Kampikammion huohotinjärjestelmän innovaatiot ja uutuudet

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Kampikammion huohotinjärjestelmän innovaatiot ja uutuudet

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kampikammion huohotinta käytetään kammion sisäisen paineen tasaamiseen. Kyseessä on pohjimmiltaan melko simppeli mekanismi, joka on kuitenkin kehittynyt kovasti viime vuosikymmeninä päästömääräysten tiukentumisen myötä.

Miten kampikammion huohotin toimii? Miten se voi vioittua ja oireilla? Entä miten järjestelmä on kehittynyt viime aikoina? Vastaukset löytyvät alta.

Huohottimen toiminnasta lyhyesti
Auton huohotin on moottorin imusarjalla ja ilmansuodattimen kotelolla sijaitseva putki, jonka tehtävänä on tasoittaa kampikammion paineita. Sitä käytetään bensiini- ja dieselkäyttöisissä nelitahtimoottoreissa. Huohotusjärjestelmä voi olla avoin tai suljettu (nykyään suljetut ovat yleisempiä) ja siihen kuuluu itse putken lisäksi huohottimen suodatin eli öljynerotin (”PCV-suodatin”), joka suodattaa öljysumun ohivuotokaasuista, sekä PCV-venttiili. Putken ja venttiilin kautta osa kampikammion huohotusilmasta ja ohivuoto- ja palamiskaasuista johdetaan imusarjalle, jolloin ne palautuvat polttokammioon poltettavaksi.

Huohotin on tärkeä osa auton imu- ja päästöjenhallintajärjestelmää. Jos huohotinta ei olisi, moottoriin pääsisi muodostumaan ylipainetta, joka vahingoittaisi tiivisteitä, johtaisi öljyvuotoihin ja voisi vaurioittaa moottoria. Aikoinaan palamiskaasuongelma ”ratkaistiin” päästämällä kaasut suoraan ulkoilmaan venttiilikannen letkun kautta. Tällöin ympäristöön vapautui suodattamattomia myrkyllisiä palamiskaasuja. Nykyään tällainen on kielletty päästömääräyksillä.

Huohottimen vianmääritys ja vikasyyt
Jos huohotusjärjestelmässä on vikaa, voi esiintyä seuraavanlaisia oireita:

epätasainen tyhjäkäynti
polttoaineen- tai öljynkulutuksen kasvu
nakutus
sihinä
moottorin tehon heikentyminen
moottorin merkkivalon syttyminen (samalla voi syttyä myös muita vikavaloja)
auton päästöjen kasvu (pitkälle edenneet viat)
öljyvuodot (pitkälle edenneet viat).

Ongelmat voivat johtua monenlaisista syistä, kuten huohottimen tukkeutumisesta tai voimakkaasta likaantumisesta, joka johtuu usein PCV-venttiilin toimintahäiriöstä. Tukkeutuneesta järjestelmästä voi tulla savua ja vuotaa öljyä. Talvella huohotinputki saattaa jäätyä, jolloin huohotin ei tietenkään voi toimia normaalisti. Lisäksi ongelmat voivat johtua huohottimen tai sen tiivisteiden kulumisesta tai halkeamisesta ja järjestelmään päässeestä vedestä. Jälkimmäisen merkki voi olla myös öljyisen ”liman” muodostuminen öljykorkkiin.

Huohottimen tarkistus ja sen osien vaihto
Huohotinjärjestelmän tarkistukseen kuuluu yleensä huohotinputken ja PCV-venttiilin tarkistus.

Ensiksi kannattaa vilkaista järjestelmää silmämääräisesti. Havaitsetko merkkejä yllä olevista oireista, esimerkiksi järjestelmästä vuotavaa öljyä? Entäs näkyykö putkessa tai venttiilissä halkeamia?

Jos kaikki on päällisin puolin kunnossa, jatka tarkistamaan osat tukosten varalta. Kiinnitä puhdas muoviputki venttiilin isompaan eli kampikammion puoleiseen päähän. Puhalla sitten putken läpi. Kulkeeko ilma venttiilin läpi ongelmitta? Jos ei, venttiilissä on tukos tai sen jousi on rikki. Voit puhdistaa sen, tai jos se on rikki, katso mitä Topautoosat.fi kertoi huohottimen venttiilin korjauksesta. Joskus on järkevintä asentaa uusi venttiili.

Tämän jälkeen irrota putki ja kiinnitä se venttiilin toiseen eli imusarjan puoleiseen päähän ja puhalla jälleen putkeen. Tähän suuntaan ilmaa saisi päästä vain vähän. Jos ilmaa pääsee putken lävitse runsaasti, venttiili voi olla juuttunut puoliksi auki, sen jousi voi olla rikki tai venttiili on päässyt kulumaan niin loppuun, että se kannattaa vaihtaa uuteen.

Tarkista sitten ajoneuvon ohjekirjasta, miten venttiilin saa irrotettua. Irrota se ja puhdista se huolellisesti. Samalla voit tarkistaa sen kunnon tarkemmin ja vaihtaa tarvittaessa uuteen.

Seuraavaksi irrota venttiiliin yhteydessä olevat putket ja puhdista ne huuhtelemalla tai puhaltamalla lian irti. Voit tutustua myös havainnollistavaan artikkeliin, jossa Luiginpaja.fi näyttää, miten huohotin puhdistetaan. Samalla voit tarkastaa putket tarkemmin halkeamien varalta. Jos halkeamia löytyy, putket kannattaa vaihtaa uusiin vuotojen estämiseksi. Asenna poistamasi osat takaisin.

Viime vuosien tärkeimpiä innovaatioita ja uutuuksia
Huohotinjärjestelmien kehittämiseen on viime vuosikymmeninä panostettu tiukentuneiden päästömääräysten myötä. Uusimmissa tuotteissa huoltovälit ovat entistä pidempiä, moottorin suorituskyky paremmin optimoitu ja erottimen toiminta entistä tehokkaampaa.

Alla muutamia kiinnostavia innovaatioita ja uutuuksia tällä saralla.

Korkean ohivuototilavuuden mahdollistavat järjestelmät integroidulla öljynerottimella. Tällaisen kiinnostavan järjestelmän on kehittänyt tunnettu saksalainen suodatinvalmistaja MANN+HUMMEL. ProVent-nimellä kulkevan järjestelmän tuotteita voidaan asentaa turboahdettuihin dieselmoottoreihin, joissa on avoin tai suljettu huohotusjärjestelmä. Sen etuihin kuuluvat kompaktius, jopa <700 l/min ohivuotovirtaus, pitkät jopa yli 8 000 tunnin huoltovälit sekä soveltuvuus jopa >1200 kW moottoreille.
Huipputehokas aktiivinen huohotusjärjestelmä. Saksalaisen Hengstin valmistama sähköinen Blue.tron-huohotusjärjestelmä kuuluu tämän hetken edistyneimpiin. Sen öljynerotusominaisuudet ovat erinomaiset ja se välittää ohivuodon tehokkaasti kampikammioon. Se vähentää moottorin imusarjalle pääsevän öljyn määrää tehokkaasti ja parantaa moottorin suorituskykyä ja hyötysuhdetta. Sähkökäyttöisyys tekee tästä järjestelmästä valmistajan mukaan jopa 50 % nopeamman hydraulisiin järjestelmiin verrattuna.
Keskipakoista erotusteknologiaa hyödyntävä huohotusjärjestelmä. Tämä jännittävä innovaatio on ruotsalaisten teollisuusyritys Alfa Lavalin ja pumppuvalmistaja Concentricin yhteisyrityksen Alfdexin kehitystyön tulos. Se kulkee markkinanimellä Alfdex g-Cleaner™. Tässä raskaaseen liikenteeseen soveltuvassa tuotteessa öljy ja noki poistetaan ohivuodosta keskipakoista erotustekniikkaa hyödyntämällä, minkä jälkeen ne ohjataan erottimen kautta takaisin poltettavaksi. Sitä on saatavilla hydraulisena ja sähköisenä, ja se soveltuu avoimiin ja suljettuihin järjestelmiin.
Painevaihteluihin mukautuva järjestelmä. Saksalaisen Reinzin Multitwister 3.0 -teknologiassa öljynerotin mukautuu aktiivisesti kampikammion painevaihteluihin. Järjestelmä mahdollistaa optimaalisen öljynerotuksen jokaisella kuormitustasolla, mikä parantaa ajoneuvon tehokkuutta. Tuotetta ei ole vielä lanseerattu, mutta tässä voi hyvinkin olla eräs lähivuosien kiinnostavimmista huohotusjärjestelmäinnovaatioista.