-98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Kaikki tekniikkaan liittyvä
jayz
Viestit: 10
Liittynyt: 14.1.2017 14:25

-98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja jayz »

Moro!

Tuli ostettua juuri kyseinen -98 V6 4veto manuaalipassatti ja kuunnellut kaikenlaisia ylimääräisiä ääniä siinä :D
Yksi niistä on perinteinen klak klak klak, mikä kuuluu voimakkaampana kääntäessä samalla kiihdyttäen. Toinen on hieman jännempi jyrinä mikä kuuluu 60-80 vauhdin välillä, ihan kuin jäisillä traktorin jäljillä ajaisi mutta ilman tärinää. Tärinää kyllä tuntuu penkissä mutta hyvin vähän. Kierrokset tai vaihteet ei vaikuta millään tavalla ääneen, ainoastaan vauhti tuolla välillä. Renkaat vaihdatin juuri uusiin, ei vaikutusta. Samalla kävi kyllä ilmi että kuskin takavetarin suojakumi vähän vuotaa rasvoja. Renkaita pyöritellessä ei mitään laakerin ääniä kuulunut mistään nurkasta ja muutenkin kaikki näytti "hyvältä".

Klak klak on ilmeisesti jokin vetarivika?
Tuohon jyrinään onko jotain ehdotuksia mitä se voisi olla vai onko se enemmänkin ominaisuus? En kyllä sitäkään yhtään ihmettelisi :D
Viimeksi muokannut jayz, 15.1.2017 0:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Klaksutus kuulostaa perinteiselle vetonivelvialle, ulommat edessä syyniin. Tärinä voinee johtua kardaanin ristikkonivelestä tai sitten sen kannatinkumin vulkanointien pettämisestä.
jayz
Viestit: 10
Liittynyt: 14.1.2017 14:25

Re: 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja jayz »

Jultsu kirjoitti:Klaksutus kuulostaa perinteiselle vetonivelvialle, ulommat edessä syyniin. Tärinä voinee johtua kardaanin ristikkonivelestä tai sitten sen kannatinkumin vulkanointien pettämisestä.
Kardaania vähän epäilin itsekin, mutta eikös sen siinä tapauksessa pitäisi kolista hieman enemmänkin jos sieltä noi olisi valmiita? Tämä on ensimmäinen kardaaniauto, joten en tunne laitosta niin hyvin, mutta loogisesti ajateltuna luulisi hakkaavan pohjaa miten sattuu :D
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Pyörivän kappaleen resonanssitaajuus riippuu sen pyörivän kappaleen massasta, koosta, tasapainopisteestä, hitausmomentista jne jne. Näillä kardaaneilla se on empiirisesti todettu olevan tuolla 70-80km/h maastossa. Vähän sama kuin pyörissä jos olisi heittoa tai vipotusta, ei sekään ilmene kuin vain tietyllä nopeudella.
jayz
Viestit: 10
Liittynyt: 14.1.2017 14:25

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja jayz »

Kiitos näistä tiedoista, täytyy selvitellä mahdollisuuksia päästä nosturille ihmettelemään lisää.
PasaatiVR6
Viestit: 166
Liittynyt: 9.11.2015 20:07
Paikkakunta: Hanko

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja PasaatiVR6 »

Komppaisin Jultsun ehdotuksia vetareista sekä ristikkoneveltä tai kannatinkumia.
Vetareita voi myös testailla ajelemalla ympyrää molempiin suuntiin veto päällä
ääntääkö vain toinen, vai molemmat.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
jayz
Viestit: 10
Liittynyt: 14.1.2017 14:25

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja jayz »

Nyt on menossa remonttiin ensi keskiviikkona nuo vetarit ja tarkastellaan vähän kardaania. Onko tuohon sopivaa kannatinlaakeria nykyään saatavilla jostain "helposti"?
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Kyllä, mutta siitä saa maksaa kovan hinnan: https://store.034motorsport.com/drivesh ... assis.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Motonetistä tais aikoinaan saada sitä bemarin laakeria 15 euroon, sen lisäksi tarvitaan sitten hitsipilliä ja rälläkkää. Mutta mun rahat olis enemmänkin kulahtaneessa ristikkonivelessä kuin kannattimessa.
Maazetung
Viestit: 4
Liittynyt: 12.1.2017 10:18

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja Maazetung »

Eikö laakeri ota itteensä jos siihen hitsuuttaa tommosen kannakkeen? Ei siis ole juurikaan kokemusta hitsaamisesta niin mietin vain. :)
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Se laakeri lepää parin sentin päässä tuosta kehikosta ja on vulkanoitu kumilla kiinni, ei se lämpö kumia pisin johdu mihinkään. Mulla ainakin kestänyt tuo ranetusratkaisu jo vuoden päivät.
Maazetung
Viestit: 4
Liittynyt: 12.1.2017 10:18

Re: -98 2.8 V6 4veto ylimääräiset äänet

Viesti Kirjoittaja Maazetung »

Jaaaa okei ku luulin et tarvii tollain kannake hitsata siihen bemarin laakeriin mut et siin onkii jo sellain, ok ok.. Nyt kun sulla tuntuu olevan hyvin tietoa näist vehkeist, nii sotken vähä tät topikkii ja kysäsen et mistä kohtaa perää pitäis löytyy peräöljyjen täyttöaukko? Vuotaa omasta vissii tuo kardaadin stefa ja kuullostais et perästä kuuluu jo jonkuunäköst ujellusta 70km/h eteepäin.. 2001 vm mut samanlaisiahan nää vissii on tekniikaltaan suurin piirtein.. Ja mitä öljyy sinne kannattaa tunkee? :roll:
Vastaa Viestiin