Passat TDI tärisee ajaessa
Lähetetty: 14.1.2014 19:24
Autona Passat 3BG 4motion 1.9TDI -05, ajettu 200 tkm ja oireena/ongelmana tärinä ajaessa kierrosluvulla 1600-1800. Kun kierrokset nostaa yli 2000 tai laskee alle 1600, niin tärinää ei juurikaan tunnu. Sen verran auto tärisee, että etupenkeillä istuessa tuntuu häiritsevästi värinää takapuolessa, taustapeilissä maisema hieman värisee ja auton ääni muistuttaa jotain vanhempaa Hiacea. Ei ole diesel Passatista aiempaa kokemusta, mutta tuskinpa tämä ihan normaalia tämän tasoiselle autolle on. Vetoja autossa kyllä on ja tärinä ei muutu eri vaihteella tai eri nopeudella, vaan se on riippuvainen tuosta moottorin kierrosluvusta. Tai ehkä 5. ja 6. vaihteella tärisee vähän enemmän tai häiritsevämmin.
VAG-COMilla olen lukenut vikaakoodit, ei mitään. Suutinten korjausarvot katsottu tyhjäkäynnillä ja ovat seuraavat:
1: -1,15
2: 1,32
3: 0,66
4: -0,85
Onko nuo vielä ihan normaalit?
MAF actual ja MAF specified ilmeisesti ovat ilmamassamittarin pyyntö ja todellinen, vaiko eikö? Ne kuitenkin seuraavat aika hyvin toisiaan kun antaa kierroksia. En ole mikään eks-pertti näissä jutuissa, mutta noista arvoista vaan on aika paljon juttua löytynyt kun olen lueskellut näistä tärinäongelmista eri foorumeilta.
Vaihdoin autoon eilen moottoriöljyt + suodattimen, ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen. Nämä siis vaan normaali huoltona, mutta noilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta tärinään. EGR-venttiili näyttää vuotavan öljyä ihan jonkun verran siitä alipainekellon alla olevasta isoimmasta liitoksesta, mutta se ei varmaan tärinää aiheuta? Öljyä on valunut sen verran, että koko moottorin takapää ja osittain vaihteistokin ovat märkiä.
Kaksoismassavauhtipyörä saattaisi aiheuttaa ehkä jotain tällaista, mutta kun ei ole käytännön kokemusta, niin en osaa sanoa. Ja vähän kallista kokeilla sen vaihtamista.
VAG-COMilla olen lukenut vikaakoodit, ei mitään. Suutinten korjausarvot katsottu tyhjäkäynnillä ja ovat seuraavat:
1: -1,15
2: 1,32
3: 0,66
4: -0,85
Onko nuo vielä ihan normaalit?
MAF actual ja MAF specified ilmeisesti ovat ilmamassamittarin pyyntö ja todellinen, vaiko eikö? Ne kuitenkin seuraavat aika hyvin toisiaan kun antaa kierroksia. En ole mikään eks-pertti näissä jutuissa, mutta noista arvoista vaan on aika paljon juttua löytynyt kun olen lueskellut näistä tärinäongelmista eri foorumeilta.
Vaihdoin autoon eilen moottoriöljyt + suodattimen, ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen. Nämä siis vaan normaali huoltona, mutta noilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta tärinään. EGR-venttiili näyttää vuotavan öljyä ihan jonkun verran siitä alipainekellon alla olevasta isoimmasta liitoksesta, mutta se ei varmaan tärinää aiheuta? Öljyä on valunut sen verran, että koko moottorin takapää ja osittain vaihteistokin ovat märkiä.
Kaksoismassavauhtipyörä saattaisi aiheuttaa ehkä jotain tällaista, mutta kun ei ole käytännön kokemusta, niin en osaa sanoa. Ja vähän kallista kokeilla sen vaihtamista.