uuden vaijerin asentamiseksi väännetään taas käsijarrua päälle ja kammetaan vaijerin pää linkkuun, laitetaan etupää silmukkaan ja asennetaan klipsut. Jos kahva nousee liian ylös säädetään auton keskivaiheilta jakokappaleen luota kireämmälle. Se ohjaamosta päin tulevan vaijerin päässä oleva säätöpultti sitten hyvin todennäköisesti katkeaa kun käsijarrun liikettä ruvetaan säätämään, niin kävi minulle. No tein sinne oman patentin. Jätin vanhasta pultista vajaan sentin jäljelle (lyhensin sitä siis vielä vaikka menikin jo poikki). Sitten siihen pultin jämään 6 mm:n pitkä mutteri ja noin 10 sentin pätkä 6 millin jenkatankoa ja siitähän tuli melkein yhtähyvä kuin uutena :D Ainakin käsijarru ja säätö pelaa, eikä pitäisi ruostua jumiin kun voitelin osat kunnoslla kuparitahnalla. Se palautusjousi on alunperin muovilirpakkeella kiinni säätöpultin päässä, ei toimi koska muovista korkkaa jengat ennenpitkään ja jousi kiikkuu toimettomana auton alla (no eipähän ainakaan kuoleennu :) ). Korvasin muovilirpakkeen mutteriin hitsatulla prikalla (prikka on 90 asteen kulmassa mutteriin nähden), ei mene jengat ainakaan itsekseen enää ja nyt kahva suorastaan jysähtää alas.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Naputtava alipainepumppukin tuli putsattua ja on pysynyt kuukauden päivät hiljaa. En jaksanut hakea tunkkia tallista, joten laitoin etupyörien eteen makuulleen saabin vanteilla olevat renkaat ja ajoin etupyörät renkaiden päälle lankun pätkiä pitkin (köyhän miehen rampit) :D Ylempi mutteri aukesi suht helposti mutta alempaa saikin sitten nitkutella neljännes kierros kerrallaan auki kun en saanut kuin kita-avaimen sopimaan siihen mutteriin. Kun mutterit oli irti niin pieni nykäys pumpusta ja ihanaa hihassa oli lusikallinen öljyä :x Pumppu ja käyttötappi talliin pyödälle, pumpun päältä enimmät sonnat pois ja pumppu auki. Olihan siellä se lusikallinen öljyä. Irrotin ne ventiilit/suodattimet ja putsasin oikein kunnolla ja laitoin takaisin kasaan. Koska en ollut hokannut hakea uutta o-rengasta pumpun ja kannen väliin leikkasin tiivistepaperista sopivan tiivisteen, ei ainakaan vielä ole vuotanut. Putsattu pumppu paikoilleen ja auto käymään, eipä naputa mutta kuuluu ihme suhina, kas kun olin unohtanut laittaa tehostimen letkun kiinni pumppuun :lol:. Pakki päälle ja hitaasti peruutellen pois renkaiden päältä mukavan rusahduksen kera :?: ulos katsomaan ja kas kun etupyörien alla olleet renkaat olivat nousseet pystyyn ja takertuneet puskuriin ja repäisseet sen irti :shock: Hieman tutkiskelua ja muutama sätkä niin selvisi, ettei se puskurin nahka ole kuin joillakin klipsuilla kiinni yläreunastaan ja päistä ruuveilla. Koska puskurin päätykiinnikkeet olivat olleet lokasuojissa muovitapeilla kiinni saattoi arvata, että ne olivat rikki. Akkuporalla päästin 6 millin reiät alkuperäisiin kiinniketappien kohtiin ja vedin kiinnikkeet lokasuojiin pulteilla kiinni. Sitten puskurin yläreuna koloonsa ja vähän punnerrusta niin se oli kiinni, vielä ruuvit puskurin päätyihin niin oli puskuri ehjätty.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Rekisterikilven toinen valo on ollut kokoajan pimeänä kun auto on mulla ollut ja viimeviikolla päätin sen korjata. Kaksi ruuvia irti ja vedetään valo pois luukusta, irrotetaan liitin ja vedetään polttimon pidike pois valon rungosta. Muuten olisi ollut hyvä mutta toinen polttimolle menevistä kupari liuskoista jäi luukun puoleiseen sähköliittimeen ja muutenkin polttimon ympäristö oli vihreän "homeen" peitossa. Totesin, että tarvitsee etsiä varaosia. 2-satasessa Volvossa oli hyvin saman tyylinen valo mutta siihenkin oli iskenyt homepeikko, seuraavaksi escortin takapuskuri romukasta ja siitä kilpivalo irti, sovittelua ja oli todettava, ettei siitä saa. Tallista löytyi peräkärryn äärivalo, jossa oli samanlainen lasikantainen polttimo kuin vellenkin valossa. Vähän sivuleikkureilla ylimääräistä muovia (jäljelle jäi ehkä kuudesosa) pois ja kärryn valon pohja istui lähes täydellisesti vw:n valon kuoren sisälle. Luukusta alkuperäinen liitin pois johdon päästä ja suojatut naaraspuoliset lattaliittimet johtojen päihin, johdot kiinni valoon ja parkit päälle, johan syttyi. Laitetaan valo paikoilleen luukkuun ja todetaan, että pelaa vieläkin.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Takajarruja rempatessa tuli huomattua, että takapöntöstä on ulostulot hapanneet puhki yläpuolelta ja sitähän piti ruveta tarkemmin tutkimaan, että miten ehjäisi. Eikun liitos edempää auki ja takapönttö pois auton alta. Oli sitten pöntönkin päällä nyrkin mentävä reikä ja auton pohja aivan noessa. En ruvennut ehjäämään pönttöä vaan laitoin tilalle suoraa putkea kun Volvon putken teon yhteydessä oli jäänyt 2,5 tuuman putkea reilu metri. Köyhän miehen pyörötangosta (betonirauta) hitsasin putkeen kiinnikkeet ja eikun alle. Äänessä ei juuri eroa huomaa, isommilla kierroksilla ehkä aavistuksen murakampi. Ja nyt näkee peilistä, että putkesta tulee voimasavua :lol: ennen ei näkynyt merkkejä savusta. Samalla tutkin muunkin putkiston kuntoa ja tuli havaittua, että oli korjattu joskus melko tökerösti sivuoven etureunan kohdalla oleva 90 asteen mutka. Koska ei ollut riittävän iso mutkapalaa varastossa otin pahimmat rääppeet pois ja hitsasin suorasta pellistä mutkaan terveempää tavaraa vähän nätimmällä saumalla. Päälle laitoin vielä jemmasta löytyneen termotecin lopun. Ei pitäisi vuotaa sieltäkään.

Samassa rempassa tuli ehjättyä rikkinäinen töötti. Alkuperäisestä tippui palasia ja siinä oli ylimääräisiä reikiä. Tallista löytyi toimiva foortin töötti. Ensin piti selvittää, että miksi volkkarin töötille tulee kaksi johtoa ja selvisihän sitä kopukynällä, että töötille tulee jatkuva virta ja miinusta katkotaan ratin painikkeilla. Koska foortin töötti maadoittuu runkonsa kautta ja sen virtaa on katkottu, piti töötti pultata kiinni volkkarin töötin suojamuoviin, niin ettei sen runko ota koriin kiinni ja laittaa maadoitusjohto kiinni töötin runkoon. Kyllä toimii. Vielä pitäisi ehjätä ratista toinen töötin painike kun sitä on joku pahoinpidellyt niin, että painikkeet kiinnityskynnet ovat katkenneet. Jos laittaa paikoilleen painikkeen alle kuuluvat osat niin painike tulee jousen voimasta kuskin otsaan :D
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Pakoputkesta senverran että saman tempun tein 2.4d versiolle, takapönttö tosin tippui iteksiin pois. Suoraa putkea vaan tilalle ja päähän vielä mutka alaspäin ettei sotke perää pahasti ja on siellä alla piilossa. Kaasuttaessa toi vaparimalli pitää semmosta typerää pörinää, melko matalataajuista mutta pörinää kuitenkin. Turboversiossa varmaan turbo poistaa ton pörinän ja äänet on siedettävämmät tai paremmat, miten sen mieltääkin.
Ja putkistoa tuli korjattua myös sieltä kyljen etuosasta missä se putki tulee koneelta kyljen linjalle. Ilmeisesti eturengas heittää tavaraa siihen putkeen niin aika haperoa se oli. Uutta putkea siihenkin vaan paikalleen ja taas on aikansa hyvä.
Sun projektiin senverran, että sen thermotecin ottaisin pois. Se kun kerää kosteutta itseensä niin hapantuu se putki sieltä alta pikavauhtia. Kyllähän se välillä tietty kuivuukin lämmetessään, mutta ruostuu melkoisella varmuudella pahemmin sukan sisällä kuin ilman sukkaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

AjH kirjoitti:Sun projektiin senverran, että sen thermotecin ottaisin pois. Se kun kerää kosteutta itseensä niin hapantuu se putki sieltä alta pikavauhtia. Kyllähän se välillä tietty kuivuukin lämmetessään, mutta ruostuu melkoisella varmuudella pahemmin sukan sisällä kuin ilman sukkaa.
Juu varmasti ruostuttaakin mutta olkoot nyt sen aikaa, että saa leimattua. Kai se vähän ehkäisee mätänemistä kun sinkkimaalilla maalasin paikan ennen thermotecin laittoa. Pitää hakea varaosapuljusta sopiva mutka ja hitsata se putkeen kun ehtii.

Ei sentään entinen korjaus ollut yhtä naurettava kuin pösön putkessa ollut viritelmä, siinä oli hyödynnetty jarrunestepurkkia (muovista :shock: ) rautalankaa, kaljapurkkia ja lasivillaa :lol: tuossa oli sentään yritetty räkiä hitsiknöölejä vähän sinnepäin :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
-Eddie-
Viestit: 28
Liittynyt: 8.1.2009 9:17
Paikkakunta: Suur-Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -Eddie- »

Mulla tuo vaparin pörinä hiukan tasaantui kun iski suoran putken väliin pienen pyöreän yleis/halpispöntön,olikohan peräti huimat 19eur...
Toi alaspäin kääntö pitäs vielä tehrä kun mukuloista kiva piirrellä takaluukkuun ja auton värihän on valkoinen muilta osin...
VW Passat Variant 1.6TDi -89 PA *ex*
VW Passat Variant 1.8i -89 *ex*
Vw Passat 1.8i -90
Vw T4 2.4D -92 bussi
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

No ny meni putki ensimmäisen pöntön takaa poikki. En olisi muuten huomannut mutta rupesi ahtimen vihellys kuulumaan lujempaa hyttiin kuin ennen ja välillä kuuluu ihan kuin joku suojapelti olisi irrallaan vaan putki se on irtipoikki. Ei tosiaankaan tulisi pahat äänet vaikka vetäisi suoraa ränniä perälle asti. Volvossa on isommat äänet vaikka ei ole kuin takapönttö otettu pois ja kun siitä katkesi putki ennen etupönttöä kuulosti ihan kuorma-autolta.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Tupajumi
Viestit: 77
Liittynyt: 14.2.2008 10:16

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Moro, mulla on tuollainen 75kw malli, ja ekan vaimentajan jälkeen on ihan vaan suora putki perälle asti. Äänet ei koventunu yhtään. Putki meni poikki, enkä halunnu laittaa rahaa kiinni niin pistin suoran putken... No ei se nyt ylitsepäsemätön raha summa oo, mut miksi maksaa turhasta kun toimii noinkin jopa paremmin.
Linkomies
Viestit: 71
Liittynyt: 17.5.2009 17:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Linkomies »

-Eddie- kirjoitti:Mulla tuo vaparin pörinä hiukan tasaantui kun iski suoran putken väliin pienen pyöreän yleis/halpispöntön,olikohan peräti huimat 19eur...
Toi alaspäin kääntö pitäs vielä tehrä kun mukuloista kiva piirrellä takaluukkuun ja auton värihän on valkoinen muilta osin...
Ennen oli semmosia huomaamattomia valmiita mutkia putkenpäähän. Ei löydy enää mistää, kun niitä ämpärin kokoisia. :shock:
Semmosta kyllä kehtaa.. nokea tuo nostaa peräluukkuun ja merkkas talonseinänkin jo pirulainen.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Joko jostain tarvike mutkasta sopiva pala tai jos oikein tiukka mutka pitää olla niin joku rautaromuliike, esim RautaSoini Tampereella. Sieltä kaiveleen jotain purkuputkiromuja, teollisuudessa noita tiukkoja mutkia on paljon putkistoissa. Mustassa taitaa olla kyllä aika vahvaa seinämää, mutta ei kai se mitään haittaa kun lyhyt nysä vaan on :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Eilen sain putken ehjättyä. Se olikin katti, jonka perästä putki oli poikki. Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi hyllystä Marteliuksen valmistama putki katin ja ensimmäisen vaimentimen väliin hintaan 27 euroa (sis. kaksi kpl pakoputkiklemmareita). Kattiin putkea ei saanut kiristysliitoksella kiinni kun putkea oli joskus ennenkin korjattu ja hitsattu kattiin kiinni. Vähän rälläkällä vanhoja saumoja pois ja sai hitsattua uuden putken kattiin kiinni. Takapää menikin liitokseen kivuttomasti, vanha putki irtosi helposti kun antoi liitokselle vähän lämpöä. Nyt sai katin jälkeissä 90 mutkassa olevan kiinnikkeenkin paikoilleen, ennen sitä ei saanut mitenkään ylettymään putken kannakkeeseen. Ei enää kuulu ahtimen vihellys hyttiin ja kylällä pyöriessä ei kääntyile amispoikien päät. Perjantaina piti muutama rinki kiertää ja aika hyvin herätti viheltävä velle huomiota :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Nyt olisi tuore ote hanskalokerossa ja Caravellellä vuosi ajoaikaa. Inssi kehui, että hyvässä kunnossa on volkkari, ei löytänyt mitään mainitsemisen arvoista. Voin suositella Perhonjokilaakson Katsastusta Vetelissä, nopeaa ja ystävällistä palvelua. Ja hintaan sisältyi kahvi ja tuore korvapuusti :D
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Humppavehkeetkin oli saatava kun ei Blaupunktin soittimessa ja orkkis kajareissa riittänyt potkua omaan makuun riittävästi. Sikaosastolle tuli jo muutamassa autossa palvellut subbarikotelo ja 12 tuumanen halpis subi, väliseinään Focuksen 6x9:t ja kojelautaan Macromin 5 tuuman erilissarja. Subbaria ruokkii vanha Sonyn vahvari, 6x9:jä ja etukajareita ohjaa Denverin nelikanavainen, soittimena joku Boshmann vai mikälie. Vahvareiden virtapiuhat sai vietyä nätisti kuskin penkin vierestä maton alla väliseinään, jopa rintapellistä löytyi vapaat läpiviennit. RCA:t ja etukajareiden piuhat vedin keskeltä autoa, sai helposti ujutettua maton alle kun irrotti kepin suojuksen ja "keskikonsolin". Soittimen piuhatkin sopi alkuperäiseen liittimeen muuten hyvin mutta muistin jatkuva virta ja katkeava virta olivat väärinpäin, helppo homma kuitenkin vaihtaa johtojen paikkaa liittimessä. Antennia ei saanut kinukkiin kiinni, joten laitoin tuulilasin sisäpuolle peilin taakse ikkuna-antennin. Etukajarit tuli alkuperäisten kajareiden paikoille, alkuperäiset ämyrit pois ja suojaritilöihin sopivat reiät uusia ämyreitä varten. Kajarit ritilöiden päälle kiinni ja asennus koelautaan. Eihän ne kauhean nätit ole, suuntaus on varmaan arsesta ja peilaavat hivenen tuulilasiin. Soi ne jotenkin, bassoa saisi olla lisää :D Subbarikin tosin hajosi, lähti potkimaan joskus kun sattui huvittamaan, yleensä ei pysynyt mukana paria tahtia enempää :D tilalle tuli mikälie halpis kymppituumanen. Subbarin vahvistinkin pitäisi vaihtaa parempaan, tekee häiriöitä, subbari "pörisee" häiritsevästi kun volumet on pienellä, on tehnyt samaa jo parissa edellisessäkin autossa. Tai sitten pitäisi muuttaa kytkentöjä sen verran, että Denveri ohjaisi subiakin.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Traileriakin tuli kesällä jonkin verran vedettyä, kulutus ei ole lainkaan paha noin 1500 kg:n kärryn kanssa, menee noin kympillä satkun kun malttaa ajaa rajoituksen mukaan ja jaksaa mennä vitosellakin (tosin menee vielä paremmin kun ajaa lievää ylinopeutta). Joensuun EVK-liigaan vedin kaverin auton, mittariin kertyi 900 km ja ainetta meni melko tarkkaan 90 litraa. Toisen kaverin samanikäinen td haissi vie 16 litraa satasella samankokoisen kärryn kanssa ja sille on melko turha tarjota vitosta kärryn edessä :shock:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Pitäisi varmaan eberi korjata kun kone lämpenee melko hitaasti (tai vaihtaa termostaatti). Kaihtimet on kiinni ja flektit ei pyöri. Maanantaina lähdin työreissulle ja vasta 40 km:n ajon jälkeen moottorin lämmöt normaalissa (olihan sitä pakkastakin toki 27 astetta). Lämmityslaitteen puhallinta pystyi pitämään korkeintaan kakkosella ja jos erehtyi laittamaan takapuhaltimen päälle niin lämpömittarin viisari rupesi laskemaan vielä nopeampaa. Lämppäristä kyllä rupesi tulemaan lämmintä jo 10 kilometrin jälkeen mutta ei ollut turhan lämmin reissu. Takaisin tullessa ajelinkin sitten nelosella 90 mittarinopeutta niin lämpesi paljon nopeammin. Ohjaamon ja sikaosaston väliseinään pitäsi tehdä yläosaan pleksistä lasi niin pysyisi lämmöt paremmin kuskin tiloissa, alaosassa onkin jo umpinainen vaneriseinä. Ei tuota hukkalämpöä tuo suoraruisku samaan malliin kuin vanha esikammiokone, Volvo puhaltaa tulikuumaa 15 km:n jälkeen kovallakin pakkasella (tai puhaltaisi jos sen saisi käyntiin :D )
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Lisäpitkätkin tuli ennen syksyn pimeitä asennettua. Olivatkohan FF200:t, no Hellan pyöreät kummiskin, isommat olisivat saaneet olla. Kiinnikkeet laitoin maskin alapuoliseen peltiin läpipulteilla. Lisäpitkien rele on akun vieressä ja herätteen otin pitkien sulakkeelta, kiertää katkaisijan kautta releelle.

Paremmat talvikumit olisi varmaan hyvä ostos, ainakin eteen. Parisen viikkoa sitten ajoin jonkun puutarhaan niin, että puskat heilui kun velle ei halunnut kääntyä :oops: onneksi autoon ei tullut vaurioita ja pääsin omin avuin takaisin tielle. Mahtoivat ihmetellä, että mikä s**tanan hullu siellä on liikkeellä :lol: :oops:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Laitetaan nyt pari räpsyäkin näkyville (kuvaa klikkaamalla avautuu isompana):
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Linkomies
Viestit: 71
Liittynyt: 17.5.2009 17:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Linkomies »

estate kirjoitti:
Paremmat talvikumit olisi varmaan hyvä ostos, ainakin eteen. Parisen viikkoa sitten ajoin jonkun puutarhaan niin, että puskat heilui kun velle ei halunnut kääntyä :oops: onneksi autoon ei tullut vaurioita ja pääsin omin avuin takaisin tielle. Mahtoivat ihmetellä, että mikä s**tanan hullu siellä on liikkeellä :lol: :oops:
On kyllä äkkinäiselle vaarallinen peli huonoilla kumeilla. Ite kans vuosi sitte ekoilla liukkailla jysäytin kivetyksen yli, kun ei alamäkeen pysähtyny eikä kääntyny yhtään. Jotenki tuntuu että etuvetoaki saa tarjottua vähän mutkan suuntaan, mutta paku ei taipunu yhtään..
Mikäs vika sun autossa ku noin vähä tavaraa kyydissä :D
Tyrni
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 9:12

Viesti Kirjoittaja Tyrni »

Linkomies kirjoitti:
estate kirjoitti:
Paremmat talvikumit olisi varmaan hyvä ostos, ainakin eteen. Parisen viikkoa sitten ajoin jonkun puutarhaan niin, että puskat heilui kun velle ei halunnut kääntyä :oops: onneksi autoon ei tullut vaurioita ja pääsin omin avuin takaisin tielle. Mahtoivat ihmetellä, että mikä s**tanan hullu siellä on liikkeellä :lol: :oops:
On kyllä äkkinäiselle vaarallinen peli huonoilla kumeilla. Ite kans vuosi sitte ekoilla liukkailla jysäytin kivetyksen yli, kun ei alamäkeen pysähtyny eikä kääntyny yhtään. Jotenki tuntuu että etuvetoaki saa tarjottua vähän mutkan suuntaan, mutta paku ei taipunu yhtään..
Mikäs vika sun autossa ku noin vähä tavaraa kyydissä :D
Yks päivä ison tien liittymässä lähti kiihdyttäessä perä alta ku oli pikkusen mutkaa.
4-5 milliä kumia ja jonkunverran nastojakin jäljllä huonoimmassa renkaassa.
Sanoisin että mutka-ajoon olisi paremmat takarenkaat hyvä ostos :)
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Mä panostan mieluummin ainakin eturenkaisiin. kun jos kääntyvän akselin renkaat ei pidä niin silloin se ei ainakaan mutkasta taitu :D Peräpää sitten aina yleensä perässä tulee.. Yleensä, poikkeus vahvistaa säännön :lol:

Jokanen ketä jossain mutkapätkällä lykännyt 100 taulussa siihen jyrkkään kurviin ja tajunnut että mustaa jäätä perkele, niin tietää että se vasta vittumaista on kun auto ei käänny ollenkaan :wink: Turvavyö laittamatta ja pitää ratista kii rystyset valkosina ja toivoo että jarrulla edes hieman saa kääntymään/penkka pelastais, sen muistaa hetken aikaa. Ja vieläkin usean vuoden jälkeen tapahtuneesta, kun tohon kurviin ajan niin hieman yli hidastan..
Transporter 2,5tdi vm99
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Linkomies kirjoitti:On kyllä äkkinäiselle vaarallinen peli huonoilla kumeilla. Ite kans vuosi sitte ekoilla liukkailla jysäytin kivetyksen yli, kun ei alamäkeen pysähtyny eikä kääntyny yhtään. Jotenki tuntuu että etuvetoaki saa tarjottua vähän mutkan suuntaan, mutta paku ei taipunu yhtään..
Mikäs vika sun autossa ku noin vähä tavaraa kyydissä :D
Vähän parani pito kun laski paineet 3,6:stä 2,8:an :shock: olin laittanut keväällä varastopaineet renkaisiin mutta eipä sitä enää muistanut. Ei ole ohjauskaan enää ylikevyt :D
Juu eipä siellä nyt oikein paljon tavaraa ole, muutama laatikko sekalaista romua, volvon moottori, työkalupakki, pari hylsysarjaa, sidontaliinoja ym :) Niin ja tämähän on sitten puupenkkipaku :?: ainakin kaveri tuumasi niin kun näki tavaratilassa olevan pirtin penkin. Tuttu poliisi käski ihan varuiksi kaataa penkin nurin ja sitoa kiinni niin ei ainakaan tule veroseuraamuksia kun ei siinä silloin periaatteessa pysty ajon aikana istumaan. Tosin on kahden ja puolen sekunnin homma nostaa pystyyn, eipä siinä kyllä ketään ole kuljetettukaan ja tuskin edes kukaan suostuisi istumaan ajon aikana. Eivät kyllä leimallakaan maininneet penkistä mitään vaikka olikin silloin pystyssä.
Patse kirjoitti:Mä panostan mieluummin ainakin eturenkaisiin. kun jos kääntyvän akselin renkaat ei pidä niin silloin se ei ainakaan mutkasta taitu :D Peräpää sitten aina yleensä perässä tulee.. Yleensä, poikkeus vahvistaa säännön :lol:
Mää oon taas aina laittanu paremmat renkaat taakse. Eturenkaat näyttää suunnan mutta takapyörät ohjaa tai jotain sinnepäin.

Caravelle tykkää lähteä nelipyöräluisuun aika helposti kun leikkii käsijarrun kanssa, ei kiva kun meinaa tila loppua. Etupyörät eivät käänny tarpeeksi, ei pysty viemään kunnon räkäsladissa kun ei saa vastaohjattua, pitäisi olla 90 astetta kääntyvät pyörät kuten volvossa (vetarit tosin eivät varmaan kestäisi). Viikonlopun kikkailun tuloksena rivi kaatuneita/hajonneita postilaatikoita ja naarmuja takapuskurissa (ei se muuten mutta kun meni omakin laatikko ja postit olivat laatikossa) :lol: tosin sama rivi kaatui jo kerran hiasellakin kolmisen vuotta sitten ja volvollakin tuli parina talvena hyväiltyä kyseistä riviä :oops: aivan selvästi väärin sijoitettu ne laatikot :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Onkohan pyöränkulmat jotenkin pielessä kun vetää ohjausta hieman kokoajan oikealle? En ole kiinnittänyt huomiota, että koska on alkanut vai onko tehnyt kokoajan, pikkuhiljaa on vaan ruvennut häiritsemään enemmän. Väljiä niveliä ei pitäisi olla kun eivät sellaisia katsastuksessa löytäneet ja puolsi jo silloin, eikä kuulu ylimääräisiä kolinoita tai narinoita. Jarrukaan ei laahaa ja laakeri tuntui terveeltä kun vetonivelet vaihdoin. Luulisin, että oikealla hivenen liikaa aurausta, koska eikös ohjaus pyri puoltamaan auraavammalle puolelle? Mitenkäs paljon tässä pitäisi olla aurausta millimetreinä? Tallista löytyy itsetehty "mittalaite" jolla saan mitattua aurauksen vanteiden sisäreunoista.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
jabetus

Viesti Kirjoittaja jabetus »

Katoppa etujousitus ja ylä ja alatukivarsien puslat, onko niissä väljää. Sieltä vika löytyy ja ohjauksen pallonivelet uusiksi 8)
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Jakopääremonttiin aika varattu

Viesti Kirjoittaja estate »

Nyt olisi tilattuna aika jakopään vaihtoon, ensimmäinen auto jonka vien korjaamolle. Olisin tehnyt itse mutta kun ei mahdu Caravelle talliin, ei ehdi ja erikoistyökalujakin tarvitsisi tehdä tai ostaa. Ei mielestäni pahan kallis kun noin 900 euroopan unionin rahaa (sis. osat ja työn, ei sisällä moottoriöljyä) jakopää, pumpun hihna, vesipumpumppu (originaali), öljypumpun tiiviste ja kammen hihnapyörä vaihdettuina. Ja tuleepahan ainakin takuu niin ei tarvitse itseään ruoskia jos kilahtaa remmin vaihdon jälkeen.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

jabetus kirjoitti:Katoppa etujousitus ja ylä ja alatukivarsien puslat, onko niissä väljää. Sieltä vika löytyy ja ohjauksen pallonivelet uusiksi 8)
Ei luulisi löytyvän nivelistä väljää kun puolsi jo leimatessa ja silloin ei löytynyt väljiä niveliä tai puslia. Raidetangon nupit ovat ehjät, ei tunnu väljää renkaasta heiluttaessa. Vetää samalla lailla vedossa, vapaalla rullatessa ja jarruttaessa. Olen ruvennut epäilemään, että raidetangossa tai tehostimessa vika, koska tehostimen säiliöstä katoaa öljyä pikkuhiljaa, viivojen väli kymppitonnilla.

Renkaita ei ole vieläkään tullut ostettua mutta näyttää kyllä pahasti siltä, että pakko se on ostaa vielä tälle talvelle uudet "piikkikumit". Edessä nastapeikko on syönyt noin 80 % nastoista ja pintaakin on aika hintsusti :oops:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Eilen sippasi Duralastin patteri, kerran laittoi tsiuh ja sitten rupesi releet räpättämään :( Naapurin Caddystä apuvirtaa ja laakista käyntiin. Ajoin reilun satakilometriä ja lähti käyntiin mutta vaihdoin kuitenkin tilalle Volvossa olleen Tranen akun, pitäisi ainakin olla kunnossa kun ikää on noin vuosi. Duralast tuli ladattua vielä laturilla täyteen, pitää kelien lauhduttua kokeilla pitääkö virtaa vai onko entinen kun oli niin tyhjä ja kylmä keli. Varmaankin alkuviikon lyhyet ajomatkat kovassa pakkasessa syynä akun sippaamiseen. Pitäisi löytää tuosta Duralastista ostopäivä tai kysellä edelliseltä omistajalta kuittia kun päällä luvataan kovasti 7 vuoden takuuta :shock: Maakenkäkin pitäisi vaihtaa kun ei kiristinyt ilman pikku patenttia (johdon säikeitä navan ja kengän väliin) Tranen napaan kunnolla.

Uusi ilmiökin on tullut nyt kovempien pakkasten aikana. Jarrut kiljuvat kylminä välillä aika villin lujaa, ei pärjää Volvon vinkuvat jarrut äänessä :) Volkkarien tapaan tässäkin jäätyvät ovet, sivuovi ja takaluukku eivät tahdo aueta runsaasta aseöljyn käytöstä huolimatta ja sivuovi ei tahdo pysyä kiinni jos sen saa auki :x Tilanne ei ole kuitenkaan yhtä paha kuin naapurin Caddyssä, jossa kuljettajan ovi on viimeisen kuukauden ollut kiinni mustekalalla kun ei suostu pysymään muuten kiinni :D
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Jakopään huolto olisi suoritettu. Hintaa tuli melkoisesti mutta kustannusarvio ei kuitenkaan heittänyt kuin satasen, oikeastaan ei yhtään kun arviossa ei ollut mukan öljyjä, vaikka ne oli puhe vaihtaa ja ilmansuodattimen vaihto ei ollut myöskään mukana arviossa. 1013 rahaa tuli rempalle hintaa ja sisälsi seuraavat osat asennettuina: jakohihnasarja, vesipumppu, syöttöpumpun remmi, kammen stefa, nokan stefa, öljyt, öljynsuodatin, jäähdytin nesteet, ilmansuodatin, öljypumpun tiiviste, öljypohjan tiiviste, hihnapyörä, öljykello, kammen pultti, apulaitehihna.

Öljypumpun tiiviste oli vuotanut jakopäähän ja hihna olikin sen näköinen, myös hihnapyörä oli saanut osansa öljystä ja se vaihdettiin vaikka murtumia ei ollut havaittavissa mutta kumi oli turvonnut. Jospa lakkaisi apulaitehihnakin kiljumasta kylmänä kun ei enää saa voitelua. Nokan takastefa oli vuotanut hieman pumpun remmille.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Viikko ja muutama sata kilometriä ajettu remmien vaihdon jälkeen ja voisin väittää, että kulkee paremmin kuin ennen remonttia ja kulutuskin tuntuisi olevan pienempi (suurin vaikuttaja taitaa olla uusi ilmansuodatin, vanha jäi syksyllä vaihtamatta ja oli kyllä sen näköinenkin, on ollut ohutta ilmaa joka siitä oli päässyt läpi :shock: ).

Tänään hain eteen uudet nastakumekset kun vanhoilla kumeilla rupesi oho-tilanteet olemaan päivittäisiä. Kaksi kappaletta Nokian C2:ia koossa 195/70R15 alle laitettuna 200 rahaa. Takakumeissa on vielä nastoja ja pintaa niin paljon, että helposti ajaa tämän kevään.

Myös maalausta on pitänyt suunnitella kun rupeaa kaariin tulemaan kukkasia :( Suunnitelmissa on maalata kyljen ylemmästä pokkauksesta (vilkun yläreunan kohdalla) alaspäin joko punaiseksi tai kuparin ruskeaksi. Kävi myös mielessä, että jos maalaisi muuten kokonaan mutta katon jättäisi valkoiseksi. Kokonaan valkoiseksi ei kyllä jää jos rupean maalaamaan. Saataa tosin käydä niin, että tulee tehtyä vain kaarien paikkamaalaus :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Niin semmonen vielä, että häiritsee kovasti kun tuolla ei pysty käyttämään vasemman jalan jarrrutusta. Jos pökkää vasurilla jarrua niin ilmeisesti katkaisee syötön hetkeksi. Onkohan tuo katkaisu samassa motikassa jarruvalojen katkaisijan kanssa vai oma mötikkä ja saako sen pois käytöstä? Olisi vähän parempi vetää jääradalla kun saisi vasurilla jarruttaa mutkiin. Jos ei onnistu niin hydraulinen käsijarru sitten kepin viereen :twisted: oma hantaaki on turhan hankalasti sijoitettu urheilullisempaa ajotapaa ajatellen :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Viesti Kirjoittaja Patse »

Jarrupolkimessa on kaks "anturia/katkasijaa", toinen jarruvalolle ja toinen kai lähinnä moottorin ohjaukselle. Jos toinen on esim väärin säädetty ja näyttää muuta kuin toinen niin vikavalo eli hehkun merkkivalo rupee vilkkuu, ecuhan tarkkailee että noi näyttäs samaa.. Vaatis kai sitten softaan muutosta jos haluu jarrutella niin ettei syöttö katkee, sitten jos on vakionopeudensäädin niin toihan on ihan syystä että jarrusta meno hidastuu..
Transporter 2,5tdi vm99
Jürgen
Viestit: 98
Liittynyt: 15.12.2010 21:20

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Sehän on ihan sama kummalla jalalla jarruttaa, ei se poljin tiedä vaikka hepillä painaisi :wink:

No leikki leikkinä, mutta ei se portteri mikään jääratarassi ole...
T-4 2,5 tdi -97/00
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Vähään huoltoon tyytyvä auto kun näin harvoin tarvitsee päivitellä topicia :) Renkaiden vaihdon yhteydessä paikkasin kummastakin etusisälokasuojasta ruostereiät, molemmin puolin oli tullut reiät samoille kohdin. Alunperin ollut joku koritulppa, jonka ympäriltä lähtenyt ruostumaan ja tehnyt reilut viisi senttiset reiät. Otin ruosteet pois ja hitsasin uutta sinkittyä peltiä, sinkkimaali pohjalle, pintamaali ja kiveniskumassaa. Samalla vauhdilla hioin etukaarista ruosteet pois ja vedin paikkamaalit päälle. Ei ole ihan perusmaali A:n sävyä tuo volkkari kun väriero on huomattava :lol: Myös takaa vedin sisälokasuojista kaiken irtonaisen tavaran irti, maalia paljaisiin kohtiin ja päälle massa. Jos sitä kesälomalla innostuisi hiomaan maalaamaan koko auton, pitäisi vaan löytää paikka missä maalata kun omaan talliin tuo ei mahdu.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Voimat hukassa (ahtopaineetko puuttuu?)

Viesti Kirjoittaja estate »

Huoleton peli rupesi oirehtimaan noin 800 km:n reissun jälkeen, voima jäi savonmualle :cry:
Ei tule enää "turbopotkua" kierrosten noustessa vihreälle alueelle ja kulku tosi tukkoista (kuin ruuvaamattomalla 2,4:lla), peilistä katsottuna ei savuta mustaa (ennemmin sentään tuli savua kolmen tuhannen kierroksen jälkeen). Ykkösellä ja kakkosella kiertää punarajalle, kolmosella ja nelosella niukin naukin 3500 ja vitosella sitten vain 3000. Rekasta on turha lähteä ohitse, kiihdytys 90:stä 110:een kestää ikuisuuden, huippunopeus 120 km/h. Välillä tuntuisi kulkevan paremmin kun hivenen nostaa kaasua mutta voi alla harhaa. Lähtee kylmänä ja kuumana helposti käyntiin, tyhjäkäynti normaali ja paikallaan vastaa kaasuun (en kokeillut ryntäyttääkuin kolmeen tonniin). Volvo oirehti lähes samallalailla kun polttoainesuodatin rupesi talvella vetämään hyhmään, voisiko naftasuodatin olla tukossa kun sitä ei varmaan ole 100 tkm:in vaihdettu (on sen näköinen, että ruostuu pian puhki) :oops: Jakopää ja pumpun remmi vaihdettu 30 tkm sitten. Kaveri kyllä meinasi, että turbo viheltää enemmän kuin ennen paikallaan kaasutellessa, itse en osaa sanoa kun en ole aiemmin kuunnellut auton ulkopuolella.

Huomenna puran välijäähdyttimen pois koneen päältä ja tutkin letkujen kunnon sekä vaihdan polttoaine- ja ilmansuodattimet, ahtopainemittarinkin voisi asentaa.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Kadonneet voimat löytyivät volkkarin pellin alle :buttrock . Vaihdoin polttoainesuodattimen (vanha oli lähes puhkiruostunut) ja ilmasuodattimen sekä putsasin moottorinpesuaineella ja paineilmalla imuputkessa olevan anturin (maf vai mikälie, joku kuumalankahärveli kumminkin :)), ei auttanut. Sitten cooleri ja kaikki letkut ahtimen ja imusarjan väliltä pois. Ei ollut putkissa tai coolerissa pahemmin öljyä, juuri ja juuri sormet ryöttyi, eli nopeasti pääteltynä turbo ei ole aivan horo. Kaikki letkut olivat ehjiä ja liitokset kiinni. Ahtimen imusiivestä kiinni ja heiluttelua, sivuttaista on mutta ei pitkittäistä, tuomitaan ehjäksi. Sitten muuta silmäilyä ja vuosien saatossa kertyneen saastan pesemistä pois ahtimen päältä ja siinävaiheessa tuli huomatuksi, että hukkaportin kello on lähes irti ahtimen rungosta :shock: Toinen pultti puuttui kokonaan ja toinen oli pari kierrosta jengoillaan. Toiseen reikään uusi pultti ja molemmat kunnolla kiinni, letkut ja cooleri paikoilleen ja eikun koeajolle. Se toimii, se jaksaa mennä vitosella ylämäkeen, rekankin uskaltaa ohittaa, kiihtyy vitosella 120:n vauhdista kun polkaisee kaasun pohjaan, se jaksaa kiertää punarajalle vitosella (koeajot suoritettu lähes suljetulla alueella) :wow :buttrock Halpa remontti sentään, puuttuva 6 millin pultti löytyi tallista ja tupakkiakaan ei mennyt puolta askia, yksi ruuvari tosin meni hukkaan (ei ole ensimmäinen kerta kun työkaluja jää konehuoneeseen ja hukkuu). Onneksi ei tarvinnut ruveta arpomaan minkään sähköhimmeleiden kanssa. Asensinpa vielä ahtomittarinkin, piikkaa tasan bariin ja laskee sitten 0,8:aan (mikäli tuota halpis autogaugea uskoo). Missä se paljon puhuttu N75 sijaitsee (ja mikä sen nimi on suomeksi)? Jarrutehostimen ja coolerin välissä on joku palikka mihin menee paljon ohuita letkuja ja sähköjohtoja, onko se N75?
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

En T4:ää tunne yhtään, mutta toimiiko se hukkaportti alipaineella, jos toimii nii seuraa sitä letkua sinne N75:lle. Nimi on varmaan ahtopaineensäätöventtiili. T5:ssä on kolme samannäköistä venttiiliä. Kuitenkin omassani tuohon tulee 3 letkua ja yksi piuha. Mutta tässä onkin kai vnt. yksi letku menee vnt-säätökellolle, yksi vapaasti ilmanpaineelle(bens.suod päässä) ja yksi umpinaiseen palloon. Omaani yritin putsailla mutta ei vaikutusta. Meni usein vikatilaan kun vedin 2000kg vaunua kesällä. Ahdot piikkas jopa 2bar ja vika. Normaalisti piikkaa 1,5 ja ahtaa 1,2-1,3. Mittarin tarkistanu teollisuusmittarin kanssa joten pitää paikkansa. Paljonkohan tämmönen vakio 96kw t5 pitäis ahtaa. Tuntuu olevan erikoinen peli, kun nelosella 80-120pitäis mennä 17s. Niin tämä menee 13 ja viileällä sateisella ilmalla meni lievään ylämäkeen jopa 12,5. Omapainoa jo 2600kg.
Tyrni
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 9:12

Viesti Kirjoittaja Tyrni »

Sanokaas ystävät hyvät mikä vois olla kyseessä kun kone rupeaa moottorijarrutuksen jälkeen ja tyhjäkäynnillä silleen hassusti rupsuttamaan kierroksia. Vähän kuin se yskisi tai meinaisi tukehtua tjsp, ei kuitenkaan koskaan ole sammunut. Pikkuisen kun antaa kierroksia ja päästää takas tyhjäkäynnille niin käynti yleensä normalisoituu. Vastikään on vaihdettu jakohihnaa yms, ja ruiskun ajoitukset laitettu kohdilleen. Vaimon veli sanoi vaihtaneensa ruiskun jotkut paluuletkut niin tyhjäkäyntiongelmat poistui, voisiko olla samanlaista vikaa?
Auto on siis ´99 velle 2.5TDI 101 pollea, montas kw se nyt olikaan.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Enpä osaa varmaksi sanoa mutta olisiko suuttimien paluuletkut jotka vuotaisi ja menee ilmakuplia polttoaineen sekaan kun syöttö moottorijarrutuksessa katkeaa? Sellaiset ohuet letkut, jotka menee suuttimelta toiselle ja yhdestä sitten paluulinjaan. Huomaa helposti jos vuotavat kun moottori käynnissä avaa konepellin ja katsoo moottorin kylkeen, selvästi ruikkii naftaa ja haiseekin kyllä naftalle. Itse korjasin halkeilleet letkut tilapäisesti katkaisemalla päästä sentin pois, pitäisi hakea uudet kun ehtisi, vanhat ovat sen verran hapertuneet, että halkeavat luultavasti uudestaan.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Tyrni
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 9:12

Viesti Kirjoittaja Tyrni »

Varmaan juurikin noita letkuja tarkoitti. Täytyy tutustua.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viiksen vaihtoa suunnitelmissa, valot kummittelee

Viesti Kirjoittaja estate »

Vilkkuviiksi pitäisi vaihtaa kun valot rupesivat kummittelemaan, puolikkaat ei välillä syty kun kääntää katkaisijasta päälle ja välillä pitkiltä lyhyille vaihtaessa sammuu kaikki muut paitsi parkit, viikseä heiluttelemalla syttyvät. Uusi viiksi olisi matkahuollossa ja lauantaina meinaan vaihtaa. Rattiakselin ympäriltä käytin muovit irti ja tutkin hivenen mutta eihän sieltä mitään viiksen kiinnityksiä näkynyt. Ilmeisesti ratti täytyy irrottaa, että saa viiksen irti? Airbagi kaiketi irtoaa kun irrottaa ratin takaa kuusiokolopultit? Kuinka kauan olisi syytä pitää akun kenkiä irti ennen kuin rupeaa irrottelemaan pussia, naamalle sen ei kai pitäisi ihan helposti tulla? Onko ratti kuinkakin lujasti kiinni, onko toivoakaan saada irti ilman jotakin erikoistyökalua (kaksi leukainen pieni ulosvetäjä löytyy, kaverilta saa lainaan isomman ulosvetäjän ja liukuvasaran jos tarvii)? Muuta vinkkiä viiksen vaihtoon? Ei kai sieltä mitään pieniä osia voi tippua, minä saan kaikki M6 mutteria pienemmät osat hukkaan tai rikki, erityisesti jouset sinkoilevat ympäriinsä jos niitä pääsee irralleen :)

Onkos muuten puolikkaat releellä? Vähentäisi viiksen kuormaa jos releistäisi ne jos ei alunperin ole, valotehokin paranisi samalla. Töötin painikkeenkin olisi samalla voinut korjata kun (jos) irrottaa ratin, mutta eipä ole ehjää painiketta niin olkoot korjaamatta, pelaa sentään toinen painike.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Vilkkuviiksi vaihdettu onnistuneesti. Akun kengät irti, rattiputken suojukset pois, airbagin johto irti, ratin takaa kaksi torx-kantaista airbagin kiinnitysruuvia auki, bagi ratin päälle ja 24 millin kannalla oleva mutteri ratin keskeltä irti. Ratti nitkutellen irti ja apukuskin istuimelle. Viikestä johdot ja kolme ruuvia irti, vedetään viiksi irti ja painetaan uusi tilalle. Kootaan irrotetut osat paikoilleen (ratin kiinnitysmutteri 55 Nm) , paitsi rattiputken suojukset. Kiinnitetään akun kengät ja kytketään sytystysvirta, bagin valo sammuu kuten pitää ja valot toimivat. Laitetaan kello aikaan ja asennetaan rattiputken suojukset. Laitetaan auto käyntiin ja todetaan, että airbagin valo sammuu ja valot toimii vieläkin.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Linkomies
Viestit: 71
Liittynyt: 17.5.2009 17:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Linkomies »

Tyrni kirjoitti:Varmaan juurikin noita letkuja tarkoitti. Täytyy tutustua.
Kokeilikko vaihtaa paluuputket? Loppuiko vaiva.. tuntuu omassa vähän samaa.. toisinaan hetken hörisee kummallisesti kun löysää kaasua.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Leimaa saalistamassa

Viesti Kirjoittaja estate »

Katsastuskonttorillakin tuli vierailtua, hylätty saaliina.
Takana käyttöjarrut puoltaa (1,8/1,0)
Kuorman tuntevan säätöventtiilin jouset löysällä. Johtuu kuulemma kuormajousista, riittää kun kiristää säätimen jouset, toimi kyllä viimevuonna vaikka samat jouset alla. Jarrujen puoltaminenkin kuulemma saattaa johtua säätimen toimimattomuudesta kun se ei osaa annostella paineita jarruille.
Oikealla helmakotelossa sisäpuolella ruostereikä :evil:
Oikealla valon korkeuden säätömoottori ei toimi. Tästä vain korjauskehotus, kelpaa kuulemma kun ottaa molemmat pois toiminnasta ja vetää teipin säätörullan päälle.

Ei kauheita vikoja, vaikka en tehnyt valojen tarkastusta kummempia ennakkotarkistuksia. Pelkäsin kyllä, että etupäästä löytyy ripakopallinen väljiä niveliä :) .
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Helmaan hitsattu pari paikkaa sinkitystä millisestä pellistä. Vasemmasta kädestä etusormi luuhun asti auki (mitään lääkäriä tarvinnu, vähän rättiä ja jesaria, että sonnat pysyy haavan ulkopuolella 8) ) kun rälläkän laikka kävi lähellä, älkää poistako sitä teräsuojaa vaikka ilman mahtuukin paremmin ahtaisiin paikkoihin. Säätöventtiilin jouset kiristetty, paksu rikka venttiilin linkun ja käyttötangon väliin ja jousten alakiinnikkeitä siirsin vähän alaspäin tukivarsissa. Jarrujen puoltaminen johtui liuun jumittamisesta, putsasin liukutapit ruosteesta (molemmilta puolilta) ja voitelin kevyesti, nyt liikkuvat herkästi. Korkeudensäätömoottori pelaa kun jaksaa, on paljon hitaampi kuin toisella puolella ja liitintä tai moottoria heiluttaessa ("pyörähtää" ihan vähän käsin kevyesti vääntämällä) surisee omiaan, pitää tutkia jos jaksaa. Pitää ilmeisesti irrottaa koko umpio kun ei sitä säätömoottoria muuten näe kunnolla.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Leimattu

Viesti Kirjoittaja estate »

Leimahan sitä tuli kun oli kaikki havaitut viat korjattu. Jarrut hyvin tasapainossa 1,8/1,7. Valon säätökin rupesi toimimaan kunnolla kun käytin säätömoottorin irti ja ruiskautin akseliin aseöljyä. Tulipa samalla huomattua, että noihin umpioihin (Valeo) saisi vaihdettua lasit. Saisikohan niitä jostakin edullisesti uusia, nykyiset on jo aikalailla hiekkapuhalletut, heijastimissa ei tummentumaa ole? Etuiskarit kyllä kaipaavat vaihtoa, vaikka eivät niistä mitään sanoneet, arvoissa oli heittoa ja oikealle näytti mielestäni aika heikkoa lukemaa (53/37). Keinahtelee aikalailla ja pysähtyessä keula niiaa syvään. Ovatpa nuo kybit (vai onkohan ne lipit) jo reilun vuoden ja 60 tkm alla olleetkin (monroen valmiiksi löysät olis varmaan kestäny 5 km), pitää ostaa seuraavaksi vahvistetut kun eivät juuri kalliimmat ole.

Autokuumettakin meinaa pukata, mutta onneksi tili on erimieltä auton vaihdosta :cry:. Olisi tiedossa siisti -03 pitkä syncro Portteri 75 kW noin 280 tkm mittarissa, pyyntihintakin olisi vähän edullisempi kuin nettiauton halvimmassa samanikäisessä syncrossa.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Pitkästä aikaa piti suorittaa öljynvaihtoa enemmän huoltamista. Suunnitelmissa oli kaikkien etupään nivelten ja iskareiden vaihto mutta huoltopaikan (Puolustusvoimien Räjähdelaitoksen Ähtärin varikon autohalli) nosturin v**tuilun ja puutteellisten työkalujen vuoksi vaihdoin vain iskarit, kuskin alapallon ja kuskin puolen molemmat vetonivelet. Etuiskarit aivan loppu, merisairaus meinasi tulla talviröykkyisillä teillä ajaessa ja kolinaakin oli ihan riittävästi. Tälläkertaa vahvistetut TRW:t meni alle, saas nähdä miten pitkäikäiset ne on. Kolinat katosi kokonaan mutta nyt kuuluu, että apukuskin puoleinen vetarikin napsuttaa. Osasin kyllä oikeastaan odottaakin kun kesällä jouduin siihen suojakumin vaihtamaan, varmasti on imenyt likaa sisään. Ja apukuskin puoleisen raidetangon sisäpäässä on pieni välys. Jospa sitä pääsisi taas joku viikonloppu nosturilla varustettuun halliin ruuvaamaan niin saisi loputkin pahvilaatikossa odottavat uudet osat asennettua, omia työkaluja kyllä otan mukaan niin ei välineiden puutteen vuoksi urakka kuse.

Rupesin huoltoa tekemään kotona pihalla mutta kun olin saanut jousen löysättyä rupesi tuntumaan siltä, että ei tule mitään kun ruuvatessa tulee hiki ja liikkeen vähetessä kylmä, vissiin näin vanhemmiten tullut herkkähipiäiseksi :) . Ennen onnistui vaihdelaatikon vaihtokin lumihangessa ja 25 asteen pakkasessa :shock: nyt jos olisi moinen urakka tiedossa kääntäisi aamulla kylkeä ja kietoisi peiton tiukemmin ympärille :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja estate »

Taas se Volkkari tarvitsi huoltoa, johan siitä on pari kuukautta kun viimeksi on pitänyt tankkausta kummempaa tehdä :D Suuttimien paluuletkut vaihdoin uusiin kun vanhat olivat jo niin hapertuneet, että halkeilivat tämän tästä ja osassa ei ollut enää varaa lyhentää. Paikallisesta varaosaliikkestä metri kangaspäällysteitä letkua vitosella (jäi kolmasosa jäljelle). Cooleri pois tieltä ja pitkillä kärkipihdeillä letkut pois ja uudet tilalle. Samalla vaivalla otin EGR-mokkulan irti imusarjasta. Voi hurja sitä pikip*skan määrää :shock:, täytyy kai kesällä käyttää koko imusarja irti ja pestä. Pesin mokkulan ja tein kaljatölkistä sokean tiivisteen EGR:lle, ei pitäisi enää sotkea imusarjaa, ja ei ainakaan parinkymmenen kilometrin koeajolla sytyttänyt vikavaloa. Tulipa huomattua siinä samalla, että alipainepumpun juuresta vuotaa öljyä, pitää vissiin käyttää irti ja laittaa uusi tiiviste.
Tai jos tarkkoja ollaan niin kovien pakkasten aikana piti lisätä kerran viikossa jäähdytinnestettä ja viikko sitten piti putsata koneen edessä olevia liittimiä kun lämpömittari rupesi heilumaan edestakaisin ja jäähdytysnesteen varoitusvalo vilkutteli omiaan (pohjapanssari voisi estää suolavellin lentämisen niihin liittimiin). Liittimien puhdistuksen jälkeen ei ole oireillut ja kelien lauhduttua nesteen pintakin on pysynyt alarajassa kuten ennenkin. Ylämerkkiin jos täyttää niin viikossa laskee alarajaan mutta pysyy siinä sitten niin kauan kunnes pakkanen laskee alle 20 asteen, sitten rupeaa häviämään nestettä.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
nepela
Viestit: 70
Liittynyt: 4.12.2011 15:57
Paikkakunta: rauma

Re: T4 Vellen huoltoa ym

Viesti Kirjoittaja nepela »

Siis onks se ihan normaalia et nesteet tollai häviää kun mun Caravelle Tdi2.5 -98 tekee just samaltaval. Vuotokohtaa en oo löytäny mistään :shock:
Vastaa Viestiin