Akkujen lämmitys ?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
dieselgolf
Viestit: 52
Liittynyt: 9.1.2018 6:33

Akkujen lämmitys ?

Viesti Kirjoittaja dieselgolf »

Olisko täällä jollain käyttökokemuksia jaettavaksi asti tästä :

http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Paukkupakkaset hiukan hyydyttäneet pojan tdi kolopalloa.
Onneksi toki vielä löhti liikkeelle.
Tolppapaikkaa ei ole, joten tämä voisi olla avuksi.
Liikaa pätkäajoa ja kovia pakkasia, luulen.
Nyt onneksi täällä mun hoteissani, saan sen talliin yöksi lämpenemään (akun nyt ainakin) ja vanhan kunnon akkulaturin päähän.
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Akkujen lämmitys ?

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Et varmaankaan lukenut tuota myyntipuhetta ihan ajatuksella?
automaattinen ajonaikainen akun lämmitin, jännite ja termostaattiohjaus
Tuo ei siis tee yhtään mitään ennen moottorin käynnistystä jos saatavilla ei ole verkkosähköä. Tottakai tuon voisi ranettaa syömään sähköä akulta jonkin kytkimen/relekytkennän avulla, mutta epäilen että siitäkään ei olisi mitään hyötyä jos ne vähäisetkin ampeeritunnit laitetaan akun lämmittämiseen eikä esim. kohmean startin pyörittämiseen..

Jos taas ajatuksena oli että se akku vastaanottaisi sen 5 minuutin työmatka-ajon aikana enemmän sähköä tuon lämmittimen kanssa, voisin epäillä sitäkin aika roimasti. Tuo tarvii varmaankin minimissään 15-20 minuuttia ennenkuin akku alkaa oikeasti lämpeämään.
dieselgolf
Viestit: 52
Liittynyt: 9.1.2018 6:33

Re: Akkujen lämmitys ?

Viesti Kirjoittaja dieselgolf »

Luin toki, pariinkin otteeseen. Siksipä en kauppaan heti sitä ostamaan rynnännytkään.
Ajattelin josko jollain jo moinen olisi autossaan kiinni ja olisi parit paukkupakkastalvet ehkä käyttänyt, ja jotain käyttökokemuksia tai havaintoja löytyisi.
Tosin jos akussa on virtaa piisannut, tuon grillivastuksen kanssa, niin osaako sitä tuon laitteen syyksi edes laittaa? :?:
Ihmettelin itse, ihan maallikkona, akun koon ja painon tuntien, jos moinen möntti täynnä nestettä on vaikka -25 asteinen yön jäljiltä. Kuinkahan paljon se ehtii lämmetä tuollaisella penkinlämmittimen tyyppisellä, pienitehoisella vastuksella, esim 30 minuutin ajossa ? Ei varmastikaan järin paljon.
Ymmärrän sen perusongelman niin että ehjästä normilaturista kyllä irtoaa potkua kylmänäkin yllin kyllin, mutta akku jääkylmänä ei ota sitä vastaan. Siksihän kai näitä akkuongelmia on paljon pakkasilla. Hyvissä ja uudehkoissakin autoissa, nimenomaan pätkäajettavissa.
Se toinen vastaava tuote, joka lämmittää lohkolämppärin kanssa tolppasähköllä akkua, varmasti sitten onkin jo ihan eri peli. Mutta kun se vaatii sen tolppapaikan, jota nyt tällä hetkellä ei ole tarjolla. :cry:
Vastaa Viestiin