Tila-auto pähkäilyä

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

Sama juttu meikäläiselläkin.
Minusta tuo T5 on niiiiin hyvän näköinen auto. Facelift versio eli T5.5 meni minusta huonoon suuntaan. "Onneksi" nuo T5:t on niin kalliita ettei ole intressejä edes alkaa vaihtamaan. Oma 1997 T4 on vähän spartalainen harmaavarpunen mutta ajettu vasta vähän päälle 200 tkm. Toivottavasti edessä on vielä paljon edullisia kilometrejä.

Työpaikan alkupään T5 4-motionista laukesi muuten vaihdelaatikko 60-70 tkm vaiheilla. Uusi loota / remontti taisi maksaa 7 tonnia, VW tuli kuitenkin vastaan ja maksoi puolet siitä.
3+1 Volkkaria
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Onneton, ku pitää tällästen viestien osua silmiin. Sain lauantaina vanhan auton myytyä ja tarkoitus olis hommata T5 :(

Sanokaapas, kuinka paljon ryssäläisempi tuo T4 on T5:een verrattuna? Pystyykö maantienopueksissa enään keskustelemaan? Onko se Fergusonista otettu vaihdekeppi hankala käyttää? Meneekö vaihteet hyvin päälle vai pitääkö etsimään kuin Zetorissa konsonaan?

Onko noitten etenemiskyvyssä mitään eroa? Meillä oli koeajossa T5 ja emäntä jäi pihaan kiinni, kun toinen rengas oli vajaa 10cm lumessa. Itsekkin kokeilin mäkilähtöä, mutta vain sutii. Nousua ei saanut olla yhtään, että pääsi lähtemään. Onko T5 todella näi surkea etenemään vai oliko koeajoautossa vain loput renkaat?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

no ei noi mainitut viat ainskaan itseäni pelottanut. pahin on toi vetarin boorit jos ne menee laatikon päästä vai meneekö vetarista? iso painava auto syö alustan osia. ainut mikä pelottaa on vesipumppu jos pääsee vuotaan jakopäähän varkain ja kone leipoo kiinni.

t4/t5 on erilainen eturipustus. varmaan vaikuttaa juuri tuohon kestävyyteen ja siihen mainitsemaasi pitohommaan. kokeilitko ilman luistonestoa? oon jääny auraamattomalla parkkiksella pakittaesss kiinni niin että piti heijata.

ei se t4 mikään ryssä oo ku löydät hyvin pidetyn. yhessä ajamassani vaihekeppi oli todella jäykkä. myyjä sano et sinne pitäis vaihtaa joku kumi. alapallo kolisi ja ruostevikaa. km vaim 350tkm. joten hiemän epäilim noitakin kilometrejä ja kuskin penkin verhoilut rikki. käy ajamassa niitäkin erihintaisia yksilöitä niin näet erot.

omasta t5 olen vain nauttinut tähän menessä. hehkut vaihdoin ite 75€. t4 taas jakohihnam vaihto kallista liikkeessä. t5 ei jakohinaa 2.5tdissä.

mut halvempi t4pitää jos ei itse mahollista korjata/huoltaa. näin olen ymmärtänyt. juuri samoja asioita pähkäilim puoli vuotta ja t5 sijasta piti ostaa t4 mutta kun hieno hyväkuntonen hyvin varustettu t5 tuli kohalle ei tarvinnu montaa minuuttia miettiä. eikä ole entistä volvo v70d5 vielä tullut ikävä vaikka siitä en millään olis luopunut.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Koeajamassani autossa ei ollut kuin sutimisenesto ASR. Sen pois kytkeminen ei parantanut tilannetta yhtään.

Just tuli mieleen sama kysymys noista vetarin boordeista. Jos sattuis menemään laatikon puolelta, mimmonen homma vaihtaa? Vaatiiko pahimmillaan lootan aukaisua? Oon tuos kattellu T5:sia, joilla ajettu 200-600tkm. Miettiny, että vois olla kannattavaa ostaa esim. 200tkm enemmän ajettu, jos hinta on esim. 5000€ halvempi. Käsittääkseni tuolla rahalla laittaa jo liikkeessäkin jo aika paljon, kunhan ei sekaannu automaattiiin :) Kuitenkin 300tkm ajettuun voi tulla jo samat korjaukset, kuin 500tkm ajettuun. Tietysti riippuu millaisella käytöllä on ollut ja mitä remontteja tehty.

Suomesta taas ei käytännössä löydä kuin korkeintaan 102hp T4-malleja. Tehokkaammaan halutessa pitäisi hommata ulkomailta (tai lastuttamalla).

Ilmeisesti kumpikaan ei ole kovin pahoja ruostumaan?
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

kyl noi t4 syöpyy etuovien alahelmoista, saumoista ja esim takaikkunoiden tiivisteistä. t5 ei vielä mulla tietoa. pohjat kai yleensä kestää. juu automaattiin älä koske pitkällä tikullakaan. semmonen vajaa 300tkm ajettu saattaa mennä vaihtoon kun kytkin ja kaksoismassa alkaa väsyyn ja noi gateskumit tulis vaihtoon -> kallis huolto liikkeessä vaihampa koko auton. et ennemmin ottasin 500TKM ajetun jos nuo hiljattan vaihettu eikä oireile. oma makso 7000€ enemmän kun halvin vähemmän ajettu yksityisellä. kunto ratkasee. mut jos ostais ton halvimman niin kyllä taas 7000€ aika paljon remppaakin tekee. itellä autoasiat menee kuitenkin loppupeleissä enemmän tunteella kun järjellä se on semmonen eräänlainen harrastus.

joo tuo boorihomma kiinnostaa koska vetareitahan nyt vaihtelee mut jos laatikosta ni entäs sitten. ei ole vielä 2pilari nostintakaan tullut hommattua mut eiköhän senkin aika tule kun yhellä merkkiliikkeen huoltohinnalla semmosen saa.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

toi 102hp t4. laita youtubeen hakusanaks valonviejä ja kato pari videoo. kyllä senkin liikkumaan saa...
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Eikös noi vetarin päät ole lootassa tasauspyörästössä kiinni, eli jos sieltä porsii niin uutta tasauspyörästöä kaipaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Onkohan noissa eroja miten eri vuosimalleissa eli onko noita tyyppivikoja paranneltu vuosien varrella?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Ari-Matti Aho kirjoitti:Onkohan noissa eroja miten eri vuosimalleissa eli onko noita tyyppivikoja paranneltu vuosien varrella?
Jostakin olen kuullut, että ainakin vuonna 2005 olis tehty joitakin parannuksia. Onkohan noi alkupään mallitkin jo päivittynyt, jos mittarissa vähintään 300tkm. Luulisi, että tuohon on rikkoutuessa vaihdettu parempia osia vai onko noita korjattu vastaavilla vuoden 2004 osilla? Onko tuo vetarin boordi-ongelmaa esiintynyt vuoden 2005 jälkeisissä malleissakin?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Noniin vahinko on tapahtunut - kävin puoltoista kuukautta sitten hakemassa yksityiseltä sisäänajetun T5 Pegabussin. Ensirekisteröity marraskuussa 2004 ja mittarissa oli vaatimattomat 537tkm. Näyttäisi kuvat olevan vielä nettiautossa:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/3619327

Viikkoa ennen ostoa kävi ostaja hakemassa myymäni Octavian pois, minkä jälkeen olikin se hauskempi puoli eli auton ostaminen. Ostamani yksilö ei ollut penkin kaunein kukkanen, mutta hinta oli erittäin sopiva vastaaviin verrattuna ja auto oli muuten juuri etsimämme. Eli vänkärinpaikka yhdelle hengelle, takaosassa vain yksi leveä koululaispaikka, kattokorotus, kaappariovet ja vielä siistin värinen sisältä ja päältä. Tuplahintaisissakaan parempikuntoisissa ei toteutunut nämä kaikki ominaisuudet. Puuttuuhan tuosta vielä kello webastoon ja ilmastointi takaosaan (lämmityspuhallin ja ulkoilman puhallus/imu kyllä löytyy). Neljännen rivin penkit (normaali + koululaispaikka) on kätevästi seinälle nostettavia, jätän toisen penkin varapaikaksi, kun tällä hetkellä järjestyksenä on 2+2+3.

Tilasi ajan maalarille, koska helmat ja lokasuojat oli päässyt vähän rupsahtamaan. Onneksi vasta aluillaan eli ei tarvitse hitsata. Kilometrejä mittarissa oli aika reippaasti ja muutenkin löytyy fiksattavaa sieltä ja täältä, mutta positiivista oli, että kytkin + vauhtipyörä vaihdettu 400tkm kohdalla ja turbo vaihdettu 500tkm kohdalla. Viimeisemmästä remontista löytyy 2500€ kuitti.

Kaikki 5 hehkua oli tietysti pimeänä, ne vaihdoin, mutta en ole vielä tohtinut kokeilla kylmäkäynnistystä uusilla hehkuilla:) Samalla vaihdoin umpioiksi Motonetin tarvike H1+H7 umpiot, jotka maksoivat 99€/kpl. Huomenna pitäisi käydä konttorilla muutoskatsastuksessa, saa nähdä hyväksyvätkö matkailuautoksi. Kuskin ovi ja liukuovi roikkuu, peruutuskamera tai tutka pitäis asentaa, vaihdekeppi vetelä ilmeisesti vaijerit venynyt tai muovinippelit kulunut, vetokoukun sähköt pitäis muttaa 13-napaiseksi, Pegabussin näytön ulkolämpötila-anturi ilmeisesti antautunut, pitäis tutkia saako webastoa toimimaan esilämmittimenä pienellä budjetilla, mahdollisesti purkaa akkua johonkin, koska pari kertaa tarvittu kaapeleita, vaikka akku keväällä uusittu... Tässä riittää hetkeksi harrastusta, onneksi talli on suhteellisen valmis:)
Tupajumi
Viestit: 77
Liittynyt: 14.2.2008 10:16

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Heh heh,kattelin tuota samaa autoa silloin kun oli myynnis heitin siitä jopa kysymyksen.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tupajumi kirjoitti:Heh heh,kattelin tuota samaa autoa silloin kun oli myynnis heitin siitä jopa kysymyksen.
Heh, pieni maa. Tässä tapauksessa ei voida siis sanoa, että nopeat syövät hitaat. Ehkä paremminkin jotain, että köyhät ostavat, mitä muut ei huoli:)

Ainiin, lisätään lyhyeen askartelulistaan vielä, että pakokaasun haju tulee toisinaan sisälle; yleensä pahiten tyhjäkäynnillä. Huomasin kerran, että haju tuli sisälle, vaikka oli virrat (myös etu ja taka puhallin) vasta päällä ja auto oli seissyt yön yli. Vaikuttais, että raittiiseen ilmaan sekoittuis moottorin hajua. Oliskohan tuloputkessa jokin vuoto? Osaako joku neuvoa??
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Noniin, nyt ollaan matkailuauton omistajia ja dieselvero tippui 900€-->100€ vuodessa. Ainut probleema tuli kantavuuden kanssa; auton omapaino oli liikaa, joten henkilömäärä vähennettiin 1+6:ksi. Kotona tutkin asiaa ja totesin, että yhden penkin poistamisella ja auton sisäpuolen suursiivouksella saisin auton omapainon tippumaan noin 60kg. Yksi lisäpaikka vaatii 85kg, mutta kai siinä konttorin vaa'assakin täytyy olla muutama kymmenen kiloa epätarkkuutta. Tämän perusteella käyn uudestaan konttorilla ja vaadin henkilömääräksi 1+7. Soittelin jo ja olivat ihan myönteisellä mielellä perusteluni kuultua.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

75kg on kait yhden matkustajan paino?

Poistat vaan ihan kaiken "turhan", kumimatot jne. Ja tietysti kaikki ylimääräiset penkit pitääkin poistaa, turha jättää niitäkään sinne.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Joo, vänkärin kumimatto painoi yli 2kg ja sisätilalämmitin painoin vajaa 1kg. Paljonkohan irrotettava koukku painaa? Varmaan 5kg.

Henkilö painaa 75kg, mutta tämän lisäksi jokaiselle henkilölle lasketaan 10kg matkatavaroita. Tämän lisäksi lasketaan vielä yhteistä matkatavaraa 10kg*auton kokonaispituus metreinä. Eli yhteistä romua tulee 53kg.

Otteeseen tuli omapainoksi 2630kg ja ymmärsin sen sisältävän 75kg kuljettajan tavaroineen. Polttoainetankki tarkistetaan ja omapainossa se täytyy olla täynnä (tai 90%). 7 matkustajan paino tavaroineen olisi 595kg. Kun kokonaismassa on 3200kg, pitäisi omamassan saada kuljettajan kanssa alle 2552kg, jotta rekisteröitäisiin 1+7 paikkaiseksi.

Tämän perusteella ymmärtäisin, että painoa pitäisi saada tiputettua 78kg mitatusta. Ylimääräisestä koululaispaikasta tuli 38kg, irtorojusta 15kg, ja vaaituksessa tuli ainakin 5kg heitto, koska ilmoitin painoni epähuoiossa 5kg liian matalaksi (oli kyytissä punnituksen ajan). Eli jo näistä pitäisi tulla 58kg. Enää jää puuttumaan 20kg. Jos vetokuulasta saisi 5kg, niin loppu menee jo vaa'an epätarkkuuksiin. Tuskin tuollaisen vaa'an tarkkuus on 1% parempi, mikä tekisi jo 25kg.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Ah, onko siis matkailuautossa eri massa henkilöllä kuin henkilöautossa? Ihan hyvä tietää tuokin kun noita Japsituontejakin välillä ihmetellään ja matkailuautoiksi yllättäen väännettään :)
Omamassa sisältää ainakin henkilöautossa kuskin 75kg, ja tämähän jo sisältää matkatavaroitakin.
Kannattaa varmistaa vielä konttorilta mihin menet että miten vaa'an epätarkkuus huomioidaan vai eikö huomioida. Sitä on turha alkaa siellä selvittämään enää kun inssi kertoo ettei riitä kantavuus.

Hauskaa näissä massoissa on se että kun maksimihenkilömäärä on autossa niin autoon ei periaatteessa paljoa tavaroita laiteta, jos siis painoa mietitään, kuitenkin usein ainakin henkilöautossa on 75kg ylittäviä matkustajia. Mutta Suomessa tämä ei ole onneksi vielä viranomaisten toimesta ongelma, keskeisessä Euroopassa onkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Soitin tänään katsastusaseman päällikölle ja se sanoi, että hyväksytään, jos jää vain parikymmentä kiloa vajaaksi. Pitäisi joku päivä käydä uudestaan näyttämässä.
Avatar
Timos
Viestit: 251
Liittynyt: 19.12.2010 15:24
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timos »

Vararengas pois ja paikka-ainepullo tilalle ja joku bilteman 12V leikkikompura. Luulis lähtevän painoa tuostakin mukavasti.

Aika jännä ku mulla otteessa lukee vain istuimien määrä 8. Henkilöautona luki 9. Istuimia on 8, joista 5 koululaisistuimia ja yhdessä niistä kahdet vyöt. Eli vyöpaikkoja 9. Autonmyyjäliike suoritti muutoskatsastuksen.

edit. eli mulla ei lue että paikkoja kuljettajan lisäksi tms. vaan vain istuimien määrä?
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Joo mulla lukee tällä hetkellä istuimien määrä 7. Henkilöautona luki istuimien määrämä 9.

Mulla oli henkilöautona 9 istuinta, joista yksi oli koululaispaikka ja siina vois olla kahdet vyöt (jossain vaiheessa toinen vöistä hajonnut) eli periaatteessa paikat olisi 10 hengelle. Vaikka henkilöautossa ei saisi matkustaa kuin korkeintaan 9 henkeä. En tiedä mitenkä poliisi suhtautuu, jos olisi yhden hengen ylikuorma. Luultavasti aika ymmärtäväisesti, koska kaikille olisi turvavyöt.

Vararenkaan jätin kotiin jo ensimmäisellä vaaituksella. Toi kompura painaa aivan liikaa; paikka-ainepullo saa riittää:)
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Noniin, nyt ollaan matkailuauton omistajia ja dieselvero tippui 900€-->100€ vuodessa
1.3.2011 lähtien verotetaan matkailuautoksi rekisteröityjä hieman eri perusteilla. Omassani verot vaatimattomasti tuplaantuivat.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

lukkari kirjoitti:
Noniin, nyt ollaan matkailuauton omistajia ja dieselvero tippui 900€-->100€ vuodessa
1.3.2011 lähtien verotetaan matkailuautoksi rekisteröityjä hieman eri perusteilla. Omassani verot vaatimattomasti tuplaantuivat.
Tarkennetaampas vähän, kyseisenä päivänä autoveron perusosa muuttuu CO2-pohjaiseksi henkilö-, paketti- ja matkailuautoille. Eli tähän päivään asti perusosa on ollut sen 127€ olikos se nyt vuoden 1993 jälkeen rekisteröidyille autoille.

Jos autolle ei löyty CO2-päästötodistusta, perusvero määräytyy kokonaismassan mukaan. Käytännössä päästöjen mukaan veron perusosa olisi noin 200€ ja massan mukaan 400€. Tuota päästötodistusta ei löydy pakettiautoille kuin vasta vuodesta 2008 lähtien ja tehdasbusseilla (=Saksassa tehdyille henkilöautoille, mm. Caravelle ja Multivan) löytyy käsittääkseni jo vuodesta 2002 lähtien. Meikäläisen bussi ja kaikki muutkin Suomessa sisustetut bussit on tehty pakettiauton hylsystä, mikä tarkoittaa sitä, että päästötodistusta ei löydy, kuin vuoden 2008 jälkeen rekisteröityihin. Eli ajoneuvo tyypillä ei ole mitään väliä, koska ainoastaan alkuperäauton todistus merkitsee. Summasummaarium: tämä veron perusosa pysyy samana vaikka rekisteröisin autoni pakettiautoksi, henkilöautoksi tai matkailuautoksi, ainoastaan dieselvero muuttuu.

Suurin ongelma on oikeiden matkailuautojen kohdalla, koska alustavalmistajan tekemä päästötodistus ei kelpaa enään lopulliseen matkailuautoon, koska kori on muuttunut. Korivalmistaja taas ei ole velvollinen eikä halukas pienten tuotantomäärien vuoksi tekemään CO2-todistusta, joten uusissakin matkailuautoissa täytyy veron perusosa maksaa kokonaismassan mukaan.

Mun autosta saisi maksaa henkilöautona vuodessa veroa 900+400 eli 1300€. Nyt pääsen "ainoastaan" 100+400 = 500 eurolla. Onhan tämä paljon, jos vertaa entiseen 100+127 = 217€, mutta sangen kohtuullinen tuohon 1300€ verrattuna.

Ensivuonna muuten henkilöautojen dieselvero tippuu kolmanneksella. Meikäläisen bussiin dieselvero olisi ensivuonna 650€, joten säästö tulee pienenemään :D Säästän ensivuonna enään 550€ vuodessa, kun tänä vuonna säästän 800€. Kuitenkin investoinnin maksuaika (=15€ liesi, 15€ sammutin ja 5€ sähköjohto) on kohtuullisen lyhyt - noin 16 päivää.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Ainiin, päivitetääs tännekin perjantainen konttorilla käynti - uusintapunnituksen jälkeen hyväksyivät 8 hengen matkailuautoksi. Puntarin mukaan omamassa oli laskenut 130kg, vaikka todellisuudessa korkeintaan 70kg. Luultavasti mittaukseen tulee aika paljon heittoa, kun auto ei mahtunut kokonaan vaa'alle ja punnittiin etu- ja taka-akseli erikseen. Pohdiskeli jälkeen päin, että varmaan etuakselia punnitessa taka-akseli oli matalemmalla (vaaka oli heti oven takana, joten takapää jäi ulos), minkä vuoksi näytti etuakselin todellista kevyemmäksi.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Korjataampas, kun hieman liioittelin dieselveron määrää. Eli dieselvero olikin henkilöautona 780€ vuodessa eikä 900€. Joka tapauksessa nyt dieselvero on 100€ 8)
Vastaa Viestiin