Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Löytyisikö tämän sivuston viisaammilta käyttäjiltä apua seuraavanlaiseen ongelmaan.
Oireet:
-Automaattivaihteistossa on jämähtänyt 4 vaihde silmään
-Mittaristossa palaa koko ajan valot että P,R,N ja D olisivat kaikki päällä samaan aikaan.
vaihteen valitsin liikkuu normaalisti , saa pakin päälle ja parkkilukon jne... eteen päin ei vaan ole käytössä kuin yksi vaihde.
-Vaikka automaattilaatikon ohjausboksin irroittaa niin laatikon toiminta muuttuu vain siten että mittariston merkkivalot pimenevät. Edelleen ajo sujuu yhtä hyvin tai huonosti kuin boksi kiinni ollessa.
Vikakoodiksi sain vain sen että automaattilaatikkoon ei saa yhteyttä :
VCDS Version: Release 11.11.4
Data version: 20120807
Address 02: Auto Trans Labels:
VCID: 55ABFFD9ACFAC3B0223
Note: Excessive Comm Errors
Mistä kannattaisi vian kartoittaminen aloittaa?
Oireet:
-Automaattivaihteistossa on jämähtänyt 4 vaihde silmään
-Mittaristossa palaa koko ajan valot että P,R,N ja D olisivat kaikki päällä samaan aikaan.
vaihteen valitsin liikkuu normaalisti , saa pakin päälle ja parkkilukon jne... eteen päin ei vaan ole käytössä kuin yksi vaihde.
-Vaikka automaattilaatikon ohjausboksin irroittaa niin laatikon toiminta muuttuu vain siten että mittariston merkkivalot pimenevät. Edelleen ajo sujuu yhtä hyvin tai huonosti kuin boksi kiinni ollessa.
Vikakoodiksi sain vain sen että automaattilaatikkoon ei saa yhteyttä :
VCDS Version: Release 11.11.4
Data version: 20120807
Address 02: Auto Trans Labels:
VCID: 55ABFFD9ACFAC3B0223
Note: Excessive Comm Errors
Mistä kannattaisi vian kartoittaminen aloittaa?
Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Ja taas vaikuttaisi johtosarja vialta. Eli laatikon johtosarja vaihtoon!
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Onko kokemusta tai tietoa mistä kannattaa hommata sarja ja kannattaako suosiolla hankkia uutta vai yrittää hankkia pätevää purkuosaa? Boksien kanssa on ainakin todella tarkkaa että ostaa tismalleen samanlaisen kuin on autossa ollut aiemminkin mutta onkohan näiden johtojen kanssa sama peli?
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Suosittelen käymään tiskillä kysymässä osanumeroa ja sitten googlettaa sitä. Seekpart24 on ainakin hyvä ja suht halpa paikka kattella osia. Tai sitten Speed-autoteile .
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Kiitokset ohjeista ja linkeistä. Palaan asiaan kun hommat etenevät...
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Asia etenee...
Johtosarjan vaihtaminen tarkoittaa tämän auton kohdalla koko auton johtosarjaa. Ei löytynyt tarvikelistalta mitään osittaista johtosettiä pelkälle laatikon ohjaukselle. (paikallisessa VW-huollossa n. 650€)
Olisikohan jollakin kokemusta joka auttaisi aloittamaan olemassa olevan johtosarjan mittaamisen oikeasta päästä, jotta todennäköisin vikajohto löytyisi mahdollisimman kivuttomasti? Ei kiinnostaisi laittaa tuollaisia summia remonttiin jos todellisuudessa on naru tai kaksi pimeänä johdoista.
Johtosarjan vaihtaminen tarkoittaa tämän auton kohdalla koko auton johtosarjaa. Ei löytynyt tarvikelistalta mitään osittaista johtosettiä pelkälle laatikon ohjaukselle. (paikallisessa VW-huollossa n. 650€)
Olisikohan jollakin kokemusta joka auttaisi aloittamaan olemassa olevan johtosarjan mittaamisen oikeasta päästä, jotta todennäköisin vikajohto löytyisi mahdollisimman kivuttomasti? Ei kiinnostaisi laittaa tuollaisia summia remonttiin jos todellisuudessa on naru tai kaksi pimeänä johdoista.
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
No niin.
Auto on saatu pajalta. Tämän yksilön kohdalla oli kyseessä boksivika vaikka kovin usein tarjotaan diagnoosiksi ensin johtosarjavikaa. Purkaamolta uusivanha varaosa kiinni ja taas pelaa. Samalla vaihtui laatikon solenoidiventtiili 00266 - Solenoid Valve 5 (N92). siitä johtui alkuperäinen vaihteiden toimimattomuus. Uusilla osilla kaikki toimii muuten moitteetta, mutta 2-->3 vaihtaessa laatikko toimii nyt hieman töksähtäen. aiemmin ei ole moista ominaisuutta ollut. Onko jollain kokemuksia vastaavasta?
Auto on saatu pajalta. Tämän yksilön kohdalla oli kyseessä boksivika vaikka kovin usein tarjotaan diagnoosiksi ensin johtosarjavikaa. Purkaamolta uusivanha varaosa kiinni ja taas pelaa. Samalla vaihtui laatikon solenoidiventtiili 00266 - Solenoid Valve 5 (N92). siitä johtui alkuperäinen vaihteiden toimimattomuus. Uusilla osilla kaikki toimii muuten moitteetta, mutta 2-->3 vaihtaessa laatikko toimii nyt hieman töksähtäen. aiemmin ei ole moista ominaisuutta ollut. Onko jollain kokemuksia vastaavasta?
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Sen laatikon pitäis olla sellasta oppivaista sorttia, eli ajan kanssa oppii sun ajotyylille.
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Toivottavasti oppii pian... nyt vaihtaminen on kuin autokoulun kytkimenkäytön alkeista konsanaan. uusi ohjausboksi ei ollut tismalleen samanlainen kuin vanha, vaan 2005 vuosimallista ja varaosanumeron loppuosa eri kirjaimella varustettu. Tämä pisti epäilykset heräämään josko tämä tökkiminen johtuisikin siitä. pahin nykäisy tulee 2-3 vaihtaessa mutta myös kolmoselta neloselle vaihto nykäisee huomattavasti enemmän kuin ennen remonttia. Pienemmälle auto vaihtaa moitteetta.
Onko tämän tiedon pohjalta edelleen mielestänne vain ajan kysymys että vaihtaminen tasaantuu?
Onko tämän tiedon pohjalta edelleen mielestänne vain ajan kysymys että vaihtaminen tasaantuu?
Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Se kirjain noiden varaosanumeroiden perässä menee aina eteenpäin kun osasta tulee uudempi painos. Eli jos numerosarja on sama mutta kirjain on muuttunut esim. A:sta B:hen niin se B on uudempi malli, mutta siis samalla numerolla varustettu joten käypä osa vanhan tilalle.
Muistelisin että aikoinaan oman passatin automaattilla meni muutama viikko ennen ku se oppi mun ajotavalle. Siitä on niin kauan jo etten tarkalleen muista mitä silloin tapahtu siinä mutta tuota rajua nykäsyä ja liian aikasin vaihtamista isommalle nyt ainakin.
Muistelisin että aikoinaan oman passatin automaattilla meni muutama viikko ennen ku se oppi mun ajotavalle. Siitä on niin kauan jo etten tarkalleen muista mitä silloin tapahtu siinä mutta tuota rajua nykäsyä ja liian aikasin vaihtamista isommalle nyt ainakin.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Viestit: 2582
- Liittynyt: 18.1.2005 23:45
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Näin siis pääsääntöisesti. Poikkeuksiakin löytyy, esim. joskus B-kirjaimella oleva osa voi olla uudempi kuin C-kirjaimella oleva.Pia kirjoitti:Se kirjain noiden varaosanumeroiden perässä menee aina eteenpäin kun osasta tulee uudempi painos. Eli jos numerosarja on sama mutta kirjain on muuttunut esim. A:sta B:hen niin se B on uudempi malli, mutta siis samalla numerolla varustettu joten käypä osa vanhan tilalle.
Ja löytyy myös osia joissa kirjaimen muuttuminen vaikuttaa niin paljon ettei eri kirjaimella oleva osa sovikkaan.
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
500 km on nyt opetusta takana eikä vaihtaminen ole vielä normaalilla tasolla. edelleen kolmoselle vaihto on repäisevä sekä 4 vaihteelle nykäisevä. Onkohan tälle oppimiskäyrälle jotain aikamäärettä kuinka nopeasti tilanteen pitäisi kohentua? Jos tämä ei korjaannu muuten niin kannattaisikohan boxi resetoida ja alkaa opetus alusta? Jos, niin onko tiedossa kotikonsti resetointiin vai pitääkö auto saada tietokoneen päähän jotta sen saa tehtyä?
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Ei nykiminen johdu "oppimisesta", se vaan vaikuttaa vaihtojen herkkyyteen, kaasupolkimen liikkeen nopeuteen jne.
Eli, solenoidivikaa tai väärän mallinen/rikki oleva ohjainlaite. Solenoidi voisi myös olla väärän mallinen, niitä on on/off tyyppisiä ja sitten säätyviä 0-100 tyylisiä, joilla saadaan vaikutettua vaihteiden vaihtumisen pehmeyteen.
Nollaus kotikonstein, tosin en takaa että tuo on yhtä "tehokas" resetinti kuin vcds:llä tehtynä:
1. Put your key in the ignition and turn ignition to the on position (the position right before you start the car)
2. Hold down the gas pedal pressing the button under the pedal for at least 20 seconds.
3. Let foot off pedal and start car. Be sure that you do no turn ignition off because that will void the reset
edit: ssp dokkarien mukaan N92 on on/off tyyppinen, ja se ei osallistu 2 ja 3 vaihteiden käyttöön.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_232.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lienee siis ohjainyksikkö väärän mallinen, kirjaimen muuttumisen myötä osa voi olla huomattavan erilainen... tai sitten juurikin tuo, N92.
Merkkiliikkeen tiskiltä löytynee tieto vikkelästi, onko ohjainboksi vaihtokelpoinen toisen kanssa. Tai sitten etka auki ja tutkimaan osanumeron historiaa.
Eli, solenoidivikaa tai väärän mallinen/rikki oleva ohjainlaite. Solenoidi voisi myös olla väärän mallinen, niitä on on/off tyyppisiä ja sitten säätyviä 0-100 tyylisiä, joilla saadaan vaikutettua vaihteiden vaihtumisen pehmeyteen.
Nollaus kotikonstein, tosin en takaa että tuo on yhtä "tehokas" resetinti kuin vcds:llä tehtynä:
1. Put your key in the ignition and turn ignition to the on position (the position right before you start the car)
2. Hold down the gas pedal pressing the button under the pedal for at least 20 seconds.
3. Let foot off pedal and start car. Be sure that you do no turn ignition off because that will void the reset
edit: ssp dokkarien mukaan N92 on on/off tyyppinen, ja se ei osallistu 2 ja 3 vaihteiden käyttöön.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_232.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lienee siis ohjainyksikkö väärän mallinen, kirjaimen muuttumisen myötä osa voi olla huomattavan erilainen... tai sitten juurikin tuo, N92.
Merkkiliikkeen tiskiltä löytynee tieto vikkelästi, onko ohjainboksi vaihtokelpoinen toisen kanssa. Tai sitten etka auki ja tutkimaan osanumeron historiaa.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
No niin.
Jokaisella tarinalla on loppunsa, ja niin myös tällä.
Solenoidit oli kunnossa, johtosarjat käyty läpi, nekin kunnossa
Ongelmana oli tässä tapauksessa väärän mallinen varaosaboksi B:hen päättyvään boksiin ei sovi mikään muu kuin marmoritiskin uusi AA-päätteinen vaihturiksi. Niin ja tietysti identtisellä kirjainnumeroyhdistelmällä oleva purkuosa. Testissä ollut BK-päätteinen osa aiheutti tämän epämukavan ajokokemuksen.
Koska budjetti on rajallinen niin piti selvittää voisko vanhan saada vielä eloon. Käytin vanhaa boksia Samppa Sportilla ja siellä siihen loihdittiin uutta eloa. Nyt on vajaa 1000km takana remontin jälkeen ja toistaiseksi kaikki pelaa entiseen malliin.
Toivottavasti tästä tarinasta on kanssavolkkaristeille apua ettei kaikien tarvitsisi kantapään kautta opetella.
Jokaisella tarinalla on loppunsa, ja niin myös tällä.
Solenoidit oli kunnossa, johtosarjat käyty läpi, nekin kunnossa
Ongelmana oli tässä tapauksessa väärän mallinen varaosaboksi B:hen päättyvään boksiin ei sovi mikään muu kuin marmoritiskin uusi AA-päätteinen vaihturiksi. Niin ja tietysti identtisellä kirjainnumeroyhdistelmällä oleva purkuosa. Testissä ollut BK-päätteinen osa aiheutti tämän epämukavan ajokokemuksen.
Koska budjetti on rajallinen niin piti selvittää voisko vanhan saada vielä eloon. Käytin vanhaa boksia Samppa Sportilla ja siellä siihen loihdittiin uutta eloa. Nyt on vajaa 1000km takana remontin jälkeen ja toistaiseksi kaikki pelaa entiseen malliin.
Toivottavasti tästä tarinasta on kanssavolkkaristeille apua ettei kaikien tarvitsisi kantapään kautta opetella.
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Otanpa tästä vanhan aiheen käyttöön.
Golf iv pacific -06, 1.9 tdi, automaattilaatikko.
Välillä jos on veto päällä reilummin(ei silloinkaan aina) vaihto 3->4 nykäisee voimakkaasti. Suuren osan aikaa ihan jouheva.
Soittaako kellään mitään kelloja?
Pete
Golf iv pacific -06, 1.9 tdi, automaattilaatikko.
Välillä jos on veto päällä reilummin(ei silloinkaan aina) vaihto 3->4 nykäisee voimakkaasti. Suuren osan aikaa ihan jouheva.
Soittaako kellään mitään kelloja?
Pete
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
----
Viimeksi muokannut Kust1, 5.8.2013 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Golf IV automaattilaatikko ongelmia
Omassa golfissa vaihtotuntuma vaihtelee ulkolämpötilan, laatikossa olevan öljyn, moottorilämmön, kaasun asennon... mukaaan melko paljon. Auto on ollut meillä vuodesta 2007 ja katsoisin tämän olevan ominaisuus pikemmin kuin alkava vika. Olen itse opetellut tunnustelemaan laatikon vaihtoelkeet ja säätelee kaasua sen mukaan että saa vaihdoista mahdollisimman pehmeät.Petef kirjoitti:Otanpa tästä vanhan aiheen käyttöön.
Golf iv pacific -06, 1.9 tdi, automaattilaatikko.
Välillä jos on veto päällä reilummin(ei silloinkaan aina) vaihto 3->4 nykäisee voimakkaasti. Suuren osan aikaa ihan jouheva.
Soittaako kellään mitään kelloja?
Pete