T4 2,4d kytkin lakkasi toimimasta

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

T4 2,4d kytkin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja estate »

Kaverin isän portterista lakkasi kytkin irrottamasta kun mentiin polttopuukuormaa hakemaan. Ennemminkin on etenkin kolmosen kytkeminen ollut vaikeahkoa, johtuu luultavasti kuluneista synkrorenkaista (vaihde menee helpommin päälle ilman kytkimen käyttöä, laatikko ääntelee). Olisi pitänyt peruuttaa puukasalle niin pakki meni rusahtaen päälle ja auto lähti taaksepäin vaikka kytkin oli pohjassa. Kaveri sammutti auton ja vaihdetta ei saanut enää vapaalle vaikka repikin kepistä, meni kuitenkin vapaalle kun hieman heijasi autoa edestakaisin. Kaveri ajoi auton kotiin, vaihteet kuulemma pelasivat ilman kytkintä paremmin kuin ennen :D Kytkinpoljin on jotenkin oudon tunnoton, aivan kuin työsylinterillä ei olisi mitään vastusta. Ennen poljin oli raskas verrattuna minun caravellen polkimeen. Nestevuotoja ei näy ja säiliössä on nestettä.

Onkohan tuosta hajonnut painelaakeri, asetelma vai kytkimen käyttövipu jota työsylinteri liikuttaa? Mitenkä kova homma on irrottaa laatikko ja tarkistaa kytkimen osat? Pihalla pitäisi operaatio tehdä. Potilas on -93 lyhyt 2,4 sininen Transporter.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... ilmaaminen

Ensin tuo ilmaaminen, jos sen teet paineistamalla jarrunestesäiliön kautta ja avaat ilmausruuvia niin pääset eteenpäin arvauksissa.
Avatar
maastis
Viestit: 203
Liittynyt: 10.12.2007 20:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja maastis »

Juuri samat oireet kuin itsellä oli... mulla oli haarukka murtunut lähes poikki.
Veronkierto kunniaan!
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Tämäkin selvisi. Kytkinlevystä keskiö revennyt irti ja levyn vaimennin jouset sikinsokin sekaisin :shock: Vauhtipyörässä ei kuitenkaan vaurioita. Uusi levy, asetelma ja painelaakeri niin pelaa taas.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
as
Viestit: 543
Liittynyt: 30.5.2009 12:32

Viesti Kirjoittaja as »

Onko tietoa koska ja mikä levy laitettu siihen, osais kiertää se kauppaliike/merkki kaukaa, vai onko voimaa ollut liikaa?
estate
Viestit: 118
Liittynyt: 13.2.2010 22:04
Paikkakunta: Kyyjärvi

Viesti Kirjoittaja estate »

Ei ole tietoa levyn merkistä tai asennusajankohdasta, mutta ainakin neljä vuotta oli paikoillaan, koska ei ole vaihdettu aiemmin nykyisen omistajan aikana. Saattoi olla jopa alkuperäinen levy kun mittarissa on vasta vähän reilu 300 tkm. Tuskin vakiossa 2,4:ssa on liikaa voimaa :lol:
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Vastaa Viestiin