Golf IV 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen *ratkennut*

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Kizmo
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2016 16:54

Golf IV 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen *ratkennut*

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Otsikonmukainen kiesi potilaana ja oireena on heikko käynnistyminen pakkasesta. Mittarissa on 440tkm ja tämmöisillä oireilla varustettuna auton ostin.

Alunperin käynnistyminen oli todella heikkoa jo nollassa asteessa, vaatii 2-3 sahausta jotta jäi käymään. Myyjän mukaan "ollut aina tuollainen, roikasta lähtee kerralla".

Ensimmäinen vika selvisi ilman VCDs:ää, nesteen lämpöanturi oli rikki, edes reippaammilla pakkasilla hehkua ei tullut kuin pieni vilahdus. Vaihdoin anturin marmorilta haettuun ja vika korjaantui. Samalla vaihdoin marmorilta uuden 109 releen koska sitä ei oltu huoltokirjan mukaan vielä vaihdettu. Käytin myös hehkujen johtosarjan irti ja mittasin hehkutulpat jotka harmikseni oli kaikki kunnossa.

Käynnistyvyys parani merkittävästi mutta ei hyvä edelleenkään. Sitten tarkastin VCDS:llä ruiskun ajoituksen joka oli aivan metsässä. Niin myöhäisellä että näytti arvoksi vain 000. Säädin pumpun hihnapyörästä ajoituksen niin että se pomppii haarukassa 48..52.

Ajoituksen korjaaminen paransi käynnistyvyyden -5C pakkasille asti jotakuinkin normaaliksi mutta kun esimmäiset reippaammat pakkaset tuli niin taas olin jäädä kävelymieheksi -14C pakkasessa. Vaatii tuskaisen pitkän sahaamisen ja kuulee oikein kun moottori syttyy lopulta pytty kerrallaan ja tuuppaa taivaalle aika jäätävän harmaanvalkoisen pilven diesel kyynelkaasua.

Mallivideo kuvattu -7C pakkasessa.
https://youtu.be/i3eTF-jaBgI" onclick="window.open(this.href);return false;

Vieressä 510tkm ajettu 26 vuotias Audi 80 1.9 esikammiopannulla suorastaan räjähtää käymään ja saa tän TDI vehkeen näyttämään typerältä :D

Vikakoodeja ei ole, eikä äkkiseltään sattunut silmään mitään epänormaaleja arvoja mitä livedatoja katselin.

Tuo huono käynnistyminen on selkeästi lämpötilaan sidoksissa, kovallakin pakkasella jos antaa edes 10s käydä, sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin aivan avainta hipaisemalla käynnistyy ja käy siististi savuamatta. Myös kuuma moottori käy ja käynnistyy hyvin ja vedotkin on tallessa.

Seuraavaksi ajattelin mitata että onko hehkutulppien johtosarja oikeasti kunnossa joka sylinterille saakka eli toisinsanoen mitata jokaisen hehkutulpan ottaman virran erikseen pienellä virtapihdillä. Sulake ainakin oli ehjä ja puhdas.

Löytyykö ajatuksia tai kohtalotovereita? Jos pakkaset kovin kiristyy niin jää kohta jalkamieheksi :D
Viimeksi muokannut Kizmo, 6.12.2016 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2003 3B6 Variant 1.9 AVF
Vain pilssipumppu puuttuu
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Hehkutusaikaa saa ainakin VCDS:llä lisättyä helposti, sillä vois kokeilla ensin alkuun.

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=123304" onclick="window.open(this.href);return false;

Eihän siinä vaan ole mitään EVRYÄ joka heittäisi polttoaineen lämpötilaksi jonkun +60 astetta kylmälläkin koneella?
Kizmo
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2016 16:54

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Täytyypäs tarkastaa lämpötilat kylmällä koneella. Myyjä ei ainakaan modista muistanut mainita mutta eipä yllättäisi vaikka sellainen olisikin.
2003 3B6 Variant 1.9 AVF
Vain pilssipumppu puuttuu
PasaatiVR6
Viestit: 166
Liittynyt: 9.11.2015 20:07
Paikkakunta: Hanko

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja PasaatiVR6 »

Ainakin Volvot joissa on VAG:n 2.5 TDI kone on melko pikkutarkoja ton pumpun ajoituksen suhteen
niitä ei oikeen kotinkonstein tahtonut saada ihan kohdilleen.
Tiedä miten sitten tää 1.9 TDI kone ?
Miten lienee MAF:in kunto ? Loppusuoran alussa se ei välttämättä anna vielä vikakoodeja....
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Ei kai MAF-arvoja käytetä käynnityksen yhteydessä, ja täysin rikkinäisellä maffilla kone kävisi kuitenkin tyhjäkäyntiäkin ihan normaalisti.
PasaatiVR6
Viestit: 166
Liittynyt: 9.11.2015 20:07
Paikkakunta: Hanko

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja PasaatiVR6 »

Olet oikeassa, nyt kun muistelen, niin oma ex A6 1.9TDI -95 lähti ihan nätisti käyntiin vaikka MAF oli entinen.
Liekkö bensakoneessa eroa asian suhteen ?
Kaverin V70 (2.4 litr) -98 ei käynnistynyt, mutta kutta MAF vaihdon jälkeen, no proplemo....
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Ei vaikuta maf kylmäkäynnistykseen.

Noilla kilometreillä vois koittaa seuraavaa:
Suuttimet irti -> paloihin -> pesu -> kasaus ja avautumispaineiden tarkastus/säätö.
Jos siis ko. operaatiota ei ole ikään tehty.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Kizmo
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2016 16:54

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Joo ei ole varmasti kajottu suuttimiin ikinä.

Tarkoitus on jossain vaiheessa päivittää myös kulkupuolta joten suuttimet on menossa uusiksi joka tapauksessa. Tulee laitettua nyt DSS Stage .240 koossa ajoon vakioahtimella niin jospa se sillä.

Akkukin oli huono ja tuli vaihdettua uuteen, parani muttei kunnossa vieläkään :)
2003 3B6 Variant 1.9 AVF
Vain pilssipumppu puuttuu
Kizmo
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2016 16:54

Re: Golf IV -00 1.9TDI AGR Surkea kylmäkäynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Tämä sitten ratkesi viimein. Laitetaampa tännekkin tarina aikajärjestyksessä ja vianhaun askeleet jos jollekkin muulle sattuu vastaava kohdalle:

1. Viallinen moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Tämän vian näki jo silmällä, normaalisti TDI ei esihehkuta yli +7C nesteenlämmöllä (vaikka vilauttaa hehkuvaloa puolen sekunnin verran..) Hain marmoritiskiltä uuden kuten myös surullisenkuuluisan 109 releen jota ei huoltokirjan mukaan oltu vielä vaihdettu :) Hehkutusaika nollakeleillä piteni merkittävästi ja sisävalon himmenemistä pääteltynä myös hehkun päävirtapiiri toimi. Mutta siltikään käynnistyminen ei juuri parantunut.

2. Pielessä olevat moottorin ajoitukset. Kurkkasin sitten VCDS:n TDI timing työkalulla ruiskutuksen perusennakoksi 000 joka tarkoittaa että se on niin myöhäisellä ettei tule edes mitatuksi. Purin jakopään esille ja säädin ajoitukseksi pumpun hihnapyörää säätämällä 50..55 kun tehtaan speksi tuolla lämpötilalla on noin 30-70 (isompi numero -> enemmän ennakkoa). Käynnistyvyys parani dramaattisesti aina -10C pakkasiin asti kunnes ongelmat palasivat.

3. Huono akku. Tämä oli suorastaan trollivika, olin alunperin arvioinut hehkut ja hehkujärjestelmän toimiviksi katsomalla sisävalon himmentymistä hehkutuksen aikana ja mittaamalla hehkutulppien kunnon. Kun tuli ensimmäiset -15C pakkaset niin auto vaati taas reippaan sahaamisen ja lähti käymään kaamealla savuamisella. Pyöritti sen verran laiskasti loppua kohden että tein yksinkertaisen kokeen, ajoin 100km lenkin, sammutin auton, jätin kuormaksi vain ajovalot ja mittasin napajännitteen. Se putosi minuutin aikana 13 voltista 12,2 volttiin joten akkukauppaan. Uudella akulla pyöritti aivan eri tavalla mutta savusi ja sahautti edelleen vanhaan tapaan. Nyt vain huomasin ettei sisävalo himmene hehkutuksen aikana ollenkaan...

4. Hehkujen johtosarja poikki. Laitoin -17C aamuna pihtivirtamittarin hehkujen pääsulakkeelta lähtevään kaapeliin ja kuinka ollakkaan virtapihti näytti vain 16A virran joka hiljalleen laski 9A arvoon hehkutuksen loppua kohti. Virta täsmäsi yhden hehkutulpan toimimiseen. Enempiä ei tarvinut pähkätä vaan auto talliin neljättä kertaa ja moottorin johtosarja tarkastelun alle. Purin koko johtosarjasta teipit ja suojamuovit pois ruiskupumpulta akun ja ilmaboksin alta tuliseinälle asti ja täytyy sanoa että kannatti. Oli nimittäin varsin mätö johtosarja. Hehkujen johtosarjassa oli katkos, ja itse tulppiin kiinni tuleva osakin oli toisessa virtapiirissä kärsinyt. AGR moottorissa neljälle hehkulle tulee kaksi virtajohtoa. Samalla korjasin lukuisia muita viittä vaille rikki olevia johtoja jotka oli vaurioituneet siitä perinteisestä kohdasta jossa johtosarja poistuu starttimoottorin päältä akun alle ja tekee tiukan mutkan kohti tuliseinää. Poistin viallista johtoa metritolkulla ja laitoin tilalle Raychemin Spec55 lentokonejohtoa kun sitä sattui olemaan rojulaatikossa hukkapätkiä. Liitokset pyrin tekemeään aina paikkoihin jotka on todella kaukana paikoista joissa johtosarja joutuu liikkumaan. Sitten vain teipaten ja johtospiraalia käyttäen johtosarja takaisin entistä ehommaksi ja auto kasaan.

Eilen -17C pakkasesta tuo viimein starttasi kuin avainta hipaisemalla. Eli juuri kuten ehjän TDI:n kuuluukin. Ensireaktio oli avainta vääntäessä että "häh, joko se muka käy?". Ei savua, ei kalinoita, ei kolinoita vaan nätti dieselin raksutus.

Suosittelen jatkossa muillekkin hehkujen ottaman virran mittaamista ennenkuin tekee johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen :D

Jos omalle ajalleen ei laske hintaa niin remontti tuli maksamaan:

- Lämpöanturi 56,50 €
- Lämpöanturin tiiviste 2,40 €
- 109 rele 29,60 €
- Uusi akku 130 €
2003 3B6 Variant 1.9 AVF
Vain pilssipumppu puuttuu
Vastaa Viestiin