Sivu 1/1

1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 25.4.2018 13:23
Kirjoittaja Jahtimies
Löytyiskö tästä kerhosta joku, joka osaisi ja haluaisi sanoa, mikä on oikea jakopään hihnan vaihtoväli kilometreissä ja vuosissa kyseisessä moottorissa ?
Mulla on nyt golfin kanssa tilanne,että kilometrejä kertyy todella vähän dieseliksi, joten käy ihan selvästi niin,että aikaraja tulee vastaan mutta jos kilometrejä on vain " puolet" vaihtovälisuosituksesta, niin uskaltaako vuosissa vaihtoa vähän lykätä turvallisin mielin vai vaihdanko heti(tai vähän ennen ) kun aikaraja tulee vastaan ? Ja kuinka monta vuotta se " sallittu " ajoaika on ?

Kiitos jo etukäteen selkeistä kannaotoista vaivautujille.

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 27.4.2018 12:31
Kirjoittaja ibel
90tkm tai 2v mun mielestä.

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 27.4.2018 15:06
Kirjoittaja JukkaA
No ei ole varmasti 2v! Kaksi vuotta on varmaan öljynvaihtojen maksimiväli. Lähempänä 8v tuo ikäraja...

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 27.4.2018 21:40
Kirjoittaja Jultsu
Gates suosittelee 5 vuotta ääriolosuhteissa (lue: Suomen lappi) tai 6 vuotta normaalikäytössä.

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 29.4.2018 18:41
Kirjoittaja MarkoR
120tkm / max 6v.

Ps.älä säästä väärässä paikassa - jakopää kuuluu yhtenä ”helposti” tähän kategoriaan ”lipsahtavana” huoltotoimenpiteenä.

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 30.4.2018 10:53
Kirjoittaja Jahtimies
Olen tässä odotellut,että keskustelu etenee ja " jalostuu. "
Nyt alkaa vaikuttaa siltä,ettätiedot, neuvot, vihjeet,muustutukset tms. vaikuttavat ihan varteenotettavilta. Kiitos paljon asiaa selvittäneille.
Tuo MarkoR:n tuore viesti siitä,että älä säästä väärässä paikassa, on todella sellainen, josta tykkään ja juuri siksi olen tätä asiaa kyselemässä ja kartoittamassa.
Saamani tiedon mukaan jakopään uudet osat ovat tähän mennessä olleen autossa 56000 ajokilometrin ajan ( ja tyhjäkäynnit siihen päälle ). Vaihdosta alkaa pian olla 5 vuotta kulunut ja siksi tämä on jo seurannan ja selvittelyn alaisena.

Mitkähän siinä asiassa ovat ne taustatekijät jotka aiheuttavat sen,että Suomen lapissa hihna menee 5 vuotta mutta muualla Suomessa ( paitsi Oulun seudulla) menis sen 6 vuotta ????? Ja " kompensoiko " tuo vähäinen ajokilometrien määrä asiaa vuosissa yhtään,esim. niin,että vois hyvin mennä tuo hihna vaikka 7 vuotta ?
Ja vielä eräs näkökulma : Jos se on tuo hihna, jonka vuodet vanhentaa vaihtokuntoon ja muut jakopään osat kuuvat ajokilometrien vuoksi, niin voisko olla mitään " järkeä " vaihtaa näillä kiilometreillä ( 56000 ) vain tuo hihna ?????

" Saahan sitä pohtia,kun tekniikka ja adioitten taustat kiinnostavat "

Mielipiteille ja näkemyksille on näillä sivuilla tilaa. Olkaa hyvät. Saa kirjoittaa...........................

Hauskaa Vappua vaan kaikille !

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 30.4.2018 12:52
Kirjoittaja muppis
Lapissa vaikuttaa lämpötilavaihtelut paljon tuohon kestävyyteen. Kumi kuin kumi alkaa olemaan aika jäykkää -20°C lämmössä ja sekö nykästään siitä liikkelle, niin kyllähän se kestävyydelle hallaa tekee.

Hydraulisen kiristimen ja vesipumpun vaihto samalla on enemmän varotoimenpide, koska niiden vaihto muulloin on työmäärältään sama kuin hihnanvaihto. Ja kiristin jos korkkaa kesken ajon, niin se on aika monesti siinä se kone sitten.

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 30.4.2018 14:23
Kirjoittaja Jultsu
Kyllä se hihna voi hyvinkin kestää tuplat siitä mitä valmistajan hihnanvaihtoväli on, tai vaikka 30 vuottakin jos autolla ajetaan kerran kesässä kirkolle ja takaisin. Riski kasvaa aina kun mennään vaihtovälien yli, mutta ei se toki tarkoita sitä etteikö hihna voisi katketa myös ennen vaihtoajankohtaa. Jokainen tekee omat johtopäätöksensä käyttöskenarion ja lompakon paksuuden mukaan tuosta ikäperustaisesta. Metrien mukaan vaihtaisin kyllä aina.

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 30.4.2018 15:02
Kirjoittaja ibel
JukkaA kirjoitti:Kaksi vuotta on varmaan öljynvaihtojen maksimiväli.
No niimpä olikii. Mutulla mentiin mettään tällä kertaa. :mrgreen:

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 1.5.2018 7:40
Kirjoittaja Jahtimies
Tarkoittaako Jutsu,että vuosista ei kannata välittää, vaan metrit ratkaisee.........................?
Ja Ibelille : " Tekevälle sattuu . " Reilua sinänsä,että itse tunnustit.
Mukavaa Vapun jatkoa !!!!!!!

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 1.5.2018 21:26
Kirjoittaja Tero Paalanen
Itte en kyllä lähtis säästämään hihnanvaihdossa jos ikä on jo yli.
Tollaseen Golffin Atd mottiin ku saa esim. Gatesin vesipumpullisen hihnasarjan 100€:lla.

Ps. Alle -04:sissa vaihtoväli 90tkm ja -04 tai uudemmissa 120tkm.

Pps. Itte en ajaisi tuota 120tkm vaihtoväliä
Kuvassa 119tkm ajettu remmi BKC motista (vastaa aika tarkkaan atd:tä)
Kuva

Re: 1,9 tdi ATD pumppusuutinmoottoriin jakohihnan vaihtoväli

Lähetetty: 2.5.2018 11:08
Kirjoittaja Jahtimies
Kiitos vaan,kun jaksatte työstää tätä asiaa.

Terolta hyvä kuva jo lähellä loppuaan olevasta hihnasta. Tuollakin perusteellä oh helppo uskoa ja hyväksyä se,että eipä taida kannatta ajella yli 120000 km:n samalla hihnalla. Golffini on vuosimallia 2005, viimeisiä IV-koppasia.

En haluakaan " säästää ", jos ikä on jo yli mutta puhutaanko nyt ajetuista kilometreistä ( joita autossani on nyt 56000 km kertynyt nykyiselle hihnalle) vai vuosista ( joita autolleni on nykyisen ihnan vastuulle kertynyt vajaa 5 vuotta ? 5 vuotta tulee täyteen 1.9.2018) Onko silloin ikä jo yli vai onko vielä vuosi käyttööaikaa jäljellä, kun niitä kilomettejäkin on kertynyt vain tuo 56000 km ? Kilometrien puolesta matkaa on 120000 km saavuttamiseen vielä tosi pitkä matka .
Vai miten tämä meneekään ?????

Sitten muita tähän liittyviä mieltä askarruttavia juttuja :

1 ) Onko Gates se laatutavaran myyjä ? Vai olisko se joku muu ? Kuka ?

2) Jos olen oikein käsittänyt niin, kiristin-tai tukipyörää on VW:n toimesta viime vuosina näissä autoissa vankintettu ilmeisesti pyörän halkaisijaa kasvattamalla , jolloin tukipyörän laakerin kestävyys paranee. Kuinka pystyn määrittelemään sen,että ostaisin mahdollisimman kestävän tukipyörän ?

3) Ja sitten vielä se, että olen palstoilta lukenut,että tukipyörän ( kiristinpyörän ) pultti on usein katkennut melko piankin vaihdon jälkeen. Mistä ja millä perusteilla tilaten saan mahdollisimman hyvän pultin, joka ei katkea, kun se kiristetään oikeaan momenttiin ?

4 ) Ja vielä,kun sais / löytäis jostakin hyvin selkeät ohjeet, momentit ym. " jujut" itse asennustyötä varten, jotta vois harkita vaihdon suorittamista omatoimisesti , kun aika on täysi mutta ei yli. KIITOS !